Jump to content

MariaF

Medlem
  • Posts

    5,785
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    760

MariaF last won the day on September 20

MariaF had the most liked content!

1 Follower

About MariaF

  • Birthday 11/27/1969

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

6,790 profile views

MariaF's Achievements

Guru

Guru (6/7)

22k

Reputation

  1. Frökex. Mer som knäcke. Med mycket pålägg blir det lågt GL (glykemic load). Sedan tror jag att någon enstaka tunn skiva av något mandelmjölsbaserat bröd kan funka utan att påverka ketosen. För de flesta ligger nog svårigheten i att stoppa där, med en enda tunn skiva... Många mackomaner finns det...
  2. Varför ändra ett vinnande koncept, liksom? Vikt är bara ett mått på hur gravitationen påverkar vår massa. Bygg muskler så blir du tyngre. Skämt åsido, det är ju hormonellt balanserade vi vill vara, slanka. Tycker du verkar ha hittat konceptet! Det man möjligen kan vilja diskutera, eftersom du nämner sockerberoende och flera års arbete med det, är strategier för att hantera beroendet men det tror jag du fått hjälp med. Vi är nog många i detta forum som skulle behöva hjälp med det. Min erfarenhet är att ju mindre utsvävningar man gör från rutinen, desto bättre går det. Så himla glad för din skull! Utan att känna till just dina detaljer är jag säker på att din resa varit turbulent. Så bra jobbat
  3. Nu är mina barn större och jag brydde mig aldrig om att slåss eftersom jag inte var överens med barnens pappa (fast jag har fått lite gehör och vi kör några kompromisser hemma). Det jag däremot vet idag är att vanliga skolan (som i detta fall har eget kök) serverar s.k. önskekost och det har tillkommit för att vi pratat om saken. Jag hörde så många hemska historier om vad föräldrar som brytt sig om sina barns hälsa fått höra, bla att läkarintyg krävs, så jag lyfte inte ens frågan. Jag tycker att du åtminstone kan börja där; säg att du fokuserat på att ge honom rejäl mat och om möjligt vill att de fokuserar på det, kanske med förslag på mellanmål som kan ersätta mackan (du kanske tycker att naturell yoghurt är mer ok än en macka?). Även förskolepersonal kan ibland se fördelarna med att barn äter riktig mat och du kan ju hitta på att du själv har glutenproblematik (vilket nån i personalen säkert också har) och helst inte vill riskera att ditt barn utvecklar det. Frukt kanske är lättare att tillåta från din sida också? Barn har en fantastisk förmåga att acceptera att det är olika på olika ställen. Saker man inte får göra eller äta hemma får man göra hos farmor... eller på förskolan. Hoppas du kan hitta nåt sätt att få gehör för dina tankar!
  4. Spännande! Glöm inte rapportera!
  5. Hurra, vad häftigt! Fantastiskt jobbat! Härligt att stå där och undra hur du ska få stopp nu... Äter du dig mätt? Står du dig bra på det du äter eller är det en kamp? Om du mår bra och har energi i vardagen, så strunta i vikten. Om du skulle gå ner lite till så är det inte hela världen. Kroppen kommer stanna när den vill (under förutsättning att den får den näring/energi den behöver). I LCHFs barndom sa man ofta att kosten är viktnormaliserande så kan du släppa siffran på vågen och låta kroppen ta hand om saken tror jag det blir som allra bäst!
  6. Konjaksrot är väl en annan variant när man reder sås t ex, men hur det blir i ostkaka vet jag inte...
  7. Lite förenklat; Om det finns tillräckligt med mineraler i födan och man inte har större problem med läckande tarm binder oxalaterna till mineralerna och bajsas ut men iom det tar de ju med sig mineralerna ut. Om man tex tittar på njurstenar är de ofta av Ca-oxalat eller Mg-oxalat men oxalater kan även binda till zink och, om jag minns rätt, kalium. Kristallerna/stenarna ser lite olika ut beroende på vilket mineral som är aktuellt. Mg ger stjärnor och zink flagor.
  8. Detta med oxalater… Hur vet man egentligen hur mycket det man äter innehåller… och hur mycket kalcium/magnesium man behöver tillföra..? Jag äter sedan länge stora mängder mörk choklad. Jag tillför också mineraltillskott, både blandmineraler och ren magnesium. Märke Holistic. Jag har stora problem med kramp och nåt utarmar mig på magnesium (kanske andra näringsämnen också?) och jag misstänker oxalaterna i den mörka chokladen. Å andra sidan äter jag inte mycket oxalater i övrigt vad jag vet.
  9. MariaF

