MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    1 974
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    176

MariaF vann senast 12 Oktober

MariaF hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

6 359 Enastående

Om MariaF

  • Rank
    Veteran
  • Födelsedag 1969-11-27

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Senaste besökare till profilen

1 372 profilvisningar
  1. Pepp-tråd

    Ojojoj, återigen känner jag igen mig... Fasta av fel anledning, dvs som kompensation, hävdar jag är vansinne! Inte alla håller med, jag vet, men när man har en hjärna som programmerats att kalkylera allt, att kompensera, gömma... så är det vidrigt destruktivt. Överätning är överätning oavsett vad man äter. Möjligen kan LCHF-vänligt göra viktökningen mindre (man kan överäta mer av "rätt saker" utan viktuppgång). Sedan har jag konstaterat att hur många kalorier jag än förbränner så märks det inte - så länge jag förbränner glykogen istället för fett (tränar man för intensivt bränner man främst glykogen). Det finns de som bränner fett med styrketräning men jag är lite osäker på hur det funkar (nåt med IGF-1 tror jag). Ska du träna så läs på om MAF (nu tjatar jag på dig som jesper tjatade på mig i fjol). Ett fantastiskt verktyg! Om det inte är för sent när dottern somnat, kan du lägga in nåt som distraherar då istället för att äta? Som med stickningen? Gärna mönsterstickning! Min man älskar att kolla på film men har börjat kolla medan han går på löpbandet. Svårt att äta samtidigt.
  2. Pepp-tråd

    Hej! Oj vad jag känner igen mig i din beskrivning! Jag håller på att forma om min numera hyfsat viktstabila kropp med hjälp av lågpulsträning (MAF). Tyvärr har jag ett klimakterium som pga sänkta östrogennivåer tycker att fett ska tas från brösten istället för magen men alla mått har minskat och byxorna har "häng" i rumpan. Känsloätandet, som jag brukar kalla min "ätstörning" (jag vet att vissa triggar negativt på det ordet), är ett jäkla helvete, ursäkta språket. Jag har inga jättebra tips, jag har perioder när jag faller ner i det träsket och perioder när det går bättre. Min värsta tidpunkt är när jag kommer hem från jobbet, då jag går en raid i kylen vare sig jag är hungrig eller inte, men kan jag palta mig iväg på träning då så klarar jag det den dagen. Personligen klarar jag inte periodisk fasta för jag blir besatt av tanken på mat (långtidsfasta har jag ägnat mig åt och det har gått bra) men många blir hjälpta av det. Jag tror inte det är det första man ska testa när man lägger om kosten men nu har du hållit på en tid, gått ner och ska försöka hitta nåt som bryter suget så då kan det absolut vara ett verktyg på vägen. Jag tror man behöver identifiera sina värstingtillfällen så man kan vara beredd på att parera. Sedan går det bättre med åren, det gör det. Och, kanske det viktigaste, så ska man vara snäll mot sig själv när man fallit. Resa sig upp, borsta av sig och ta nya tag (dvs det är inte "kört" på nåt vis). Jag kan tipsa om tråden "Overweight vs overfat" här i forumet som jag påbörjade när jag upptäckte hur en annan sorts träning omformade min kropp. Sedan följdes den upp med en tråd om träningsformen MAF som är en jättelång tråd vid detta laget. Varmt lycka till!
  3. Vätskebalansen och salt?

    Om du blir lite yr så är extra salt bra. Ät som du brukar och känn efter och justera intaget om du känner nåt. Herbamare, Himalayasalt och vanligt koksalt ingår i Annas supersalt. Herbamare/Trocamare är jättebra. Tidigare tog jag oralt magnesium (sprayar mest nu) från Helhetshälsa som innehåller magnesium och kalcium i kombination eftersom jag bedömde att jag behövde det utifrån vad jag åt. Du kan nog börja med att lägga till en sak i taget och prova dig fram. Det kan bli dyrt att hitta rätt men ännu dyrare att lägga på allt på en gång.
  4. Linfröolja

    Det tycks ju vara en producent som skrivit det så då kan man lämpligen vara lite försiktig men om jag förstår det rätt vid snabb koll så har Testfakta (vem stårbakom dem?) gjort en koll av innehåll i flera olika tillskott och denna har fått bra betyg. Artikeln hos DN är bakom betalvägg så den kan jag inte läsa, inte heller jag har sett studien så jag vet vem som bekostat den och så. Av tabellen som syns hos DN tycks denna hög halt av EPA och DHA, och det är väl bra. Tyvärr har de klumpat ihop omega 6 (som ju också är flera) och uteslutit omega 4, 9 som också har viss betydelse. Sedan skulle jag personligen inte äta flytande tillskott (äckligt) men Möllers Tran har nog fått en del bra rekommendationer tidigare också om jag minns rätt.
  5. Vätskebalansen och salt?

