Jump to content

duchess

Medlem
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

622 profile views

duchess's Achievements

(2/7)

55

Reputation

  1. duchess

    Carnivore fasta

    Nyfiken att höra hur det har gått fortsättningsvis och hur är ditt upplägg?
  2. Tack för era svar, förstår dock inte riktigt vad HelgeK vill framföra. Jag har hetsätningsstörning och har tid hos en ätstörningsklinik nu i februari. Det var framförallt långa vattenfastor (upp till 8 dagar) som gjorde att jag hamnade i en ond cirkel av vattenfasta och hetsätning större delen av 2019 och gick upp mycket i vikt. Har ätit lchf sedan 2008 med perioder med avsteg då sockerberoende/hetsätning tagit överhand. Hetsåt aldrig innan jag började med lchf. Förra året var jag nedstämd större delen av året och hade många perioder med tröstätande. Har ätit lchf med 16:8 ca en månad nu, förra gången gick jag ned 9 kg på två månader och hade väl förväntat mig en nedgång av några kilon i alla fall. Mäter mig också men det är ingen skillnad. Men jag får utrusta mig med mer tålamod och ändra strategi om resultatet fortsätter utebli.
  3. Hej! För tre år sedan började jag med 16:8 (ofta 18:6) och gick snabbt ner ca 15 kg i vikt (ca 1 kg per vecka) ner till normalvikt, tränade inget. Jag åt lchf men nog inte så mycket fett till lunchen eftersom jag åt pedagogisk lunch i skolan. Nu har jag dessvärre gått upp massa i vikt igen (pga tröstätande av sötsaker) och vill gå ner 20 kg. Jag har nu kört 16:8 igen, men går inte ner något alls denna gång. Äter mer fett nu, ligger runt 70% och kommer upp i ca 1300 kcal när jag äter lunch och middag. Är bara hungrig liten kort stund på förmiddagen men annars inte. Tränar styrketräning ca 4 ggr per vecka och tar långpromenader några gånger i veckan. Fasteblodsocker har legat runt 4.2 ganska länge nu. Äter nästintill mejerifritt och mest kött, grönt och fett. Jag funderar varför det inte längre funkar lika bra med 16:8, när jag tränar också, har inte gått ner något alls och jag har ju mycket att ta av. Någon som har nån teori? Tacksam för tips! (Kvinna, 35 år, BMI 31.6)
  4. Åt 16:8/18:6 ganska strikt under ett halvår - lunch kl 11-12 och middag nån gång mellan kl 17-19. Tycker att det minskar mitt sug efter att småäta. Äter jag frukost känner jag mig oftare hungrigare över dagen och har ett ständigt sug på att vilja äta något fast jag inte är hungrig. Gick ner ca 1 kg per vecka i några månader när jag började äta så (åt 3mad lchf sen innan) och gick ner totalt ca 10 kg. Sen började jag med längre fastor (3-8 dagar) och det triggade igång mitt sockerberoende och hetsätning vilket senare slutade i viktuppgång på ca 14 kg. Nu försöker jag hitta tillbaka till PF och 2mad.
  5. Tack för alla svar! Känner mig också lite smått skeptisk mot micro, dess strålning och eventuellt dränering av näring. Men det är svårt att bara ha med sig matlådor på jobbet som inte behöver värmas, så jag får väl blunda för det! Hemma försöker jag alltid ångkoka grönsaker och laga på låga temperaturer i ugn. Angående talg så köpte jag Jureskogs talg och den är mycket mer neutral i lukt och smak, den klarar jag av att steka i. Ska försöka använda upp min talg också, smyga ner det i kryddiga grytor kanske!
  6. Hej alla kunniga! Köpte rå talg från Gröna gårdar och smälte det i en gryta i flera timmar på låg värme i ugn, och silade sedan av fettet och förvarar i glasburk i kyl. Hur ska talg smaka och lukta? Jag får kväljningar av både lukten och smaken. Jag trodde att talg var ganska neutralt? Har jag gjort något fel vid tillagningen? Något helt annat...lyssnade på Dr Eric Berg som sa att 5-40% av matens näring försvinner när man värmer det i micron. Vad har ni andra läst/hört om användare av micro? I hur stor utsträckning bör man undvika att värma mat i micro? På jobbet har jag ingen möjlighet att värma på annat sätt.
