duchess

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Bra

Om duchess

  • Rank

Senaste besökare till profilen

193 profilvisningar
  1. duchess

    Öka styrka kontra viktnedgång

    Blir nyfiken att testa! Eftersom jag blir stillastående i vikt och mått när jag styrketränar så är det väl dags att prova något annat. Jag föredrar dock styrketräning framför konditionsträning så jag kommer nog återgå till styrka sen. Har du tips på någon bra pulsmätare som inte är alltför dyr?
  2. duchess

    Öka styrka kontra viktnedgång

    Tycker det är svårt att få i mig mer mat när jag äter 2 gånger om dagen. Jag är sällan hungrig förrän framåt 11-12, håller mig mätt fram till middagen runt 18. Ni andra som äter endast 2 ggr/dag, hur får ni i er ert kaloribehov? På Jonas Berqvist sida, http://www.jonasbergqvist.se/blogg/minska-kroppsfett-och-oka-muskelmassa-samtidigt hittade jag en formel för BMR, har även testat någon annan kalkylator på nätet. Landar på ca 1300 kcal i BMR, och med lätt träning 1-3 ggr/v (enligt Jonas formel) blir det ca 1800 kcal. Är det effektivare att bara fokusera på promenader och kosten för viktnedgång, och sen när jag tappat de överflödiga kilona börja bygga muskler med styrketräning? Eller är det risk för mer slapp hud då?
  3. duchess

    Öka styrka kontra viktnedgång

    Tack för era svar! Jag är inte så nojig över att öka vikter, funderar mer på om jag ska sluta öka och istället köra på med nuvarande vikter. Långsammare typ slow-burn? Ska testa att variera träningsupplägget! Nu är jag en vecka på Mallis och det blir vila från styrketräningen men startar dagen med 8 km powerwalk längs stranden före frukost. Funderar mycket kring det där med rätt mängd mat, kan vara så att jag äter för lite, när jag reggar i kostbevakningen så hamnar jag oftast runt 1000 kcal. Jag äter oftast ett protein (mest gräsbetat lamm eller ko) med stekta eller kokta grönsaker och smör till. Äter ofta oliver till. Ganska sällan äter jag en gryta baserad på kokosmjölk eller krossade tomater.
  4. duchess

    Öka styrka kontra viktnedgång

    Hej! Känner mig lite vilse i hur jag ska lägga upp träningen. Har sedan januari följt starting strenght och tränat 3 ggr/v och har kunnat öka vikterna jag tar. Jag cyklar och tar långpromenad också, nån gång ibland kör jag sprintintervaller (för sällan egentligen). Mitt mål är att gå ner ca 7-10 kg (frisk kvinna, 33 år, 158 cm, 66 kg). I höstas när jag inte tränade alls gick jag ner ca 9 kg på 16 veckor (har tyvärr gått upp 4-5 kg av dessa under våren pga återfall i sockerätande). Jag har inte gått ner något i vikt sedan jag började träna, mina mått har heller inte förändrats. Är det bättre att fortsätta köra på styrketräningen men inte öka vikterna? Mitt främsta mål är att gå ner i vikt/mindre fettprocent. På sikt vill jag bli vältränad med synliga muskler. Tar tacksamt emot tips på hur jag ska tänka runt träningen. Äter ganska strikt, undviker mejeri förutom smör. Hoppar oftast över frukosten (pf 16:8) och äter lunch och middag.
  5. duchess

    tips viktplatå

    Vänder mig till er igen då det inte går så bra med vikten just nu. Jag började träna styrketräning 3 ggr/veckan och i januari var jag nere på 61 kg. Men sen åt jag tokigt (socker och mjölmat) en vecka i februari och några dagar över påsken, så var jag vips uppe på 66 kg och där har jag fastnat nu. Har de senaste 50 dagarna varit sockerfri och ätit lchf men varken vikten eller måtten ändrar sig. Måtten kring stussen var ca 92-93 cm då jag vägde 61 kg och nu är det ca 97-98 cm. Jag tränar fortfarande 3 ggr/veckan och cyklar 7 km varje dag, tar även långpromenader de dagar jag inte styrketränar. Jag har fortsatt med 16:8 de flesta dagar i veckan, vissa dagar äter jag frukost. Tar med mig en avokado till lunch för att få i mig mera fett. Jag äter mejerifritt (förutom smör). Jag börjar bli frustrerad och vet inte vad jag ska göra, sockerdjävulen vill att jag bara ska skita i allt och vräka i mig glass ? Har någon lite tips och pepp? ?
  6. duchess

    Viktresultat ketogen kost?

