MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 328
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    634

MariaF vann senast 11 Augusti

MariaF hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

20 199 Enastående

2 följare

Om MariaF

  • Rank
    Guru
  • Födelsedag 1969-11-27

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Senaste besökare till profilen

4 947 profilvisningar
  1. Ja rackarns om hela världen helt plötsligt orkar springa ultramaror?? Det vore ju extremt?!
  2. Gluten, citronsyra, natriumglutamat, modifierad stärkelse, azo-färger och andra sådana viktiga ämnen för den moderna människan skulle jag tro....
  3. Inte förvånad men oerhört ledsen och besviken över desinformationen... Får väl vara glad att det finns enstaka positiva och korrekta inslag i denna artikel från Marathon.se. https://www.marathon.se/livet/kost/ketodieten-ar-det-nagot-lopare?fbclid=IwAR0f5AekmzoxHgP79aLBPHQVAUm82TwfUUQE8k-OAykAto95hjDfPBb7Ipg "Ketos är ett tillstånd där det finns väldigt lite glukos i blodet. [ Va?? Regleras inte det?] Det kan bero antingen på fasta, frivillig eller ofrivillig, eller genom att du helt enkelt i princip helt undviker kolhydrater." "I en av de senaste studierna på området (publicerad oktober 2019) testades två grupper med tränade löpare. Den ena gruppen fick en kost bestående av antingen 43 % kolhydrater och 36 % fett – alltså en kost som ligger nära Livsmedelsverkets rekommendationer. Den andra gruppen fick kost ketogen kost bestående av eller 4 % kolhydrater och 78 % fett under en månads tid." [ Oj, en HEL månad?! Hann de bli adapterade?] "– Det är inte bara prestationen som kan påverkas av en ketogen kost. Jag ställer mig frågande till om man verkligen behöver gå så långt att man plockar bort flera livsmedelsgrupper. Kolhydrater i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter innehåller fibrer som håller magen i trim, prebiotika för tarmfloran och flera viktiga näringsämnen. Det är inte klart vad ett högt fettintag över lång tid innebär, särskilt i form av mättat fett." [ Men längre ner i artikeln skriver de ju att man "får" äta grönsaker...? Hur ska de ha det?] "Fördelar med keto Kan funka bra som viktminskningsmetod. Du lagar mat med rena råvaror. Lägre blodsocker. Nackdelar med keto Innehåller mycket mättat fett som smör, grädde, ost, rött kött och charkuterier. Du missar många viktiga näringsämnen. Kan påverka ditt sociala liv negativt. Du luktar aceton när du är i ketos. [ Hör det ihop med det negativa sociala livet, tro..? ] Du blir trött och seg under tiden kroppen vänjer sig. Du presterar sämre på träning – främst i högre intensitet. Vilka bör inte följa en strikt ketogen kost Har du haft ätstörningar eller ortorexi ska du undvika alla extrema dieter Diabetiker [Men jisses, det är väl de i FÖRSTA hand som ska byta kosthållning?!] Blodtryckspatienter. [Undrar om de hört talas om metabola syndromet?] Ammande mammor. Atleter."
  4. Det kanske skulle vara nåt, @Kita 202?! Då slipper man motorn också, något jag inte är så förtjust i (känslig för oväsen). Tack!
  5. Mandolin...? Är det en sådan manuell där man hyvlar genom att dra grönsaken över skäret? En sådan har vi nog nånstans men aldrig vågat använda. Dessutom trodde jag den skar skivor, inte strimlor? Iofs kan skivor vara bra om man ska göra inlagd zucchini á la italiensk husmor men då har jag använt osthyvel.
  6. Grönsaksstrimlare... Jag vet att jag för ett par år sen eller så grunnade över om min gamla pastamaskin (som fortfarande står i ett skåp i källaren) kan användas att strimla grönsaker med men jag fick aldrig provat. Nu funderar jag på om jag helt sonika ska köpa en strimlare istället. Jag lagar ju avancerade rätter ofta som ni förstår eftersom verktyget liksom inte behövts igen förrän nu... Nåja, jag kikade lite på nätet och "bäst i test" och det verkar som att om man vill ha en maskin som är bra på att strimla zucchini, så blir den sämre på att strimla sötpotatis och annat hårt. Nu är det ju morot det hårdaste jag möjligen vill strimla, så det känns som att det är "bra på zucchinin" man ska satsa på. Finns det nåt annat man ska tänka på? Vad har ni som har sådana för erfarenheter? Alla delar bör kunna diskas i maskin, antar jag är bra... men tillbehör, vad vill man ha där? Vad använder man? Tips, någon?
  7. MariaF

