duchess

Medlem
  • Innehållsantal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

48 Bra

Om duchess

  • Rank

Senaste besökare till profilen

341 profilvisningar
  1. Tack för alla svar! Känner mig också lite smått skeptisk mot micro, dess strålning och eventuellt dränering av näring. Men det är svårt att bara ha med sig matlådor på jobbet som inte behöver värmas, så jag får väl blunda för det! Hemma försöker jag alltid ångkoka grönsaker och laga på låga temperaturer i ugn. Angående talg så köpte jag Jureskogs talg och den är mycket mer neutral i lukt och smak, den klarar jag av att steka i. Ska försöka använda upp min talg också, smyga ner det i kryddiga grytor kanske!
  2. Hej alla kunniga! Köpte rå talg från Gröna gårdar och smälte det i en gryta i flera timmar på låg värme i ugn, och silade sedan av fettet och förvarar i glasburk i kyl. Hur ska talg smaka och lukta? Jag får kväljningar av både lukten och smaken. Jag trodde att talg var ganska neutralt? Har jag gjort något fel vid tillagningen? Något helt annat...lyssnade på Dr Eric Berg som sa att 5-40% av matens näring försvinner när man värmer det i micron. Vad har ni andra läst/hört om användare av micro? I hur stor utsträckning bör man undvika att värma mat i micro? På jobbet har jag ingen möjlighet att värma på annat sätt.
  3. Blir nyfiken att testa! Eftersom jag blir stillastående i vikt och mått när jag styrketränar så är det väl dags att prova något annat. Jag föredrar dock styrketräning framför konditionsträning så jag kommer nog återgå till styrka sen. Har du tips på någon bra pulsmätare som inte är alltför dyr?
  4. Tycker det är svårt att få i mig mer mat när jag äter 2 gånger om dagen. Jag är sällan hungrig förrän framåt 11-12, håller mig mätt fram till middagen runt 18. Ni andra som äter endast 2 ggr/dag, hur får ni i er ert kaloribehov? På Jonas Berqvist sida, http://www.jonasbergqvist.se/blogg/minska-kroppsfett-och-oka-muskelmassa-samtidigt hittade jag en formel för BMR, har även testat någon annan kalkylator på nätet. Landar på ca 1300 kcal i BMR, och med lätt träning 1-3 ggr/v (enligt Jonas formel) blir det ca 1800 kcal. Är det effektivare att bara fokusera på promenader och kosten för viktnedgång, och sen när jag tappat de överflödiga kilona börja bygga muskler med styrketräning? Eller är det risk för mer slapp hud då?
  5. Tack för era svar! Jag är inte så nojig över att öka vikter, funderar mer på om jag ska sluta öka och istället köra på med nuvarande vikter. Långsammare typ slow-burn? Ska testa att variera träningsupplägget! Nu är jag en vecka på Mallis och det blir vila från styrketräningen men startar dagen med 8 km powerwalk längs stranden före frukost. Funderar mycket kring det där med rätt mängd mat, kan vara så att jag äter för lite, när jag reggar i kostbevakningen så hamnar jag oftast runt 1000 kcal. Jag äter oftast ett protein (mest gräsbetat lamm eller ko) med stekta eller kokta grönsaker och smör till. Äter ofta oliver till. Ganska sällan äter jag en gryta baserad på kokosmjölk eller krossade tomater.
  6. Hej! Känner mig lite vilse i hur jag ska lägga upp träningen. Har sedan januari följt starting strenght och tränat 3 ggr/v och har kunnat öka vikterna jag tar. Jag cyklar och tar långpromenad också, nån gång ibland kör jag sprintintervaller (för sällan egentligen). Mitt mål är att gå ner ca 7-10 kg (frisk kvinna, 33 år, 158 cm, 66 kg). I höstas när jag inte tränade alls gick jag ner ca 9 kg på 16 veckor (har tyvärr gått upp 4-5 kg av dessa under våren pga återfall i sockerätande). Jag har inte gått ner något i vikt sedan jag började träna, mina mått har heller inte förändrats. Är det bättre att fortsätta köra på styrketräningen men inte öka vikterna? Mitt främsta mål är att gå ner i vikt/mindre fettprocent. På sikt vill jag bli vältränad med synliga muskler. Tar tacksamt emot tips på hur jag ska tänka runt träningen. Äter ganska strikt, undviker mejeri förutom smör. Hoppar oftast över frukosten (pf 16:8) och äter lunch och middag.
  7. Vänder mig till er igen då det inte går så bra med vikten just nu. Jag började träna styrketräning 3 ggr/veckan och i januari var jag nere på 61 kg. Men sen åt jag tokigt (socker och mjölmat) en vecka i februari och några dagar över påsken, så var jag vips uppe på 66 kg och där har jag fastnat nu. Har de senaste 50 dagarna varit sockerfri och ätit lchf men varken vikten eller måtten ändrar sig. Måtten kring stussen var ca 92-93 cm då jag vägde 61 kg och nu är det ca 97-98 cm. Jag tränar fortfarande 3 ggr/veckan och cyklar 7 km varje dag, tar även långpromenader de dagar jag inte styrketränar. Jag har fortsatt med 16:8 de flesta dagar i veckan, vissa dagar äter jag frukost. Tar med mig en avokado till lunch för att få i mig mera fett. Jag äter mejerifritt (förutom smör). Jag börjar bli frustrerad och vet inte vad jag ska göra, sockerdjävulen vill att jag bara ska skita i allt och vräka i mig glass ? Har någon lite tips och pepp? ?
