Håkan & Carina

Medlem
  • Innehållsantal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Håkan & Carina

  • Rank
    Nyanländ
  1. Jag får ge mej till tåls tills kroppen anpassat sig till LCHF kosten. Jag har lång erfarenhet (typiska medelmåtta) av jogging/löpning och känner min kropp väl men LCHF kosten har vänt upp och ned på allt vad löpning heter. Måste hela tiden hålla mej "under" mjölksyra nivån men å andra sidan blir jag uthålligare och känner tydligt efter ca någon timmes löpning när kolhydraterna tar slut att kroppen går in i något slags "lågenergi läge" där en autopilot tar över farten. Tänker försöka med mer grönsaker som jag gillar och lite mer kolhydrater innan passen. Tack för svaren och råden som jag kommer att följa!
  2. Frukost: Rysk Yoghurt 17% med grädde 40% toppat med en salig blandning av frön. Vatten och lite salt samt vitaminer (D-vitaminer, Magnesium, Fiskolja och multivitaminer). Lunch: Varierad hemlagad LCHF mat baserad på mycket fett mestadels smör och med grönsaker. Vatten. Kvällsmat: Ofta LCHF hembakat bröd med smör, ägg och ost. Vatten och kaffe. Upplever det som att vi äter en bra LCHF kost. Jag har inte samma koll som Du på hur mycket protein eller grönsaker jag äter. Har som ambition att hålla nere kolhydraterna men det kanske är fel i samband med träning. Ska försöka öka kolhydratintaget innan passen som ett test. Hur länge har Du levt på LCHF kost? Tack för Ditt engagemang!
  3. Intressant ämne. Har svårt att komma upp i puls under jogging passen (5 månader på LCHF). Känns som att pulsen når ett lägre tak och sedan kommer istället mjölksyran. Dricker äggmjölk och sport resorb innan passen som ligger på ca 15 km 2 ggr i veckan. Varför svarar inte kroppen som tidigare...eller är det för tidigt att förvänta sig full effekt av kosten? Håkan
  4. Tack för tipsen! Kommer att prova på ett maraton, vilket är lite av ett mål. Kombinationen av bättre uthållighet och viktnedgång känns grym trots att jag är 54 bast. Synd att denna kost inte blev populär under min ungdom men bättre sent än aldrig. Du skriver "Salami, smör och bär är min favoritträningsmat". Äter Du det innan ett pass och isåfall hur lång tid innan. Eller är det efteråt? Kommer ifrån den gamla vanliga kosten.....pasta 3 timmar innan löpning och sportdryck innan/under löpning och sedan husmanskost efteråt. Försöker att variera fart och sträcka men vid 54 års ålder går det inte att kliva på lika mycket som förr och jag har försökt att jogga 3 ggr/vecka men på något sätt landar jag på 2ggr/vecka och har accepterat att det är min grej. Är inte någon snabb löpare utan mer en "må-bra-grej" men måste erkänna att det skulle vara intressant att se vad jag kan prestera med anledning av de positiva saker som händer med LCHF trots att jag är på "gubb-nivå". MVH Håkan
  5. Tack för tipsen! Jag är inte riktigt klar med LCHF utan har ytterligare någon/några månader innan "kolsyran" i benen släpper. Eftersom jag är en glad amatör och har jogging som "må-bra-motion" kommer Dina råd väl till pass. MVH Håkan
  6. Hej där. kör LCHF sedan 3 månader och det funkar kanon! Då jag joggar regelbundet saknar jag enkla tips på LCHF kost före jogging, under jogging och efter jogging, samt mängd. Tydliga besked som utgångspunkt och sedan anpassar jag till mina förutsättningar. Bakgrund: Ålder 54 år Joggat ungefär 45 år (faktiskt sant) även vintertid. Sträcka: Har nu ökat från 10 km 2 ggr/vecka till runt 20 km 2 ggr/veckan efter anpassning till LCHF. Planerar även för att springa en mara och är intresserad av ett LCHF matupplägg. Tacksam för enkla tips i "koströran" som jag upplever det. Håkan