MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    4 228
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    415

Allt postat av MariaF

  1. Det är alltid så uppfriskande med personer som vet precis hur ALLA kroppar funkar! Och har gnällspikarna testat t ex OMAD mot värk eller sug eller vikt eller... och det inte blivit bra, ja då finns det nog ett fel nånstans och man kan ju säkert förmoda att det inte är metoden det är fel på.
  2. Inte nödvändigtvis. Har man ett stillasittande jobb kan det vara väldigt lagom. Det som är viktigt är att få till återhämtningen, oavsett stresskälla.
  3. Läste du inte Anna Halléns inlägg härom dagen? Du kanske kan svara henne? Hon undrar också: https://www.annahallen.se/carnivore-update/ Nej, det har jag inte. Men även om jag hade det, hur skulle jag kunna veta att det resultat jag får skulle vara giltigt för alla? Hur många har vi inte här i forumet som kämpar med sin vikt värk eller vad det nu kan vara och drar åt sina kolhydrater, fastar längre och längre... och inte får samma resultat som de som tipsat? Hur vet DU att DINA resultat är giltiga för ALLA?
  4. Nja.... är vi där igen nu? Kolhydrater per se skadar inte tarmen, spannmål innehåller en massa annat också, typ protein t ex. Vi har lite olika källor, du och jag. "Du" stämmer inte på alla.
  5. Ok, låter som du skriver om mig.... fast jag har ingen whiplash. Använder du progesteronkräm mot mensvärken? Eric Berg är jättebra! Har du hört hans beskrivning av diagnoser? Att de hittar på fina namn och så nöjer sig patienterna med det och går hem för de "har nåt". Fibromyalgi är ett fint namn för "ont i hela kroppen" (sa han i samma youtube-klipp). Jag lade om till LCHF för 8år sen pga värk. Blev av med en massa av det, har de flesta av fibromyalgi-kriterierna men inte riktigt alla. Under hösten gick jag hos en hållningstränare som skickade mig till en kinesiolog för min ömma kropp (jag svimmar t ex vid viss sorts massage). Kinesiologen jobbar med örttillskott för tarmen (läckande tarm). Eric Berg kopplar också läckande tarm till värk. Även Dr Rostenberg (också jätteintressant på youtube) pratar också tarmhälsa och att det räcker inte att lägga om och äta bra mat, man måste läka först. Där kan örter och antistress mm komma in. Antistress är jättesvårt men jag har fått resultat efter att ha anammat Eric Bergs akupressurpunkter (kör med en liten piggboll ist f hans bläckfisk). Jag fick en riktig aha-upplevelse av Dr. Robert Sapolsky, stresskunnig värre. Han lyckades koppla ihop Freuds teorier om depression med biokemi, helst fantastiskt roligt beskrivet! Han menar att en kropp som är biokemiskt i obalans inte kan fungera optimalt, varken mentalt eller fysiskt. Han är förresten ruskigt rolig överlag också. Finns många föreläsningar på youtube. Han har bla skrivit boken "Why zebras don't get ulcers". Så här tror jag: Av din beskrivning att döma har du fastnat i samma hål som så många av oss andra och det räcker inte med att öka fettet och strikta till kolhydraterna. Du måste köra på bred front - och börja med att läka tarmen. Tarmen läker du genom att undvika gluten, mejerier och annat du kanske är känslig för (behöver inte märkas i magen, kan ju märkas på värk, hud, hår...) och kanske har du nytta av ett örttillskott typ det jag fick av kinesiologen (Glow från Friway). Sedan 2mån är jag helt mejerifri, saknar mitt grädd-te men värken är borta. Och nu när jag äter med fokus på att rensa kroppen och stötta lever och lymfa så har jag som sagt gått ner lite också, och jag är bara 164cm.
  6. Men man kan behöva hjälp med läkningen. Enbart spannmålscelibat hjälper inte (åtminstone inte alla).
  7. Jag förstår ändå inte riktigt vad som händer i kroppen och varför ellsehåeffare ska behöva tillskott mot kramp när brödätare inte behöver det. Men men, jag läser vidare på egen hand, ska kolla glykogenspåret lite extra. Kan f. ö. hålla med Fnutt om att intervjuerna med Morley Robbins är väldigt intressanta och faktaspäckade. Lite mycket att ta in på en gång bara. Ska lyssna igen.
  8. Du skriver inte så detaljerat så det är svårt att ge annat än generella råd och tips. Hur mycket övervikt pratar du om? Hur mycket har du kvar? "Bara" 6cm i midjan..? Är ju faktiskt väldigt mycket! Min favvo-gubbe, Dr Maffetone, pratade i sitt senaste veckobrev att den västerländska besattheten av vågen måste få ett slut. Släng ut skiten och prova med byxorna istället, menar han. Hur fungerar din lever och lymfa, vet du det? Om du känner dig svullen är sannolikheten stor att du har ett lymfsystem som inte orkar med. Har du testat lymfmassage (kan du göra själv, finns på youtube) för att få snurr på lymfvätskan? Har du bantat mycket genom livet? Det kan göra kroppen motståndskraftig. Anna Hallén kör sitt ALP-protokoll nu för den som använd LCHF en längre tid men där kilona smugit tillbaka. Inkluderar lever- och lymfa-fokus. Jag började på 62kg (ville åt utrensningen, inte vikten) och har tappat 4kg tills nu när jag ska försöka stabilisera, då har jag ökat lite i vätska (känns på revbenen). Har du känningar av förklimakteriet? Gör du nåt åt det som kan påverka i så fall? Typ tillskott eller så som binder vätska? Kanske andra produkter som proteinpulver vid träning eller...? Räknar du enbart kolhydrater/kalorier eller tittar du på matkvalitet också? Äter du mejerier? Många har problem med dessa i form av uteblivna resultat.
