MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    4 699
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    507

Allt postat av MariaF

  1. MariaF

    MAF-tråd

    Uppvärmning á la postural träning. Många av oss har framåtvända axlar för vi sitter mycket eller så är vi svaga i höfterna. Att lägga posturala övningar som för-uppvärmning inför träning är ett sätt att stärka sina hållningsmuskler. "på köpet" Sa jag som ofta glömmer värma upp alls... Men min ambition är hög! Caversus/ Linda Karlsson och friidrottare från Borås
  2. Det mest frustrerande var att jag hittade en, alldeles i närheten men deras röntgenapparat var iväg på lagning... Vovvan brukar tåla det mesta i matväg, även om hon till vardags får "finmat", dvs jag får bestämma vad hon ska äta till skillnad från de andra i familjen , men NSAID är inte snälla mot magen och kroppen som vi diskuterat förut så jag funderar mest på om det är skillnad på oss som arter.
  3. I några veckor har vovvan varit i behov av en veterinär och det var banne mig inte lätt att hitta! Tandröntgenapparater har varit trasiga, tandvårdsteam uppbokade och vi körde till slut 6mil för att få problemen åtgärdade trots att närmaste veterinär finns 10min bort. Vet inte om det är klimakteriefaserna (lägre dos progesteron just nu) eller om det bara blir allmänt mycket jobbigare när telingarna är i behov av hjälp men jag har nästan brutit ihop. Jag hoppas att det är klimakterierelaterat. Hur som helst, efter ett antal turer och minst 3 veckor med en avbruten tand opererades det ut TRE ner till pulpan spruckna tänder igår. Skam vet hur länge de varit spruckna... Vi fick med starka värktabletter hem och ett recept på Metacam. Metacam innehåller Meloxikam, en NSAID enligt FASS. Detta ämne kände jag inte till sedan tidigare, jag har mer kolla på ibuprofen och sånt. Finns här någon som vet hur hundar reagerar på NSAID? På samma sätt som oss? Hur återställer man tarmfloran efter en sån kur eller kan man räkna med att det fixar sig självt eftersom hon springer fritt och gräver upp mattes bokashikompost om hon får chansen?
  4. MariaF

    LCHF

    Hade inte sett det om du inte nämnt det... Får man fråga om det är återkommande och i så fall har det blivit någon förändring efter kostomläggningen? Så himla kul att se förändringen! Imponerande!!
  5. Det är lätt att vilja att det ska gå fort men för mig låter det som att du har väldigt bråttom om du redan efter fjorton dagar börjar leta efter saker som kan bromsa? Låt det gärna gå några veckor till, kanske ett par månader, innan du börjar skruva på parametrarna. Lite redning bör inte påverka så mycket i detta skede om inte maten badar i sås, förstås. Jag vet, man blir otålig men för kroppens skull funkar det bäst om man övar på tålamodet, tillåter sig att landa så att säga. Ta fram måttbandet också, ibland syns det snabbare där än på vågen eftersom man bär olika mycket vätska i kroppen. Det finns de som kör väldigt strikt keto men också de som kör karnivor, dvs betydligt med kött och inget grönt. Förhoppningsvis då med inälvor som del i kosten för näringsvärdets skull. På vilket sätt passade inte det högre proteinintaget dig? På vilket sätt blev du sjuk?
  6. Hade de missat den i listan..?! 😱😂 Ägghalvan har faktiskt en egen dag också. Fast jag vill hellre ha ett helt ägg... 🤔😍
  7. Nu har du allt missat några speciella dagar... 25/9 Lösgodisets Dag 4/10 Kanelbullens Dag 7/11 Kladdkakans Dag 14/11 Ostkakans Dag 22/11 Wienerbrödets Dag 9/12 Pepparkakans Dag 21/12 Skumtomtens Dag 12/1 Marsipanens Dag 29/1 Veganpizzans (!) Dag 5/2 Nutellans Dag
  8. Det är inte bara menscykeln och klimakteriet jag avser när jag pratar hormoner och signalsubstanser. Insulin är ett hormon. D-vitamin också. Dopamin ingår i kroppens belöningssystem och är en av de substanser som man vill åt med sitt sockerknarkande för det är stämningshöjande.
  9. Det Erik2 nämner ovan, MAO (enzym som styrs av våra gener), kommer i olika varianter och som han redan nämnt är ”snabbt” vanligt hos kvinnor. I praktiken innebär det att enzymet bryter ner serotonin för snabbt för att man ska må bra. MAOA-genen bidrar till sockersug. Ben Lynch har i sin bok Dirty Genes förslag på hur man (epigentiskt) kan hjälpa sin MAOA-gen. Både Ben Lynch och Andrew Rostenberg pratar om ”tryptophan steal”, som Erik2 också nämnt tidigare. Rostenberg har en föreläsning om det på youtube också.
