Gå till innehåll

Alex_

Medlem
  • Innehållsantal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Alex_

  1. Tja Exeetor! Jag får precis samma symptom om jag håller kosten strikt LCHF en tid; röda utslag på överkroppen (verkar börja på sidorna). Jag har letat efter en nyttig lösning men det verkar inte finnas nån (än), förutom att öka kolhydraterna. Det blir så tydligt hur det hänger ihop då utslagen försvinner snabbt efter lite kolhydratsnjutning : ). Det är synd att utslagen kommer då man annars mår rätt bra i det tillståndet? Bra energi, minskad hunger, dämpat sockerbehov mm.
  2. Alex_

    Sluta med kaffe?

    Härligt! Mina senaste veckor har varit rätt trötta, och jag märker hur fast man är i kaffets bojor. Alltid det första man startar upp dagen med. Enda sättet är undersöka om kaffet tar energi snarare än ger är givetvis att avstå en tid. Frågan är om jag är lika stark som du där Det är inga enorma mängder kanske, men alltid ett par koppar på morgonen, nån på eftermiddagen. Aldrig kväll.
  3. Den senaste veckan har varit märklig. En hunger och craving efter kolhydrater/socker som varit helt brutal. Why? Fick nån slags inledning till förkylning, den första på ett år, följt av några energilösa och otroligt hungriga dagar. Insåg att den inte gick att dämpa med fet mat. Testade att äta mig sprängfull men ändå samma känsla kvar. Fast den sitter snarare i bröstet o jag antar att den mer hör ihop med stress/nerver/oro/sömnstrul än egentlig hunger. Nån som känner igen? Nåväl, e fri från förkylningen nu och ska tillbaks in i träningsmode igen. Kanske var det för mycket träning som utlöste
  4. http://www.eriktarryggpa.se/?p=178 Ännu en pod som diskuterar mat och hälsa. Här med en lärare inom idrottsnutrition. Vid 20:00 inleds samtalet om kolhydrater med "Varför är folk så rädda för kolhydrater?" och "Hur kunde det bli så här fel?". Som om rädslan för fett nu har vänts till en påstått överdriven rädsla för kolhydrater. "Det har gjorts oändligt många undersökningar som jämför lågkolhydratskost med högkolhydratskost under längre tid innan prestation, och resultaten är entydiga: de som äter mycket kolhydrater presterar bättre." Och att de som vill tappa vikt gör det snabbt för
  5. Alex_

    Sluta med kaffe?

    Intressant. Jag borde också testa några kaffefria dagar och se hur kroppen reagerar. Har en lugn period egentligen så borde inte känna mig stressad, men av nån anledning är det tvärtom. Tryck över bröstet, sömnnoja och den överdrivna hungern/suget som jag tror är stressrelaterat. Man inleder fler o fler dagar med fett kaffe, dels av lättja och dels pga allt positivt som skrivits om det. Givetvis har ett visst beroende utvecklats, att man (jag) behöver kaffet för att vakna till och få den lilla glädjekicken. Ok imorgon får det bli en god bananpannkaka istället till frukost istället. Utan
  6. Ja jag kollade runt efter Pemmikan, men det verkar inte gå att köpa färdigt så jag struntade i det Nu blev det en rätt bekväm tripp med övernattningar på fina ställen i Norge, så nötter o korvar räckte alldeles utmärkt. Men vilken fantastisk upplevelse, vilka landskap, berg o fjordar! Fullständigt Fylke-land
  7. Inspirerande att få dessa tips. Låter som du gjort en "riktig" vandring, med tält osv. Jag kommer börja lite lugnare, bokade precis några dagar i Norge nästa vecka. Ser ut att vara fantastiska landskap. Unnar mig dock tak över huvudet på nätterna, plus frukost o förhoppningsvis kvällsmat
  8. Haha, fårfiol låter mäktigt! Får man ta med det på flyget..? Det är en grej jag måste kolla upp också, vad man får ta med på flyget. Nötter, korv, ost o makrill hoppas jag går igenom?
  9. Ganymedes och Xls: Aha, bra att veta. Det förklarar varför det inte dök upp några träffar.
  10. Ah grymt! Jag sökte på vandring innan utan att få upp nåt. Thanx
  11. Tjena! Jag tänkte testa en ny grej; att ge mig ut på vandring. Ryggsäck, jacka och kängor är införskaffade. Kollar runt på lämplig rutt att inleda med. Skippar tält o sånt till att börja med, men vill ändå känna att det är hyfsat på riktigt. Finns väl fina leder både i Sverige och Norge, eller om man åker neråt, har inte bestämt än. Jag ser att snacks och måltider i Friluftsaffärerna inte alls följer lågkolhydratstänk, utan det är sockriga bars, pastablandningar mm. Vad hade ni ersatt detta med? Jag tror jag har hyfsad koll men ytterligare tips hade varit kanon. Nötter, hårdost, makri
  12. Mycket möjligt! Dessa veckor är de flesta lunchställen stängda så det blir till att käka hemma. Mycket kött, fisk, ägg, nötter och grönsaker.
  13. Intressant. Tack. Jag trodde valnötter o solrosfrön var nyttiga!
  14. Vet inte riktigt vad som är för mycket? Ser ut att finnas omega-6 i det mesta av LCHF-maten enligt en lista jag hittade.
  15. Hej! Jag tänkte bara höra om någon hittat nån lösning på utslagen? Det verkar för min del uppenbart att de kommer ju "duktigare" jag är med kost och träning. Dvs utslagen kommer när jag är i bra form. Prickar under armhålorna som sprider sig mer eller mindre över rygg och bröst. Läser på flera ställen att "det är en övergående utrensningsprocess", men det låter inte troligt när jag LCHF:at i ganska exakt ett år nu. De två återkommande lösningarna verkar vara att öka kolhydraterna eller ta antibiotika. Ingen av dom känns särskilt kul. Tradigt att behöva väcka sockersuget igen, oc
  16. Hej, Jag hörde nyss detta avsnittet: http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vilka-dieter-ar-egentligen-bast/ (avsnittet går att lyssna på en bit ner) Det handlar om kost och olika dieter. LCHF tas upp vid 43:10. Livsstilsprofessorn som får kommentera de olika matstilarna anser bland annat att det ökade intaget av ägg och smör "ger förfettning och inflammation i blodkärlen och ökar risken för hjärtinfarkt och stroke". Jag vet att synen på LCHF diskuterats flera gånger tidigare och att det är ny kontra äldre vetenskap, men detta är ändå från 2015. Går utvecklingen så pass långs
  17. Jag köpte precis Cocosa KRAV-Ekologisk Pure Coconut Oil. Låter hur fint som helst! På baksidan står det "100% KRAV-ekologisk raffinerad kokosolja". Dessutom är den smak- och luktfri, dvs deodoriserad. Innebär det att den har alla fel..? Det är väl fortfarande en kanonolja att ha till mat, kaffe osv?
  18. Plockar upp denna tråden igen fast nu med en annat skönt tema. Efter flera riktigt pigga och starka veckor börjar det gå lite trögare igen. Magen känns lite uppblåst o lite mer fettig (jag är smal, bara blivit bortskämd med nästan synliga rutor ett tag). Den svårdämpade hungern e också tillbaks. Det verkar som man rätt snabbt kan kicka ut ur det där superman-tillståndet (ketos, icke-hungern, väldigt trimmad kropp, o till slut prickar på bröstet..)? Avföringen verkar ha en.. hur ska man uttrycka det... slemmig hinna. Denna hinna känns rödrosa-aktig i början. Blod? var min första skärr
  19. Alex_

