MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    4 467
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    459

MariaF vann senast 18 Augusti

MariaF hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

16 678 Enastående

2 följare

Om MariaF

  • Rank
    Veteran
  • Födelsedag 1969-11-27

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Senaste besökare till profilen

3 727 profilvisningar
  1. Det gör de allihop... Kan inte påstå att de senare årens alliansstyre varit direkt emot industriintressen...
  2. Klarar du en hel vecka...??? Kanonbra ju! Jag är glad om jag klarar två dagar... Men så har jag bara hållit på med LCHF i 8år. Du fixar 4 veckor, en dag i taget. En timme i taget om nödvändigt. Go for it!!
  3. Nu kör jag ju mest lågpuls så jag springer helst på morgonen, innan frukost. Ska jag träna hårdare äter jag nåt litet bara (typ ett ägg) och då behöver jag inte vänta. Skulle jag äta ett större mål, typ middag, behöver jag vänta längre men jag håller med Kattuggla, det känns när man kan. Du får kolla tiden nån dag när du kan vänta in känslan, så kan du planera efter det sen.
  4. Med "elit-coach" avser jag dem som coachar elitidrottsmän. Mina favoriter är väl inte helt oväntat Dr. Maffetone och Dr. Romanov. Fast vissa kanske definierar dem som tyckare, vad vet jag. Inte alla följer deras råd, i alla fall. Jag är som jag tidigare sagt rätt ointresserad av studier, eftersom de sällan har verklighetsförankring när de bara tittar på vissa parametrar, vilket jag vill påstå blir missvisande t ex som när "fett är farligt "och testet utförts med pommes frites (och studier sponsras därtill oftast av någon som får tycka till om resultatet). Maffetone coachade bl a Mark Allen, 6-faldig vinnare av Hawaii Ironman, en hyfsat välkänd triatlon-tävling. Romanov har träning av sovjetiska landslaget i löpning på sin meritlista (numera boende i USA). Han är dock mer diskret med sina nuvarande adepters namn. Maffetone har hänvisningar till flera studier om man letar på hans websida, som ett exempel: As studies on stretching increased over the years, another type of evaluation — one that assesses a large group of studies and the subjects used for them — was performed. Ian Shrier, M.D., a past president of the Canadian Society of Sports Medicine, published such a study in the Clinical Journal of Sports Medicine in 1999 titled “Stretching Before Exercise Does Not Reduce the Risk of Local Muscle Injury.” Among his conclusions were that stretching can produce damage in muscles, and that stretching can mask muscle pain. Romanov har det mesta av sitt material i böcker så de är inte lika lättsökta. Får återkomma i ämnet när jag kollat om han nämnt några specifika studier i ämnet. Däremot har han i sin videoserie flexibilitetsövningar som är snarlika gängse stretching men just med justeringen att inte hålla kvar. Båda dessa herrar är positiva till yoga. Yoga är inte samma sak som statisk stretch eftersom det är så mycket balans i det. Man låser inte fast ett ben mot väggen för att tvinga det i ett visst läge eller liknande övningar utan kroppen får återta sin flexibilitet i sin takt. Jacob Gudiol har också skrivit om stretching, han har säkert länkat till en massa studier, han brukar ju det. Även han nämner att stretch kan skada förmågan att skapa kraft men också att strech för fleibilitet kan vara värdefullt. Ex. https://traningslara.se/om-vetenskapens-varld-traning-myter-och-sanningar/ Kanske betyder "stretch" olika saker för olika personer? Då är vi tillbaka på detta med definitioner. Som t ex när low carb-studier med LCHF-mått är high carb-studier. Man kan inte bara hänvisa till studier, det gäller att kolla definitionerna också.
