shapeshifter

Medlem
  • Innehållsantal

    79
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av shapeshifter

  1. Håller med - vid patologisk fasta (eller var det pneumatisk?) ähh.. terapeutisk fasta var det nog 😁 så försvinner hungern efter några dagar. Troligen pga att man förbrukat sitt glykogen och uppnått ett stabilt fasteblodsocker - vilket varar livet ut ! (dvs om man dör under fastan. 😷) . Annars har man samma problem snart igen så fort man börjar äta - (äta bör man annars dör man - äter gör man ändå dör man. 🙄) - man blir hungrig! Nu till min lilla undring. Varför blir man så hungrig på sena eftermiddagen och kvällen - mat smakar ju dubbelt så gott då!! - medan man på morgonen inte vill ha mat alls (då man efter ca 8 tim. fasta BORDE vilja ha mat)?
  2. shapeshifter

    Citronsyra

    Annars brukar man ha askorbinsyra i surkål för att den inte skall bli brun vid syreexponering. Som tillsats (antioxidationsmedel) i livsmedel har det E-nummer E 300. Kallas populärt c-vitamin och hjälper till att så att du inte får skörbjugg på all ensidig lchf kost du äter.
  3. Det intressanta när man fastar är dessa återkommande vågor av hunger. Dessa är ofta situationsrelaterade. T.ex. lunchrasten, eller när man kommer hem från jobbet, osv. Detta leder till insikten att vårt ätande (njutningen) styrs mycket mer av det som sitter i skallen än av den faktiska processen att tillgodogöra sig själva näringen. "Tiden det tar för mat att passera genom mag- och tarmkanalen är beroende av ett flertal faktorer, men grovt skattat kommer efter 2,5 till 3 timmar efter en måltid ungefär 50% av maginnehållet att ha tömts till tunntarmen och efter 4 till 5 timmar är magen helt tom. Detta innebär att det tar lika lång tid för tunntarmen att tömmas, 50% på 2,5 till 3 timmar. Passagen genom tjocktarmen kan ta så lång tid som 30 till 40 timmar. " Trots att denna (den väsentliga delen) av tillgodogörande processen är det som gör att vi blir mätta, så sker den till stor del omedvetet i bakgrunden, medan själva måltiden med dess smaker och lukter och själva ätsituationen är det som får oss känna oss tillfredsställda. Detta kul videoklippet beskriver precis detta:
  4. När det gäller insulin och kolhydrater är sambandet gentemot viktökning/ viktminskning klarlagt - ät fett istället för kolhydrater. Men när det gäller ketoner tycks det råda mer osäkerhet mellan dessa och viktminskning. "I nummer 4 - 2012 av LCHF-magasinet skriver Sten Sture Skaldeman en mycket talande sammanställning över hans sex månader långa experiment med keton-mätning: Hur gärna jag än skulle vilja sätta likhetstecken mellan ketos och viktminskning så går det inte. Det är en klar besvikelse eftersom det gör tillvaron svårare. Om 3.0 i ketos skulle innebära säker viktnedgång så vore det bara att se till att man låg på denna siffran. Men du kan vara i djup ketos även om du bara bränner fett som du stoppat i munnet. Och den ketosen går i du inte ner i vikt av."
  5. På ketogen kost eller fasta hamnar du aldrig i svälttillstånd. Däremot vid bantning (kalorirestriktion / fettsnål mat). https://www.dietdoctor.com/biggest-loser-fail-ketogenic-weight-loss-study-success
  6. Enbart torkat renkött är nog lite väl magert att knapra i sig om man kör lchf? Det blir lätt för mycket protein. Men om jag hade sånt fint kött i skafferiet så hade jag gjort "Pemmikan" av det ! Pemmikan är världens bästa super-lchf käk. Uppfunnet av indianerna i USA! Kolla receptet: http://callerobertsson.blogspot.se/2008/09/pemmikan-till-en-lnglparindian.html
  7. Jag vet inte om aspartam är farligare än sackarin eller nåt annat. Men det finns mycket myter om det. http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/?utm_content=buffer527f8&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
