Jan H.

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Neutral

Om Jan H.

  • Rank
    Nyanländ
  1. Det var en häftig reaktion. Jag brukar lägg 2 msk MCT-olja och en msk smör i kaffet och mixa och jag har aldrig fått någon reaktion öht. Men kanske Brain Octane är häftigare för magen än Cocosas MCT-olja som jag använt.
  2. Jan H.

    Vintips?

    Om man ska köpa bubbel så är ett bra tips att titta efter "Brut Natur" - gäller i vart fall spansk Cava. De vinerna är fullt utjästa och har inte eftersötats med sockerlag. All cava får jäsa ut helt och är från början Brut Natur men majoriteten eftesötas och kallas då Brut eller nåt annat beroende på hur mycket det eftersötats. Välj alltså Brut Natur så får du heltorr cava.
  3. Du menar 19:5 antar jag, annars blir jag förvirrad Det vanliga är att man lämnar bort frukosten och äter brunch/lunch + middag, då blir det automatiskt ungefär 16:8. Dricker gör man; vatten, kaffe, te. Jag har aldrig känt behov av att äta något extra, men trycker ibland ner ett extra glas vatten eller två. Men som stoscha skriver innehåller gurka inte speciellt mycket av någonting så om man nu måste ha något att tugga på så är väl gurka hyfsat. På kvällen hinner man efter en LCHF-middag aldrig bli hungrig innan man går och lägger sig så det är väl i så fall på förmiddagen man skulle kasta lystna blickar på en gurka. Men för min del dricker jag vatten och en hel del kaffe på förmiddagen och är inte gurkintresserad. Är ibland hungrig när det är dags för lunch men då är det den här LCHF-hungern som är tämligen diskret och inte alls jobbig att gå med en timme eller två.
  4. Broccoli är också en utmärkt C-vitaminkälla där man får 120 mg C-vitamin av 100 gram broccoli. Om man kokar broccolin försvinner förstås en del men det är fortfarande 78 mg C-vitamin kvar i 100 gram kokt broccoli så även kokt broccoli piskar citrusfrukterna Förstår egentligen inte hur man kan behöva tillskott av vitamin C om man går på LCHF. Om man inte kör fakir året runt förstås, men det gör väl ingen.
  5. Om någon inte får det att fungera med lchf blir det intressant - då finns det något att lära sig. Bara framgångshistorier, och vi har ju mest sådana, blir lite enahanda i längden Jag hoppas trådskaparen tar sig tiden att beskriva sitt matintag, både vad och hur mycket, för en typisk dag eller ännu hellre en vecka. Här finns som sagt något intressant att vrida och vända på.
  6. Jag är laktosintolerant och använder förutom smör och ost, grädde, creme fraiche, smetana etc i matlagningen. Men jag använder de laktosfria varianterna. Utbudet är rätt komplett numera även i Sverige som tidigare låg långt efter Finland vad gällde utbudet. http://www.valio.se/produkter/laktosfria-matlagningsprodukter http://www.arla.se/vara-produkter/laktosfritt/
  7. Jag skulle beskriva det ungefär så här; innan lchf så körde det i min mage mest hela tiden. Om jag sedan ovanpå det fick i mig laktos så blev summan av standardkörandet + laktosjäsningen i tarmen rätt trist. Efter att jag började med lchf så är magen lugn, gör jobbet utan oljud. Om jag nu får i mig laktos så får förstås jag fortfarande en laktosjäsning som jag tycker är lika stor som tidigare men eftersom jag nu har bara den och den inte läggs på en redan körande mage så är ändå totaleffekten mindre jobbig. Så jag är lika laktoskänslig men mår ändå bättre i kistan.
  8. Beskrivningen skulle passa på begynnande laktosintolerans ifall du använder mejerivaror. Pröva att ta bort dom eller byt till laktosfritt någon dag och se om det blir någon förändring.