Alex_

Medlem
  • Innehållsantal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

21 Bra

Om Alex_

  • Rank

  1. Tja Exeetor! Jag får precis samma symptom om jag håller kosten strikt LCHF en tid; röda utslag på överkroppen (verkar börja på sidorna). Jag har letat efter en nyttig lösning men det verkar inte finnas nån (än), förutom att öka kolhydraterna. Det blir så tydligt hur det hänger ihop då utslagen försvinner snabbt efter lite kolhydratsnjutning : ). Det är synd att utslagen kommer då man annars mår rätt bra i det tillståndet? Bra energi, minskad hunger, dämpat sockerbehov mm.
  2. Alex_

    Sluta med kaffe?

    Härligt! Mina senaste veckor har varit rätt trötta, och jag märker hur fast man är i kaffets bojor. Alltid det första man startar upp dagen med. Enda sättet är undersöka om kaffet tar energi snarare än ger är givetvis att avstå en tid. Frågan är om jag är lika stark som du där Det är inga enorma mängder kanske, men alltid ett par koppar på morgonen, nån på eftermiddagen. Aldrig kväll.
  3. Den senaste veckan har varit märklig. En hunger och craving efter kolhydrater/socker som varit helt brutal. Why? Fick nån slags inledning till förkylning, den första på ett år, följt av några energilösa och otroligt hungriga dagar. Insåg att den inte gick att dämpa med fet mat. Testade att äta mig sprängfull men ändå samma känsla kvar. Fast den sitter snarare i bröstet o jag antar att den mer hör ihop med stress/nerver/oro/sömnstrul än egentlig hunger. Nån som känner igen? Nåväl, e fri från förkylningen nu och ska tillbaks in i träningsmode igen. Kanske var det för mycket träning som utlöste detta enorma begäret? Fast tveksamt. Kom precis hem från några bra vandringstimmar i skogen, som avslutades med... apropå att fuska... den första pizzan på över ett år.. och en glass.. och ett choklad. Vet inte riktigt hur jag ska se på det. Limps inställning låter sund, ingen större vits att trycka ner sig själv med känslor av misslyckande. Kroppen har uppenbarligen varit i obalans. Och kanske är, måste få ner turbulensen i bröstet på naturlig, sund väg. Löpning och crosstraining tycker jag hjälper. Att tvinga kroppen att bli trött, och att andas.
  4. http://www.eriktarryggpa.se/?p=178 Ännu en pod som diskuterar mat och hälsa. Här med en lärare inom idrottsnutrition. Vid 20:00 inleds samtalet om kolhydrater med "Varför är folk så rädda för kolhydrater?" och "Hur kunde det bli så här fel?". Som om rädslan för fett nu har vänts till en påstått överdriven rädsla för kolhydrater. "Det har gjorts oändligt många undersökningar som jämför lågkolhydratskost med högkolhydratskost under längre tid innan prestation, och resultaten är entydiga: de som äter mycket kolhydrater presterar bättre." Och att de som vill tappa vikt gör det snabbt första veckan med lågkolhydratskost, men sen jämnar det ut sig. "Folk köper detta med hull och hår". Stevia och andra alternativa sötningsmedel diskuteras också, och att det inte finns så mycket negativt med dessa. Jag funderar på om det finns nåt annat område än kostlära där de båda lägren har så skilda uppfattningar? Och är så övertygade om sin sak. Förutom inom religion Jag är absolut i lågkolhydratslägret. Det är bara fascinerande med tvärsäkra uppfattningar som spretar åt olika håll.
  5. Alex_

    Sluta med kaffe?

    Intressant. Jag borde också testa några kaffefria dagar och se hur kroppen reagerar. Har en lugn period egentligen så borde inte känna mig stressad, men av nån anledning är det tvärtom. Tryck över bröstet, sömnnoja och den överdrivna hungern/suget som jag tror är stressrelaterat. Man inleder fler o fler dagar med fett kaffe, dels av lättja och dels pga allt positivt som skrivits om det. Givetvis har ett visst beroende utvecklats, att man (jag) behöver kaffet för att vakna till och få den lilla glädjekicken. Ok imorgon får det bli en god bananpannkaka istället till frukost istället. Utan kaffe. Får se hur hjärnan och nerverna reagerar!
  6. Ja jag kollade runt efter Pemmikan, men det verkar inte gå att köpa färdigt så jag struntade i det Nu blev det en rätt bekväm tripp med övernattningar på fina ställen i Norge, så nötter o korvar räckte alldeles utmärkt. Men vilken fantastisk upplevelse, vilka landskap, berg o fjordar! Fullständigt Fylke-land
  7. Inspirerande att få dessa tips. Låter som du gjort en "riktig" vandring, med tält osv. Jag kommer börja lite lugnare, bokade precis några dagar i Norge nästa vecka. Ser ut att vara fantastiska landskap. Unnar mig dock tak över huvudet på nätterna, plus frukost o förhoppningsvis kvällsmat
  8. Haha, fårfiol låter mäktigt! Får man ta med det på flyget..? Det är en grej jag måste kolla upp också, vad man får ta med på flyget. Nötter, korv, ost o makrill hoppas jag går igenom?
  9. Ganymedes och Xls: Aha, bra att veta. Det förklarar varför det inte dök upp några träffar.
  10. Ah grymt! Jag sökte på vandring innan utan att få upp nåt. Thanx
  11. Tjena! Jag tänkte testa en ny grej; att ge mig ut på vandring. Ryggsäck, jacka och kängor är införskaffade. Kollar runt på lämplig rutt att inleda med. Skippar tält o sånt till att börja med, men vill ändå känna att det är hyfsat på riktigt. Finns väl fina leder både i Sverige och Norge, eller om man åker neråt, har inte bestämt än. Jag ser att snacks och måltider i Friluftsaffärerna inte alls följer lågkolhydratstänk, utan det är sockriga bars, pastablandningar mm. Vad hade ni ersatt detta med? Jag tror jag har hyfsad koll men ytterligare tips hade varit kanon. Nötter, hårdost, makrill... vad mer?
  12. Mycket möjligt! Dessa veckor är de flesta lunchställen stängda så det blir till att käka hemma. Mycket kött, fisk, ägg, nötter och grönsaker.
  13. Intressant. Tack. Jag trodde valnötter o solrosfrön var nyttiga!
  14. Vet inte riktigt vad som är för mycket? Ser ut att finnas omega-6 i det mesta av LCHF-maten enligt en lista jag hittade.