    Ni som äter ketogent, hur har det påverkat er vikt och mått? När man tillför så mycket fett, tar kroppen verkligen av det egna kroppsfettet? Jag försöker laborera med olika metoder för att gå ner ytterligare i vikt. Vägde 5 kg mindre för någon månad sedan, men efter 4 dagars felätande kring födelsedagen lade jag på mig både vikt och flera centimeter på måtten. Är nu inne på andra veckan med att försöka äta ketogent, jag har sedan många år ätit lchf men nu räknar och mäter jag maten för att komma upp i 80% fett och max 50-60 g protein per dag. Jag mäter inget blodsocker för jag har inte råd med det just nu. Så jag vet tyvärr inte om jag är i ketos. Det jag vill uppnå är att gå ner ca 10 kg (väger 66 kg till 158 cm). Tycker dock det är lite svårt att hålla ner proteinet och äta så mycket fett. Har någon bra tips på den? Försöker äta det mesta av proteinet på förmiddagen enligt Martinas Johanssons tips. Jag äter oftast så här Frukost; 80 gram makrill, 50 gram ägg, 15 gram smör, 15 gram kokosolja. Lunch; 70 gram nötfärs, 100-150g grönsaker (oftast broccoli, blomkål, vitkål), 30 gram smör, 30 gram oliver, 1 avokado. Middag; 110 gram ägg, 30 gram smör, lite färsk spenat och någon sked opastöriserad surkål och kidneybönor för pre- och probiotika. Landar då på ca 1500 kcal, 60 g protein (17%), 128 g fett (78%), 13 g kolhydrater (4%). Tränar starting strenght (styrketräning) 3 ggr/v. Än så länge har jag inte fått något resultat på vågen eller måttbandet. Förstår att jag behöver ge det mer tid. Jag har tidigare gått ner en hel del (10 kg) genom att hoppa över frukosten (16:8) och istället äta första målet kl 12. Men som jag har förstått så är det stressande för kroppen och att man tappar mer muskler vid viktnedgången jämfört med om man äter ketogent? Tar tacksamt emot alla tankar och tips ?
  7. duchess

    Hetsätning

    Tack för era tankar och råd! Att det smakar godare i minnet kan jag hålla med om, men tyvärr åt jag ändå. Jag måste nog inse att det är nolltolerans för mig som gäller. Försöker skratta åt mig själv att jag är så tokig och tala om att det ordnar sig, det här är inte hela världen. Jag är frisk i övrigt och jag kommer på fötter igen!
  8. duchess

    Hetsätning

    Så var man där igen, misslyckandet. Vänder mig hit för jag behöver skriva av mig lite frustration över mig själv. Höll mig från socker och snabba kolhydrater i 6 månader, personligt rekord. Sedan åkte jag på en resa utomlands och åt bröd och glass varje dag. Sedan klarade jag två veckor hemma med bra kost. Sen var det dags för födelsedag och det slutade i en veckas lång hetsätning. Nu väger jag 7 kg mer och mår inte bra såklart. Innan lchf (för ca 10 år sedan) så hetsåt jag aldrig, men nu när jag "inte får" äta vissa saker, så vill jag "passa på" att trycka i mig så mycket jag kan innan jag ska återgå till lchf. Jag äter fast jag inte är sugen och jag äter tills jag verkligen inte får ner något mer. Är det någon som känner igen sig och kan ge några tips på hur man kan hantera det? Idag känner jag mig motiverad att återgå till lchf, jag hoppas motivationen håller i sig. Funderar på att fasta så länge jag kan för att tappa lite vätska, men vet också att hunger ökar risken att jag faller dit för sockret. Har i alla fall slängt alla frestelser jag har hemma.
  9. duchess

    Akneproblem, tips?

