Silverfisken

Medlem
  • Innehållsantal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Bra

Om Silverfisken

  • Rank

  1. Min barnmorska har inte pratat någonting om kost, förutom att tipsa om järnrik mat pga lågt Hb, och jag har inte tagit upp det. Såhär i efterhand hade det varit lite intressant att se hur reaktionen skulle blivit eftersom graviditeten gått så bra "trots LCHF" ;D Kanske berättar under nästa graviditet! Och det kanske skulle vara bra på ett sätt att barnmorskan vet om att vissa mammor äter LCHF, för då kanske de till slut ser ett mönster när det gäller krämpor och mående för icke-LCHF:are versus LCHF:are!
  2. Hej! Jag är gravid LCHF:are och ska föda här i dagarna (är i vecka 39+3 nu). Nu är detta min första graviditet så jag har ingen icke-LCHF-graviditet att jämföra med. Men jag har iaf upplevt väldigt få gravidkrämpor. I början, ungefär fram till vecka 13 så hade jag liiiiite svagt illamående, nästan så jag trodde att jag inbillade mig. Och jag klarade inte av min mumsiga omelettrulle som jag alltid åt annars. Utan jag fick leta upp lite "lättare å fräschare" alternativ och typ komplettera med olivolja i maten istället för smält smör. Blev en del "sallader" med massa olivolja på t ex. Klarade inte av tyngre och fetare mat liksom. Sen efter dessa första veckor åt jag som vanligt ungefär. Dock med tillägg av morötter och nu senare lite frukt. Har inte haft några standardkrämpor som svullnad, blödande tandkött/näsblod, nästäppa, halsbränna (förutom när jag trillat dit och ätit skräpmat), finnar osv. Mina största problem har varit mycket sammandragningar och ländryggssmärta. Har haft bra värden under hela graviditeten förutom lågt Hb och bebben har hållit sig mitt på normalkurvan i SF-mått. Har dock nu sista tiden trillat dit i mitt sockermissbrukande igen... vilket har lett till att vikten skenat iväg. Men äter ändå bra större delen av tiden så hittills är vikten det enda som missbrukandet ställt till det med. Och sömnen då! När jag ätit skräpmat nån kväll så kommer halsbrännan som ett brev på posten och magen blir så uppspänd att jag knappt kan ligga ner och sova - har fått sova sittande på soffan efter några skräpkvällar... och jag har verkligen sovit som en stock under resten av graviditeten trots att jag är långt gången nu (förutom de obligatoriska kisspauserna då)! Det där med fasta under graviditet skulle jag nog skippa om jag var du. Känns som att är man hungrig så äter man när man har en liten bebis att tänka på också. Istället för att utsätta kroppen för onödigt stresspåslag i form av fasta liksom.
  3. Hörrni, några nämner gelatinpulver. Hur får ni i er detta? Går det att ha i kaffet t ex?
  4. Jag jobbar mellan 21-07 och brukar då äta min matlåda med lagad mat någonstans mellan 22-23. Sedan äter jag inget mer förrän jag vaknar på eftermiddagen. Eller först dricker jag kaffe vid kanske 16-tiden och sen frukost kl 17. That´s it Ibland kanske jag får för mig att koka två ägg på morgonen innan jag ska sova, men oftast brukar jag prioritera att gå och däcka ;D
  5. Du verkar ju vara på rätt väg låter det som! Med tanke på att du ätit kortison som typ är "stress i tablettform", så satsa på att stressa kroppen så lite som möjligt. Skippa det där med fasta tillsvidare, ge dig inte ut å spring utan ta promenader osv. Sov ordentligt. Lycka till!
  6. Mina utslag försvann och har aldrig kommit tillbaka när jag började käka mejerifritt (utom smör)!
