Omstart

Medlem
  • Innehållsantal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Omstart

  1. Hej! Tack....ja, det är nog sockerersättning som blir kruxet för mig. Lakritsfudgees? Skall genast googla. Låter gott. Jag vet också att jag bör tänka på dina kloka ord i slutet, men problemet blir nu att det är extra jobbigt då folk vräker i sig runt om en. Mycket lättare de dagar jag är själv och hemma i mitt eget hem.
  2. Tack för tipsen! Definitivt sockerberoende, men mer sugen på lakrits nu. Förr fanns örtte lakrissmak, men inte hittat något lakritste på ICA. Vet du var det finns? Skall kolla upp lakritspastillerna på Apoteket. Precis något sådant jag tänkte jag kunde unna mig då och då. Fattar det där med korv, etc, men för mig har det ingenting med godisdrevet i mig att göra då de inte alls tillfredställer den lilla "jävulen" så att säga :-) Äter tyvärr inte ost. Jag är inte hungrig eller allmänt sugen alltså, utan sugen just på salt godis, surt godis, lakrits eller choklad.Skall googla lite mer på lchf recept för att hitta något pepparkaksaktigt. Tack
  3. Hej! För snart 4 veckor sedan gjorde jag ett nytt försök, reboot, och har hållt strikt LCHF sedan dess. Nu känner jag att jag är nära att flippa ut då jag tänker på att jag inte skall få ta del av allt julgodis. Saknar överlag att det inte verkar finnas något godis man kan äta där det inte är kolhydrater. Paranötter är inte godissmak....suck Jag är jättenöjd med att ha bakat lchf-bröd, supergott och underlättar mycket o ersätter helt bröd för mig. Men...GODIS....finns det något som håller under 5 g/100 gram? Några recept? Finns ingen choklad man kan äta? Lakrits? Något? Känner mig desperat efter choklad eller salt godis. Har gått igenom hela ICAs sortiment i godishyllorna *skratt* men hittar inget godkänt. Inte ens 80 % choklad.... Såg på en LCHF-sida då jag googlade att de förelsog mandelmassa eller marcipan doppat i 90 % choklad. Mandelmassa/Marsipan?? Det är ju 50 % socker..... Sedan det här med pepparkakor... Olidligt på jobbet där det står framställt pepparkakor och godisskålar med hemmakvällgodis hela dagarna. Jag har verkligen jättesvårt och känner mig nästan deprimerad av tanken på att inte få frossa lite godis. Någon som har något tips på godis eller recept på godis som är OK att äta? I alla fall i jul.... Tusen tack!
  4. Tack Stoscha för tipsen. Skall tänka på det med grädden. Kan man köpa det färdiga kryddsmöret tror du? Är som sagt inte så förtjust i matlagning etc och vill undvika så mycket som möjligt. Blir jobbigt nog att nu börja ställa sig vid spisen (förhoppningsvis utvecklas det dock till att även blir roligt ). Youghurt hade jag tänkt som variation till frukost o jag känner inte för att äta ren creme fraiche så det får nog bli någon naturell fettig youghurt ändå. Vad kan man ha i?
  5. Haha, ja jordnötter eller nötter överhuvudaget vågar jag mig nog inte på förrän i ett lite senare läge. Däremot har jag aldrig varit förtjust i ost etc - absolut inte att äta bart. Äter ingen dessertost tex, endast parmesan, mozarella och tidigare hårdost på knäcke. Jag får väl prova mig fram helt enkelt. Blev hungrig nu och kokade ett ägg med en klick Hellmanns majonäs - jag är igång :-)
  6. Men tusen tack, skall jag ta med mig telefonen till butiken :-) Tänkte köra strikt i 3 månader, men upptäckte just nu i din lista att jag då inte kan äta rysk yoghurt...ehhh...Tror du jag kan blanda lite? Dvs skippa triggers som kakao, choklad, alla bär etc men ändå köra med ost i begränsad mängd, bacon till äggen på morgonen, vispgrädde i mat etc? Det känns som jättemycket att lära sig, men känner faktiskt att det skall bli riktigt kul också. Jag som typ aldrig lagar mat utan bara äter ute skall nu försöka få till lite matlagning trots att jag bor själv. Blir en bra anledning att få med sig någon vän på lchf-tåget som kan få komma på middag! :-)
  7. Haha, så häftligt! Läckert experiment. Visar verkligen på att kroppens system har många knappar som kan slås av och på och att kroppen är komplex, men också fantastisk! Tack för inspirationen!