    Avokado

    Vi kanske menade olika saker? Jag trodde du menade all sorts mänsklig inblandning, inte bara GMO? Det finns ingen kommersiell gröda idag som inte är manipulerad av människor (vanlig växtförädling genom korspollinering, alltså). Det var det jag avsåg.
  8. MariaF

    Stanna i ketos

    Snyggt! Jag har en stirrig gam på ryggen...
  9. MariaF

    Avokado

    Hur vet man det? Finns det nåt i frukt/grönsaksdisken som INTE är framavlat...? Björklövste, maskrosgroddar och hare kanske är bäst...?
  10. Denna fråga skrämmer mig; Minns att jag lyfte frågan om hälsan för många år sedan när företagen skulle ta över rehab-ansvar. Om företaget ska betala för sina anställdas rehab, har de då rätt att kräva ett hälsosamt leverne? För det spelar ju ingen roll vad som orsakat rehabbehovet... Många tyckte jag var konstig som ens lyfte frågan men om ett företag, eller skattepengar för den delen, ska bekosta sjukdom till följd av ohälsosamma val så är det kanske rimligt att de får tycka till om rökning, övervikt, stillasittande, MC-åkning, bungy-jump, extremsport, sportdrycksdrickande...? Men var går då gränsen?? Och vem har rätt att bestämma vad som är hälsosamt?
  11. MariaF

    MAF-tråd

    Alltså detta med att välja föredömen och inspirationskällor.... Jag måste ju ha en förkärlek för de allra galnaste?! Killen jag följer (f.1967), som sprang GAX 100 miles för nån vecka sedan, är samma kille som i februari sprang från Bjuv till Helsingborg via Haväng på Österlen (25mil), den s.k. Transscania. Idag fredag, fram till på söndag, springer han från Göteborg till Båstad, 32mil, dvs 200miles... Ändå kan jag inte låta bli att fascineras över vad kroppen är kapabel till?! Fast en sak förstår jag inte, men det kanske du vet, @Cleppa - Varför sker alla dessa galenskaper i Skåne?
  12. Risken är nog stor... Läs på om östrogendominans och progesteron (gulkroppshormon). Det finns poddar, websidor och böcker som är jättebra. Flera av dem har vi skrivit om i tråden "Att övervintra klimakteriedimman". hormoni.se : Kräver medlemsskap men är gratis. Bra info! mialundin.com : Har bla skrivit boken "Kaos i kvinnohjärnan". martinajohansson.se : Har skrivit flera böcker om keto men även om hormoner. monicabjorn.se : Driver "Stark genom klimakteriet". Har kurser mm. Klimakteriepodden 4health med Anna Sparres pod (finns flera bra avsnitt) Köpa progesteronkräm: moodmama.se Välkommen till klubben....
  13. Jo men det får man väl? Enligt Socialstyrelsens utredning mot Annika Dahlqvist 2008. Fast ens arbetsgivare kan ju ha andra åsikter, det tycks ju vara vanligt, tyvärr. Ur Läkartidningen 2008-01-17: Läkaren Annika Dahlqvists rekommendationer av kolhydratfattig kost till patienter med övervikt och typ 2-diabetes är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det har Socialstyrelsen nu slagit fast.
  14. Eftersom jag redan ingår bland LCHF-sektens frälsta foliehattar () orkar jag inte se fler videos med grunder och så, därav frågan, men det är så himla bra att de fortsätter vrida och vända på frågan så att fler kan få del av det. Man tar ju till sig olika saker vid olika tidpunkter i livet så då behövs de uppdaterade materialen.