Gå till innehåll

Golgor

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Neutral

Om Golgor

  • Rank
    Nyanländ
  1. Nu har jag varit lite lat och inte tränat aktivt på ett tag, men jag tränade 2-3 ggr i veckan, alltid på fasta. Åt kvällen innan, stack till gymmet innan jobbet och körde ett pass på ca. 1 timma. Käkade när jag kom hem på eftermiddagen kvällen. Jag använde "Stronglifts" som är en hemsida och de har även en app för att komma ihåg vikter på alla övningar, du kan även följa hur mycket du har gått upp/ner i styrka/vikt. På sidan finns även bra videos på hur övningarna går till. Men jag rekommenderar också, som de flesta ovan att prata med en PT för att kolla på formen. Det är väldigt lätt
  2. Jag har nu läst på lite om detta. En sammanfattning nedan. Det är ytterst verksamhetschefen på plats som är ansvarig för kosten, jag antar att de ofta delegerar detta arbete till en kostchef. I Göteborgs kommun finns ett "Måltidsprogram" där det finns rekommendationer och i vissa fall krav på näringsinnehåll. Exempelvis står det "Skollunchen ska följa Livsmedelsverkets råd om bra mat i skolan", jag tror motsvarande står i samtliga kategorier, dvs äldreomsorg, förskola, mat i hemmet. Det finns lite olika dokument på livsmedelsverkets hemsida: Bra mat i skolan Bra mat i förskolan Bra mat
  3. Tack för informationen! Jag har inte hunnit kolla upp så mycket, men det är så att Skolorna själva bestämmer vad för mat de ska ha och att de i regel följer Livsmedelsverket? Det är inget som skolverket styr över på något sätt?
  4. Hej! Det var ett tag sedan jag gick i skolan nu (>15 år sedan), men det jag minns var att tallriksmodellen var fokus på hemkunskapen, i bamba (skolmatsalen på stockholmska) var det alltid massa potatis och pasta, det fanns alltid lingondricka (saft) att dricka till maten. Är det någon här som går i skolan nu eller har barn som går i skolan som vet hur det ser ut? Har skolan anpassat sig till modern vetenskap eller är den hopplöst utdaterad? Jag har läst vissa skräckexempel om skolsköterskor som näst intill tvingar föräldrar att ge sina barn makaroner och andra snabba kolhydrater (ha
  5. På vardagar äter jag oftast en gång per dag numera. Ibland "syndar jag" med en lunch. Jag känner mig sällan hungrig till lunch. Jag har hört att många mår dåligt av att äta mycket fett. Det handlar om andelen fett, inte totala mängden. Det gäller att maskera fettet vilket ofta går att göra med många goda recept. Har exempelvis gjort soppa med nästan 60% fett som inte smakade fett alls, den var tvärtemot jättegod (Blomkål och parmesansoppa med kokosmjölk). Om man mår dåligt av att äta mycket fett har jag för mig att det kan bero på brist på galla i kroppen. Jag har tyvärr inte mer än e
  6. Hur ofta äter han? Efter att ha sett ett par videos här på kostdoktorn och läst en hel del av Jason Fung på Intensive Dietary Management så har jag tolkat det som att det är väldigt viktigt att inte äta för ofta. Jag är inte speciellt överviktig, även om jag har några kilon mer än jag vill, men jag har testat fasta i 72 timmar två gånger och kör som regel dygnsfasta (Äter en gång om dagen). Jag gick ner i vikt med dygnsfasta även om jag inte åt strikt LCHF (ca. 20E% kolhydrater). Dock kände jag mig då hungrig till och från. Dygnsfasta med strikt LCHF så har jag inga som helst problem med. Und
  7. Du för inte glömma att uppdaterar oss Jazzan, jag tror de flesta här är väldigt nyfikna hur det går!
  8. Hej Jazzan! Vad kul att du hittade hit! Jag skriver upp tips och saker att tänka på som jag gör, är det något du undrar är det bara att fråga! 16:8 Fasta - Jag äter ingen frukost utan dricker i princip bara ett stort glas vatten. Till lunchen har jag en lagom stor lunch och äter sedan något lite lättare på kvällen. Det fungerar bra för mig. Jag testade även en hel fastedag, 400 Kcal rent fett på hela dagen. Det var lite jobbigt, men då kan du verkligen rasa i vikt. Är nog inte att rekommendera innan du är i ordentligt Ketos. Skaffa en blodsocker- och ketos-mätare. Det hjälpte mig en hel d
×
×
  • Skapa nytt...