  8. Du har drabbats av 2:a gången förbannelsen. Det innebär att lchf är kört för dig. Men också att en ny möjlighet har öppnats. Du är nu adapterad att leva på FETT. Din kropp har lärt sig att inte vara ensidigt beroende av kolhydrater utan även av fett. För att gå ned i vikt måste du acceptera att du kan leva av dina lagrade kroppsdepåer. Du är inte som de andra "sugar junkies"- beroende av ett stadigt näringsflöde var 3:e timme. Du är självförsörjande så länge du har "depåer" . Gå in för fasta och mumsa i dig dina depåer - du kommer att märka att första dagens hunger snart ger vika för en skön tillfredställelse i din kropp då du lever tryggt av dina depåer dag efter dag. Glöm bara inte att fylla på med Seltin / vitamin och kalk samt mkt vätska- och se kilona försvinna .
  9. Tack, precis mina tankar. Jag tror aldrig jag känt mig sååå tillfreds både mentalt och i kroppen som de sista timmarna på min 1:6 fasta. Men nu har jag mitt 24 timmars ät och drick fönster. Inleder med spenat och ½ buljongtärning samt ett ägg. Sen imorgon vanlig lchf mat fast i mkt små portioner. Lite vin blir det . På söndag startar en ny härlig fasta i 6 dagar då jag mumsar i mig all go mat jag burit runt på i 30 år .
  10. Blodsocker var 6,5 stod det. Vet inte om det stämmer för det ser alltid högt ut, medan det var 5,0 på lab. resultatet i somras. Edit - Nu visar den 7,5 trots att jag bara dricker vatten sen 6 dagar tillbaka?
  11. Jag misstror ketos - jag har en GlucoMen LX plus - och kollar ibland. Jag har aldrig ketos, Kollade nu igen och hade 1,0 mmol/L och då har jag fastat på bara kalorifri dryck sedan i söndags - idag torsdag. 0 kolh på 5 dygn ändå knappt någon ketos alls.
  12. Pröva glycerol/ glycerin eller tugga kokabuskens blad, alternativt kan du intaga det klassiska - efedrin - om du vill undvika hunger under fastan. The choice is yours . Eller så kan du bita ihop och ta det! Glöm inte seltin/ multivitamin/ kalk och vatten. Happy thoughts!
  13. Nya numret av "Allt om diabetes" verkar vara "Fake News!"
  14. Utan att vara någon ämnesomsättningsexpert så kanske "andra gången-förbannelsen" är en anpassning grundad i vår evolution. Om vår kropp inte lärt sig att anpassa sig efter skiftande dieter så hade vi förmodligen inte funnits idag. Grejen är att man borde kunna utnyttja denna evolutionära fördel lite. Den s.k."andra gången-förbannelsen" visar att vi blivit effektivare på att leva på fett, vilket medför att vi troligen blivit duktigare på att fasta. Om man tittar lite på Youtube efter fasta så hittar man snart skräckexemplen - socker junkies som inte var obesa och som gick i väggen och svalt sig halvt ihjäl med metaboliska skador som följd. - Att ge sig på vattenfasta utan att vara fettdriven är som att försökas sig på att springa maraton när man är helt otränad. En längre vattenfasta måste rimligen föregås av en föregående strikt LCHF diet och ett antal "jogging rundor" bestående av några 3-/ 5 dagars fastor för att lyckas. Något som jag reflekterade över också var att de inte nämnde något om huruvida de intog tillskott under fastan; kalk- /multivitamin tabletter samt salt/kalium (= seltin). Tvärtom hade några fått för sig att dricka destillerat vatten som skulle vara extra renande (detox). Undra på att dom blev helt utmattade.
  15. Troligen en "William Banting" variant - älgstek och torrt rödvin . https://sv.wikipedia.org/wiki/William_Banting
  16. Jo, det är klart att man kan byta ut kolhydrater i recepten mot bättre lchf alternativ. Men av slentrian har det gärna blivit de gamla favoriterna istället. Något som jag saknar är att kunna göra en god redning på sås (typ brunsås) utan kolhydrater. Prövade med konjaksrot men konsistensen kändes slemmig, blä. Gjorde vitkålsgratäng och vanlig potatisgratäng i förra helgen, men av åtgången att döma var det potatisvarianten som dom gillade mest.
