MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 034
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    571

MariaF vann senast 6 April

MariaF hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

19 026 Enastående

2 följare

Om MariaF

  • Rank
    Guru
  • Födelsedag 1969-11-27

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Senaste besökare till profilen

4 562 profilvisningar
  1. Ja, jag har lite Matriarch 20 kvar som jag kör ihop med DHEA nu men man har ju inte hud så det räcker med 5 pumpar... Jag funderade på import men vet inte hur det funkar från GB efter Brexit och nu i Coronatider?
  2. Behovet av tillskott kommer sig nog av att jordarna utarmats av dagens odlingsmetoder, både matjordslagrets tjocklek och näringsinnehållet samt taskig djuruppfödning/djurfabriker där djuren inte får bra och artegen föda.
  3. Rapsolja är den minst dåliga av fröoljorna, solros en riktig värsting. Det man i sammanhanget avser är innehållet av omega 6-fettsyror, något vi får i oss alldeles för mycket av idag. Dessa fettsyror använder kroppen vid inflammation, medan omega 3 läker/dämpar inflammation. Därav kallas omega 6-syrorna inflammationsdrivande, dvs kroppen får en obalans om man äter mer omega 6 än omega 3. Sedan finns det flera olika syror inom omega 6 resp omega 3 som har olika egenskaper. Alla är inte biotillgängliga på ett bra sätt, t ex alfalinolensyran ALA, som är den omega 3 som finns i växter. Om du äter rotfrukter, röd paprika, tomat osv så sticker kolhydraterna snabbt iväg. Gröna blad, kål mm har lägre kolhydratinnehåll.
  4. "Sunt förnuft" är ju väldigt subjektivt, det är väl det som är problemet. Och vill man att det ska vara på ett visst sätt så kan man ofta resonera sig fram till en bra förklaring till varför det är just så. Men visst sitter mycket inpräntat i oss "jag borde..." kommer ofta utifrån. Jag gillar din tanke om att ta godbitarna ur allt och anpassa till sig själv, @Tr0llet! Jag och Effie följdes åt med ALP och jag tyckte det funkade bra men det gjorde det som sagt inte för Effie. Men visst kan man ta principerna för ALP och köra t ex frukostlöst om man vill. Lätt som en plätt! Det är väl som med alla andra metoder, man testar grundtanken och följer "reglerna" först och efter ett tag när man stöter på problem får man justera.
  5. Just de symptomen jag citerade lärde jag mig om i veckan - det är ju förrädiskt värre! Först krasslig, sen bättre och sen jäklar slår det till...! Åh, vad sorgligt att du åkt på det! Låter inget vidare... Kryakram!
  6. Det är mycket jobb nu. En hel del övertid och jag är så trött. Igår kväll lade jag mig vid 19-tiden, somnade strax efter och sov nästan till kl.6 idag. Jag som visserligen alltid är kvällstrött men brukar vakna/dåsa om vartannat från kl 3 eller så annars. Igår joggade jag en tur till det lilla bageriet på landet (jag var kurir åt billösa föräldrar) och fick ihop 11km men det är allt jag sprungit på en vecka. Matmässigt har det varit rätt lugnt men i onsdags, på väg hem från fabriken blev det en chokladkaka ur automaten. Det som inte fick hända, hände nämligen. Vi (kollegorna på företaget där jag jobbar) klippte av fel kabel och fabriken tvärdog! På ett sätt är det i just den stunden vääääldigt skönt att kundens fabrik står still... Stresspåslaget i den stunden är rejält ändå. Sedan blev det samtal och pappersexercis och så innan vi kunde ta kväll och jag kom inte iväg hemåt förrän efter 8 på kvällen (då brukar ju jag borsta tänderna...) och hade nästan 2tim hem. Nåja, har inte märkt nåt sug specifikt efter den chokladen. Trädgårdsarbetet har inte kommit igång pga av att jag antingen är så trött att jag inte kommer ut eller sitter och jobbar. Det enda jag tvingar mig att göra är springa eller promenera. Vårvintern är inte min årstid som jag nämnt förr och jag har inte rest mig ur dippen än, det brukar vända senare i april så jag är inte orolig, jag kommer igen! Rätt nöjd över att jag lättat på andra krav på mig själv. Det tar sig!
  7. Nämnde för maken att nu är det kris; progesteronkrämen är slut hos leverantören och beräknas komma in först i slutet av april och vem vet om det kommer funka med stängda gränser osv... varpå han vänder sig mot trappan och tjoar upp till barnen -"KIllar! Packa väskorna, vi ska åka på semester!" Ja, det är faktiskt kris om min sista burk inte räcker... Dessutom är tydligen alla styrkor på östrogenplåster slut på apoteken (det använder inte jag). Vad är det med bioidentiska hormonersättningar eftersom de tar slut? Ser inte tillverkarna behoven? Enligt progesteronets bruksanvisning ska man ha uppehåll från dagen innan mens och fram till ägglossning och därefter smörja önskad/behövd dos fram till dagen innan nästa beräknande mens. Jag har fått gå ifrån det uppehållet i rent överlevnadssyfte, inte minst överlevnaden för de runt mig som ni säkert förstod av makens kommentar. Jag blir så "moody". Mest arg. Nu, för att dryga ut min sista burk progesteron, testar jag med DHEA så här när man "ska" ha uppehåll med progesteronet. Jag har testat det tidigare utan resultat, märkte ingenting, men nu har det gått nåt år eller kanske tom två, sen sist (har köpt ny burk) och några dagar in i testet verkar det rätt ok... Håller tummarna. DHEA är förstadie till testosteron och östrogen men kan så här i klimakteriefasen höja testot lite för mycket vilket jag lär märka om jag får grövre hår på kroppen och liknande typiskt manliga drag. Jag har haft lite huvudvärk några dagar. Osäker på om det är stressen eller DHEA jag fått den av.
  8. MariaF

