Jump to content

Rin

Medlem
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

Rin's Achievements

(2/7)

17

Reputation

  1. Bara för det kan jag inte hitta det nu, men enligt dr Jason Fung kan man dricka fettkaffe utan att bryta fastan eftersom rent fett inte ger insulinpåslag. Möjligen måste det vara kokosolja och inte smör (som ju innehåller en mindre mängd protein). Äggmjölk däremot fungerar inte eftersom ägg ger insulinpåslag. Annars hade det funkat för äggmjölk gillar jag.
  2. Risken med sötningsmedel är ifall de ge insulinpåslag, vilket då bryter fastan. Det var en stor studie som kom ut förra året (eller möjligen förra igen) som visade att nästan alla artificiella sötningsmedel trots allt höjer blodsockret, men det tar längre tid eftersom de bryts ner först i tarmen och inte i magen. Därför missas ofta blodsockerhöjningen i vanliga studier. Jag har inte någon direkt koll på aspartam och acesulfam (de sötningsmedel som ingår i sockerfri Red Bull) men du kanske kan Googla lite på dem och se om du kan hitta något? Om du vill förstå fasta bättre och mekanismerna bakom så läs gärna Jason Fung, han gör regelbundna gästinlägg hos Kostdoktorn. Om du är medlem kan du också ställa frågor direkt till honom. Annars kanske ett alternativ kan vara att korta ner fasteperioden något? Även 12:12 kan ge god effekt på både hälsa och vikt.
  3. Jag har normalt sett grädde i kaffet, men skulle gärna vilja gå över till fettkaffe. Dels för att minska på mejeriprodukterna, men framför allt för at kunna dricka kaffe på morgonen utan att bryta fastan (eftersom det är noll kolhydrater i fettkaffe ger det inget insulinpåslag och kroppen är därmed fortfarande i fast). Problemet är att jag tycker att smöret inte tar bort kaffets bitterhet på det sätt som grädde, eller mjölk för den delen, gör. Jag har bara provat med smör. Är det någon som upplever att kokosolja funkar bättre? Någon krydda man kan lägga till? Har testat med kardemumma, men kände ingen nämnvärd skillnad. Vanilj kanske? Alla förslag är välkomna. :-)
  4. Roligt att höra att du börjar komma in i det. Nästa gång du är i Italien så beställ caprese till allt! Alltså tomat och mozzarellasallad. Det har de nästan överallt och det är ju supernyttigt. Frukt är svårt ur LCHF-synvinkel, nästan alla frukter är väldigt rika på socker. Bär är däremot mycket bättre. Prova att göra egen smoothie på grädde, yogurt och hallon t.ex. Angående laktosintolerans. Som du säkert hört är det "normala" tillståndet att inte tåla laktos, men här i norden har vi en genetisk avvikelse som gör att vi tål det mycket bättre. Oturligt för dig har din ena laktaskörtel lagt av, det är inte ovanligt att det händer i vuxen ålder. Den goda nyheten är att ju fetare mejeriprodukt, desto mindre laktos. Du som bara är "halvkänslig" så att säga, bör utan problem kunna äta grädde, creme fraiche, yogurt osv. De allra flesta laktosintoleranta klarar smör och lagrad ost utan problem. Får- och getmjölk innehåller inte laktos, så ost baserad på det kan du äta. Var dock lite vaksam på innehållsförteckningen, t.ex. billig fetaost innehåller ofta en del komjölk. Hummus och falafel ska du nog inte äta i stora mängder. Kikärter är ganska kolhydratsrikt. Sedan är allt individuellt, du får prova dig fram till vad du mår bra av. Om du är frisk och tränar kan du vara betydligt mer liberal än någon som är sjuk och/eller överviktig. Det är oftast bra att börja strikt och sedan öka kolhydratsmängden lite grann för att se hur du mår på det.
  5. Rin

    Matdagbok

    Jag använder FatSecret, som förutom det kassa namnet är rätt bra. Den finns både som app och på webben, och synkar däremellan.
  6. Skippa fettkaffet. Jag vet att många höjer det till skyarna, men grejen är att det blir en hel måltid i sig. Man kan dricka fettkaffe till frukost, men då behöver du liksom inte äta något till. Smör ock kokosfett är väldigt energitätt. Om du får i dig så mycket smör på en dag kommer du givetvis hamna på jättemycket kalorier ifall du inte drar ner massor på annat. Anledningen till att man normalt inte behöver räkna kalorier på LCHF är att du blir mer mätt på fett, och det är därför mindre risk att du överäter. Men det är ju liksom inte så att det är magiskt omöjligt att äta för mycket och gå upp i vikt på LCHF. Om du upplever att du tål mjölkprodukter, ha mjölk i kaffet. Använd smör till maten. Ge det en vecka, se vad som händer.
  7. Rin