    Panik

    Jag kollade precis BBC Story about Low Carb diet. Där kommer man i slutminuterna fram till varför Atkins funkar och varför folk blir mätta snabbare. Man konstaterar att det inte har med fettet att göra utan proteinet. Att det är proteinet som ger den ökade mättnadskänslan. Filmen är från 2012. Vad säger man om det idag? Här verkar det mest snackas om fettet som det dominerande och viktiga.
  20. Alex_

    Panik

    Aha mejeri triggar insulin? Vill man bli av med hunger kanske det är bättre med kokosolja istället för grädde i kaffet då. Och mer grönsaker allmänt. Egentligen kanske turkyoughurten också men svår att hålla sig undan eftersom man slipper laga nåt. Ska testa!
  21. Precis, samma här. Blivit både en påse hasselnötter och en påse mandlar de senaste dagarna. Tror dom kan ha väckt hungern igen. Ska skippa nötter ett tag. Yep, ska se om jag kommer tillbaks till förra veckans stadium igen, med eller utan prickar!
  22. Prickarna på bröstet har nästan tonat bort helt, och tårna e under kontroll (testar en tub Lamisil). Så det är bra, symptomen verkar vara under kontroll. Teorin om att de försvinner när man ökar kolhydraterna kan mycket väl stämma. Det har nog omedvetet blivit mer kolhydrater de senaste dagarna eftersom det blivit mycket mat. Trodde jag passerat hungersstadiet men nu är det tillbaks. Svårt att bli mätt då. Idag har det blivit 3 ägg med ost o bacon till frukost, mycket grädde i kaffet, lax till lunch och kvällsmat (till slut alla fyra bitarna=560 g) med massa kokt vitkål och skedar med phil
  23. Intressant diskussion. Märker att det inte finns nån bevisad orsak till utslagen än. Att det beror på kostförändringen känns väldigt rimligt för min del. Håller också med om att dom fejdar bort lite när man äter mindre strikt (blev massa nötter igår och nån slags morot/potatisgratäng på lunchen). Utslag i allmänhet brukar väl tyda på obalans. Lustigt när det förutom detta varit inspirerade och kreativa veckor. Även fysiskt stark, bra jogging- o andra sportpass. Ett speciellt tillstånd. Även hungern dämpades (känns som man "retar upp" den lite med nötter dock). Svårt alltså att veta hur
  24. Tack för svar. Det låter mäktigt om det är en avgiftnings- och utrensningsprocess. Så länge den är övergående Mindre kul om den är konstant eller återkommande. Time will tell. Ska kolla in Apoteket-salvan på måndag om det inte förändrats!
×
×
  • Skapa nytt...