  17. Jag har samma problem med min fruga och barn. Dom kan äta vad som helst utan att lägga på sig medan jag exploderar upp i vikt på bara enstaka försyndelser. Problemet är att jag är den ende som kan laga riktigt smaskig mat till helgen . Att laga helg mat till min familj är kul, men att inte kunna äta allt man gjort är botten. Därför har detta många gånger varit orsaken till förfall och viktuppgång. Dock när det bakats eller ligger godis och annat smarrigt framme jämt och ständigt så har jag gnällt - och då blir det en tillfällig skärpning och dom stuvar undan. Samtidigt så är det faktiskt JAG som har viktproblem - inte DOM! Dom har ju rätt till sin mat medan jag har inskränkningar. Jag tycker inte jag har rätt att kommendera dom att följa en diet bara för att jag behöver det .
  18. Alkohol som macronutrient verkar dock vara satt ur spel under fasta. Experimenterade en gång under en 5 dagars vattenfasta att byta ut lite av vattnet mot några goa sängfösande eldvatten på kvällarna . Det var kanske inte en hälsokur precis, men vikten rasade rejält under den fastan (och så var det lite roligare att fasta också ). Hade jag dock använt motsvarande Kcal av aningen protein / kolhydrat / fett så hade viktminskningen helt uteblivet och fastan avbrutits som ett naturligt resultat av intaget.
  19. Okej, så det bästa borde vara att köra en fasta på vatten några dagar och spara proteinet till direkt efter fastan. Men det låter som att fastor enligt 16:8 modellen kanske inte ger så bra effekt utan mer liknar kalorirestriktions dieter?
  20. Traditionellt har man ju hört att s.k. jojo-bantning gör att man bara tappat muskler efter att man gått upp allt igen. Men hur är det med olika sorters fasta? Kan man motverka muskelnedbrytningen genom att inta proteinpulver, eller kommer det proteinet bara att brytas ned och omvandlas till energi istället för att kroppen tar energin från fettdepåerna?
  21. Äntligen visar den faktiska statistiken att folk ger fingret åt vegan-vänsterns undergrävande fett-/kötthatspropaganda!! Bonden som har jerseykor, vilka ger två procent mer fettrik mjölk jämfört med den svenska standardkossan, är vinnare och får 1 kr/L mer betalt än andra som inte har hunnit sadla om ännu. Smör är det nya guldet !!!
  22. Smör och grädde är nyttigt, visar ny rapport Att äta mycket mättat fett ökar inte risken för hjärt- och kärlsjukdomar, visar en studie vid universitetet i Bergen. Tvärtom. De som åt mycket smör och grädde gick ner i vikt och fick bättre hälsovärden. https://www.hd.se/2016-12-07/smor-och-gradde-ar-nyttigt-visar-ny-rapport
  23. shapeshifter

    Kossor

    "Exakt hur stor del av klimatutsläppen som beror på kött- och mjölkindustrin beror lite på hur man räknar. Men köttets klimatpåverkan uppskattas vara minst lika stor som alla transporter tillsammans.” Påstår nyhetsankaret. ”Det är sant att djurhållningen producerar metangas, men den står för enbart fem procent av de totala utsläppen av växthusgaser i världen. Däremot står fossila källor för hela 75 procent av utsläppen av växthusgaser i världen, enligt FN:s klimatpanel IPCC.” Säger bonden. "Det gäller alltså allt kött och då är hela produktionskedjan inräknad. Det är något helt annat än att påstå att korna ensamma skulle stå för en minst lika stor del av utsläppen som transporterna." Säger SVT i försvar till påståendet. --------------------------- Jag tror att var och en med en gnutta matematisk ådra förstår hur orimlig beräkningen är i SVT:s propaganda inslag.