MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    3 458
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    322

MariaF vann senast 16 September

MariaF hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

12 194 Enastående

1 följare

Om MariaF

  • Rank
    Veteran
  • Födelsedag 1969-11-27

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Senaste besökare till profilen

2 806 profilvisningar
  1. Första omgången höftproblem, de som kom när jag sprang halvmara i San Diego i fjol, var på motsatt sida (höger). Det förklarade löparcoachen förra sommaren med att när kadensen (antal steg per tidsenhet) är för låg, åker den svaga höften till vänster ut och höger ben förs fram i fel vinkel vilket orsakade en överbelastning på den höften. Nu har jag jobbat med kadensen och styrkan i höfterna sedan dess och problemet har flyttat sig till den sida där höften var initialt svag, dvs vänster sida, samma, som hälsenan. Även muskelfästet är vänster sida. Självklart sitter det ihop! Jag har varit övertygad i många år om att hälsenan ömmar pga min dåliga hållning men hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som velat uttrycka det så eller sett över hållningen. Och när "experterna" inte tror att det är så, då tvivlar man på sig själv... Eller jo, de jag träffade i 20-årsåldern såg sambandet, då gick jag på kroppskännedomsträning och deras övningar har jag återgått till lite då och då, vilket säkert bidragit till att det i alla fall inte är värre än det är. Problemet är att det är svårt att upprätthålla nåt man inte gillar, typ styrketräning. Så länge man har ont är man motiverad men sen... Och i 20-årsåldern var jag lika odödlig som andra 20-åringar... Men som sagt, nu har jag hopp! I förhandsinformationen ville de t o m veta hur kosthållningen och stressituationen ser ut!
  2. Muskelfäste, åh, du muskelfäste.... Dra åt h-vete! Nåväl. Har jag dragits med öm hälsena i 30år så kan jag väl dras med ett muskelfäste. Om 30år springer jag säkert inte ändå! Tog ledigt en stund på eftermiddagen för att fylla i min skadehistorik inför sjukgymnastikbesök nästa vecka. En holistsik sjukgymnast, gissa om jag har förväntningar?! Passade på att maffa en runda innan jag hämtade barnen, därav min inledande kommentar. Gäller att passa på, nästa vecka kanske jag "inte får" lufsa ens. Tänkte på Martina Johanssons inlägg om kroppsform för ca 1år sen. Jag är en typisk binjuretyp enligt det resonemanget och ska inte stressa, inte springa, inte hetsa upp mig... bara meditera, ta långa skogspromenader och slappna av. När jag för många år sedan mediterade regelbundet, kom jag i kontakt med indiern Oshos läror. Enligt honom kan inte västerlänningar meditera för vi är för mycket i hjärnan så för att hjälpa oss tog han fram ett antal aktiva meditationer som ett sätt att komma åt fördelarna med meditation men ändå stilla hjärnaktiviteten. En del av dessa meditationer är väldigt aktiva... Det blir lite moment 22 med det som Martina säger. Jag är inne på Oshos linje; hur ska jag, som är i huvudet hela tiden, kunna rensa hjärnan på tankar och meditera? Sannolikheten att det blir "prestera meditation" är typ 100%. Så jag lufsar. Åtminstone lite. Då tömmer jag huvudet, blir trött i kroppen och sover bättre. Tills klimakterieförändringarna väcker mig.
  3. MariaF

    Godmorgontråd?

    *asgarv*
  4. MariaF

    Vektnedgang.

    Välkommen till forumet, Synnöve! Det råder lite olika meningar om detta med kaloribegränsning. Om man äter för mycket energi så kommer en del att lagras. Hur mycket som lagras beror av VAD man äter. Man kan överäta fler kcal av "rätt saker" än av "fel saker". Metabolismen brukar anpassa sig till rådande förhållanden. Det bästa är att utgå från hunger/mättnad men för den vars hunger- och mättnadssignaler inte fungerar kan kaloriräkning vara ett måste. Hur ska man veta att man är hungrig och inte bara sugen, om man inte vet hur hunger känns? Hur ska man stå emot suget som river i hela kroppen trots att man precis ätit två jätteportioner? Tyvärr blir många med det problemet fullständigt besatta av nån räknemodell oavsett vilken man tillämpar, de har försökt så många gånger och det har alltid varit dem själva det varit fel på. Inom smärtterapin ligger mycket psykologi och för många med övervikt är det samma sak, det finns en psykologisk aspekt. Att jobba med det tycker jag är bättre än kaloriräkning men i början kan man behöva hjälp och att då ta till t ex handflatemodellen kan vara värdefullt. Dä blir det en kaloribegränsning utan räkning, istället uppskattar man mängd utifrån storleken på sin hand. Man tänker sig att man kapar av handen vid handleden och tar lika mängder protein, fett-gegga/sås (dock något mindre av kryddsmör) och grönsaker. De mängderna kan komma att behöva justeras lite men är en bra start. Förhoppningsvis kommer man över tid få hungersignaler att fungera och bli mer mätt och per automatik äta mindre och på det viset begränsa intaget. Det är väl lite det knepet med LCHF är, att hålla sig mätt länge och äta mindre.
  5. MariaF

