Gå till innehåll

LottaJ

Medlem
  • Innehållsantal

    401
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

326 Enastående

Om LottaJ

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Nära Göteborg
  • Interests
    LCHF, sedan Januari 2012, har aldrig mått bättre, har aldrig varit friskare och har aldrig tränat bättre! Detta är det bästa som hänt mig i mitt liv, jag har hittat hem!
  1. Nu har jag bara skummat tråden lite, men en sak som slår mig är att du fokuserar jättemycket på att gå ner i vikt och är ledsen för det och mellan raderna (och i raderna) läser jag hur bra du mår av kosten. Kan du i några månader försöka glädjas och motiveras av hälsan? Skit i vikten (släng ut vågen eller be din Martin gömma den) ett tag. Kanske går du ner i vikt under denna period, eller inte, men ett är säkert: du kommer må så i i helskotta mycket bättre i kroppen och knoppen.
  2. Lindt är bra, men den är tyvärr ej Fair Trade märkt.. :-( Denna gillar jag (och den går nog beställa via nätet) Green and Black 85%: http://us.greenandblacks.com/our-products/king-bars/dark?p=0865610041#first Ekologisk och fairtrade-märkt mörk choklad. Ingredienser: Kakaomassa, kakaosmör, fettreducerat kakaopulver, rårörsocker, vaniljextrakt. Per 100 gram: 693 kcal Kolhydrater: 15,7 g (varav sockerarter: 12,8 g) Fett: 61,5 g (varav mättat fett: 36,1) Fiber: 9,8 g .
  3. Mjaaa, jag tror inte jag är så känslig, men har inte provat att utesluta majsstärkelse och ffa jästextrakt någon gång, så jag vet ju inte... så jag använder den. jag tror ofta att man lurar sig själv med ekologiskt och att det ska vara så "rent" om man väljer det, men så är ju inte fallet. Är man noga får man lusläsa innehållsförteckningen på ALLT!!!
  4. Kung Markattas ekologiska grönsakbuljong i pulverform i glasburk är god och reder litegrand, det använder jag. Men den innehåller ingredienser som vissa kanske vill undvika: http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/gronsaksbuljongpulver-130g-729/ Annars så tar jag i lite maizena, det blir så otroligt ynka lite kh.
  5. Har de kollat om du har menieres sjukdom (jag tänker på yrseln)? http://www.netdoktor.se/allmant/artiklar/menieres-sjukdom/ Det här med sjukdomar relaterade till sköldkörleln verkar det vara en allmän bristkunskap om. Jag blev utredd då mitt TSH var för lågt (för hög ämnesomsättning), men jag blev mest runt-bollad och när mitt värde efter kanske ett år blev normalt så gjordes inget mer... Kanske kan följande länkar hjälpa dig lite? http://skoldkortel.blogspot.se/p/om-mig.html http://www.skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/intro http://endokrinologforeningen.se/
  6. Jag har också alltid varit hård i magen och gått på toa varann dag ungefär. På lchf blir det kanske var 3:e dag och det är inte hårt, en gång hade jag uppehåll i 10 (!) dagar. Men mådde fint. Men jag hat inga sprickor eller hemorrojder längre. Om jag känner att det tränger på, men inte kan gå så tar jag magnesium. Jag har inte heller så riklig avföring, och det är helt normalt på lchf. På vilket sätt märker du art du är förstoppad? Att bara tömma sig varannan, var tredje dag (eller mer sällan) är inte förstoppning, såvida man inte har andra problem också...
  7. Mitt eksem försvann och Rosacean blir bättre (efter slarv i våras och användandet av solskyddsfaktor så blossade den i somras). Finnar blir också färre och huden får en annan lyster.
  8. Men ni är så konsekventa det går, jag tror ni gör det bästa hela tiden. Ibland nej, ibland ok till vissa saker, ni märker själva hur ni kan gå denna fina balansgång som det innebär! Ja, det är klart och bra att jämföra sommar med sommar! Kosten kanske inte behöver vara ketogen, men tillräckligt lite kolhydrater för att undvika överätning och andra negativa konsekvenser. Så ni ligger på en nivå ni och Storasyster klarar nu, och det är ju gott så! Jag är helt för positiva belöningar (däremot emot straff). Kan ni inte sätta in på ett konto, hon får se att ni sätter in pengar på ett konto, hon kan spara ihop till något som hon verkligen vill ha? Eller att ni skriver upp hur mycket pengar hon har, hon får dem inte i handen? Eller att hon får "checkar" inte riktiga pengar så att hon ser att hon får något konkret. Sedan kan hon lösa in dessa checkar när hon vill köpa något? Då riskerar ni inte att hon köper godis för pengarna, för antingen kommer hon inte åt dem (på konto) eller så är de inte riktiga (checkar). För att hålla uppe den positiva belöningen så kanske hon ska få checkar varje vecka? Jag tycker iallafall att det låter som om ni gör ett helt strålande jobb!