    Vad vill du med saltintaget? Tror du att du får för lite och varför i så fall? För om vi utgår från att medicinerna inte påverkar i någon större grad och du blir så väldigt törstig av mer salt, då låter det för mig som att din kropp tycker att det blir för mycket. Har du testat Anna Halléns supersalt? (Googla för recept.) Kan vara bra att uteslutande använda det även om du inte ökar på saltintaget i övrigt eftersom det innehåller andra mineraler än NaCl. Magnesium balanseras med kalcium (förhållande 1:2 enligt vissa, dvs mer kalcium, 1:1 enligt andra ). Det är lättare att få i sig kalcium eftersom maten idag innehåller mindre magnesium. Nässlor ska innehålla en hel del magnesium och järn (men även fytoöstrogener). Har nån svag aning om att jag har hört nåt om K2 också men kan blanda ihop det med nåt annat. Kommer torrheten i munnen av vätskebrist, tror du? Vet inte hur gammal du är men i en annan tråd fick någon rådet att använda Östriolkräm vaginalt för torra slemhinnor i ögonen. Först skrattade jag och viftade bort det men nu när jag själv lärt mig mer om klimakteriet så har jag förstått att det påverkar alla slemhinnor. Vill man inte palta med vaginalkräm, som finns receptfritt på Apoteket så finns även hudkräm med östriol att köpa på nätet (lite dyrare).
  6. Glutenfritt?

    Och så undrar mina bekanta varför jag är så negativ till vetenskapliga undersökningar... Om två av tio, som i exemplet, får fantastiska resultat ÄR det ju fantastiskt! Vad vetenskapen än kommer fram till i statistiken...
  7. Godmorgontråd?

    Jag följde med sonen till skolan och provade att gå i andra klass en dag med andra 8-åringar.
  8. Riksförening eller lobbyorganisation

    Så svår var den adressen... Tack!
  9. Overweight vs Overfat

    I sitt senaste inlägg tar min kompis Maffetone upp hur allt fler som tränar förblir feta. I första hand konstaterar han att det inte spelar nån roll hur mycket man tränar om kosthållningen är dålig och den tror jag de flesta av oss här håller med om. Jag roade mig med att översätta större delen av det (fri översättning): Många tävlande atleter undrar varför de inte ser förbättrade resultat. Faktum är att trots att allt fler hittar till (recreational) löpning så har tiderna blivit allt sämre de senaste åren. Många slutar alltså att springa av frustration då resultaten av deras hårda arbete uteblir. Ofta finns en koppling till bristande resultat och mängden kroppsfett. Onödigt kroppsfett driver kronisk inflammation, insulinresistens, ökad sjukdom och dålig hälsa vilket i sin tur leder till fysiska skador, metabolisk oblans och, förstås, frustration och mental stress. På 1960-talet hittade Dr. Kenneth Cooper på termen "aerobics" för att beskriva ett system av träning som han menade hjälpte till att förebygga hjärt-kärl-sjukdom. Det inkluderade jogging, löpning, gång och cykling. Hans bok blev en bästsäljare. Sedan dess, samtidigt som träningsboomen växte, så har antalet överfeta personer påtagligt ökat. Fler människor än någonsin tränar, ändå har hälsan och fitness minskat. Forskare har sett att tider från alla distanser från 5km till maraton har minskat och man misstänker fetma, diabetes och hypertoni som orsak till detta. Coopers aerobics-revolution var väldigt framgångsrik på pappret. Den hjälpte till att få igång löpning och gång-boomen och massor av gym öppnade överallt men i praktiken föll den av två anledningar. Många som hyllade träning blev övertränade, speciellt genom anaerob workout som bortsåg från det aeroba systemet. Även om viss högintensiv träning är bra så blir för mycket kontraproduktivt. Överträning kan göra oss snabbare och starkare, åtminstone tillfälligt, men det är lätt att det blir för mycket. Big Sugar hoppade på tåget och försåg oss med högsötade produkter till alla aktiva människor genom idén att glukos är elitens bränsle. Junk food associeras med dålig hälsa, skador och sjukdomar delvis då det minskar fettförbränning och lagrar in onödigt kroppsfett. Coopers tanke att träning kan öka kroppens aeroba och fettförbrännande funktion är rätt men träning kan lätt bli anaerob när intensiteten är för hög. Högre intensitet bränner fler kalorier under passet men ökar inte kroppens förmåga att förbränna mer lagrad energi resten av dagen. Man kan bränna hur många kalorier som helst genom att springa, cykla, dansa eller så men om det är sockerkalorier och inte fettkalorier så minskar inte det lagrade fettet. Än idag växer den Cooper-inspirerade tränings-boomen överallt i världen. Andelen amerikaner som regelbundet tränar har ökat till över 50% men närvaron av överfett har också ökat och den siffran är mycket högre. https://philmaffetone.com/working-out-and-overfat/
  10. Godmorgontråd?

