Trollmormor

Medlem
  • Innehållsantal

    1 064
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    16

Allt postat av Trollmormor

  1. Tack för upplysningen. Trots att jag hänger här en hel del har jag helt missat honom
  2. Visserligen, men 100 gr per måltid låter väldigt mycket.
  3. Jag har ingen aning om vem han är, men 100 gr protein per måltid? Är det nån som äter så mycket? Så mycket äter jag inte på en hel dag
  4. Tack, det glömde jag. Och vi är säkerligen inte ensamma
  5. Hm, du är bara 19 år och har gått upp några kilon dom senaste åren som du nu vill gå ner för att komma till din "normala" vikt. Där var jag en gång. Ungefär i den åldern började jag banta för första gången eftersom jag tyckte att jag vägde för mycket. (I efterhand vet jag att min vikt var alldeles lagom eller nästan i underkant) Inte den bästa idén kan jag säja så här 44 år senare. I slutet av tonåren har kroppen inte riktigt vuxit "färdigt". Frågan är vad som är din "normala" vikt? Förmodligen inte den vikt du hade för några år sen. Efter ett helt liv av bantande och en vikt som pendlat upp och ner hittade jag till slut LCHF för 8 år sen. Hade jag vetat det jag vet nu om kost och vikt så hade jag förmodligen inte pendlat upp och ner som jag gjorde. Jag tycker inte att du i första hand ska se LCHF som ett sätt att gå ner i vikt utan som ett sätt att äta bra mat som funkar hela livet. Jag tycker inte heller att du ska äta strikt eftersom du riskerar att få i dej för lite näring i form av grönsaker. Det finns dessutom inget som säjer att du går ner mer eller lättare i vikt bara för att du äter strikt. Ska du kolla koll på vad du får i dej så är kostbevakningen bästa sättet. Det finns en massa appar, men inget jag skulle rekommendera. En app kan omöjligt veta vad du behöver.
  6. Hur mycket var och en bör äta är ingen enkel fråga att svara på. Alla har olika behov och förutsättningar. Men det verkar vara vanligt med 1 gr protein per kg kroppsvikt precis som du säjer. Och då brukar man prata om det dubbla i fett. Så långt är allt väl, men sen har vi dom där olika behoven och förutsättningarna som gäller just dej. Äter du för att gå ner i vikt? Tränar du? Hör till dom som bantat hela livet med mer eller mindre lyckat resultat? Hur gammal är du? Har du fungerande hungerkänslor? Hur har det gått så här långt? Blir du mätt? Tror det räcker med frågor så länge 😁
  7. Du har alldeles rätt i att text uppfattas olika. Jag uppfattar ditt svar som väldigt aggressivt. Jag har varit med här i flera år och skrivit kommentarer. Jag kan inte påminna mej att jag fått ett sånt otrevligt svar. Jag hör till dom som vill försöka hjälpa andra så mycket jag kan utifrån mina erfarenheter. För att kunna göra det behöver jag förstå frågan. Om du inte gillar mitt sätt att uttrycka mej så ska jag inte besvära dej. Ditt svar till Zepp var inte särskilt trevligt heller. Han kommer säkert att svara. Vi som varit med här ett tag vet att det är hans sätt att uttrycka sej på.
  8. Ska man? Inget jag känner igen. Ärligt talat förstår jag inte dina frågor. Vatten behövs oavsett nivå. Vatten behövs i "lagom" mängd.
  9. Dag 3 innebär att du knappt kommit igång. Det är inte meningen att du ska må illa av fettet. Det handlar inte om att trycka i sej en massa fett bara för att. Hur äter du på en dag? Hur åt du innan du började med LCHF?
  10. Nja, jag håller inte med om att det är energiintaget som styr. För mej har det stor betydelse var kalorierna kommer ifrån. När jag började med LCHF kollade jag för skojs skull hur jag till med kalorierna. I princip samma mängd kalorier som innan. Just nu väger jag drygt 25 kilo mindre än när jag började med LCHF för 8 år sen. Ändå äter jag mer kalorier nu än vad jag gjorde då. Vikt handlar om mer än mängden kalorier in och ut.
  11. Nä, så illa har det aldrig varit här 🤣🤣 Däremot har vi med lätthet åkt dom 11 milen till Göteborg i olika ärenden utan att behöva tänka på att det ska ätas och fikas. T o m fått tid över innan det varit dags äta middag
  12. Exakt så gjorde jag. Mitt favoritgodis fanns på en kortända nästan framme vid kassan i min ICA-butik. Till en början la jag märke till det varje gång och tänkte att det ska jag köpa sen. Eftersom jag är (var) världsmästare på att skjuta upp saker så blev det aldrig sen. Sakta men säkert försvann tankarna på att köpa det sen. Efter ett tag såg jag det ens. Så småningom upptäckte jag att dom flyttat det. Eller kanske slutat med det helt. Nu har det gått 8 år och än har det inte blivit sen.
  13. Du väger 68 och vill gå ner 5 kg. Tyvärr är det inte säkert att du och din kropp har samma åsikt angående vikten. Hur lång är du? LCHF är inte bara viktnedgång utan snarare viktreglerande. Hoppa över fettkaffet. Då får du längre dygnsfasta och det i sej kan ha effekt på vikten.
  14. Undviker alltid solrosolja. Dom gånger jag köper tonfisk är det alltid den i vatten.
  15. Tror du har kommit på hur det är. Du gör alla rätt, men det hjälper inte. Kroppen bestämmer själv helt enkelt. Jag gjorde alla rätt när jag kom i klimakteriet, men jag gick sakta men säkert upp i vikt ändå. Utan att jag gjorde någon speciell förändring började jag gå ner. Nu efter utbrändhet och en bröstcanceroperation äter jag betydligt mer än jag gjort på flera år. Och nu har jag fullt upp för att behålla min lägre vikt och inte gå ner ännu mer.
  16. Toppen med hälsovinsterna. Dom brukar i allmänhet komma före viktminskning så håll ut. Sen har skriver du att du (bara) har 8 kg som du vill bli av med. Verkar vara vanligt att det tar längre tid när det inte är så stor övervikt. Om det nu är övervikt i ditt fall. Det kan ju vara så att du tycker att du väger för mycket, men din kropp tycker det är en alldeles lagom vikt. Så då undrar jag hur lång du är och vad du väger?
  17. Både Serla, Lambi och Katrin tillverkas i Sverige i bland annat Mariestad så vi behöver nog inte vara oroliga över att det ska ta slut.
  18. Trollmormor