  10. Det tror jag iofs att vi alla gör om än inte just könsrelaterat. Hur väl vi genom våra livsstilsval påverkar hormoner och signalsubstanser av olika slag styr vårt liv. Stress t ex påverkar binjuresubstanserna kortisol, adrenalin, noradrenalin. Dessa både samverkar och motverkar varandra. Mycket stress (överlevnad) prioriteras av kroppen på bekostnad av välmående och reproduktion, dvs substanser som progesteron, serotonin och dopamin. Självmedicinering i form av socker och för all del även fett, fungerar otäckt bra. Det blir en ond cirkel. Om du läser engelska kan jag varmt rekommendera boken Your Genius Body av Dr Andrew Rostenberg (fast man behöver ha lite förkunskap om epigenitik upptäckte jag och där är Erik2:s boktips Dirty Genes av Ben Lynch bra). Dr Rostenberg har också väldigt intressanta youtube-föreläsningar. På ämnet stress rekommenderar jag Dr Robert Zaplosky (han var bl a med i Anders Hansens första program på SVT nu i höst om hjärnan). Fantastiskt intressant OCH oerhört rolig!
  11. Gubbskrutt! Han har uppenbart inte genomlevt förklimakteriet! Skämt åtsido; Kommer inte på frågan! Eller ja, man kan ju stressa mer, då försvinner progesteronet men det gör serotoninet också (eller snarare ökar behovet)... Sänkt progesteron bidrar ju till det som kallas östrogendominans, dvs förhållandet mellan östrogen och progesteron blir för stort och får ett antal mående-effekter. I förklimakteriet diverse symptom som hjärndimma, humörsvängningar, vallningar och annat vi avhandlat i flera trådar men i yngre år även humörsvängningar och PMS från helvetet. Turligt nog finns flera andra sätt att höja serotoninet. Dels genom att jobba med sina tankar men också genom tarmflorans sammansättning. Serotonin är ju väldigt styrt från magen (vilket vi också diskuterat i andra trådar). Ljusbristen så här års producerar melatonin men det sjunker när det blir ljust (vilket kan skapa sömnproblem om det är ljust vid fel del av dygnet). När melatonin sjunker, ökar serotonin då de båda har samma ursprung, lite förenklat uttryckt. Ljusterapi hjälper många med detta.
  12. Jag tror det mycket väl kan bidra eftersom hormonbalansen ändras med åldern. Att skapa en rutin som man håller fast vid kan hjälpa många att inte falla för frestelser. En del av oss måste äta tråkig mat för att bryta fixeringen. Om hjärnan får välja mellan "må bra sen" och "äta kanelbulle nu" så vinner kanelbullen. Med rutin och disciplin kan man skapa förutsättningar när motivationen som fick en att lägga om kosten tryter efter ett tag.
  13. Det där stämmer väl på mig som kommit fram till att jag är en supersnabb MAOA:are. Just när jag äter mycket protein och fett och inget annat, då blir jag lugn. Lugn på ett annat sätt än vid kolhydratintag. Mer nöjd och tillfreds, liksom. Undrar om det inte är detta karnivor-förespråkarna upplever till stor del? För många år sedan skrev Ana Martinez en bok vid namnet "Trösta mig aldrig med en karamell". Själv hörde jag hennes ultrafeminina röst med sydamerikanska brytning när jag läste den så den blev extra bra bara för det men i den pratade hon just om sin livslånga ätstörning och kampen om vikten. https://www.bokborsen.se/list/Ana-Martinez/Trösta-Mig-Aldrig-Med-En-Karamell?f=1&qi=918859422X
  14. Sockret och suget, är ett helvete. Och det är inte alls konstigt om du känner dig ensam i din kamp mot det. ❤️ Närmaste omvärlden förstår sällan och möjligen kan en person som slutat röka 15ggr förstå. Men du är verkligen inte ensam! Kanske skulle du ha nytta av att starta en "egen" tråd, med dina erfarenheter, ups and downs? Typ som Zpider, IML, Effie, jag själv med flera gjort? Då samlar du bakgrunden, framstegen och fallgroparna på ett ställe och kan se din resa över tid och få mer diskussioner, tips och idéer som rör just dig där du står just här och nu. Självklart kan man diskutera där ämnet kommer upp men det blir ofta mer generellt då. Effie brukar flytta sådant hon vill spara och reflektera över (eller bara tycker är klokt) till sin tråd och det tycker jag är jättesmart för ibland vill man läsa igen och det finns ju några trådar att välja på och svårt att komma ihåg vilken man diskuterade i.