    God eftermiddag! Har däckat i soffan efter att ha gått i tvåan mellan kl.8-14. Jag är helt slut! Jag "borde" ut och maffa men jag vet banne mig inte om jag orkar ut idag. I morgon ska jag gå i femman. I övermorgon lär jag stensova hela dagen... Trevlig kväll!
  11. Riksförening eller lobbyorganisation

    Ska inte gå men är föreningen igång nu?
  12. Bland dessa finns de som gör andra val, lyssnar på andra skolor och fattar andra beslut än det man själv tror på. Blev påmind om detta härom dagen när jag i en facebook-konversation diskuterade med ingift släkting på temat "cancer drivs av socker". Han undrade var jag fått det ifrån och det slutade med att vi skickade länkar till varandra och han läste förstås inte mina, och jag läste inte hans (han vägrade t ex läsa text av Anna Sparre, 4health pga att hon var lic. kostrådgivare och han lyssnar inte på "såna"). Han länkade till Gudiol och andra som idiotförklarar allt jag tror på så... vi enades om att vi inte är överens. Killen i fråga är i 30årsåldern, tränar väldigt mycket styrka och ser vältränad ut. Han lägger ut många bilder på junk food i stora lass och ja... Han är också intresserad av kroppen men har valt en annan inrikting. Åtminstone tills krämporna sätter in. Hur som helst, även den som bryr sig kan göra mindre lyckade val och egentligen vet vi ju inte förrän efteråt om vi gör rätt eller inte. Tills dess är det nog i alla fall bra om maten innehåller den näring vi tror att den innehåller, det den borde innehålla. Och förutsättningen för det är en god jord.
  13. Jag tänker också att i det vegetariska samhället breder jordutarmningen ut sig; Inga mineraler och spårämnen återförs till jorden via NPK. Likaså är det mer praktiskt att odla i näringslösning. Då får man stora, vackra frukter som håller länge men så mycket mer positivt finns väl inte att säga. Sedan nåt år gräver jag ner fermenterat matavfall, bokashi, i trädgården (mitt lilla bidrag till matjorden, om än bara i min trädgård eftersom det är svårare att sprida på åkern) och där åker kotlettben, räkskal och sådant också ner för jag antar att växter med rätt näringsämnen i jorden också tar upp mineraler, bara de finns.
  14. Linfröolja

    Linfröoljan innehåller ALA, alfalinolensyra, dvs kortkedjig omega 3 som människokroppen är mindre bra på att tillgodogöra sig. Tror att vi som bäst kan tillgodogöra oss runt 15% och bygga om den till EPA eller DHA men då ska vi vara gravida också och det kanske de flesta av oss inte är så himla ofta. Vätecyaniden hade jag missat... Får söka lite på det. Oljan i övrigt tänkte jag smörja barnens trägunga med nu. Linfröolja är rätt äckligt i smaken. Eller ja, vidrigt äckligt...
  15. Smöret har blivit dyrt

    Man gör så gott man kan utifrån de förutsättningar man har. Du valde i alla fall bort margarin vilket får ett stort gilla!