  9. Men om man äter artegen föda, mat utan förpackning, riktig mat. Är då den så mycket sämre än fuskmaten så vi behöver tillskott? Tillfälligt kan jag förstå men efter en himla massa år? Visserligen är jordarna utarmade men det gäller väl veteåkern också? Bra mat ville jag ju äta tidigare också men med stor andel pasta, bröd och ris. Och då var jag försiktig med salt också. Ska kolla youtube Nils, men det får bli på kvällstid. Detta tänkte jag när Effie skrev "bundet i kolhydrater".
  10. Var finns överskottsvätskan då? Blod? Lymfa? I blodet är Mg konstant (mer eller mindre) och i lymfan...? Jo det kan säkert vara så men... Jag får liksom inte ihop vad som händer i kroppen när vi ställer om till lågkolhydrat...? Varför märker vi inte av kramp innan vi byter kosthållning?
  11. Jo, men om ”depån” är tillräcklig för att slippa kramp på kolhydratrik kost men inte på kolhydratfattig kost är det väl inte skelettinlagringen vi pratar om? Eller tömmer ellsehåeffare skelettet på Mg? Verkar inte troligt.
  12. Fundering - i artikeln ovan skriver Rune Eliasson att magnesium i blodet har ett väldigt snävt område och att vi kissar ut överskott. Han nämner också att brist är vanligt, inte minst på grund av våra levnadsvanor. I detta forum nämner vi allt som oftast behovet av magnesiumtillskott när någon nybörjare har kramp, t ex. Ofta hävdar vi att det är för att vi ellsehåeffare inte binder vätska lika bra. Jag påstår detta själv också eftersom det är något jag läst hos någon jag haft förtroende för. Men vad är det egentligen som händer, rent praktiskt? Var lagrade vi överskottet innan LCHF? Om nu området är så snävt som Rune hävdar, och vi kissar ut överskottet...? Hade vi nån depå innan LCHF så vi bara kissar ut överskottet utöver depån för blodkoncentrationen ökar ju inte? Nu är jag ute efter hur det funkar på cellnivå, alltså.
  13. Ja, du @Nils Engström jag är inne på @Effies linje - Man kan inte argumentera med sakskäl mot ett etiskt ställningstagande. Det finns inget att diskutera. Är det rätt att döda djur till mat? Den ena säger ja, den andra nej. Diskussionen är slut. För en tid sedan tyckte youtube att jag borde titta på en liten film och vid första anblicken verkade den absolut vara i min anda men efter ett tag visade det sig vara en veganföreläsning. Det som fastnade av det lilla jag såg, och som jag tror de flesta av oss animalieätare håller med om, var hur arg man blir på lurendrejeriet. Föreläsaren visade en bild på en äggkartong med hönor på en gräsplätt och orden "Free range" och "Farm Fresh". Helt okej, alltså. Sedan visade hon en bild inifrån det hus där dessa "farm fresh, free range eggs" kom ifrån. Trångt, sönderpickade hönor och inte ens ett fönster med dagsljus. Men visst, det fanns inga burar och det var en gård... Men inte ens där kan vi mötas för det är fel att döda djur för att äta upp dem. Jag kanske är uppgiven men jag har svårt att förstå varför du ens försöker? Eller ja, jag har ju också försökt...
  14. Serotonin, denna underbara molekyl som jag haft så lite av hela mitt liv. Det fattas mig på vintern när det är mörkt. Det fattas mig när livet kör ihop sig. Jag lär mig allt mer om epigenitikens snippar och hur jag ska få tillgång till detta, "mitt allt". Så, för att försäkra mig om att alltid ha tillgång så köpte jag mig en alldeles egen liten serotoninmolekyl!
  15. Välkommen till forumet, Magnus! Ja, svårare än så är det inte. Du kan testa att hoppa över frukosten och bara äta lunch och middag. Är du hungrig så ät mer när du äter. Män verkar ofta svara bättre än kvinnor på det upplägget men det vet man först när man testat. En del av idén med LCHF är att kaloriintaget minskar (för man blir mer mätt) utan att förbränningen går ner (lägre insulin). Bara kör!
  16. Bra jobbat! Ett steg i taget kommer man långt med! (Även om tålamodet kan tryta på en del av oss så vi försöker hoppa över ett trappsteg, tappar balansen och faller ner igen emellanåt... )
  17. Tanken har föresvävat mig... Men jag har hittat EN grej till jag ska testa - fytoöstrogen (=soja); https://www.mialundinshop.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=176
  18. MariaF

