The Biochemist

Medlem
  • Innehållsantal

    654
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    37

The Biochemist vann senast 5 Juli

The Biochemist hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 998 Enastående

Om The Biochemist

  • Rank
    Gammal i gården
  • Födelsedag 1974-12-12

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.blackbeltnutrition.org

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Stockholm
  • Interests
    Biokemi
    Idrottsnutrition
    Träning
    Kampsport
    Bio hacking

Senaste besökare till profilen

1 201 profilvisningar
  1. Har stött på några liknande genom åren. Inte alltid lätt att hitta en enkel orsak. Vad säger läkaren? Om du får histamin reaktioner borde antihistamin hjälpa. Har du provat det? 0.8-1.5 i blodketon är trots allt att betrakta som lyckad ketos. Blodketonen (dvs betahydroxybutyrat) är den hjärnan primärt använder. Om du även har en ketonix vore det intressant att se även detta värde tillsammans med BHB och gärna blodglukos också. Relationen mellan det du ser på Ketonix (Acetoacetat) och blod (BHB) är av intresse för det visar hur vissa hormoner fungerar. AcAc styrs i huvudsak via cellkemisk reglering medan BHB också regleras av hormoner. Biokemi och hjärnan är helt sammankopplade. En kemisk signal kan få olika responser i olika personer. I slutändan är det kopplingar i den undermedvetna delen av hjärnan som bestämmer vad den medvetna delen skall få för information om tillståndet i kroppen. Dessa kopplingar påverkas till viss del av tex meditation. Om det inte känns helt främmande skulle jag rekommendera att prova vipassna eller zen. Vipassna kallas ofta ”mindfulness” i väst. Pga av dess popularitet finns mindfullnessinstruktörer i varje gathörn. Se dock till att konsultera någon vet vad vipassna är och inte bara har en kvällskurs på CV:t. Det finns risk att dina symptom initialt blir värre om du börjar med en riktig vipassna ledare kan guida dig genom detta.
  2. Vet inte om jag skulle se det som du är på ruta ett igen. Har du legat på 2 mmolar nivån i fem månader innan eller hur länge? Har du testat glukos eller acetoacetat också? Några förändringar där? Ändrat något i kosten, mer grönsaker eller light drycker?
  3. Bra artikel du skrivit Martin. Orsaken till att det är skillnad på naturliga och industriella transfetter är att de naturliga inte är transfetter. Det finns tre sorters dubbelbindningar i fett, ciss (naturlig och vanligast förekommande), trans (nästan enbart från kemisk industri) och konjugerade. CLA tex betyder conjugated linolic acid konjugerad dubbelbindning är ett system med flera dubbelbindningar utspridda över flera kolatomer. En kemist skulle säga de är delokaliserade Normalt är dubbelbindningen på ett ställe men i konjugerade system är den utsmetad över flera atomer. Här uppstår ett problem hur man ritar en sådan bindning som inte är på ett enda ställe. Det finns då en konvention (regelverk) för hur dessa ska ritas så kemister emellan kan förstå varandra. När det gäller tex fettsyror som CLA ritar man en dubbelbindning på varannan atom där den första är ciss och den andra är trans. Men det är bara som man ritar, det är ingen trans bindning där i verkligheten. Försökte faktiskt förklara för en av livsmedelsverket dietister för sådär 15 år sedan men hon hade minsann studerat på Universitetet och ingen hade nämnt något om konjugerade dubbelbindningar så några sådana fanns inte. Idag kan vem som helst ta fram sin telefon och söka på nätet men så var det inte då