  8. Hej! Kilona är inget självändamål, bara en gissning av ren erfarenhet av vad jag vägde då jag var nöjd sist. Ja, kilona är bara något jag nämner för att ha en referensram. Dessutom har de, som jag skrev, gått exakt hand i hand med centimetrarna så självklart finns där ett samband. Det finns inte på kartan att jag kan behålla min nuvarande vikt, men helt plötsligt bli en 38:a Sen är det klart att det kan slå på några kilon mot vad man trott. Är jag fit och nöjd med min "storlek/mått" när jag bara gått ner 17 kg så är det ju jättebra eller blir det tvärtom. Måtten kanske inte är där jag vill ha dom vid -20 kg. Som sagt. Kilo är bara en referens och jag kan lika bra prata minus 20 cm spelar mig ingen roll! Det som är viktigt är hur jag vill se ut då jag tittar mig i spegeln. Det är viktigt för mig med tanke på att jag redan gått 3 år över tiden och är trött på övervikten helt enkelt. Jag gillar att ha mål som är tydliga, det motiverar mig. Sen händer det som händer och jag håller tummarna för att allt landar naturligt där det skall. Körde min första måltid idag och det kändes härligt. Imorgon blir det första varma målet och jag tänkte sikta in mig på den där blomkålsmosen jag läst mycket om
  9. Hej! Nej, men problemet är med deras upptrappning att där är alldeles för mycket kolhydrater i deras ersättningsmål. De rekommenderar ett mål om dagen och sedan 3 ersättningsmål i minst 1 vecka som upptrappning och därefter två mål i kombination med 2 ersättningsmål och eftersom jag skall äta LCHF nu så vill jag inte blanda med kolhydrater. Jag körde helt enkelt igång idag, så får vi se hur det går Startade idag försiktigt med en sallad med mozarella och kräftstjärtar, ett par tomater och vinegrettdressing. Imorgon tänkte jag äta lax och blomkålsmos som jag hört skall vara gott och sedan kör jag på helte enkelt. Väntar med vanligt kött några dagar tills jag känner hur jag mår.
  10. Tack, snälla! Känns jättehärligt att man kan få stöd och respons på detta forumet. Mycket bra tips. Har bookmarkat bloggen du rekommenderade och skall läsa mer där sedan. Väldigt intressant det du förklarade med hur kroppen själv kan välja hur den skall styra förbränningen beroende på innehållet i energin. Skall köra riktigt strikt som du rekommenderar så hinner även jag förbereda mig på att sedan ta ställning till fortsättningen beroende på hur det går etc och så behöver jag inte bli så stressad över de små detaljerna i början. Idag har jag påbörjat första dagen - kändes härligt att ta en första riktig tugga på 11 veckor :-) Körde en sallad med kräftstjärtar och vinegrettedressing. Imorgon blir första varma målet. Ikväll skall jag åka och handla lite lchf-basvaror. Redan nu har jag ju då stött på patrull. Verkar finnas 17 varianter av kokosfett. Kan du hjälpa mig med vad jag skall köpa? Vad rekommenderar du som finns på ICA? (skall det vara smaksatt eller inte - hur vet man på burken om det är smaksatt eller ej? Är det det som heter kokosolja på burk jag skall köpa eller är det i annan form? På vissa står det kallpressat, sedan fanns det små andra skillnader som jag inte kommer ihåg nu vad det var? Skall jag både steka i detta och använda i kaffe etc?) Har du bra tips på andra basvaror som jag "måste" ha hemma? Smör har jag förstått, liksom ekologiska ägg. Tack! :-)
  11. Suveränt! Tack! Skall verkligen in och läsa där ikväll. Kan ju finnas mycket erfarenhet. Omställningsbesvär kan jag ta, bara det inte är allvarligt. Tänk att du hittade exakt....