  7. Blir nyfiken att testa! Eftersom jag blir stillastående i vikt och mått när jag styrketränar så är det väl dags att prova något annat. Jag föredrar dock styrketräning framför konditionsträning så jag kommer nog återgå till styrka sen. Har du tips på någon bra pulsmätare som inte är alltför dyr?
  8. Tycker det är svårt att få i mig mer mat när jag äter 2 gånger om dagen. Jag är sällan hungrig förrän framåt 11-12, håller mig mätt fram till middagen runt 18. Ni andra som äter endast 2 ggr/dag, hur får ni i er ert kaloribehov? På Jonas Berqvist sida, http://www.jonasbergqvist.se/blogg/minska-kroppsfett-och-oka-muskelmassa-samtidigt hittade jag en formel för BMR, har även testat någon annan kalkylator på nätet. Landar på ca 1300 kcal i BMR, och med lätt träning 1-3 ggr/v (enligt Jonas formel) blir det ca 1800 kcal. Är det effektivare att bara fokusera på promenader och kosten för viktnedgång, och sen när jag tappat de överflödiga kilona börja bygga muskler med styrketräning? Eller är det risk för mer slapp hud då?
  9. Tack för era svar! Jag är inte så nojig över att öka vikter, funderar mer på om jag ska sluta öka och istället köra på med nuvarande vikter. Långsammare typ slow-burn? Ska testa att variera träningsupplägget! Nu är jag en vecka på Mallis och det blir vila från styrketräningen men startar dagen med 8 km powerwalk längs stranden före frukost. Funderar mycket kring det där med rätt mängd mat, kan vara så att jag äter för lite, när jag reggar i kostbevakningen så hamnar jag oftast runt 1000 kcal. Jag äter oftast ett protein (mest gräsbetat lamm eller ko) med stekta eller kokta grönsaker och smör till. Äter ofta oliver till. Ganska sällan äter jag en gryta baserad på kokosmjölk eller krossade tomater.
  10. Hej! Känner mig lite vilse i hur jag ska lägga upp träningen. Har sedan januari följt starting strenght och tränat 3 ggr/v och har kunnat öka vikterna jag tar. Jag cyklar och tar långpromenad också, nån gång ibland kör jag sprintintervaller (för sällan egentligen). Mitt mål är att gå ner ca 7-10 kg (frisk kvinna, 33 år, 158 cm, 66 kg). I höstas när jag inte tränade alls gick jag ner ca 9 kg på 16 veckor (har tyvärr gått upp 4-5 kg av dessa under våren pga återfall i sockerätande). Jag har inte gått ner något i vikt sedan jag började träna, mina mått har heller inte förändrats. Är det bättre att fortsätta köra på styrketräningen men inte öka vikterna? Mitt främsta mål är att gå ner i vikt/mindre fettprocent. På sikt vill jag bli vältränad med synliga muskler. Tar tacksamt emot tips på hur jag ska tänka runt träningen. Äter ganska strikt, undviker mejeri förutom smör. Hoppar oftast över frukosten (pf 16:8) och äter lunch och middag.
  11. Vänder mig till er igen då det inte går så bra med vikten just nu. Jag började träna styrketräning 3 ggr/veckan och i januari var jag nere på 61 kg. Men sen åt jag tokigt (socker och mjölmat) en vecka i februari och några dagar över påsken, så var jag vips uppe på 66 kg och där har jag fastnat nu. Har de senaste 50 dagarna varit sockerfri och ätit lchf men varken vikten eller måtten ändrar sig. Måtten kring stussen var ca 92-93 cm då jag vägde 61 kg och nu är det ca 97-98 cm. Jag tränar fortfarande 3 ggr/veckan och cyklar 7 km varje dag, tar även långpromenader de dagar jag inte styrketränar. Jag har fortsatt med 16:8 de flesta dagar i veckan, vissa dagar äter jag frukost. Tar med mig en avokado till lunch för att få i mig mera fett. Jag äter mejerifritt (förutom smör). Jag börjar bli frustrerad och vet inte vad jag ska göra, sockerdjävulen vill att jag bara ska skita i allt och vräka i mig glass ? Har någon lite tips och pepp? ?