    Har beställt niacin från iherb nu och ska testa =)
  10. duchess

    Akneproblem, tips?

    Har hört talas om den tidigare men inte testat. Använder du den i ansiktet? Tror du den fungerar bra även på ryggen? Det är framförallt ryggen jag har problem med nu, har massor av finnar och plitor, helt röd över hela ryggen.
  11. duchess

    Akneproblem, tips?

    Hudterapeuten sålde på mig en hudkräm men den svider i mitt ansikte, så jag smörjer nu bara med jojobaolja. Jag använder parfymfritt tvättmedel och aldrig sköljmedel. Jag tvättar kroppen med Weledas duschgel, tvättar bort smink med antingen olja, konjaksvamp eller skrubb med honung och bikarbonat. Försöker använda produkter med så lite skräp i som möjligt.
  12. duchess

    Akneproblem, tips?

    Har varit hos en hudterapeut som gjorde en portömning. Har börjat återfukta mer och tycker att det är lite bättre, ser dock en del små inkapslade knottror. Däremot är det värre än någonsin på ryggen. Har både små och stora röda kvisslor och finnar. Vad kan det bero på egentligen? Är det så att jag helt enkelt behöver träna och svettas mer?
  13. duchess

    tips viktplatå

    Borde jag börja äta frukost för att få i mig mer mat och fasta längre men mer sällan? Eller helt enkelt försöka få i mig mer fett och fortsätta med 16:8? Jag får experimentera kanske. Ja jag behöver verkligen komma igång med mer träning, tycker ju faktiskt att styrketräning är kul men inget fan av konditionsträning. Jo jag misstänker också kanske att kroppen vänjer sig. Känner mig ofta frusen, men har däremot inte låg energi. Jag får fortsätta prova mig fram, testa äta lite mer vissa dagar. Men ibland har man lite dåligt tålamod så när det inte händer något på en månad blir man frustrerad =)
  14. duchess

    tips viktplatå

    Ja det skulle jag faktiskt kunna göra, det finns Bregott mellan som jag ibland tar en klick av, men att ta med riktigt smör vore nog bättre! Kan inte riktigt minnas vad jag vägde i 20-årsåldern men det var nog inte under 60 kg men däromkring skulle jag tro. Har lite svårt att förlika mig med att detta skulle vara idealvikten, känns som att det finns mycket att ta av både på armar, mage, rumpa och lår. Möjligtvis om jag skulle träna hårt och bli riktigt fast och förvandla det till 63 kg muskler
  15. duchess

    tips viktplatå

    Hej! Behöver tips och råd av er kunniga här på forumet. Har stannat upp i min viktminskning nu och inte gått ner något på en månad. Funderar på om jag behöver ändra kosten eller bara fortsätta som jag gör och hoppas att det släpper så småningom. Kort fakta om mig: kvinna, 32 år, 158 cm, 63,5 kg (bmi 25,4), inga sjukdomar eller mediciner. Har de senaste åren vägt kring 70-72 kg och ätit lchf och kämpat med sötsug och trillat dit mellan varven och aldrig uppnått någon varaktig viktminskning. I slutet av augusti i år började jag äta kidneybönor och surkål och har sedan dess varit helt sockerfri och gått ner till nuvarande vikt. Jag äter ingen frukost, äter lunch på en skola där jag jobbar, så lunchen blir oftast ganska fettsnål. Tar av proteinet och grönsaksbuffén. Äter middag hemma och den är alltid mejerifri. Äter inget mer efter middagen så det blir oftast 2 mål mat och periodisk fasta 16:8. När jag har registrerat mat i lifesum så hamnar jag ofta runt 1000 kcal. Har kroppen nu vant sig vid mitt ungefär konstanta matintag och anpassat förbränningen efter det? Behöver jag äta mer eller mindre? Matintaget blir oftast kanske för mycket grönsaker och för lite fett, kanske behöver jag ändra fördelningen? Vad tror ni? Jag går och cyklar till jobbet, behöver jag öka på träningen? Har en del kvar att ta av på kroppen och till min längd tror jag det vore hälsosamt att väga strax under 60 kg. Vore tacksam för tips!