Golgor

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Neutral

Om Golgor

  • Rank
    Nyanländ
  1. Nu har jag varit lite lat och inte tränat aktivt på ett tag, men jag tränade 2-3 ggr i veckan, alltid på fasta. Åt kvällen innan, stack till gymmet innan jobbet och körde ett pass på ca. 1 timma. Käkade när jag kom hem på eftermiddagen kvällen. Jag använde "Stronglifts" som är en hemsida och de har även en app för att komma ihåg vikter på alla övningar, du kan även följa hur mycket du har gått upp/ner i styrka/vikt. På sidan finns även bra videos på hur övningarna går till. Men jag rekommenderar också, som de flesta ovan att prata med en PT för att kolla på formen. Det är väldigt lätt att skada sig, framför allt ryggen, om man gör fel. Det vill du inte! (Been there, done that) Jag tränade även under en längre fasta på 3-4 dagar, det fungerade jättebra och jag gick upp mycket i styrka och fick en rätt tonad kropp. I det fallet är det dock viktigt att läsa på om kosttillskott så som L-Arginin, BCAA, EAA, för annars bygger du inget och får bara hemsk träningsvärk. Jättekul att du ska börja träna, jag önskar dig lycka till!
  2. Jag har nu läst på lite om detta. En sammanfattning nedan. Det är ytterst verksamhetschefen på plats som är ansvarig för kosten, jag antar att de ofta delegerar detta arbete till en kostchef. I Göteborgs kommun finns ett "Måltidsprogram" där det finns rekommendationer och i vissa fall krav på näringsinnehåll. Exempelvis står det "Skollunchen ska följa Livsmedelsverkets råd om bra mat i skolan", jag tror motsvarande står i samtliga kategorier, dvs äldreomsorg, förskola, mat i hemmet. Det finns lite olika dokument på livsmedelsverkets hemsida: Bra mat i skolan Bra mat i förskolan Bra mat i äldreomsorgen Dessa baserar sig på SNR (Svenska Näringsrekommendationer) som Livsmedelsverket själva tar fram och de i sin tur baseras på NNR (Nordiska näringsrekommendationer). NNR uppdateras var 8:e år, och har så gjorts sedan 1980 (1980, 1988, 1996, 2004, 2012). Det är Nordiska Ministerrådet som tar fram NNR med hjälp av många "experter" (har inga kollat upp). Den sista uppdateringen skedde 2012, och vi kommer sannolikt behöva vänta till 2020 innan de uppdaterar NNR igen. Rekommendationen är 45-60% av skolmåltiden ska bestå av kolhydrater, och skolmåltiden i sig stå för 30% av det dagliga energibehovet. För ett barn i åldern 6-9 år rekommenderas 55-73 gram kolhydrater, vilket vi alla här vet att det är mer än en hel dags behov av kolhydrater. De har dock hörsammat WHO's uppmaning om att mängden tillsatt socker skall vara lägre än 10%, men det räcker ju inte. De nämner ofta "Sockerrika drycker" och drycker med tillsatt socker, tyvärr är ju vanlig juice illa nog utan tillsatt socker (motsvarande coca-cola). Råden från Livsmedelsverket är dock inget som man måste följa, följande citat är från förordet i "Bra mat i skolan": "Råden om maten i skolan är avsedda som ett stöd i arbetet med bra skolmåltider. Genom att belysa olika kvalitetsområden kan dokumentet också vara ett stöd vid policyarbete och upphandling av måltidstjänster." En sak jag noterade var att under samtliga delar i Måltidsprogrammet för Göteborgs kommun fanns en underrubrik som hette "Kompetens". I denna skriver de bland annat att enligt en EU-förordning så ska alla anställda i hela matkedjan vara informerade och utbildade i kostens betydelse och "Ny forskning och nya rekommendationer gör att fortlöpande kompetensutveckling, för all berörda inom områden som rör kosten, är nödvändig." Hur väl detta samspelar med Livsmedelsverket är vi nog alla bekanta med? Det bör således vara öppet för att kommunen i sig uppdaterar sitt Måltidsprogram och således sina egna rekommendationer till anställda verksamhetschefer och kostchefer i kommunen utan att Livsmedelsverket kan göra något. En annan sak jag tyckte var spännande är att Måltidsprogrammet för Göteborgs kommun förespråkar potatis, spannmålsprodukter och ris då det har låg miljöpåverkan... Är det verkligen det vi ska fokusera på i Sverige istället för folkhälsan? Återkommer med mer info om jag hittar något mer!
  3. Tack för informationen! Jag har inte hunnit kolla upp så mycket, men det är så att Skolorna själva bestämmer vad för mat de ska ha och att de i regel följer Livsmedelsverket? Det är inget som skolverket styr över på något sätt?