  8. Ni som äter ketogent, hur har det påverkat er vikt och mått? När man tillför så mycket fett, tar kroppen verkligen av det egna kroppsfettet? Jag försöker laborera med olika metoder för att gå ner ytterligare i vikt. Vägde 5 kg mindre för någon månad sedan, men efter 4 dagars felätande kring födelsedagen lade jag på mig både vikt och flera centimeter på måtten. Är nu inne på andra veckan med att försöka äta ketogent, jag har sedan många år ätit lchf men nu räknar och mäter jag maten för att komma upp i 80% fett och max 50-60 g protein per dag. Jag mäter inget blodsocker för jag har inte råd med det just nu. Så jag vet tyvärr inte om jag är i ketos. Det jag vill uppnå är att gå ner ca 10 kg (väger 66 kg till 158 cm). Tycker dock det är lite svårt att hålla ner proteinet och äta så mycket fett. Har någon bra tips på den? Försöker äta det mesta av proteinet på förmiddagen enligt Martinas Johanssons tips. Jag äter oftast så här Frukost; 80 gram makrill, 50 gram ägg, 15 gram smör, 15 gram kokosolja. Lunch; 70 gram nötfärs, 100-150g grönsaker (oftast broccoli, blomkål, vitkål), 30 gram smör, 30 gram oliver, 1 avokado. Middag; 110 gram ägg, 30 gram smör, lite färsk spenat och någon sked opastöriserad surkål och kidneybönor för pre- och probiotika. Landar då på ca 1500 kcal, 60 g protein (17%), 128 g fett (78%), 13 g kolhydrater (4%). Tränar starting strenght (styrketräning) 3 ggr/v. Än så länge har jag inte fått något resultat på vågen eller måttbandet. Förstår att jag behöver ge det mer tid. Jag har tidigare gått ner en hel del (10 kg) genom att hoppa över frukosten (16:8) och istället äta första målet kl 12. Men som jag har förstått så är det stressande för kroppen och att man tappar mer muskler vid viktnedgången jämfört med om man äter ketogent? Tar tacksamt emot alla tankar och tips ?
  9. Tack för era tankar och råd! Att det smakar godare i minnet kan jag hålla med om, men tyvärr åt jag ändå. Jag måste nog inse att det är nolltolerans för mig som gäller. Försöker skratta åt mig själv att jag är så tokig och tala om att det ordnar sig, det här är inte hela världen. Jag är frisk i övrigt och jag kommer på fötter igen!
  10. Så var man där igen, misslyckandet. Vänder mig hit för jag behöver skriva av mig lite frustration över mig själv. Höll mig från socker och snabba kolhydrater i 6 månader, personligt rekord. Sedan åkte jag på en resa utomlands och åt bröd och glass varje dag. Sedan klarade jag två veckor hemma med bra kost. Sen var det dags för födelsedag och det slutade i en veckas lång hetsätning. Nu väger jag 7 kg mer och mår inte bra såklart. Innan lchf (för ca 10 år sedan) så hetsåt jag aldrig, men nu när jag "inte får" äta vissa saker, så vill jag "passa på" att trycka i mig så mycket jag kan innan jag ska återgå till lchf. Jag äter fast jag inte är sugen och jag äter tills jag verkligen inte får ner något mer. Är det någon som känner igen sig och kan ge några tips på hur man kan hantera det? Idag känner jag mig motiverad att återgå till lchf, jag hoppas motivationen håller i sig. Funderar på att fasta så länge jag kan för att tappa lite vätska, men vet också att hunger ökar risken att jag faller dit för sockret. Har i alla fall slängt alla frestelser jag har hemma.
  11. Har beställt niacin från iherb nu och ska testa =)
  12. Har hört talas om den tidigare men inte testat. Använder du den i ansiktet? Tror du den fungerar bra även på ryggen? Det är framförallt ryggen jag har problem med nu, har massor av finnar och plitor, helt röd över hela ryggen.
  13. Hudterapeuten sålde på mig en hudkräm men den svider i mitt ansikte, så jag smörjer nu bara med jojobaolja. Jag använder parfymfritt tvättmedel och aldrig sköljmedel. Jag tvättar kroppen med Weledas duschgel, tvättar bort smink med antingen olja, konjaksvamp eller skrubb med honung och bikarbonat. Försöker använda produkter med så lite skräp i som möjligt.
  14. Har varit hos en hudterapeut som gjorde en portömning. Har börjat återfukta mer och tycker att det är lite bättre, ser dock en del små inkapslade knottror. Däremot är det värre än någonsin på ryggen. Har både små och stora röda kvisslor och finnar. Vad kan det bero på egentligen? Är det så att jag helt enkelt behöver träna och svettas mer?
  15. Borde jag börja äta frukost för att få i mig mer mat och fasta längre men mer sällan? Eller helt enkelt försöka få i mig mer fett och fortsätta med 16:8? Jag får experimentera kanske. Ja jag behöver verkligen komma igång med mer träning, tycker ju faktiskt att styrketräning är kul men inget fan av konditionsträning. Jo jag misstänker också kanske att kroppen vänjer sig. Känner mig ofta frusen, men har däremot inte låg energi. Jag får fortsätta prova mig fram, testa äta lite mer vissa dagar. Men ibland har man lite dåligt tålamod så när det inte händer något på en månad blir man frustrerad =)