Penobles

Medlem
  • Innehållsantal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Penobles

  • Rank
    Nyanländ

Senaste besökare till profilen

126 profilvisningar
  1. Jag är kvinna, 49 år och har ätit liberal LCHF i sex-sju år. Hade fruktansvärda omställningsproblem i fyra-fem månader innan jag tog mig igenom. De senaste fyra månaderna har jag gått över till ketogen kost och jag fick samma omställningsproblem med huvudvärk, trötthet och hjärtklappning. Dessa besvär kvarstår. Jag är i förklimakteriet, frisk, normalviktig och tränar styrka när jag orkar, vilket jag inte gjort på länge. Det jag behöver hjälp med är att balansera elektrolyterna. Jag har hjärtklappning och oregelbundna hjärtslag, huvudvärk, muskelryckningar och kramp, framförallt i fötterna. Lider av trötthet, muskelsvaghet, yrsel och koncentrationssvårigheter. De tillskott jag tar är L-lysin, L-tryptofan, järn, zink, magnesium, kalcium (har dragit ner på mejeri i och med keto), kalium, vitaminer (C, B-komplex och D), Q10, omega3, selen, fytoöstrogen, klimadynon och progesteron. Mina symtom passar in på brist av natrium, kalium, kalcium och magnesium, men jag saltar extra och tar de andra i form av tillskott. Det är ration jag inte får till. Jag kräver stora mängder magnesium för att inte återfalla i depression, ligger just nu på 800 mg/dygn men kan ibland behöva gå upp till 1200 mg/dygn. Kalcium har jag precis börjat med, tar 1600 mg/dygn och kalium 1400 mg/dygn. Vet inte riktigt hur mycket natrium jag får i mig. Hur ska jag göra för att balansera nivåerna? Jag är nöjd med hur min kropp svarar på keto, men det är inte värt det i längden om jag inte har någon energi för jag orkar varken jobba eller träna. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
  2. Jag tror det är viktigt att se till helheten. Självklart verkar det som om din sköldkörtel är det största problemet, men de symtomen kan dölja andra bekymmer också. Sedan spelar livssituationen in också, hur mycket stress man är utsatt för, möjlighet till återhämtning osv. Jag drabbades av utmattningssyndrom för fyra år sedan och har sedan dess försökt att balansera min kropp. Binjurar, äggstockar och sköldkörtel har ett känsligt samarbete som lätt rubbas. Om dina binjurar är trötta kommer sköldkörteln också att reagera negativt. Liksom sköldkörtelproblem kan ställa till det för binjurarna. Om du är äldre än 35 rekommenderar jag att du börjar med progesteronkräm eftersom ägglossningen kan utebli emellanåt. Progesteron balanserar östrogen och kallas även för gulkroppshormon. Progesteron bildas av gulkroppen och utan ägg inget progesteron. Därför kan östrogenhalten bli för hög och det kan skapa problem med humör och försök till viktminskning. Sedan jag började med progesteronkräm ( jag är 44) så är jag i princip helt fri från PMS och mensvärk. Jag har aldrig varit överviktig, men nu är jag viktstabil, 70 kg till mina 180 centimeter. Jag räknar inte kalorier, utan äter när jag är hungrig. Mycket fett blir det För att stödja sköldkörteln tar jag Kelpasan, ett algtillskott som innehåller naturligt jod. Binjurarna matar jag med vitaminer, mineraler och aminosyror. Jag kan rekommendera l-lysin och l-carnitin. L-tryptofan har hjälpt mig enormt, men det måste beställas utomlands. Efter jag började med magnesium blev jag fri från livslång depression och ångest. Förutom det jag äter lyssnar jag på min kropp och hushåller med energin. Tar jag ut mer energi än vad som finns på kontot blir jag sjuk. Jag kan efter fyra år fortfarande inte träna t.ex, då blir jag sjuk med halsont och feber. Lyssna på din kropp och låt det ta den tid det tar. När det gäller att balansera kroppen måste man ha tålamod och acceptera att man måste göra förändringar som tar tid på sig att ge resultat. Jag önskar dig all lycka och hoppas verkligen att du når dina mål med en antiinflammatorisk kost, dvs. LCHF.