The Biochemist

Medlem
  • Innehållsantal

    675
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    38

The Biochemist vann senast 20 Oktober

The Biochemist hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 127 Enastående

Om The Biochemist

  • Rank
    Gammal i gården
  • Födelsedag 1974-12-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.blackbeltnutrition.org

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Biokemi
    Idrottsnutrition
    Träning
    Kampsport
    Bio hacking

Senaste besökare till profilen

1 334 profilvisningar
  1. Har du data för BHB och ketonixen för tidsperioderna då du tog C-peptid? syntes av BHB sker enligt: Acetyl-CoA —> AcAc —> BHB Steg 1 för syntes av AcAc styrs till största delen av utbud/efterfrågan på fett:kolhydrater. Steg två däremot påverkas även av insulin. Om du har högt insulin behöver du mer AcAc för att tillverka lite BHB. Om du däremot har lågt insulin blir AcAc direkt BHB. Därav ger förhållandet mellan AcAc och BHB en inblick i nivån på insulin.
  2. Exakt. När du lägger fram det så inser jag att man kanske inte är helt normal 🙂 Dock brukar det ta ungefär på timmen lika lång tid så man lär sig första gången. 58h är ganska vanligt om man ej är i ketos när man startar (<0.2 mmolar).
  3. Det jag antar du menar med Ketonixen som jag kanske nämnt är över på 1-2h så du ser det inte här. När du gick från 0.9 till 2.7 mmolar gick förmodligen Ketonixen upp i över 100 strax innan blod keton hoppade upp till 2.7. När väl blodketon hoppar upp går Ketonix ner igen men ligger högre än innan. Allt detta sker inom loppet av någon timme när man fastar. Du kan se detta som en damm där vattnet stiger. När det når toppen av dammen öppnas dammluckorna och nivån sjunker igen. När du börjar fasta rinner vatten (AcAc) till i dammen. När det blir tillräckligt mycket vatten (AcAc) öppnas luckorna (BHB börjar produceras från AcAc). Så länge du är i ketos har du ett inflöde till dammen och ett utflöde och en viss nivå i dammen. Luckorna till dammen regleras till ca 70% av insulin och själva inflödet till dammen av mängden kolhydrater (oberoende av insulin, därför man inte kan fuska och äta icke insulinhöjande socker som tex fruktos).
  4. Om det är någon som hittar en studie kring kväveoxid (NO) och hjärtsjukdom får ni gärna dela. NO vidgar blodkärlen men den enda studie på NO (kosttillskott i form av arginine) och hjärtsjukdom jag sett visade på ökad hjärtsjukdom. Något som inte alla verkar känna till är att NO är en fri radikal så det kan slå åt båda hållen.
  5. Skriv till Expressen och fråga efter referenser till studier. Det är ju judt detta som visar om man håller på med fake news eller inte kan du ju upplysa om. Har gjort det själv några gånger men aldrig fått några. Vid ett tillfälle bad jag innan ett program SVT se till att en gäst delade med sig av referenser. De lovade fixa detta. Efter intervjun fick jag till svar att det fanns tusentals studier. Jag bad om tre st men fick noll. Försökte sedan slippa betala TV licens med motivering att det inte är ”public service” men det gick inget vidare det heller.
  6. Vad var innehållet i PWO pulvret?
  7. Enligt Stephen Phinney’s studie från 80-talet på elit cyklister tar det 4 veckors ketos innan prestandan är tillbaka på samma nivåer. Dock med skillnaden att kroppen i ketos bränner mer än dubbelt då mycket fett under träningen. Ett par studier har upprepat detta sedan dess. Hur mäter du ketos? Det du beskriver låter som glukosbrist i en situation då kroppen inte har tillgång till ketoner och kroppen istället behöver omvandla protein till glukos. Kan även vara elektrolyterna, vanligast är salt (Na) brist vid LCHF.
  8. The Biochemist