    LCHF och 5:2

    Stoscha: Vad roligt att höra hur mycket friskare du har blivit! Själv skulle jag nog inte klara att inte äta alls, inte än i alla fall. Kanske blir lättare när man är mer van. Jäderås: Det gör det kanske. Får ta och leta. Vore helt klart bra och ha. :-)
  8. Hej! Jag har alldeles precis (igår) börjat med att kombinera LCHF och 5:2. Anledningen är dels att jag vill effektivisera min viktminskning och dels att jag hoppas på att få positiva hälsoeffekter av periodisk fasta, framför allt för att jag ett s.k. 'långvarigt generaliserat smärttillstånd'. Är det någon annan som har testat? Vad tycker ni om det? Funkade det bra för er? Tips och erfarenheter att dela med sig av? Jag märkte att det var rätt jobbigt i perioder, jag drack mycket grönt te och knaprade lite på morötter, inte bästa snackset ut LCHF-synvinkel kanske, men jag hade inte så mycket andra idéer. Tar väldigt gärna emot tips på snacks, recept etc. Särskilt om någon har tips på relativt kalorifattiga recept som ändå har hög fettandel. Alla traditionella LCHF-snacks går ju bort, för de är helt enkelt för kaloritäta. Jag hittade en gratis app som heter FatSecret (förfärligt namn, men den är bra) och som även finns i webversion, som hjälper mig att hålla reda på kaloriintag och energifördelning. Landade på 75% fett igår, vilket jag är klart nöjd med, men tyvärr blev det 16% kolhydrater och bara 9% protein, så på torsdag ska jag försöka öka proteinmängden.
  9. Jag tycker du ska gå till läkaren, omedelbart. Anafylaktisk shock är inget att leka med. Om du får den här typen av reaktioner kan du vara så känslig att du kan bli tvungen att helt lägga om ditt liv, inte kunna äta ute ifall de inte kan garantera att maten inte kommit i kontakt med ost o.s.v. Det behöver givetvis inte vara så, jag vet inte själv vad den gemensamma nämnaren i komjölksost, getost och fårost som inte finns i ren mjölk skulle vara. Löpe möjligen? Oavsett vill du utesluta alla möjligheter, och för det krävs det faktiskt laboratorietester, det här är inget du bör experimentera med själv.
  10. Vad roligt! Jag hoppas att ditt inlägg får vara kvar, för attans vad det behövs dietister som förstår!
  11. Jag tycker mandelbröd är det som bäst tillfredställer mitt behov av en macka. Jag brukar blanda ca en dl mandelmjöl (går utmärkt att mala själv) med ett ägg. Vispar med en gaffel och så in i micron i ca två minuter. Det finns många mer avancerade varianter med fiberhusk, pofiber och annat, men jag är så nöjd med bara mandel och ägg. Här finns en bra samling med recept av Mariann som också gett ut flera kokböcker: http://mariannslchf.se/recept/, hon har en gedigen bröd-kategori. Gällande måltidsdryck rekommenderar jag i första hand vatten. Det är stor risk att det smyger sig in en massa kolhydrater den vägen annars. Drick andra saker vid särskilda tillfällen.
  12. Den växer ju verkligen som ogräs! ;-) Helt klart den mest lättodlade kryddväxten jag vet. Jag har hört att man också kan dela plantan och ge bort, men har aldrig provat själv, men det går säkert att Googla sig till.
  13. Kostbevakningen var ju smidig och snabb. Tack för tipset!
  14. Det där kan vara en lite riskabel princip dock. Juice är ju mycket mer koncentrerad är frukt/grönsaker, och innehåller därför ofta betydligt mer kolhydrater per 100g. (3.3 g för tomatjuice enligt Fineli.) Dessutom dricker man ofta mer juice än man äter rå frukt. Inte många människor skulle sätta i sig ett halv kg apelsiner, vilket ju är så mycket som det är i 2.5 dl juice t.ex. Tomater har ju en klart bättre utgångspunkt är apelsin, men det är ändå värt att tänka på. I juice har ju också fibrer etc. försvunnit, allt det där som kroppen inte tar upp, så det gör ju att man påverkas på ett annat sätt, sockret är frisatt. Nu tycker jag personligen absolut att du ska fortsätta med tomatjuice ifall du gillar det, Undeniably. :-) Det innehåller fortfarande inte särskilt mycket kolhydrater. Mitt bästa tips om du vill ha koll på olika livsmedel är den finska databasen www.fineli.fi (klicka på svenska i vänster hörn). Den är enligt många betydligt mer pålitlig än SLV's databas, plus att den också anger E%, vilket är himla praktiskt. Bestäm dig för vad som är ett bra riktvärde för dig, vissa undviker livsmedel som har mer än 5g kolhydrater per 100g t.ex, andra går på E%, vissa på totalmängd, och lär dig vilka livsmedel som motsvarar det. Själv äter jag ganska liberalt för det mesta och brukar därför fritt äta alla livsmedel som har under 10g kh/100g.
  15. Citronmeliss kan användas i asiatisk matlagning, det funkar finfint som ersättning för citrongräs nämligen. Dock är det värt att tänka på att mycket av smaken försvinner om det får koka för länge. Bäst är alltså att ta i den mot slutet eller strö över vid bordet.
×
×
  • Create New...