Finess

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Neutral

Om Finess

  • Rank
    Nyanländ
  1. Det jag kommer fråga om och skriva om nu vet jag egentligen redan svaret på men jag vill lära mig mer om hur det fungerar och hur det uppenbart inte fungerar för mig. Så hjälp mig att förstå, fatta kloka beslut och göra bra val. För elva månader sedan började jag med LCHF, dels för att jag var överviktig och dels för att jag behövde få kontroll på mig själv och mitt liv i en utmattningsdepression. Jag har så länge som jag kan minnas drabbas av inflammationer i mina leder, liksom huxflux utan anledning har jag drabbas av inflammationer i typ varenda led i kroppen. Detta lugnade ner sig redan efter någon månad med LCHF. Fram till november hade jag gått ner 12 kg och mådde bättre både i kroppen och själen. Nu har jag inte varit så strikt de senaste månaderna och vad händer, förutom att jag gått upp några kilon? Jo jag får en kraftig inflammation i min högra höft. Och detta är inte på grund av att jag slagit eller tränat mig till detta. Är det så "enkelt" att jag blir sjuk av att äta fel mat, om ni förstår vad jag menar? Jag känner att jag behöver få lite hjälp att greppa detta. För att gå runt i livet på kryckor som är fallet nu eller ha en axel, armbåge eller knä som värker är så väldigt jobbigt och tråkigt.
  2. På snart 3 månader har jag gått ner 6 kg och tappat 11 cm i midjan. Är så nöjd och stolt över att detta. Jag har inte avvikit från min LCHF-plan en enda gång, jag har klarat av 10 dagars semester på Rhodos utan att tappa spåret. Jag har unnat mig att under semesterperioden dricka vin men det var en del av min plan. Jag skrev här i forumet om mina försök att springa men att mina benhinnor är allt annat än samarbetsvilliga Så under semestern har jag bestämt mig för att öka på min träning, inte löpning då. Utan styrketräning och kondition framförallt då cykling och simning. Sagt och skrivet, så trampade jag iväg till gymmet igår och körde ett mycket enkelt och lätt styrkepass, vilket var tur för annars hade jag inte kunnat röra mig idag. Rackarns att så lite kan ge sådan träningsvärk Målet för min träning och kost är att bli stark, smidig och att orka mer i vardagslivet. Tänker inte fokusera så mycket på min vikt eller midjemått utan hur kroppen och huvudet känns. Tror jag är mogen nog att våga släppa vikten som riktmärke och skapa mig ett nytt mått för mitt mående. Frågan är då, hur kan man sätta mål på förbättrad kondition och styrka? Har ni några tips?
  3. Finess

    Ont i benhinnor

    Tyvärr får jag en nästan lika stor reaktion på senibiliseringen som på själva sticket av getingen. Provade senast för två år sedan och fick tillbringa ett par dagar på sjukhus efter den allergichocken.
  4. Finess

    Ont i benhinnor

    Tack så mycket för tips! Idag provade jag att i mycket korta intervaller, typ 20 meter x 3 att springa på framfoten. För utom att jag tycker att min balans är rätt usel, så kändes det väldigt skumt och avigt. Men jag kände inte av mina behinnor, där emot så kändes min vader som fiolsträngar och framsida av knät ömmade. Nu ett par timmar efteråt så känner jag inget alls, det tar jag som ett gott tecken. Provar igen på söndag.
  5. Finess

    Ont i benhinnor

    Jo, jag envisas med att springa för att jag kommer ihåg känslan av att känna fötterna mot marken, vinden mot ansiktet och kraften i mitt steg:-) Men jag tror att jag ska hitta någon annan form av träning för konditionen. Släppa lite på envisheten, svårt ;-) Crosstrainer är min favorit på gymmet, så den känner jag igen. Jag har svårt att gå ner i vikt och bli mindre, pga stress. Nu har jag hittat maten som fungerar för mig och min hjärna. Det är konditionen som är kvar att lista ut, tränar styrketräning, simmar, promenerar och kör yin yoga.
  6. Finess

    Ont i benhinnor

    Tack för svar:-) Tyvärr är inte barfota ett alternativ för mig. då jag är allergisk mot getingar. Men barfota"skor" kanske har tillräckligt tjock sula som kan stå emot? Om inte så för jag hitta på andra sätt att träna kondition på, som cykel eller så.
  7. Finess

    Ont i benhinnor

    Varje år drömmer jag om att bli en person som springer, varje år försöker jag och varje år får jag ont i mina benhinnor. I år är inget undantag, nu har jag försökt i ett par månader och jag har köpt skor enligt mina fötter och löpsteg. I år har jag bara sprungit på mjuka underlag. Kanske ska tillägga att min löpning är inga kilometrar åt gången, utan jag börjar försiktigt, med korta intervaller i långsamt tempo. Nu kan jag springa i fyra minuter, om jag har tur ;-) Nu har jag ont i mina benhinnor, främst på vänster ben. Jag är överviktig, 10- 15 kg. Det kan vara en orsak till att benhinnorna irriteras, tror jag men jag har haft detta problem som mer normalviktig. Är det någon som har tips på hur jag kan få mina benhinnor att samarbete?
  8. Hej, Började med LCHF för exakt en månad sen. Har inte räknat något av det som jag stoppat i mig, alls. Vilket är oerhört skrämmande för en fd kalorijägare och kontroll-freak. Anledningen till att jag började med LCHF är att jag väger för mycket, har problem med mina hormoner och drabbades av en utmattnings-depression och är sjukskriven sedan februari i år. Så för att själv ta mig till ett bättre mående började jag med LCHF, ivrigt påhejad och coachad av min yngsta syster. Har gått ner 3 kg och minskat 6 cm i midjan, vilket är bra, även om jag är lite otålig och vill gärna redan nu vara i min trivselvikt. Min jobbsituation som fick mig att bli sönderstressad har bidragit till en viktuppgång med dålig sömn och ingen återhämtning som bidragande orsaker. Tycker att det går över förväntan med maten. Mitt största problem är att jag inte blir hungrig, så det där att äta när man hungrig och tills dess att man är mätt funkar så där. Har satt larmet i telefonen för att komma ihåg att äta lunch. Middag är lättare att komma ihåg då familjen kommer hem och vill ha mat. Jag hoppas att allt eftersom jag tillfrisknar från min utmattnings-depression så kommer hungerkänslorna tillbaka om inte så får jag väl " äta på klocka" ett tag till. Måste säga att min hjärna känns piggare än på länge. Vilket är mycket glädjande så den varit väldigt slö under ett år. Funderar på att öka på min träning, från promenader och lunkande med styrketräning, något som jag verkligen gillar och har gjort mycket innan jag "valde" bort det p g a stress. Är det bara att köra igång? Är något jag måste veta, lägga till i matväg eller så?