    MAF-tråd

    MAF. Min numera eviga följeslagare som inte går att förstå... Eller som faktiskt gör det. Min höft krånglar och nu är det en bekant känsla så jag tror på mjukdelar men har inte vågat springa på några dagar. Istället har jag hittat en spinningcykel. Egentligen köptes den till min man för att han ska kunna röra sig lite i alla fall i väntan på, vad vi hoppas, en diskbråcksoperation. Jag kan maffa på den! Hur skitenkelt som helst. Tillbaka till grundtankarna kring mitt maffande; stress, både mental och fysisk, påverkar pulsen. Här sitter jag still och styr motståndet med hastighet och/eller motstånd på cykeln. Så, nu grunnar jag då på om jag "helt enkelt" har mest problem med mekaniken, dvs löptekniken...? Ni som har facebook; kolla sändningar och bilder från Viadal 6-dagars i Skåne! 35 underbara löpare stod på startlinjen för att springa så mycket som möjligt under sex dygn. Ca två dygn kvar nu. De äter, sover, springer och går precis som de vill och i princip all vaken tid går åt att lufsa runt ett knappt 700m långt varv. De har haft prominenta besök av personer som Rune Larsson och Anders Szalkai och tävlar i snabbaste banvarv efter drygt 90tim i rörelse... Helgalet men underbart! https://www.facebook.com/groups/foljviadalultra
  10. Bra tanke! Vi får kalla på honom; @The Biochemist, har du någon reflektion kring detta...?
  11. Soja används fermanterad i Asien just pga antinutrienterna. Jag vet inget om bröstcancerutvecklingen i Japan men soja används vid klimakteriebesvär i sydostasien pga sitt innehåll av fytoöstrogen. Riktigt östrogen, dvs molekyler som ser kroppsegna ut, bidrar till lägre risk för bröstcancer. Möjligen kan sojan bidra där? Vet inte riktigt hur molekylen ser ut jämfört med den kroppsegna. Fast oavsett ska nog män och barn vara lite försiktiga med större mängder fytoöstrogen.
  12. Sant, text på nätet har sina begränsningar. Men jag har inte ont i några muskler alls när jag stretchar; tyvärr, för det hade varit lättare att förstå.
  13. Hej och välkommen! Hakar på och tipsar om Anna Hallén. En del har svårt för hennes direkta (ADHD)stil men hon har mycket matnyttigt kring detta att hantera livet med mat. Tröstäta, fira-äta, uttråkningsäta, stressäta... Förresten borde jag kanske själv skriva en bok om det... Ta det lite lugnt nu, landa i ett annat sätt att tänka. Använd gärna menyerna på DietDoctor. Räkna inte. Eftersom du har en del övervikt behöver du inte vara så strikt initialt, rotfrukter (utom möjligen potatis och palsternacka) kan få vara med. Kål i alla former är jättebra. Om det går ett par veckor och du inte blir mätt, så titta på DDs information om protein och kanske öka det. Själv blir jag mätt på högfett men håller mig inte nöjd nån längre stund. Protein håller mig nöjd längre. Testa på! Snart går det av sig självt! (Och strunta i baket, bjud på ostbricka med frökex om gästerna inte vill ha en slät kopp.) Lycka till! PS. Som tillägg till vågen så mät kroppen. När du, förr eller senare går in i en platå vad gäller vikten, kan ändå kroppen fortsätta forma om sig vilket kan hjälpa till med motivationen.
  14. Det är jag väl medveten om, jag har varit hos kiropraktor många gånger. Jag har fullt förtroende för posturaltränaren, han är naprapat också och skickar en vidare om han tror man behöver det (så fick jag kontakt med kinesiologen (som har 3års utbildning)). SI-lederna kan naturligtvis vara påverkade, jag har kvarvarande problem av foglossningstyp sen jag fick sista barnet för 12år sen. De påverkas garanterat av dunkandet vid fotisättningen. Frågan är om det är de som gör ont? Den smärtan brukar gå ut mer i ryggen.
×
×
  • Create New...