Gå till innehåll

MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 469
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    670

MariaF vann senast 30 November

MariaF hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

20 782 Enastående

1 följare

Om MariaF

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Trollhättan

Senaste besökare till profilen

5 207 profilvisningar
  1. Om du äter "en massa mediciner" så har du en del obalanser i kroppen. En del beror på grundorsaken till att du fick medicinerna, en del kanske snarare på biverkningar av mediciner. Utöver det är du lite äldre och har en annan hormonbalans än när du var yngre. Som Zepp är inne på tror jag också att det kan ta tid. Kroppen måste prioritera i rätt ordning. Det är så lätt att stirra på vikten men övervikt är ju ett symptom på att nåt annat är fel, ofta en (eller flera) låggradig inflammation i kroppen. Kroppen svarar med inflammation vid alla sorters angrepp på vävnader, oavsett om de är fysi
  2. Den senaste tiden har det varit mycket känslor. Dels var det dags för BUP för att få ett namn på sonens variant av NPF men det blev inställt pga sjukdom (inte vår). Balkongtaket som läckte hann inte bli klart, maken pajade knäet och kunde inte klättra. Hade hoppats på att få på takpapp i alla fall. Byggfirmorna (som vi initialt inte vågade anlita eftersom vi inte visste hur illa det var och det brukar = dyrt) har fullt och ja, nu har store sonen och jag täckt det för vintern. Store sonen har gått med långdragen, låg feber och missat flera prov i skolan som ska tas igen i veckan så han har mått
  3. MariaF

    Stanna i ketos

    Då är det ju än värre - en situation du inte kan påverka! Har man för många järn i elden brukar det gå att lösa men oro för nån (din sambo) och en ny situation som du står själv med; jo då reagerar kroppen. Frågan är om du kan göra nåt för att förändra? Kan du ta semester från ditt ordinarie jobb någon eller några dagar här och där så du får lite vila/tid över till din sambos firma? Kan hon driva det på distans eller är hon väldigt sjuk? Jag uppfattar det som att det är nyanställning på G? Har du nån annan i bekantskapskretsen som kan rycka in? Kanske inte just med arbetssituationen men lätt
  4. Hittat denna sida som har Annelies Schönecks böcker om mjölksyrning av grönsaker och användning av bittra örter (och lite annat som surdegsbak för den delen) som pdf:er för fri nedladdning för eget bruk. http://hiddeningrains.se/resurser/#bocker
  5. MariaF

    Stanna i ketos

    Om pulsen hoppar så tror jag på stress. Nedkylningen i sig är ju stressande för kroppen. Maffetone pratar om att pulsen kan gå upp i perioder av stress men verkar då mena "några slag". Efter alla anekdoter jag hört, inkl de från ett antal poddar, tror jag att just den hoppande pulsen är ett tydligt tecken på stress.
  6. Det verkar vara en stor grej nu, det där med en person som säljer kost- och träningprogram i kombination med nåt pulver/tillskott. Det har dykt upp 3-4 st i min omgivning de senaste veckorna bara. Trender kommer och går. Som Erik2 säger är lågintensiv träning bra. Om man har en pulsklocka och utgår från 180-ålder (kallas också MAF, maximum aerobic function), så hjälper man kroppen att bränna fett. Mer högintensiv träning bränner mer glykos och de lagren väger inte mer än typ 500g så de kan få sitta kvar. Men så är det det där med hormoner... Viktregleringen är hormonell och i vår ålder (j
  7. MariaF

    MAF-tråd

    Ja, jag har då tagit en ny satsning på MAF, eller snarare högre andel MAF. Egentligen började det med en bilresa där jag lyssnade på tredje intervjun med Dr Maffetone i Extramilest podden och sedan några avsnitt till, och blev sugen. Så här vintertid när luften är kall (eller ja, här nere hos mig är den väl inte det än förstås) är det skönt eftersom lungorna inte gör ont om man inte flåsar så mycket. Att det kommer bli andra pass också beror på att jag försöker få med barnen ut och ihop med dem är det deras behov som får styra fast det känns helt okej. Likaså finns det vissa rundor där man int
  8. Låter som att din mage kanske vill ha mer fiber och vätska? Typ salladsblad, kål och sånt alltså med vattenlösliga fibrer. Du kan också testa att lägga linfrö eller psylliumfrå i vatten över natten och dricka på morgonen (slemmig klump som kan vara lite svår konsistensmässigt i början, jag föredrar linfröna och rör runt för att dela klumpen). Om du har fortsatt svidande känsla i anus kan zinksalva hjälpa (Weleda har en bra "Nappy cream" men även apotekets inotyol (tror jag den heter) funkar). Svidandet brukar komma sig av småsår.
  9. Det är som det är men du ger inte upp, det är det viktiga! Man gör så gott man kan där man är i stunden.
  10. Vad kul! Glöm inte dokumentera med måttband också - det kommer tider när vikten stannar till men måtten kan fortsätta förändras.
  11. Nu sa du nåt intressant! Du var nere på 60kg i början av året? Varför blev du inte kvar där? Jag vet inte vad en "fitnessdiet" är men hoppar du mellan olika metoder? Om så, får du nog ladda tålamodet först så kroppen landar i nån form av hormonell balans. I synnerhet i klimakterieåldern är det viktigt. LCHF är ingen mirakeldiet, det är mer bara mat som ger kroppen förutsättningar att reglera vikten som den ska, dvs hormonellt. Men den måste ju hinna landa mellan ev. olika dieter.
  12. Men illamående och halsbränna påverkas väl inte av gallproduktionen? Det är ju liksom i magsäcksfasen... Men precis som både du och @Katerinaär inne på så är det säkert så att kroppen anpassar sig till att hantera det den får att äta på lång sikt.
  13. Det är jag helt övertygad om! Jag tillhör dem som inte kan äta mycket fett på ett bräde även om jag kan äta relativt sett mycket fett. Inga 50g smör till 2-3 mosade ägg på min frukost, då blir jag illamående men 10-15g i tekoppen till de där äggen (och säkert att mosa ner också) funkar. Generellt tror jag vi lyssnar för lite på kroppen och för mycket på "gurus" eller metoder de presenterar. Det gäller att på nåt sätt förstå sin kropp men vi är ju rätt vana att plåga oss på olika vis. Morgontrötta ska upp tidigt, nattarbetare vara vakna hela natten, man ska springa enl träningsplan i nån viss
  14. Om det inte är en paleokaffe, förstås...! Recept från annan tråd: PALEO kaffe är gott , kollagenpulver, snabbkaffe, vaniljpulver, c8 olja mixa ihop det å njut.
  15. MariaF

    MAF-tråd

    Igår, jobbahemmadag, skulle jag maffa... Så här i efterhand kan jag skratta... Jag har ju hållit fast vid det av och till men inte så långa perioder. Nu var jag nyfiken på "hur illa det är". Det är det... Pulsen närmar sig min nuvarande önskepuls på 130. Slår över på gång vid 127. Går en liten bit och kollar klockan - 145! Stannar, pulsen går sakta ner mot 133, börjar röra mig - tjoff - 112?! Börjar springa med noga koll på klockan, slår om till gång vid 125 (typ 10-15 steg senare). Tjoff igen! 157! Så jag stannar. Och så där håller jag på i 7,5km. Blir ompromenerad och omsprungen av fler
×
×
  • Skapa nytt...