  12. Hej! Åh, just det här jag anade och har förstått de är noga med på iTrim etc. Tack för förklaringen med kalorier....förstår konceptet och jag får nog vara vaksam. Såg igår t.ex. att en liten påse snacks med ostknappar innehöl 500 kcal (!!!). Det blir ju en hel måltid. Hur mycket innehåller t.ex. fettkaffe som det står om så mycket överallt? Jag tror LCHF är perfekt när man är på en vikt man trivs med...min osäkerhet gäller just nu...90 kg som skall ner till 70 kg och jag vill inte vänta 1 år hur förnuftigt det än är :-) Vad gäller upptrappningen från iTrim och att följa deras rekommendationer så går ju inte det eftersom deras upptrappning innehåller kolhydrater och jag hoppas ju påbörja LCHF. Har du något tips på hur jag skulle kunna trappa upp på LCHF? Tusen tack igen för ditt kloka inlägg!
  13. Hej! VIlket bra inlägg (har bookmarkat det). Du gick ner 15 kg på 7 månader. Okey, jag nöjer mig med 13 kg innan 141231 Allvarligt talat. Då anser du alltså att det är fel tidpunkt för mig att börja med LCHF nu eftersom jag innan årets slut definitivt vill gå ner mycket mer i vikt? Som du skriver är ju främst LCHF en hälsoomläggning, men jag ville börja äta det nu och ändå fortsätta med viktnegång. Eftersom man kan börja med LCHF precis då man vill kan man ju lika bra använda en annan metod då först tills man är mer i närheten av sin målvikt och sedan påbörja LCHF om det nu inte är en snabb väg till viktnedgång. Snabba vägar finns definitivt (har ju precis droppat 14 kg på 11 veckor) men hade hoppats att LCHF kunde kopplas in redan nu med fortsatt viktnedgång. Jag får väl prova helt enkelt. Mitt måttband har följt vågen exakt sedan jag började (1 cm minskning har motsvarat 1 kg på vågen). Vi får se hur jag beslutar om några dagar.....hehe....vem vet, det är kanske rädslan för viktuppgång som äntligen kan få mig träningsmotiverad
  14. Hej! Tack för ditt informativa och suveräna svarsinlägg! Så mycket tips jag fick på böcker, sidor m.m. Jag skall läsa. Skaldermans bok tillhör mitt tidigare inköp :-) Fick jättebra tanketips också - det här med att tänka att jag är "allergisk" t.ex. Och ja, jag vet att det är livslång kosthållning etc etc, MEN det är jag ute efter EFTER jag nått min viktnedgång. Skulle jag gå upp i vikt (ve och fasa) av LCHF kommer jag definitivt att avbryta då det inte är en option för mig. Då kommer jag köra annan metod tills jag når målvikten och sedan därefter lägga om till LCHF. Det är just det som varit min farhåga (min punkt 5) och som gjort att jag undrar om det är rätt tidpunkt för att börja med LCHF. Det är samma som när folk nu protesterat om min hårda fasteperiod på nästan 3 månader. Folk älskar att ha synpunkter på detta och tycker det hade varit bättre att lägga om och äta nyttigt kortsiktigt. Mitt svar då - och fortfarande - är: Det är väl inget som kan hindra att jag gör just det EFTER att ha rasat 14 kg först. Jag är jätteglad för att jag gått ner 14 kg och hade inte velat ha dessa veckorna ogjorda. Hade jag kunnat fortsätta fasta tills jag nådde min målvikt hade jag gjort det och sedan börjat med LCHF, men det vågar jag klart inte av hälsoskäl för jag har hört att 12 veckor är gränsen. Så....alltså jätteviktigt att fortsätta gå ner 0,5-1 kg per vecka. Det är slut nu på att gå med denna massiva övervikt och jag tänker inte vänta t.ex 1 helt år på att komma i mål. Usch, nu blev jag riktigt nervös för att börja äta...hahah. Tack igen för dina suveräna tips!