  15. Eftersom det finns så många åsikter om vad som är ett beroende och om man "får" eller "inte får" kalla sig beroende, vet jag inte vad jag ska svara på just det. Jag har alltid sett mig som periodare på mat, precis som min farfar var periodare på alkoholen. Fast numera, när jag inte längre skiljer på kolhydrater beroende på var de kommer ifrån, så vet jag att det är sockret jag suktat efter i hela mitt liv. När jag växte upp och jag lagade mat själv efter skolan blev det två jätteberg snabbmakaroner med stekmargarin och knorr (kryddan Aromat från företaget Knorr alltså). Var mina föräldrar hemma kunde jag smyga in i skafferiet och ta en näve makaroner och äta torrt som godis. Jag åt nästan två hela rågbrödkakor mamma bakat till frukost, det motsvarade väl 6-7 normala smörgåsar. När jag flyttade hemifrån levde jag periodvis på popcorn, något jag fortfarande är väldigt svag för. Jag köpte en sådan där rund bolliknande popcornmaskin och åt två skålar på en kväll under vissa perioder (alltså många kvällar i rad). Lagade jag mat var det alltid pasta (och någon enstaka gång, ris) med nåt torftigt tillbehör. Suget kuvades med torr pasta eller chokladbollssmet (vem hann rulla, liksom?) om inget annat fanns tillgängligt. Visst har jag haft smågodisorgier också men jag har nånstans alltid haft tanken med "naturligt" med mig, så jag har mest knarkat det som räknas till mat. Mest påtagligt har nog det konstanta ätandet varit, mumsandet. Inte några sitta-vid-bordet-måltider alltså, inte så många fika-på-stan utan nåt ätbart i handen mest hela tiden. Som barn blev jag arg när jag kom hem, helt utan anledning; som vuxen går jag en räd i kylskåpet. Numera vet jag att det handlar om stresshantering, att på nåt vis göra mig av med dagen och det som funkar bäst för att motverka den räden är att planera in en joggingrunda då för när jag ska springa vill jag inte vara nyäten. Efter LCHF-starten, som i mitt fall inleddes pga värk i kroppen, har mumsandet fortsatt i form av mat (jag kan gå loss på en påse sallad eller hushållsosten bara för att få mumsa) vilket begränsat följderna, dvs jag är hyfsat viktstabil. Det behövs dessvärre inte mycket för att trycka ut mig över kanten och ner i träsket. Jag bakade t ex kakor till min födelsedag, de ställde jag så fort jag kunde i frysen men jo, jag var där häromdagen och åt en... eller ja, två, fugderutor. Och fortfarande, efter snart 9år, har jag dagar där nere i träsket då jag inte ens vill ta mig ur. Så visst kämpar jag fortfarande men på ett annat sätt. Jag är mer kunnig om signalsubstanser och hormoner, jag har börjat titta på epigenitik för att se hur jag kan hjälpa mig själv bättre. Kanske blir jag aldrig "frisk" för livet händer ju hela tiden, men pö om pö hoppas jag att jag blir bättre på att återhämta mig från livets händelser och hitta andra vägar att må bättre i stunden än att äta. Förresten är jag väldigt stolt över att jag inte ätit varken deg eller pepparkakor i samband med baket igår. Pepparkakor är en annan svaghet, men om jag inte börjar så slipper jag sluta...
  16. Nu har Jacob Gudiol vunnit pris hos Guldhjärtat. "Prestigelös attityd" vet jag inte om jag håller med om men jag gillar fortfarande hans åtta artiklar om barfotalöpning. https://www.mynewsdesk.com/se/stockholmsmassan/pressreleases/vinnarna-av-guldhjaertat-2019-2951251?fbclid=IwAR2NaidTBwxpe4FUe152RVdc8gIB5rxgu6snvCDX9lRE-9OVS2Ashzsve1o Årets sociala medier influencer: Jacob Gudiol, Helsingborg Ur juryns motivering: "Med en prestigelös attityd hjälper den här personen till att guida bland den otroliga mängd information som finns där ute i träningsdjungeln. Det uppmuntras till en rak och enkel inställning till träning och kosthållning och här förespråkas inte några magiska metoder till framgång. Det är långsiktig träning, bra kosthållning och återhämtning som framhävs.”