  4. Man mäter sötma med testpersoner. Fruktos är sötare än glukos om det inte varit uppvärmt. När det värms byter det isomerform och blir mindre sött. Därför ser man ibland ett intervall angivet i tabeller för relativ sötma. En anekdot i sammanhanget gällande honung i varm dryck (gäller mat också). På en fest serverades te och värdinnan sa efter halva koppen. Det är så knepigt, jag har i lite honung och får det perfekta teet. Men efter halva koppen måste jag ha i en sked till för det känns som det tappat smaken. Det är värnen som får vissa sockerarter att byta isomer form och då blir det mindre sött vilket jag försökte förklara. Slutade dock med att alla tittade på mig som jag vore en Alien.
  5. Det där med doggy bag ör tyvärr helt fel. Hjärnans första val är BHB. 70% betyder också att 70% ketonenergin till hjärnan kommer från BHB. Det händer en hel kaskad av ändringar i biokemin vid ketos, flera pga av aktivering av gener, det mesta av dessa sker via BHB. I princip alla studier, från friska till sjuka, där ketos ger någon form av positiv effekt har använt BHB som kriterium för ketos då det är den primära ketonen. Med det sagt, jag tycker Ketonix mätaren är en utmärkt produkt, men den behöver tolkas korrekt annars lurar man lätt sig själv.
  6. Acetyl Coenzym A —> Acetoacetat—> beta-hydroxybutyrate Urin - AcAc Utandningsluft - Aceton (AcAc indirekt) Blod - BHB Aceton är en ”svans” på AcAc som trillar av. Dessa två har ett linjärt samband. Vid full ketos är AcAc på 30% och BHB på 70%. Dvs om du mäter 3 mmolar på blod BHB har du nästan 1 mmolar AcAc också (totalt 4 mmolar ketoner i blodet). BHB är den primära ketonen för hjärnan BHB - 50:50 hormonell och cellbiokemisk reglering AcAc - I huvudsak cellbiokemisk reglering De olika reglermekanismerna gör att förhållandet mellan BHB:AcAc bl a ger indikation på insulinkänslighet.
  7. Det finns ca 20 monosackarider (socker) i naturen. Av dessa är det bara glukos som direkt höjer glukos och därmed insulin. De kan ha en viss indirekt effekt om de senare omvandlas till glukos. Detta betyder till exempel att GI studier är tämligen värdelösa om kolhydratkällan i ett livsmedel inte enbart består av glukos eller polymerer av denna. Men låt dig inte luras att dessa andra sockerarter skulle vara bättre på något sätt. Vissa av dem motverkade tex ketos (strikt LCHF) mer än glukos och de är alla att betrakta som snabba kolhydrater i sin rena form. Även utan insulin har socker fettinlagringen egenskaper då detta även styrs av biokemiska processer.
  8. Ok, orsaken till frågan var att ibland kan man ha bakterier som omvandlar fibrer till glukogena ämnen (sånt som kan bli glukos i kroppen). Sötningsmedel ökar enligt studier dessa med 4-5 ggr (därav den första fråga om dem). Men verkar inte vara det som är ditt problem. Vet du hur ditt blodsocker ligger och om det har ändrats under LCHF? Det finns ingen speciellt gräns för vad det måste ligga på för att komma i ketos då det är individuell. Däremot brukar det gå ner ca 1 mmolar jämfört med innan. För en del tar det ett tag att nå ketos (nån månad) även om det vanligaste är ca 2 veckor. Om du fastar bör det gå på ca 50-70h. Det är alltid lite lurigt när man inte har mätt blodketon (beta hydroxybutyrat) eftersom man inte kan vara helt säker på vart man ligger.
  9. Känner en tjej som är 40+ som har fått börja visa leg på systemet efter ett år på Keto.
  10. Ok, glycin kan förvisso omvandlas till glukos men antar att du inte tar sådana mängder att det blir ett problem. Äter du mycket eller lite grönt?
  11. Några sötningsmedel med i kosten?
