shapeshifter

Medlem
  • Innehållsantal

    79
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

143 Utmärkt

Om shapeshifter

  • Rank

Senaste besökare till profilen

331 profilvisningar
  1. Håller med - vid patologisk fasta (eller var det pneumatisk?) ähh.. terapeutisk fasta var det nog 😁 så försvinner hungern efter några dagar. Troligen pga att man förbrukat sitt glykogen och uppnått ett stabilt fasteblodsocker - vilket varar livet ut ! (dvs om man dör under fastan. 😷) . Annars har man samma problem snart igen så fort man börjar äta - (äta bör man annars dör man - äter gör man ändå dör man. 🙄) - man blir hungrig! Nu till min lilla undring. Varför blir man så hungrig på sena eftermiddagen och kvällen - mat smakar ju dubbelt så gott då!! - medan man på morgonen inte vill ha mat alls (då man efter ca 8 tim. fasta BORDE vilja ha mat)?
  2. shapeshifter

    Citronsyra

    Annars brukar man ha askorbinsyra i surkål för att den inte skall bli brun vid syreexponering. Som tillsats (antioxidationsmedel) i livsmedel har det E-nummer E 300. Kallas populärt c-vitamin och hjälper till att så att du inte får skörbjugg på all ensidig lchf kost du äter.
  3. Det intressanta när man fastar är dessa återkommande vågor av hunger. Dessa är ofta situationsrelaterade. T.ex. lunchrasten, eller när man kommer hem från jobbet, osv. Detta leder till insikten att vårt ätande (njutningen) styrs mycket mer av det som sitter i skallen än av den faktiska processen att tillgodogöra sig själva näringen. "Tiden det tar för mat att passera genom mag- och tarmkanalen är beroende av ett flertal faktorer, men grovt skattat kommer efter 2,5 till 3 timmar efter en måltid ungefär 50% av maginnehållet att ha tömts till tunntarmen och efter 4 till 5 timmar är magen helt tom. Detta innebär att det tar lika lång tid för tunntarmen att tömmas, 50% på 2,5 till 3 timmar. Passagen genom tjocktarmen kan ta så lång tid som 30 till 40 timmar. " Trots att denna (den väsentliga delen) av tillgodogörande processen är det som gör att vi blir mätta, så sker den till stor del omedvetet i bakgrunden, medan själva måltiden med dess smaker och lukter och själva ätsituationen är det som får oss känna oss tillfredsställda. Detta kul videoklippet beskriver precis detta:
  4. När det gäller insulin och kolhydrater är sambandet gentemot viktökning/ viktminskning klarlagt - ät fett istället för kolhydrater. Men när det gäller ketoner tycks det råda mer osäkerhet mellan dessa och viktminskning. "I nummer 4 - 2012 av LCHF-magasinet skriver Sten Sture Skaldeman en mycket talande sammanställning över hans sex månader långa experiment med keton-mätning: Hur gärna jag än skulle vilja sätta likhetstecken mellan ketos och viktminskning så går det inte. Det är en klar besvikelse eftersom det gör tillvaron svårare. Om 3.0 i ketos skulle innebära säker viktnedgång så vore det bara att se till att man låg på denna siffran. Men du kan vara i djup ketos även om du bara bränner fett som du stoppat i munnet. Och den ketosen går i du inte ner i vikt av."
  5. På ketogen kost eller fasta hamnar du aldrig i svälttillstånd. Däremot vid bantning (kalorirestriktion / fettsnål mat). https://www.dietdoctor.com/biggest-loser-fail-ketogenic-weight-loss-study-success
  6. Enbart torkat renkött är nog lite väl magert att knapra i sig om man kör lchf? Det blir lätt för mycket protein. Men om jag hade sånt fint kött i skafferiet så hade jag gjort "Pemmikan" av det ! Pemmikan är världens bästa super-lchf käk. Uppfunnet av indianerna i USA! Kolla receptet: http://callerobertsson.blogspot.se/2008/09/pemmikan-till-en-lnglparindian.html
  7. Jag vet inte om aspartam är farligare än sackarin eller nåt annat. Men det finns mycket myter om det. http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/?utm_content=buffer527f8&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
  8. Du har drabbats av 2:a gången förbannelsen. Det innebär att lchf är kört för dig. Men också att en ny möjlighet har öppnats. Du är nu adapterad att leva på FETT. Din kropp har lärt sig att inte vara ensidigt beroende av kolhydrater utan även av fett. För att gå ned i vikt måste du acceptera att du kan leva av dina lagrade kroppsdepåer. Du är inte som de andra "sugar junkies"- beroende av ett stadigt näringsflöde var 3:e timme. Du är självförsörjande så länge du har "depåer" . Gå in för fasta och mumsa i dig dina depåer - du kommer att märka att första dagens hunger snart ger vika för en skön tillfredställelse i din kropp då du lever tryggt av dina depåer dag efter dag. Glöm bara inte att fylla på med Seltin / vitamin och kalk samt mkt vätska- och se kilona försvinna .
  9. Tack, precis mina tankar. Jag tror aldrig jag känt mig sååå tillfreds både mentalt och i kroppen som de sista timmarna på min 1:6 fasta. Men nu har jag mitt 24 timmars ät och drick fönster. Inleder med spenat och ½ buljongtärning samt ett ägg. Sen imorgon vanlig lchf mat fast i mkt små portioner. Lite vin blir det . På söndag startar en ny härlig fasta i 6 dagar då jag mumsar i mig all go mat jag burit runt på i 30 år .
  10. Blodsocker var 6,5 stod det. Vet inte om det stämmer för det ser alltid högt ut, medan det var 5,0 på lab. resultatet i somras. Edit - Nu visar den 7,5 trots att jag bara dricker vatten sen 6 dagar tillbaka?
  11. Jag misstror ketos - jag har en GlucoMen LX plus - och kollar ibland. Jag har aldrig ketos, Kollade nu igen och hade 1,0 mmol/L och då har jag fastat på bara kalorifri dryck sedan i söndags - idag torsdag. 0 kolh på 5 dygn ändå knappt någon ketos alls.
  12. Pröva glycerol/ glycerin eller tugga kokabuskens blad, alternativt kan du intaga det klassiska - efedrin - om du vill undvika hunger under fastan. The choice is yours . Eller så kan du bita ihop och ta det! Glöm inte seltin/ multivitamin/ kalk och vatten. Happy thoughts!
  13. Nya numret av "Allt om diabetes" verkar vara "Fake News!"