  9. EVS, nu har jag läst från maj och framåt ungefär, vilket jobb ni lagt ner!!! Och vad konsekventa ni varit! Fantastiskt!. Har du bokfört hur mycket ni medicinerat henne under sommaren? Det skulle kunna vara ett "argument" för både henne och kanske läkare om ni behöver medicinera mer när hon börjar äta socker-mjöl igen att hon behöver en mer ketogen kost för att fungera bättre och således behöva mindre medicin.. En annan sak jag tänkte var att det kanske skulle vara bra att få prata med någon som varit i er sits, eller helst i storasysters sits. En som har hennes problem och som blivit bättre genom ketogen kost. Borde finnas en del på forumet (gör en efterlysning). Men jag vet att även Anna Hallén är engagerad runt detta. Någon som haft/har samma problematik kan ju verkligen förstå er dotter, kanske känner hon sig mer förstådd (för det har varit lika "synd" om denna personen)? Jag hoppas så innerligt att ni lyckas med kosten med er dotter, för allas skull, men förstår att det ibland känns rejält hopplöst.
  10. Jag har haft problem med min sköldkörtel (för ca 10 år sedan), jag hade överproduktion (hypertyreos) och hade antikroppar mot TrakB. Jag utreddes inte vidare speciellt mycket då värdet på TSH blev normalt efter en tid. Men jag minns att jag hade enorm hjärtklappning, men jag hade haft det så länge att jag trodde det var normalt. Flera gånger per dag hade jag sådan hjärtklappning att jag var tvungen att pausa med det jag gjorde. Men nu när jag aldrig har hjärtklappning inser jag att det hängde ihop med min överproduktion (har heller ingen ångest/panikångest). Så jag tror nog att du ska försöka få fler prover tagna för sköldkörtelproblem.
  11. Grattis till ditt beslut om kostomläggning! Jag känner igen de där paniksituationerna... Men nästa gång: Ät bara pålägget, kasta mackan (ja, man får kladda och äta med fingrarna...) Ät bara korven, kasta korvbrödet, be att få någon fet dressing på korven istället. Det är jättesvårt när man blir hungrig och det tar ett tag innan man klarar av de där paniksituationerna och ser och väljer ett bra alternativ. Bra att du är på banan igen! Och kramperna, som stoscha säger, magnesium, och passa på att stretcha vaderna vid tandborstningen före läggdags.
  12. Men precis, vem skulle trott det? Det där med att inte äta för sent på kvällarna, mest är det en myt, för äter du, säg 2000kcal över en dag så spelar det ingen större roll när. MEN, om man vill ta vara på den naturliga fastan som blir när man sover, så kan det vara klokt att inte äta för sent, fastan blir då kortare (om man äter sent) och kroppen använder ju inte maten för att utföra fysisk aktivitet (som att zappa på fjärrkontrollen ) när den sover. OCH om man redan ätit sina, säg 2000kcal, så är det ju också dumt att äta på kvällen, det är lätt att få i sig lite onödigt om man äter sent på kvällen. Det där hjärnspöket kan gå och lägga sig iaf i avsikten att man lägger på sig i vikt om man skulle äta sent på kvällen, förutsatt att man inte äter mer/extra på kvällen än vad man behöver. Mitt knep för att inte snacksa på kvällen är att borsta tänderna samtidigt som barnen . Det gör de vid 20-tiden.
  13. Härligt att du är igång så bra! Och jösses, lite snedsteg från planen gör alla. Och det fina är ju att detta inte är en kur eller diet som du gör tillfälligt, detta är en livsstil, en kosthållning (troligen, hoppas jag iaf!). Det blir troligen fler snedsteg, men färre och färre allt eftersom tiden går. Ett tips till situationer som uppstod i stugan, ta med egna ägg och majjo på tub, koka två ägg och massor med egen majjo, så drabbar det ingen snålsväris... Jag har inga snåla svärisar, men tar ändå med egen majjo . Det där med proppmättkänslan: jag har ingen som sitter på axeln och gör att jag får dåligt samvete, däremot så fattar jag inte att jag inte ska äta när jag är mätt... Lite matberoende liksom. Jag äter ändå, för att det är lunchdags. Typ. Helt knas. Så jag äter inte frukost längre, utan bara lunch och middag och lite kvällssnacks (hmmm, det är därför vågen inte rör sig). Så jag är lagom hungrig vid 12 och vid 18. Ja, jag är mätt i 6 timmar, helt normal. Nej, jag är inte hungrig på morgonen. Dricker kaffe då, ibland med grädde, ibland med kokosolja ibland med smör eller äggmjölk. Så, om du inte vill/kan minska portionerna, så skippa ett mål mat (frukost tex). Lycka till och du kommer att fixa detta galant!
  14. Jag satt och tänkte samma sak igår.
  15. Wohaaaaa! Så härligt, grattis!
×
×
  • Skapa nytt...