LottaJ

Medlem
  • Innehållsantal

    401
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

326 Enastående

Om LottaJ

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nära Göteborg
  • Interests
    LCHF, sedan Januari 2012, har aldrig mått bättre, har aldrig varit friskare och har aldrig tränat bättre! Detta är det bästa som hänt mig i mitt liv, jag har hittat hem!
  1. Middagsrester? Eller kan du inte värma i micron? Eller finns det andra hinder som göra att det är svårt att komma på något som passar?
  2. LCHF ger bara långsiktiga kickar för hjärnan (man mår bra helt enkelt, lite lagom svenskt bra), socker och kolhydrater ger korta, snabba kickar och det kan vara väldigt svårt att motstå då frestelserna finns överallt och är så socialt accepterade. Därför tror jag att många överger LCHF, fast frågar du dem säger nog många att de mådde bättre när de åt LCHF-kost...
  3. Vilken intressant tråd, jag ska resa till Japan i 3 veckor i Juni på semester och undrar naturligtvis hur jag ska göra med maten då... Kommer bo på hotell utan möjlighet att laga maten själv. Jag kommer inte att krångla till det utan äta mer kolhydrater än vanligt, men undvika vete. Jag undviker ris här hemma, men kommer troligen göra avsteg från det i Japan om magen klarar det. Älskar fisk; rå som kokt, så det borde jag kunna äta av. Grönsaker i alla former. Kött är gött. Men om @dagklingstedt har tips om bra mat (kanske speciellt frukost), så tas det tacksamt emot!!!
  4. Jag vet bara att det absolut ger gaser och magknip. Faller jag för en vetebulle ångrar jag mig bittert efteråt när jag har kramper i magen och fiser så täcket lyfter... Vad det är som händer rent fysiologiskt? Vet inte.
  5. Jag varken mäter eller väger något. Äter bra mat, liberalt skulle nog många kalla det. Kanske. De enda tillskotten jag tar är D-vitamin och fiskleverolja (Omega 3). För att jag tror det är bra och jag är inte ens en tiondel så sjuk som resten av familjen som hela tiden dras med olika infektioner (ja, de äter spannmål och annat high carb). Det kanske är placebo, men då funkar det ju! Så, fortsätt som du gör, ät gott, fett och varierat. Skit i att mäta, räkna och väga, såvida du inte vill det av någon anledning!
  6. LottaJ

    Havre

    För min del, som troligen har en korsallergi med gräs (gräspollenallergi), måste utesluta alla sädesslag som ingår i gräs-familjen, dvs även havre. Men om du inte har det problemet, så kanske små mängder är ok för dig?
  7. Nu har jag bara skummat tråden lite, men en sak som slår mig är att du fokuserar jättemycket på att gå ner i vikt och är ledsen för det och mellan raderna (och i raderna) läser jag hur bra du mår av kosten. Kan du i några månader försöka glädjas och motiveras av hälsan? Skit i vikten (släng ut vågen eller be din Martin gömma den) ett tag. Kanske går du ner i vikt under denna period, eller inte, men ett är säkert: du kommer må så i i helskotta mycket bättre i kroppen och knoppen.
  8. Kolhydrater i fokus har en tråd angående detta. Jag har bakat lite lchf-bröd på mandelmjöl och sedan haft fett gott pålägg till det: Smör (håller sig bra på fjällvandring) Ost (hårdost går bra) Mjukost på tub Salami Två sådana mackor (alltså pålägget är ju dubbelt så högt som mackan) och kaffe så står man sig lätt till lunch. På lunchen äter man ngt kött; torkat, lufttorkat, saltat eller rökt med majjonäs på tub eller ost på tub eller kryddsmör. Upprepa till kvällsmat. Nötter är bra att komplettera med. Lycka till!
  9. Lindt är bra, men den är tyvärr ej Fair Trade märkt.. :-( Denna gillar jag (och den går nog beställa via nätet) Green and Black 85%: http://us.greenandblacks.com/our-products/king-bars/dark?p=0865610041#first Ekologisk och fairtrade-märkt mörk choklad. Ingredienser: Kakaomassa, kakaosmör, fettreducerat kakaopulver, rårörsocker, vaniljextrakt. Per 100 gram: 693 kcal Kolhydrater: 15,7 g (varav sockerarter: 12,8 g) Fett: 61,5 g (varav mättat fett: 36,1) Fiber: 9,8 g .
  10. Jag har inget magiskt knep, bara en fundering... Har du provat att träna något? Kanske kan det få fart på förbränningen?
  11. Har läst om en del som verkligen behöver mer kolhydrater för att må bra under graviditet. Kanske kan du läsa här (om du inte redan gjort det): http://4health.se/ Och här: http://www.ceciliafolkesson.se/ Hoppas att du hittar vad som funkar för dig!
  12. Avvakta, lchf är en normaliserande kost, både vad det gäller vikt och hormoner. Jag har också fått en något längre cykel efter att gått över till lchf (från 24-26 till upp mot 30 dagar). Men jag vet att man undrar och blir lite orolig (vad händer med min kropp???).
  13. Oj, lchf är ju en hormonnormaliserande kost, kanske därför din kropp beter sig lite märkligt? Själv blev jag AV med mina mellanblödningar (underbart!), men jag har kopparspiral. Hoppas att det blir som för linda76, att det går över efter några månader, och det är nog så, du får ge det lite tid.
  14. Jag tänker, att om du ska prova något nytt, så prova minst 2 veckor gärna en månad innan du utvärderar. Prova äta mer fett (och mindre proteiner). Prova dra ner på kalorierna (jag vet, tråkigt...) Prova träna t ex styrketräning och bara lite kondition eller tvärtom för att se vad din kropp svarar på. Kolla och läs lite på Martinas hemsida: http://martinas.nu/för lite tips och ideér. Jag hoppas verkligen du hittar nyckeln till fortsatt viktnedgång!
  15. Mjaaa, jag tror inte jag är så känslig, men har inte provat att utesluta majsstärkelse och ffa jästextrakt någon gång, så jag vet ju inte... så jag använder den. jag tror ofta att man lurar sig själv med ekologiskt och att det ska vara så "rent" om man väljer det, men så är ju inte fallet. Är man noga får man lusläsa innehållsförteckningen på ALLT!!!