    Fluor

    Har man hanterat fluor på labb vet man att det har en dödskalle på flaskan, man måste söka specialtillstånd för att hantera det, full skyddsutrustning krävs och ett mindre spill på huden är dödligt. Så jag antar det även har effekt på karies då det är bakterier. Men alla länder har inte fluor tandkräm. Skulle vara intressant att se om det är någon skillnad i tandhälsa. När det gäller övrigt hälsa finns det flera studier som visar både på lägre IQ och diverse andra effekter vid mer exponering av fluor. Nu är detta bara korrelation. Men med tanke på dödskallen på flaskan känns det lite knepigt att stoppa det i munnen. Men jag är för all del yrkesskadad och ser farliga kemikalier lite överallt.
  9. En färdig tolkningstabell är kanske lite starkt uttryck. Vi rör oss lite i grönslandet på vad som finns och inte finns studier på. Man har börjar förstå orsaken till högt blodsocker vid typ 2 diabetes. Initialt men högre insulin och sedan när själva sjukdommen bryter ut går insulin ner och socker samt kroppsvikt upp. Man vet också vis isotopmärkning att vid typ 2 så klarar kroppen egentlige av att absorbera kolhydrater man äter. Problemet är bara nedbrytningen av protein till glukos inte stängs av då man äter kolhydrater och då blir totalen för hög. Det är därför metformin minskar omvandlingen av protein till glukos. Vassleprotein frisätter en hel del insulin så en ”normal” reaktion är att bs går ned. Kokosfett omvandlas delvis till ketoner vilket också får bs att gå ned. Men jag har sett att en eller båda av dessa får bs att öka när personer har pre eller utvecklad diabetes. Dock inte alla. Fasta brukar förbättra responsen och den verkar sitta i några månader efter en fasta. Man kan helt enkelt mäta underliggande förändringar av olika saker man testar som inte nödvändigtvis syns på bs (kanske efter längre tid, finns nog ingen forskning här).
  10. Intressant, tack för att du delar med dig. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. Hur kroppen reagerar på dessa ger en viss vägledning om vad som är lämplig att prova för att få ned bg. Det är också intressant att att följa dessa över tid. Ovan tester kan ofta förbättras efter en fasta och brukar hålla i sig månader efteråt Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare Utöver konditionsträning skulle jag föreslå styrketräning, både tung och högrepp. Det är enda sättet att tömma musklerna på glukos då detta bara sker lokalt av resp muskel som är i aktivitet. Kondition är mer central träning men musklerna kan inte dela med sig av glukos till resten av kroppen så då missar man denna aktivitet för en stor del av muskelmassan. Resistent stärkelse är jag personligen inte mycket för då det verkar öka TMAO vid lågkolhydratkost.
  11. The Biochemist

    Vacciner

    Som Elinor skriver är argumentet att myndigheter snabbt ska kunna få hem vaccin från läkemedelsföretagen vid en hotande pandemi. Industrin har helt enkelt krävt lägre krav för att göra vacciner. Det är förstås mycket pengar med i spelet som med allt annat.
  12. The Biochemist

    Vacciner

    Du ställer helt rätt frågor. Men av någon outgrundlig anledning har man ett undantag för vacciner så denna typen av studier behövs inte för godkännande av FDA och andra läkemedelsmyndigheter.
  13. Metformin minskar leverns glukosproduktion vilket man kan se som bra vid fasta. Antar man bör vara lite försiktig dock så blodglukos inte går ned för lågt. FDA skriver inget specifikt om fasta men anger att kalorirestriktion (vilket fasta är) och metformin kan ge lågt blodsocker. https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2006/021748s002lbl.pdf
  14. Skulle vilja hänvisa till min egen hemsida men den är tyvärr “hackad” för tillfället. Det finns en hyfsad koncensus sedan några decennier tillbaka kring vilka de essentiella näringsämnena är (14 mineraler, 12 vitaminer, 9 aminosyror, 2 fettsyror och syre). Dock använder man en lite knepig definition. Man utgår från en ”normal” kost och att man tar bort ett näringsämne i taget och kollar om individen överlever eller inte. I normakkosten finns fick icke essentiella näringsämnen som påverkas vilka ämnen som är essentiella. Låt mig ge ett exemplen som faktiskt kommer från en gammal tenta i biokemi. Vid ett experiment ger man några katter strikt ketogen diet med noll kolhydrater. Som proteinkälla får de alla 9 essentiella aminosyror. Katterna dör dock efter en tid. Samma experiment utförts igen och de får nu samtliga 20 aminosyror som ingår i våra proteiner. Nu överlever de. Varför? Orsaken är att ett par till aminosyror blir essentiella om man nollar kolhydrater. Det finns fler sådana här beroenden. Den mest kända är väl att utan solljus blir prohormon D ett ämne som måste tillföras via kosten. Dessa beroenden nämns sällan i böcker om näringslära.
  15. Lustig pratar mycket om fruktos så det stämmer. Dock är det bara en kolhydrat som höjer insulin, nämligen glukos.