Snaaran

Medlem
  • Innehållsantal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

20 Bra

Om Snaaran

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Male
  1. Eller hur! Men det finns inget D-vitamin i standardmjöl enligt innehållsförteckningen i alla fall...
  2. Hej! Vi har sett studier på barn (och vuxna) som lider brist på D-vitamin i vårt avlånga land och det blir värre ju längre Norrut man kommer. Är det då befogat att ge barnen lättmjölk i skolan? Lättmjölk är nämligen berikad med D-vitamin som inte finns i standardmjölk. Vad tycker ni om detta? Under min utbildning till kostrådgivare frågade jag flera lärare vid flera tillfällen varför man har valt att tillsätta D-vitamin i lättprodukter men inte i exv standradmjölk. Ser fram emot era kloka svar!
  3. Vad säger Kostdoktorn om detta? http://www.svd.se/traning-och-halsa/riskerna-med-sotningsmedel-ar-overdrivna_3886654.svd
  4. Du har helt rätt, Ostgoten, det är fel från min sida! Det finns inget tillsatt socker i mjölk. Det är här jag snurrar till det lite... Till de mer onyttiga alternativen ska vi visa på ett mer nyttigt, exv mjölk istället för läsk. Mjölk har inget tillsatt socker, men innehåller ca 5 g per dl... "Vad är nyttan med att jämföra på detta vis?" kan jag tänka, det kan ju lätt bli missförstånd. Risken är ju att många räknar sockerbitar och jämför exv mjölk med en giffel... Det är ju bättre med mjölk än en giffel, men ändå. Egentligen skulle jag vilja jämföra förhållandet energimängd och kolhydrater samt redovisa antalet sockerbitar för varje produkt! Då framgår hur många procent energi som kommer från kolhydrater samt hur många sockerbitar de kolhydraterna motsvarar...
  5. Ja Zepp, jag lurar lite på att "missförstå" övningen... Bra idé. Tack!
  6. Hej alla! Jag läser till livsstilsrådgivare och är nästan klar. Så himla kul! Kursen har följt NNR vilket betyder att om jag ska "få rätt på provet" så ska jag rekommendera alldeles för mycket kolhydrater än vad jag kommer att göra "i verkligheten". Men - nu till saken. Sista uppgiften är att vi ska göra en sockerutställning där vi ska visa produkter med tillsatt socker och belysa det med antal sockerbitar. Så ska sockerutställningen gå till. Det är verkligen intressant och en ögonöppnare för många, men jag undrar hur ni ser på saken? Vad jag far efter är att (om jag inte fått allt om bakfoten) exempelvis 2,5 dl mjölk 3 % innehåller 3 sockerbitar, samma som 100 g höhökaka. En kanelgiffel innehåller 1 sockerbit... Ergo: Om man står där framför kylskåpet och är lite sugen, kan man alltså tänka: "3 gifflar motsvarar ett glas mjölk - vilket ska jag välja?" Inte bra! En giffel består av över 50% kolhydrater. Mjölk innehåller både fett och näring, vilket i alla fall är något bättre än giffel och hönökaka. Jag vet att vi ska vara försiktiga med mjölk, men det är bara för att belysa det problem jag har inför uppgiften... Allt vi lär oss här hos Kostdoktorn och på andra ställen är hur illa det är, på flera sätt, när blodsockret svänger kraftigt. Lätt att överäta. Hur ser ni på saken? Det här med att bara visa på tillsatt socker och inte totala mängden kolhydrater? Finns det inte en risk att människor tror att socker är en sak och kolhydrater en annan?