    LCHF

    Härligt, Tjobbo!! Grattis till väl utförd resa! 💥
  9. Det är vanlig mat, kött/fisk/ägg/fågel, fett och grönsaker. Grejen är att man blandar dem på ett speciellt sätt vid olika måltider. Man vill t ex inte äta större mängd kolhydrater ihop med fett (namnet kommer sig av leptin, ett ämne som behöver lite socker för att delta i mättnadsregleringen på ett bra sätt). Inte för att det är större mängder kolhydrater men allt är ju relativt.
  10. Jättekul att du vågar prova! Du kommer att ha bra och dåliga dagar men det är bara att resa sig och fortsätta även om det känns som att allt är förstört. Det är det inte. Och ladda upp med tålamod, det är ofta man behöver ha det, det går inte spikrakt neråt för alla (fast du kan ha tur och tillhöra de det blir så för, förstås). Ge det några månader. Glöm inte mäta dig nu, ibland står vågen still medan centimetrarna försvinner. Vet du skillnaden på hunger och sug? Det är viktigt att förstå att det är skillnad. Efter en timme brukar det vara suget som kommer, i alla fall bland oss kolhydratomaner. Lycka till!
  11. Ja, jag har testat. Gick från 62 till 58kg. Blev framför allt mer "benig" ovanför bysten men även magen plattade till sig. Tyvärr gick jag på långtidsvarianten (mer äta som vanligt) av det och fick en del stresspåslag med medföljande överätning (om än LCHF) så jag höll inte de kilona borta men det är inte metodens fel. Jag är övertygad om att det är just stress som gör det så förbonkat svårt med vikten när typ keto inte funkar men med en sådan här metod som stöttar lymfa och lever så minskar i alla fall belastningen för de städande organen och kroppen får det lite lugnare, även om stressen är kvar vilket absolut kan påverka. En kropp med icke fungerande avgiftning är ju liksom stressad/belastad i sig.
  12. Förra veckan satt jag på jobbet 3 av 5 dagar. Vi var 6 pers där och alla har egna kontor. Idag håller jag mig hemma för jag har antydan till nästäppa (och barnen får vara hemma också) och märker väl om det bryter ut nåt.
  13. Usch, inte kul...! Kan det vara så att du tillhör de som PF och keto inte funkar för? Det finns sådana (fast det vill inte alla kännas vid ). Funderar på om din lever och lymfa fungerar som de ska? Läs hos Anna Hallén och hennes ALP och se om du får nån ledtråd där. ALP handlar om att cykla maten (mer paleo än keto) och vi är många som stått still länge och inget hjälpt på som fått fina resultat av det.
  14. Så länge du får tillräckligt med näring/byggstenar i form av vitaminer, mineraler, aminosyror, fettsyror osv när du äter så kan du fortsätta. Att variera fastepreioderna tycks ju vara ett sätt att lura kroppen att inte fastna i platåer så det torde vara bästa sättet.
  15. Nej, all stress känns inte som stress. Långvarig stress, t ex, märker individen sällan av själv. Inte heller all akut stress, typ som svält utan man upplever sig kanske mer alert (eftersom kroppen måste vara det för att hitta mat). Om man däremot drabbas av att det kör ihop sig, någon närstående blir akut sjuk eller liknande, då blir det en mer påtaglig stress men rent fysiologiskt är det samma hormonpåslag.