  15. Intressant! Skall absolut läsa om resistent stärkelse också, snabbgooglade och bookmarkade :-) Ja, logiskt att kroppen avstannar med reserv, men jag får inte ihop det innan den punkten. Att kroppet t.ex använder 3000 kcal på ett dygn, men att jag med LCHF kanske får i mig ett överskott genom att äta 4000 kcal. Var tar de 1000 kcal vägen om de inte lagras in som fett? Alltså lite förundrad över att det är ologiskt att inte behöva hålla reda på kaloriintag och sedan göra jämförelse med förbrukningen för att kolla om man kommer gå upp i vikt eller ner.... Det är nog jätteviktigt, det du skriver om att inte blanda ihop hunger med sötsug. Där får jag nog verkligen vara extra vaksam så att jag inte ramlar i fällan och äter då jag egentligen inte är hungrig utan bara sugen. Ja, det kommer bli spännande att se vad som händer och hur kroppen reagerar. Bara några dagar kvar...
  16. Hej! Tack för välkomnandet och tack för svaren. Ja, jag har tänkt LCHF som långsiktigt (min fasta var quickstarten) - verkligen! Det är ju bara det att jag först vill gå ner 20 kilo och sedan fortsätta och behålla den vikten med LCHF-kost också. Har också funderat på det då jag läst. Hur kan vissa gå ner i vikt jättemycket och andra (som är nöjda med sin vikt) också äta LCHF och inte gå ner? Det är så ologiskt på något sätt....Varför skulle kroppen helt plötsligt sluta att gå ner efter 20 kg? Det borde ju vara någon skillnad på LCHF-kost och väl framför allt mängden mat om man redan är smal då man börjar gentemot om man har 20 kg övervikt? Undrar vad som i så fall är skillnaden. Jag är inte ett dugg rädd för omställningsbesvär och att skippa kolhydraterna direkt (det kan jag ta om det skulle bli omställningsbesvär någon vecka), vad jag är orolig för är chocken från att ha gått till inga kalorier alls till att trappa upp. Vet inte hur jag skall starta från 800 kcal om dagen till strikt LCHF. Har några dagar till på mig innan jag måste ha bestämt strategi! Har funderat på att kombinera med 5:2 och lägga till yoga och bli bättre med sömnen som i alla dina tips. Jag lägger mig för sent på nätterna och sover för lite. Har också läst att sådant kan påverka. Vad betyder RS? Det verkar vara många här inne som har ätit LCHF väldigt länge och mår jättebra. Roligt att se och mycket motiverande! Tack igen för dina vettiga synpunkter!
  17. @Stoscha: Tack för varmt välkomnande! Ja, känner till det där med mått istället för våg, men i mitt fall har cm på måttbandet (vilket jag noterar parallellt) följt vågen exakt med 1 cm per minskat kilo och jag har aldrig mött en storlek 38 som väger 90 kg ;-) Bra tips med ägg, som inte är så lätta att överäta, men....avokado. Ler för mig själv när jag ser vissa lunchalternativ i alla kokböcker - 1 avokado med majonäs t.ex. (Jag skulle kunna äta 3 stycken lätt :-) ). Skall nog tänka på det du skrev om handmetoden, verkar vara bra och ha lite koll tills kroppen vant sig!