  7. Det är klart att det är näring i andra livsmedel än i kolhydrater?! Jag vet inte om jag uttrycker mig konstigt... Jag är också lchf-are!! Men vad jag vill komma fram till är att det absolut finns en risk att om man även utesluter en hel del grönsaker (vilket man måste göra om man ska komma ner på 0 - 5(10) gr kolhydrater per dag och alltså äta STRIKT LCHF så finns det risk för näringsbrist på sikt. Vad man gör på kortare sikt är en sak, men det är INTE det jag talar om. På vilket sätt skiljer sig viktminskning från viktnormalisering i praktiken? Handen på hjärtat, hur många normalviktiga friska personer visar ett brinnande intresse för just LCHF? Tror du inte att det är vikten (och exv diabetes) gör att folk söker sig hit? De flesta har problem med sin övervikt och har provat en massa metoder som inte fungerat. Här finns en som gör det, dvs man tappar vikt = når det resultat man är ute efter.
  8. Jag är medveten om att det finns en risk i att uttala sig som att exakt 1 gr per kilo är en sanning som gäller alla. Generellt äter nog en lchf-are lite mer protein än en blandkostare. Men det är inte den exakta siffran som är mest intressant, utan "räkneprocessen". Mitt exempel ovan har heller inte tagit hänsyn till motion vilket gör att det blir ett lite väl lågt energiintag. Men om ni har sett/hört intervjun med Tommy Runesson på medlemssidorna här hos Kostdoktorn vittnar han om ett snittintag på 1500-1700 kcal vilket också är ganska lågt för en man i hans ålder. Tror inte han motionerar speciellt mycket, dock.
  9. Tack för alla svar! Jag är inte i närheten av en sån som siffernerd som Tommytappar (han säger så om sig själv), men jag gillar förklaringsmodeller och ordning och reda... Det var längesedan jag slutade med mjöl, ris, margarin etc. Har normal vikt så det är inte helt självklart för mig att "experimentera" mig fram till "vad som fungerar". För det ni menar då är ju oftast viktminskning, eller hur? Det som fungerar är samma sak som det som leder till viktminskning. Det är ju vad de flesta vill (eller många i alla fall) men som ni vet är energi inte samma sak som näring. Det här med 1 gr prot per kg [önskevikt] är något som ofta anges här i forumet. Tror även jag har sett/hört Kostdoktorn prata om det, men jag är inte helt säker. Vad jag är ute efter, är ett intag av både energi och näring som fungerar på sikt. Jag vågar påstå att strikt lchf gör det svårt att få i sig all näring som kroppen behöver för att fungera optimalt. På sikt. Som en livsstil. Då behöver man troligen kosttillskott. Är det en sund livsstil? Något känns fel! På kort sikt, främst för viktminskning: inga problem. Men som livsstil: nope!
  10. Med vår förmåga att frakta olika livsmedel jorden runt året om har vi väl rubbat något högst väsentligt när det gäller vad vi stoppar i oss och i vilka mängder samt i vilka cykler. Ursprungsbefolkningar som äter lokal föda har väl större benägenhet att "äta med årstiderna"? Man kanske inte "visste" så mycket vad man skulle äta, man kanske mera "gjorde" och det fungerade... (ala Darwin). Jag tror det är med sötsug som det är med en bil som ska in på service: man ser till att göra grundläggande underhållsservice innan man felsöker ordentligt. Med en balanserad kost följer en balanserad hormonbalans vilket ger mer "riktiga" hungerskänslor!
  11. Ja, jag håller också med dig! Det är en fara med att förenkla och generalisera något som är så komplext som våra kroppar och våra olika behov! Det blir ofta en sammanblandning mellan energiintag och näring. Fortfarande gäller negativ energibalans för viktminskning, eller hur? Men det säger inget om näringsinnehåll.
  12. Tack för din input, Johanna07! Bra med tips och råd från andra. Uppskattas!
  13. Ja, vilka kosttillskott? Bra fråga! Så här ser mitt intag ut efter en dag med lchf. 100% av en vitamin eller mineral motsvarar RI. Se bifogad fil. vitaminer_mineraler.pdf
  14. Snaaran

    En LCHF-plutt

    Grattis till er! Modig gubbe du har!