  4. Hej! Det var ett tag sedan jag gick i skolan nu (>15 år sedan), men det jag minns var att tallriksmodellen var fokus på hemkunskapen, i bamba (skolmatsalen på stockholmska) var det alltid massa potatis och pasta, det fanns alltid lingondricka (saft) att dricka till maten. Är det någon här som går i skolan nu eller har barn som går i skolan som vet hur det ser ut? Har skolan anpassat sig till modern vetenskap eller är den hopplöst utdaterad? Jag har läst vissa skräckexempel om skolsköterskor som näst intill tvingar föräldrar att ge sina barn makaroner och andra snabba kolhydrater (har dock ingen källa). Är det så illa i skolorna i Göteborg? Anledningen till att jag frågar är att jag har kontakter i Kommunfullmäktige i Göteborg och jag hade velat få dem att ställa kommunpolitikerna mot väggen med frågor om lågkolhydratkost i skolan. Det gäller allt ifrån skolsköterskors råd, utbildningsmaterial till skolmatsalen. Hur ser det ut? /Golgor
  5. På vardagar äter jag oftast en gång per dag numera. Ibland "syndar jag" med en lunch. Jag känner mig sällan hungrig till lunch. Jag har hört att många mår dåligt av att äta mycket fett. Det handlar om andelen fett, inte totala mängden. Det gäller att maskera fettet vilket ofta går att göra med många goda recept. Har exempelvis gjort soppa med nästan 60% fett som inte smakade fett alls, den var tvärtemot jättegod (Blomkål och parmesansoppa med kokosmjölk). Om man mår dåligt av att äta mycket fett har jag för mig att det kan bero på brist på galla i kroppen. Jag har tyvärr inte mer än ett vagt minne av detta, men vet att jag läst det i en bok av Martina Johansson.
  6. Hur ofta äter han? Efter att ha sett ett par videos här på kostdoktorn och läst en hel del av Jason Fung på Intensive Dietary Management så har jag tolkat det som att det är väldigt viktigt att inte äta för ofta. Jag är inte speciellt överviktig, även om jag har några kilon mer än jag vill, men jag har testat fasta i 72 timmar två gånger och kör som regel dygnsfasta (Äter en gång om dagen). Jag gick ner i vikt med dygnsfasta även om jag inte åt strikt LCHF (ca. 20E% kolhydrater). Dock kände jag mig då hungrig till och från. Dygnsfasta med strikt LCHF så har jag inga som helst problem med. Under en fasteperiod på ca 63 timmar tränade jag dessutom 2/3 dagar på löpband och satte personligt rekord en dag. Testade även lite ren stryrketräning, men det är INTE att rekommendera.
  7. Du för inte glömma att uppdaterar oss Jazzan, jag tror de flesta här är väldigt nyfikna hur det går!
  8. Hej Jazzan! Vad kul att du hittade hit! Jag skriver upp tips och saker att tänka på som jag gör, är det något du undrar är det bara att fråga! 16:8 Fasta - Jag äter ingen frukost utan dricker i princip bara ett stort glas vatten. Till lunchen har jag en lagom stor lunch och äter sedan något lite lättare på kvällen. Det fungerar bra för mig. Jag testade även en hel fastedag, 400 Kcal rent fett på hela dagen. Det var lite jobbigt, men då kan du verkligen rasa i vikt. Är nog inte att rekommendera innan du är i ordentligt Ketos. Skaffa en blodsocker- och ketos-mätare. Det hjälpte mig en hel del att hålla motivationen uppe. Man vaknade på morgonen, mätte sina nivåer, och fick direkt veta om man fuskat lite för mycket eller om läget var under kontroll. Soppa är väldigt smidigt, lätt att göra mycket av (lunchlådor) och mättar väldigt bra om man gör rätt. Då använder jag en hel del grädde och färskost samt broccoli/blomkål och purjolök. Sås är också ett lätt sätt att öka fettmängden och bli mättare. Coleslaw är min heliga graal. Lätt att göra MYCKET, ganska billigt och passar till nästan allt (Testat ihop med kallops, biff stroganoff, köttbitar...). Ät i lugnt tempo - Om du äter för snabbt är det enkelt att föräta sig (Har jag gjort ett par gånger, harregud!). Äter du i lagom tempo och äter enligt konstens (LCHF) alla regler behöver du aldrig räkna några kalorier eller hur mycket du äter, kroppen säger ifrån. Ät dig aldrig riktigt mätt, utan sluta ät när du inte känner dig hungrig längre. Styrketräna/lågintensivträning (Promenad) på fasta kan vara väldigt effektivt. Ta ett pass/promenad på helgdagar innan du äter lunch är perfekt för att få igång förbränningen lite. Bättre att börja lugnt och öka, än att riskera att överträna sig! Försök övertala en kompis att testa också. Det hjälper väldigt mycket att ha någon annan att prata med! Lycka till! Robert