  17. Det låter som att det är väldigt bra!
  18. Nja... Visserligen spelar de roll men min erfarenhet är att du kan överäta fler kalorier på LCHF utan viktuppgång än vid kolhydrattätare mat... Och då är vi inne på hormonregleringen igen. Om man får till rätt hormonreglering plockar kroppen på kroppsfettet istället för att styra ner ämnesomsättningen om man minskar energimängden via födointaget. Likadant blir det åt andra hållet, kroppen kan styra upp ämnesomsättningen, därav att man kan äta mer utan att öka i vikt. Vill man gå ner i vikt ska man förstås sträva efter att minska intaget och plocka av kroppsfettet. Sen var det den där lilla detaljen "rätt hormonreglering"... Minska insulinpåslaget är steg ett förstås och där är LCHF väldigt bra. Sedan påverkar annat också; menscykeln/klimakteriet, stress (en stor bov!!) och kroppens förmåga till avgiftning och sådant. Med åren tenderar man att sluta fundera så mycket på "får" och "får inte", man bara gör. Är det kalas så kanske man äter en tårtbit för just den tårtan är favoriten. Triggas man väldigt av sötsaker och vet med sig att man kommer må dåligt och ha sug i flera dagar, kanske man tar en bit mörk choklad till kaffet eller en slät kopp. Jag är f n inne i en mindre nogräknad period av olika skäl men min akilleshäl är småätandet, inte det söta i sig så det blir liksom inom ramarna för LCHF men lite för mycket och framför allt för ofta.
  19. Fy vad läskigt?! Vissna groddar? Borde man inte äta dem färska? Om jag förstod diskussionen ovan ska groddarna inte vara uppvärmda för att du ska få rätt innehåll. Färdigtorkade groddar har man nog snabbat på processen med genom att värma dem torra, gissar jag. Det är i alla fall vanligt för torkade produkter. Förlåt om jag besserwissrar lite: Häll frön i en burk och häll i lite vatten och låt stå över natten. Häll av vattnet (vattna gärna blommorna med avhället), ställ mörkt eller lägg en handduk över och skölj groddarna 2ggr/dag. När de har rätt längd, efter 4-5 dagar, ställer du dem ljust så de blir gröna och allsköns nyttigheter blir tillgängliga. Rekommenderar att man har två burkar igång samtidigt med några dagars mellanrum för de har en tendens att ätas upp snabbt. Det blir BÅDE gott och nyttigt till skillnad från de där tveksammare du visat ovan. Just nu kör jag alfalfa men blir lite sugen på att slänga i lite frön av andra sorter så jag beställde med (eko)broccolifrön för groddning när jag beställde från Runåbergs fröer igår.
  20. Men @Peter B - ska du inte grodda dem först..??
  21. Tveklöst JA! Stress i sig är vi gjorda att klara men får vi inte återhämtning skenar alla möjliga substanser iväg. Varade stressituationen under en längre tid så påverkar det absolut. Att du är smal har jag förstått sedan tidigare men har du funderat på att kolla om du har fett runt de inre organen? Minns inte hur man kollar det, även om jag vet att kraftigt överviktiga kan få det bortopererat, men höga triglycerider tyder väl på metabolt syndrom och några yttre tecken, eller blodtrycksproblem har du ju inte?
  22. @DRAKULLAs man har redan nu en hög beställningar på dessa underverk och lovar att leverera lagom till jul om man beställer före Lucia! Skämt åtsido, detox är jättehäftigt, både vad som kan sättas igång och olika metoder. Går iofs lite mode i metoderna också. Har tänkt en del på detox ur perspektivet atypisk autism. Atypisk autism upptäcks oftast först i 3-årsåldern och med tanke på att 98% av alla barn med autism (amerikansk undersökning som nämns bla hos Dr Perlmutter) har problem med avgiftning är det kanske inte så konstigt. Kroppen är ju fantastisk på att kompensera men till slut går det inte längre. Nu är detta mina egna spekulationer men nog är det intressant. Avgiftningen är så oerhört viktig.
  23. Men Zepp?! Du bakar stora chokladbollar med dem om du får gäster nån gång! http://lannerskoksblandning.se/2014/february/stora-chokladbollar.html
  24. Välkommen till forumet, Emmel! Vad ovanligt att behöva ersätta kokosmjölet, det brukar vara mandelmjölet som är problem. Detta hittade jag i en annan tråd för frågan (åt andra hållet) är ganska vanlig): 1 dl kokosnötsmjöl kan bytas ut till: *2 dl mandelmjöl + 1,5 msk fiberhusk *0,5 dl pofiber + 1 dl mandelmjöl + 1 msk fiberhusk * 3 dl mandelmjöl Detta är lite generellt alltså ingen regel, så prova dig fram och våga strö lite extra om det känns för löst.