    Expressen

    Om jag uppfattat saken rätt så forskar han för att få fram en medicin mot fetma. Alltså det handlar om pengar som vanligt. Och då får det ju inte finnas några konkurrerande metoder som inte går att tjäna pengar på...….
  19. Om du vill sänka dina kolesterolvärden utan statiner så kan jag rekommendera ett kosttillskott som heter Redasin. Makens värden gick ner så mycket på ett år att han nog behöver dra ner på dosen för att inte hamna för lågt
  20. Aha, var det så. Jag trodde att du inte tyckte om grönsaker. I min värld blir det lite fel att avstå näringsrika grönsaker därför att man är rädd för kolhydraterna. Det finns inget som säjer att man lättare går ner i vikt ju färre kolhydrater man äter. Du borde kunna minska kolhydraterna på annat sätt. Sen kan jag tipsa om babyspenat. Ät det som sallad till maten. Massor av nyttigheter och väldans lite kolhydrater.
  21. Som jag skrev så ska jag inte uttala mej om träning, men i lagom mängd utan att överdriva så är det bra. Vad som är lagom hoppas jag att någon annan kan svara på. Vad är det som är svårt med grönsaker?
  22. Jag är den siste att uttala mej om träning. Jag har bara varit på ett gym 1 gång i hela mitt 62-åriga liv och det var inte frivilligt 🤣🤣 Men motion och träning i lagom mängd har enbart hälsofördelar så fortsätt med träningen. För viktnedgång däremot har kosten betydligt större påverkan än träning. Om det varit jag så hade jag nog testat att ändra kosten lite som jag föreslog i en tidigare kommentar. Var inte rädd för kolhydrater i form av grönsaker. Kroppen behöver näringen från dom.
  23. Om vi ska prata energi och kalorier så är det förmodligen inte för lite. Men du kanske ska testa att göra en annan fördelning. Mer kolhydrater i form av grönsaker. Mer protein. När du tränar som du gör kan du äta borde det funka med 1- 1,5 gr protein per kilo kroppsvikt. Och mindre fett. En mening jag aldrig trodde jag skulle skriva 🤣
  24. Med tanke på att du tränar och motionerar så tycker jag rent spontant att det ser ut som att du äter för lite på det stora hela. Lägg in det du äter en vanlig dag i https://kostbevakningen.se/ så är det lättare att få en uppfattning om det stämmer eller inte.
  25. Lugn och fin 😁 Inte ska du ge upp. En sak i taget. För 10 år sen var du 10 år yngre än nu. Det kan spela in. Sen verkar det som att det är svårare att gå ner i vikt andra gången med LCHF. Bara för att du äter max 20 gr kolhydrater per betyder det inte att det är bättre än t ex 30 gr. Kan du precisera vad du äter på en dag? Du kanske helt enkelt äter för lite. När det gäller grönsaker så tycker jag själv att det funkar bäst att spara dom till middagen. Var inte rädd för grönsaker heller. Det finns en massa nyttigheter i dom som kroppen behöver. Har du några sjukdomar? Det säjs att kroppen prioriterar läkning före viktnedgång. Hoppas det här kan vara till nån hjälp