  7. Jag jobbar också natt! Tycker det funkar klockrent med LCHF då, och speciellt när man är ordentligt omställd till ketos, eftersom man blir som en duracellkanin ;D Det är hundra gånger lättare att hålla sig vaken och pigg på natten när man är i ketos. När jag går på så sover jag till 10-11 på morgonen och äter frunch vid 12 ungefär. Sen äter jag middag kl 17. Och sen har jag matlåda som jag äter ungefär kl 22-23. Efter det är det nattfasta som gäller. Då äter jag inget förrän till frukost nästa dag, alltså kl 17 igen ungefär. Och sen blir det matlåda igen vid kl 22-23. Och så fortsätter det. Så jag äter bara två gånger per dag. Vissa vill ju äta något innan man går å lägger sig, och det kanske är det lättaste om man håller på att ställa om sig. Men då kanske det är lättast att bara slänga i sig ett färdigkokt ägg eller två med lite majjo på? Sen skulle jag verkligen rekommendera mejerifritt och REN mat! Gör verkligen stor skillnad på sug och känslan av att må bra. Lycka till!
  8. Fimpa mejeriprodukterna! När jag började äta mejerifritt så vaknade jag upp efter ett tag och tänkte förvånat "hallå, var är mina nattliga vadkramper någonstans?!". Värt ett försök iaf!
  9. Min dåliga andedräkt försvann när jag slutade äta mejerier och la till mer grönsaker
  10. Testa att äta lite mer åt paleo-hållet? Det fick iallafall fart på min viktnedgång! Alltså LCHF utan mejeriprodukter och med mer ovanjordsgrönsaker, verkar funka för många. Och tänk över om du äter mycket "LCHF-godkända" godsaker till helgerna. Det gjorde jag innan, och jag fattade verkligen inte varför jag hade så "svårt" att gå ner i vikt! Sen testade jag att inte festa till det till helgen utan äta riktig mat bara, och POFF, så hade jag inte svårt att gå ner i vikt längre ;D Så, mina tips att testa i punktform: 1. Ta bort mejeriprodukterna (utom smör) 2. Mer grönsaker 3. Tänk över om du överäter eller äter något onödigt utöver RIKTIG mat. 4. Ät ingenting mer efter middagen, då är det nattfasta som gäller (och jag såg att du redan tillämpade 16:8!) Lycka till!
  11. Skiftarbete är ju som gjort för periodisk fasta! Förutom dagpassen då kanske, då brukar jag äta frukost, lunch och middag. När jag jobbar kväll äter jag brunch och middag, och när jag jobbar natt äter jag frukost vid 17-tiden och sedan matlåda vid 02-03-tiden och sedan inget mer förrän 17 igen. Tycker att nattarbete i ketos är mycket lättare än alternativet! Och när jag äter vid 02-03 där så klarar jag av 04-05-dippen utan vidare ansträngning. Tummen upp!
  12. Här är en LCHF-vänlig sjuksköterska! Gör dock inte så mycket nytta för folkhälsan på en infektionsavdelning mer än att beskåda all skada socker ställer till med :/
  13. Tvärstopp ser jag som något positivt i detta läge!
  14. Bra förslag! Men att skippa fettkaffet/ägglatten får bli ett sistahandsval för det är såååå bra att ha som frukost ;D
  15. Tack för all input! Nästa steg blir till att testa matsmältningsenzymer och probiotikatabletter. HelenaB - Mina matdagar har sett ut såhär det senaste: Frukost --> fettkaffe eller äggmjölkslatte (och tillskott av omega3 och D-vitamin), lunch --> skinkrullar med smör, ruccola och spenat, middag --> antingen köttfärssås eller långkokt högrev med en sallad bestående av ruccola, spenat, paprika och lite olivolja. Och på kvällarna en tesked potatismjöl i kallt vatten. Alltså jag har käkat LCHF sedan 2008, iallafall till 90%. Är ju som sagt sockerberoende och trillar dit med jämna mellanrum. Så i vanliga fall äter jag ungefär så som beskrivet (kött + grönsaker + någon fettkälla och mejerifritt) med undantaget av rejäla sockerfrossor på kvällarna. Och när jag lyckas hålla mig till strikt LCHF i mer än 3-4 dagar, så dyker diarreerna upp... :/ Har testat surkål från och till, det räknas väl som syrade grönsaker? Märkte dock ingen skillnad av detta.