Charliez

Medlem
  • Innehållsantal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Charliez

  • Rank
    Nyanländ

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Stockholm
  1. Åå vad bra ni är! Massa bra info och jag lär mig nya saker hela tiden? Vältränad nörd-det stämmer! Jag försöker att inte fylla på med för många kalorier. Till skillnad från dig (antar jag) så är jag väldigt stillasittande. Det känns extra viktigt att det jag äter håller hyfsat hög kvalitet. Jag hoppas kunna självreglera hungerkänslor med rätt sorts mat. Tidigare har jag småätit mycket och liksom jämt varit hungrig vilket är katastrofalt när man är kontorsråtta?. Jag vill egentligen inte räkna kalorier och tänker att jag ska sluta med det så fort jag får en uppfattning om hur mycket och vad jag kan/ska äta, när det som faller sig naturligt. Hittills måste jag säga att jag är förvånad över hur länge jag känner mig mätt efter en måltid och hur (relativt) sällan jag är sugen på att stoppa i mig choklad efter maten? På lite längre sikt vill jag gärna lägga till frukt och kanske turkisk yoghurt med honung *dregel* ? men just nu måste jag nog vara lite strikt för att kunna se resultat och behålla motivationen tills dess kostomläggningen "sitter". Tack igen för att ni peppar och svarar!
  2. Haha Zepp, det är helt riktigt, jag snöar in på detaljerna ? Men det är bara för att jag försöker förstå hur det funkar. Så det du säger är att det är olika från person till person-det låter förvisso logiskt. Jag tycker att det är svårt att hålla mig till 5E% per dag och brukar oftast hamna mellan 5-10E%. Jag får helt enkelt bärga mig och låta måttbandet och känslan i kroppen avgöra om det räcker för mig. Jag veeeeet! Lugn och fin, lugn och fin.. Vill ju bara så himlens gärna göra rätt från början och inte två månader senare inse något som jag kunde ha insett för länge sedan ?
  3. Tack alla för era svar! Festen var jättetrevlig!! Jag skippade potatisen och tog en halv bit av tårtan. Den var god men gränsfall på för söt. Ni har ju helt rätt i att egentligen spelar det kanske mindre roll vad som händer med kroppen så länge som man gjort ett avvägt beslut om hur man vill äta på lång sikt. Men eftersom jag lätt snöar in på att detaljer och så långt som möjligt vill kunna förutspå/analysera hur min kropp ska reagera så har jag en fråga till: Om man nu vill hamna i ketos och förbränna fett räcker det då med ett maxintag av 5% kolisar (=17 gr/dag för mig) eller måste man nolla kolhydraterna?? Vad är era erfarenheter och stämmer de med teorin?
  4. Tack för ditt svar "nytt liv"! Det tar alltså bara någon dag att återgå till önskat förbränningsläge? Trodde att det skulle ta längre tid- men det är ju toppen i sådant fall. Jag har nog inte socker som min allra största demon, däremot är pasta något jag inte tror att jag kan " unna" mig. Jag äääälskar pasta!!! Vad gäller det här med att äta för att vara trevlig så förstår jag precis vad du menar. Hade det varit hemma hos någon hade jag inte haft lika svårt att låta bli men i det här fallet har de betalat för att alla ska få en tre-rätters och jag vill inte vara krånglig. Har dessutom inga idéer på vad de skulle göra för efterrätt till mig. Finns ju också en liten risk att de får betala extra för avsteg. (+ att jag gärna skulle ta en liten bit chokladtårta om det går)
  5. Jag har ganska nyss börjat med LCHF-kost. Jag kan villigt erkänna att det mest är för att gå ned de där extra sommarkilona som blivit kvar :-)- men jag är också intresserad av att se vad som händer med kroppen och psyket när man utesluter framförallt socker och mjöl i kosten. Jag har bara kört en vecka och försöker hålla mig på ca 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater. Än så länge har det gått ganska bra och jag är förvånad över hur snabbt sötsuget minskat! Huruvida det beror på kosten eller den mentala processen i att ha bestämt sig vet jag inte :-)- Nu till min fråga: i morgon ska jag på 40-årsskiva med trerätters middag. Jag har bett att få byta ut potatistryffelkroketterna mot sallad, men det känns lite fräckt att dessutom krångla med desserten som jag tror är chokladtårta *dregelmums*. Hur som, min plan är att bara äta en liten bit tårta, dels för att jag vill men också för att vara trevlig. Frågan är vad det får för konsekvenser när man gör ett sådant här planerat snedsteg?? Jag är mest intresserad av vad som händer i kroppen och om man stannar upp någon process. Måste man "börja om från början" med att få kroppen att vänja sig vid att förbränna fett istället för kolisar?? Eller är det inte så det funkar? Hur ofta tillåter ni er att gå loss på någon kolhydratrikt? Som sagt, jag är helt ny på området och det verkar finnas en massa kloka och erfarna människor här. Jag skulle bli superglad om någon hade ett bra svar eller en fundering! Trevlig helg till er alla!!