  12. HbA1c är en så kallad AGE (advanced glycation endproduct). Detta sker via Maillard reaktionen. Dvs en reaktion där socker och protein klumpar ihop sig (Hb = hemoglobin är ett protein). Högre blodsocker ökar på denna ihopklumpning mellan socker och protein. Reaktornshastigheten är dock inte linjär. Det betyder att Hb1Ac som ”medelvärde” för långtidsblodglukos är en lite missvisande förklaring. Låt mig ge ett exempel innan alla slutar läsa. Person A. Blodglukos på 5 resp 7 50% av tiden vardera. Detta ger medelglukos på 6 (hypotetisk exempel då man självklart inte enbart kan ligga på exakt 5 eller 7 hela tiden) Person B. Blodglukos på 4 resp 8 50% vardera. Detta ger också medelblodglukos på 6. Har de då samma HbA1c? Om det vore det vanliga medelvärdet skulle så vara fallet men svaret på frågan är att person B kommer ha högre HbA1c. Orsaken är att Maillardreaktionen ökar mer vid högre blodsockervärden. Så det blir ett viktat medelvärde där enskilda toppar straffar sig mer. Dessutom påverkar fler faktorer. Bl a antioxidation status. Summan av det hela är att blodglukosmätningar visar uppenbart blodglukos vid mättillfället. HbA1c däremot är snarare ett mått på vilken skada blodsockret gjort över tid och inte ”bara” ett långtidssocker. Som lite kuriosa kan nämnas att när du grillar kött och får en brun yta är detta också Maillard reaktion mellan protein och socker. Det är därför glasyrer innehåller socker för att ge mer brunt. Det är alltså detta ”brända” som bildas i kroppen HbA1c visar.
  13. Det där med sötningsmedel är lurigt. Inom mainstream-medicin hänvisas till diverse studier som visar att icke kalorigivande sötningsmedel har försumbar påverkan på insulin. Trots detta har jag genom åren märkt att klienter som har svårt att få bra resultat av LCHF nästan alltid använder sötningsmedel. Till slut bestämde jag mig för att testa. Fastade först ”ren” utan sötningsmedel och mätte tiden tills jag fick en keton-spik. Gjorde om samma sak men drack light och zero drycker samtidigt. Det tog exakt lika lång tid att nå keton-peak. Precis vad man kunde anda baserat på studier. Men tyckte fortfarande något inte stämde mellan vetenskap och praktiska erfarenheter. Gjorde om försöket men inte 100% fastande utan ”fasting mimic diet”. Åt ca 20g kolhydrater, 20g protein, 30g fett vilket är ca 400kcal/dag. Nu blev det minsann skillnad. Med sötningsmedel tog det längre tid att få ketoner och kom inte alls upp i samma nivåer (0.7 mmolar vs 3.4 utan sötningsmedel). Nu gick jag tillbaka till den vetenskapliga litteraturen och tittade lite närmare hur studierna var gjorda. Jodå, alla studier som visade att sötningsmedel inte hade någon effekt på insulin eller annat var gjorda fastande. Men fann några studier där man tittat på samspelet mellan sötningsmedel och matintag och här var det minsann dramatiska skillnader i både blodglukos, insulin och diverse andra hormoner. Allt blev sämre med sötningsmedel och verkar gälla i princip alla sötningsmedel. Har dock inte hittat någon sådan studie på erytriol så här är det oklart om det har samma effekt. Nu är det inte alla som får problem med LCHF och sötningsmedel men om man har det är det värt att testa ta bort dem. Framförallt om man kör strikt och mäter ketoner för då får man svart på vitt om der har någon effekt. Jag pratar en del om detta och massa annat intressant kring Keto i podcasten nedan från nov 2018 https://podtail.com/en/podcast/super-human-radio/shr-2240-the-ketogenic-continuum-emerging-science-/
  14. Glyceroldelen av en fettmolekyl (triglycerid) är 5-10% av energin beroende på vilket fett vi tittar på. Den delen kan omvandlas till glukos. Kroppens behov av glukos vid nollning av kolisar i maten är ca 50g/dygn. Vid en högfett-diet hamnar man på kanske 30g glukos från fett. Då saknar fortfarande 20g glukos. Sannolikt därför flertalet LCHF ”gurus” kommer fram till att 20g kolhydrater är ”optimalt” vid strikt LCHF. Då går massbalansen exakt ihop utan hatt kroppen behöver omvandla protein till glukos (detta är själva nyckeln till att LCHF fungerar så bra).