  12. Ni som äter ketogent, hur har det påverkat er vikt och mått? När man tillför så mycket fett, tar kroppen verkligen av det egna kroppsfettet? Jag försöker laborera med olika metoder för att gå ner ytterligare i vikt. Vägde 5 kg mindre för någon månad sedan, men efter 4 dagars felätande kring födelsedagen lade jag på mig både vikt och flera centimeter på måtten. Är nu inne på andra veckan med att försöka äta ketogent, jag har sedan många år ätit lchf men nu räknar och mäter jag maten för att komma upp i 80% fett och max 50-60 g protein per dag. Jag mäter inget blodsocker för jag har inte råd med det just nu. Så jag vet tyvärr inte om jag är i ketos. Det jag vill uppnå är att gå ner ca 10 kg (väger 66 kg till 158 cm). Tycker dock det är lite svårt att hålla ner proteinet och äta så mycket fett. Har någon bra tips på den? Försöker äta det mesta av proteinet på förmiddagen enligt Martinas Johanssons tips. Jag äter oftast så här Frukost; 80 gram makrill, 50 gram ägg, 15 gram smör, 15 gram kokosolja. Lunch; 70 gram nötfärs, 100-150g grönsaker (oftast broccoli, blomkål, vitkål), 30 gram smör, 30 gram oliver, 1 avokado. Middag; 110 gram ägg, 30 gram smör, lite färsk spenat och någon sked opastöriserad surkål och kidneybönor för pre- och probiotika. Landar då på ca 1500 kcal, 60 g protein (17%), 128 g fett (78%), 13 g kolhydrater (4%). Tränar starting strenght (styrketräning) 3 ggr/v. Än så länge har jag inte fått något resultat på vågen eller måttbandet. Förstår att jag behöver ge det mer tid. Jag har tidigare gått ner en hel del (10 kg) genom att hoppa över frukosten (16:8) och istället äta första målet kl 12. Men som jag har förstått så är det stressande för kroppen och att man tappar mer muskler vid viktnedgången jämfört med om man äter ketogent? Tar tacksamt emot alla tankar och tips ?
  13. Tack för era tankar och råd! Att det smakar godare i minnet kan jag hålla med om, men tyvärr åt jag ändå. Jag måste nog inse att det är nolltolerans för mig som gäller. Försöker skratta åt mig själv att jag är så tokig och tala om att det ordnar sig, det här är inte hela världen. Jag är frisk i övrigt och jag kommer på fötter igen!
  14. Så var man där igen, misslyckandet. Vänder mig hit för jag behöver skriva av mig lite frustration över mig själv. Höll mig från socker och snabba kolhydrater i 6 månader, personligt rekord. Sedan åkte jag på en resa utomlands och åt bröd och glass varje dag. Sedan klarade jag två veckor hemma med bra kost. Sen var det dags för födelsedag och det slutade i en veckas lång hetsätning. Nu väger jag 7 kg mer och mår inte bra såklart. Innan lchf (för ca 10 år sedan) så hetsåt jag aldrig, men nu när jag "inte får" äta vissa saker, så vill jag "passa på" att trycka i mig så mycket jag kan innan jag ska återgå till lchf. Jag äter fast jag inte är sugen och jag äter tills jag verkligen inte får ner något mer. Är det någon som känner igen sig och kan ge några tips på hur man kan hantera det? Idag känner jag mig motiverad att återgå till lchf, jag hoppas motivationen håller i sig. Funderar på att fasta så länge jag kan för att tappa lite vätska, men vet också att hunger ökar risken att jag faller dit för sockret. Har i alla fall slängt alla frestelser jag har hemma.
  15. Har beställt niacin från iherb nu och ska testa =)
×
×
  • Create New...