  18. Hej! Jag är helt ny här och behöver verkligen guidning och råd och stöd om jag skall klara det jag föresatt mig! Jag blir jättetacksam om ni alla kan hjälpa mig att kommentera detta första inlägg, som dessvärre blir lite långt, men det är bara för att jag vill ge er ”experter” och erfarna en bra och tydlig grund till min situation och vad jag vill uppnå. Så snälla, snälla skriv om du har någon kommentar på någon eller alla mina frågor (även om någon annan redan svarat, det kan ju finnas flera vinklar på dessa). Jag blir jätteglad om jag kan få lite hjälp att komma igång. Först min målsättning och mina frågor, sedan kommer bakgrund nedan: Mål: -20 kg innan 141231 (-0,75 kg per vecka) Träning: Avser att komma igång och träna (promenader eller gym) ett par gånger i veckan när jag börjar äta igen Ålder: 48 år (kvinna) Utgångsläge: 11 v fasta (senaste 8 veckorna med iTrims produkter som innehåller per dygn: Kolhydrater (96 gram) Protein (59 gram) Fett (16,7 gram) Mina frågor: Kan jag gå direkt från denna fastan till LCHF? Hur skall jag lämpligast trappa upp till LCHF i så fall? Finns det någon hälsofara för hjärta, kropp eller liknande att ”chocka” kroppen med allt fett som det innebär med LCHF just med tanke på att jag nyss fastat i 11 veckor? Tänker där dag 1 på om det är bra att plötsligt t.ex. hälla i sig en fettkaffe som jag läst så mycket om? Om jag inte kan påbörja LCHF nu när jag skall börja äta har ni då något förslag på hur jag kan göra? Om jag kan påbörja LCHF direkt så vill jag ju vara säker på att fortsätta rasa i vikt. Kommer detta fungera? Måste jag räkna kalorier och begränsa mina portioner (eftersom jag överäter och är socker/fettberoende) om jag skall fortsätta gå ner i vikt? Hur gör jag lättast i så fall? BAKGRUND Jag har – på egen hand, utan att ha gått med i något program – nu fastat i 11 veckor. De första 3 veckorna på VLCD (600 kcal/dygn iTrims produkter) och de senaste 8 veckorna LCD (800kcal/dygn). Jag är absolut inte intresserad av att diskutera denna metod för nu är det gjort och jag är 14 kilo lättare och har fått motivation att orka lägga om min kost sunt och långsiktigt framöver. Jag behöver gå ner ytterligare 20 kilo innan jag når min målvikt. Under de här knappa tre månaderna har jag funderat och planerat för att jag nu skall påbörja upptrappning med mat och funderat på hur man skall göra. Skall jag äta enbart 1 mål riktigt om dagen? Skall jag räkna kalorier eller testa något annat….. Under veckorna som gått har jag även passat på att läsa på så gott jag kan om LCHF, tittat på videoföreläsningar etc. Jag blev övertygad om att det här hade kunnat vara något för mig. Jag är definitivt sockerberoende och tror att jag verkligen är känslig för kolhydrater. Jag har beställt ett helt gäng med kokböcker (6 stycken) av de som fått bäst recensioner och även läst vad jag kan där. Nu har jag däremot blivit riktigt skrämd när jag också sett när jag surfat runt att om man kommer från ”jojobantning” eller dylikt där ämnesomsättningen inte är uppumpad sedan tidigare så kanske kroppen lagrar in allt fett om man börjar med LCHF i upp till sex månader och att man istället kan gå upp i vikt. Stämmer detta? Jag tänker, då måste det ju bli katastrof i mitt fall då kroppen gått på undernäring i 11 veckor !!! Skall jag kanske i så fall istället äta annan kost (med kolhydrater) och först få igång min ämnesomsättning normalt igen? Problemet är att det vill jag ju inte…jag vill påbörja LCHF direkt! Så, snälla hjälp mig – vad tycker ni? Jag vill ju heller inte riskera hjärtinfarkt eller något annat hemskt genom att chocka kroppen med fett från att ha gått på ingenting, så hur trappar jag i så fall upp till LCHF på ett bra sätt? Jag blev också orolig då jag läste att i den ena kokboken så lång dagskalorierna på mellan 3000-4000 kcal och det kommer jag ju absolut inte gå ner i vikt på, för det är ju fortfarande kalorier in och energi ut som gäller väl? Jag överäter dessutom väldigt lätt allt som är gott (=fett+socker) och tycker det känns olustigt att ”släppa loss” detta genom att inte räkna eller begränsa portioner på något sätt alls…. Ja, starten här på forumet blev dessvärre världens oroligaste tankar som jag försöker sortera, men det bygger klart mycket på ångesten att jag nu äntligen lyckats få en kickstart och tappat 14 kg och jag har ju långt kvar (20 kg) och vill fortsätta på bästa och hälsosammaste vis ner, men att det skall gå snabbt och att jag kan hålla 0,75 kg i veckan och kombinera med träning. Jag är rädd – men ser samtidigt väldigt mycket fram emot att fortsätta min viktresa nedåt, målmedvetet och helst då genom att nu direkt börja trappa upp med LCHF-kost. Tusen tack i förväg för alla de bra svarsinlägg jag redan fattat produceras här inne!