  5. Vill minnas att det är nåt man bakar till i en kopp men jag har aldrig provat. Sådant brukar vara lite "omelettigt". Om du vill kan du testa frallor eller så härifrån men risken är att det är svårare att bryta suget: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept?s=&st=recipe&kd_recipe_type[]=292 Frallorna är fööör goda. Fröknäcke kan jag ta till när jag vill ha det krispiga. Birgitta Höglund har en del brödrecept på sin blogg också, både jättegott fröknäcke och valnötsbröd.
  6. Kom på att vi har denna tråd som är ganska samlad, om du är intresserad:
  7. Det är många elit-coacher som lyfter detta. Jag har konstaterat att de är för flexibilitetsträning men mot gängse statisk stretch med motiveringen att det naturliga för en muskel är att dra ihop sig och slappna av, den varken kan eller ska hållas i ytterläge under längre stund. Idag gör jag min stretch så, jag gungar i ytterläge men håller inte kvar.
  8. Vi är många som reser på din väg... Vi får peppa varandra. Sök lite i trådarna på sötsug, cravings, stå emot och liknande ord så hittar du MYCKET idéer var det kommer från och hur man kan hantera det och MÅNGA individer som kämpar med samma sak. Det viktiga är inställningen. På't igen!
  9. Se där ja! Förenkla för patienterna, det är ju bra, svårt att komma ihåg själv. De bara glömde nämna att man också registrerar de obstinata som vägrar. Eller är jag cynisk nu? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-infora-digitalt-vaccinationsregister
  10. Dagens positiva..?
  11. Nu hängde jag inte med i ditt resonemang; Om bakterier kan orsaka inflammation genom att avge toxiner, eftersom det är kroppens svar på allt som angriper dess vävnader, så kan de ändå inte vara orsaken till fibromyalgi för det är inflammationen som sannolikt är det? Eller för du mer ett resonemang av typen om vad som kom först, hönan eller ägget, om bakterierna orsakar inflammationen eller om inflammationen orsakar ändrad tarmflora? Vet förstås inte om det är så med just fibromyalgi men bakterier är i allra högsta grad kapabla att skapa diverse sjukdomar i kroppen men var rotorsaken ligger kan man ju diskutera. Inflammation kan ju uppstå av i princip vad som helst; virus, bakterier, rengöringsmedel, mat, mattillsatser, onedbrutna hormoner, färgämnen i kläder, limträångor i möbler, mögelsporer i täta hus...
  12. Begäret är biokemiskt, du kommer aldrig kunna stå emot det i vissa situationer, men som Elinor skriver kan man med planering och strategier komma runt problemet eller i alla fall begränsa skadorna. Så, sparka Sockertrollet i r-ven så det flyger långt bort och bara fortsätt där du var. Lite som att lära sig cykla; om du ska till kompisen men vinglar ner i diket på vägen, så släpa upp cykeln, på den igen och vingla vidare. Så småningom blir färden rakare.
  13. Stress är stress, rent biokemiskt alltså. Har INGET att göra med hur man känner sig i olika situationer. Stresspåslag innebär att ett antal kemiska substanser skickas ut i kroppen, inte minst kortisol, adrenalin, noradrenalin (finns fler). Kroppen reagerar på samma sätt OAVSETT orsak till stressen. Dr. Andrew Rostenberg (kolla youtube eller hans böcker) pratar mycket om hur lång tid det tar för kroppen att återhämta sig. Att jobba skift och störa den cirkadiska rytmen=stresspåslag. Att ha mycket att göra=stresspåslag. Att äta processad mat som kroppen evolutionärt inte känner igen=stresspåslag. Att träna hårt=stresspåslag. Att göra hushållsmåsten man inte vill=stresspåslag. Att utsättas för olika moderna kemikalier, avgaser och sånt=stresspåslag. När kemikalierna/stresshormonerna ligger kvar för länge på grund av att stresspåslagen kommer tätt (de hinner inte brytas ner) så reagerar kroppen med... tada! Inflammation. (Första videon jag länkade till Dr. John Cambell). Och så sitter man där med sin låggradiga inflammation och värk i kroppen. Läs gärna Maffetone i ämnet.
  14. Nu är jag visserligen självutnämnt hyfsat kunnig men jag skickar med dig en grej till, med fokus stress. 4e - 5e punkterna till höger kanske är intressanta? Bilden kommer från: http://www.addisongruppen.se/vetamer_pdfer/stressreaktionernas_biologi.pdf