    Evolutionen har anpassat oss

    Jag har snarast fått uppfattningen att det enda man är överens om är vad vi INTE åt, men vad vi faktiskt åt under t ex paleolitikum verkar vara höljt i dunkel...
  6. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Det finns de som blir friska/bättre utan att tro eller ens utan att veta vad de får. För mitt kusinbarn smögs det ner homepatika för psorisasis i maten och han blev besvärsfri. Men han är ju bara en anekdot. Alla vet ju att endast vetenskapliga studier visar det rätta. Det är därför vi ska fortsätta leva på margarin i minidos och pasta i mängder. (Ursäkta ironin...)
  7. MariaF

    Evolutionen har anpassat oss

    Instämmer! Numera är det väldigt populärt att se allt i svart eller vitt, antingen är det si eller så är det så, aldrig nån blandning eller gråskala. Vad jag förstått har vi alla idag en väldigt liten genvariation, dvs vi har inga olika "raser" av människor vilket tyder på att vi, precis som du skrivit tidigare, utvecklats på olika platser, i olika miljöer men också mötts ibland, parat oss och på så vis hållit ihop. Thor Heyerdahl har skrivit många böcker som är intressanta, inte minst om sina båtresor, Kon-Tiki (balsaflotte), Ra (vassbåt) och Tigris (styrbar vassbåt). Det är högst troligt att vatten förenat oss under hela vår utveckling, inte bara i senare tid, precis som vår förmåga att förflytta oss långt till fots.
  8. MariaF

    MAF-tråd

    Maffade för första gången på flera veckor igår. Stress på jobbet och en hund som avskyr regn har gjort att jag lyckats helvila från jogging och promenader. Eftersom jag ändå har känningar i muskelfästet har jag bestämt mig för att springa ändå. Inte så långt, max 5-6km åt gången, och bara så länge det inte gör ont. Med "känning" menar jag att jag känner att jag har ett muskelfäste, något jag inte känner att jag har på andra sidan. Ska till ny sjukgymnast med fokus på kroppshållning och postural träning om nån dryg vecka. Min MAF-puls enligt grundregeln ligger på 132. Femtio meter hemifrån, under de första metrarnas promenad för att rasta hunden, låg pulsen på 137. Inte lätt att maffa när pulsen inte går att hålla under en lätt promenad utan backe... Det blev till slut, efter uppvärmningen, rätt bra ändå men under 137 kom jag inte. Försökte hålla 147 enligt tidigare resonemang, 180 - (220 - maxpuls), men det blev en del gå i alla fall.
  9. MariaF

    Fasta är inte bra

    Hur länge åt du statiner? Och hur mådde du under denna period? Många pratar om muskelvärk/svaghet, minskad libido, hjärndimma och allt vad det nu är. Gällde det dig med?
  10. MariaF

    Måste kika in en stund varje dag.

    Det kan ju bli lite spretigt i olika trådar; man vet att ett ämne diskuterats men hur i all sin dar hittar man tillbaka vid behov? Då är en egen tråd bra.
  11. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Det är absolut sant. Tyvärr läggs det också ner en stor mängd pengar på att motarbeta sanningen, oavsett vad det gäller, i syfte att tjäna mer pengar själv. Otroligt tråkigt. Tänk om vi kunde lägga de pengarna på något värdefullt istället för att motarbeta varandra.
  12. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Är det inte så att statiner är fantastiskt bra? Eller att margarin och växtoljor är nyttigare än smör? Eller... Man tror det man vill tro. Man vet det man vet. Än så länge är det upp till var och en att välja.
  13. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Jag kan ju minnas fel också... Det är inte säkert att det var till dig... EDIT: Det var till dig @SGK 9/10 2017 skrev jag så här (sid 35 i Godmorgontråd): Jag tillhör de som tror på komplementärmedicinen och kolloidalt silver används när det gäller virus och bakterier och jag tycker ovanstående funkar bra. Rödvinet kan bytas till mindre mängd starkare alkohol. Ibland kör jag päronkonjak. Ett annat alternativ är det jag kallar "snuvpiller", det är en blandning av homeopatmedel min familj använt sig av sedan 40-talet (fast om mormor och morfar använde just de vet jag inte men det började med dem) men det har man kanske inte alltid hemma. Ser dock nu när jag ska kolla burkarna att dessa mest går mot snuva och slem men på burken med Hepar Sulfuris D30 står det även "hes" (och "slem"). Det är min mammas anteckningar jag fört över till nya burkar, alltså. Dessa köps på DCG.se, t ex. Kollar dosering när jag kommer hem.
  14. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Hur ställer du dig till homeopati? Vet att du tvekar på KS. Har en hurmorskur jag vet att jag skrivit upp åt SGK (tror jag det var) tidigare men har inte preparat och dos i huvudet. Letar fram det om du vill. Kanske kan leta fram nån åt dig vad gäller detta med...? Har ju en del singel-bekanta norröver också... (Annars har More than love sitt lager i mina hemtrakter. Deras hemsida är ju... intressant...! Ingen gårdsbutik än, vad jag sett... ) Kan du berätta svaret när du kommit på det..? Hög igenkänningsfaktor... Nej, det är nog sant... Typ 4 – Binjurarna Fasta inte, banta inte, träna inte pulshöjande träning, spring inte, gör ingenting som stressar binjurarna. Det inkluderar kaffe/koffein och blodsockerhöjningar. Börja med simning, yoga och andningsövningar. Sov som om det fanns ett pris att vinna för bästa sjusovaren. Ät högfettkost, medium protein och inte för mycket grönsaker. https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/
  15. MariaF

    Godmorgontråd?

    Men ibland hinner jag inte ramsa klart innan raderna skickar sig själva... Så det kan bli!