    MAF-tråd

    Idag gick det inget vidare att maffa. I förrgår gick det jättebra. Kroppen och pulsen är känsliga för omständigheter... Det var dock en skön runda och jag gläds åt att jag såg en räv i området för första gången sen jag flyttade hit för 5år sen. Jättefin var den.
  19. Jag vill slå ett slag för MAF, för jag är inne på samma linje som Erik2. Vi har ca 2000kcal glykogen i kroppen med en total vikt av ca 500g. En smal person har minst 14-20000 kcal i fettdepån och den kan ju väga avsevärt mer än glykogenet. MAF är lågpulsträning. Du utvecklar din fettförbrännande förmåga genom aerob träning (styrketräning är per definition anaerob). Du kan få samma effekt av HIIT som av MAF men skaderisken är större och det är lätt att ta i för lite. Beskrivning av metoden och fördelarna finns här: https://philmaffetone.com
  20. Jo, bidrottninggelé och Remifemin. Fast det var iofs ett tag sen.
  21. Jakten på östrogen går vidare. Ingen av de gynekologer jag talat med tar emot nybesök (i alla fall inte inom snar framtid, kanske i höst) och jag har ett stort problem när jag försöker argumentera för något jag vill ha och nån annan har "makt" att neka mig. Jag upptäckte att min VC har en chat-funktion och skrev till dem igår. Detta fick jag till svar alldeles nyss: Hej Maria! Jag brukar i första hand rekommendera att man vid klimakteriesymptom prova receptfritt från Apoteket el Hälsokost, det finns flera olika preparat att välja på. Ser inte ut i din beskrivning ovan som att du har gjort det än. Om det inte hjälper är insättning av östrogen ett alternativ, om du inte tidigare har haft cellförändringar vid cytologprovtagning el tid behandlats för bröstcancer. Du får isf en tid till oss för en gynekologisk undersökning och diskussion vilket preparat som passar dig bäst. Min rekommendation till dig är alltså att du först provar receptfritt preparat och om det inte hjälper hör av dig för läkartid. Jag vill ju ha plåster men snart går jag på piller från Spanien (oralt östrogen)... Känner hur jag blir både lipig och less. Visst, jag var rätt kortfattad men berättade att jag använder progesteron sedan flera år. Så... det är brist på det åtråvärda östrogenet... Man ska vara rädd om det man har...
  22. MariaF

    Carnivore

    Anna Hallén är lite kontroversiell i LCHF-kretsar men jag tycker ändå hon har en del tänkvärda inflikanden i debatten. Citat från hennes FB-sida idag. Jag ställde för länge sen frågor till carnivore-gänget. Det blev en hög aktivitet i grupperna Mina frågor sägs vara översatta till engelska och skickade till carnevoregrupperna i USA. Fram tills i går har de varit obesvarade. I går fick jag ett trevligt mail. Men fortfarande inga svar. Här kommer mitt svar tillbaka: "Hej! Tack för att du hör av dig. Du är den första. Trots att mitt inlägg är översatt till engelska och tydligen skickat till grupper i USA. I materialet du skickade mig hittar jag inte svaret på mina frågor tyvärr. Och jag tror att det är så illa att dessa saknas carnivore. Vid 100% kött får man i sig under 100% RDI av följande mikronutrienter: • Folat – sant, men okunnigt och fel. 😉 Det finns tillräckligt så länge du inte hättar upp köttet då B9 snabbt förstörs i värme. Så i biten du äter finns inte mycket kvar. Gissar på att alla inte äter allt kött rått? • Vit C – absolut inte om du inte bara lever på rå lever. Få gör nog detta. Så siffrorna är fakta men inte sanna. C tål inte heller uppvärmning så rå lever. Binjurar innehåller också lite, men de går nog inte ens att köpa. Hur gjorde inuiterna? Jo, de åt just lever och binjurar samt maginnehållet på fisken – som är vegetabilier. De åt också späcket från Narvalen som faktiskt innehåller en hel del C. Få i Carnevoregänget äter narvalsspäck 😊 • Jod – sant om du äter skaldjur. Inte mycket jod i en köttbit. Så, så här långt gäller rå lever, råa binjurar och en massa skaldjur – är det så carnivoregänget äter? Tyvärr tror jag inte det. • Kalcium – 800 mg är rekommenderat per dag. Men jag håller med dig, dessa siffror ger jag inte heller mycket för. Men låt de vara ett riktmärke. 100 gr bacon 0,9% av RDI. Sill 7-10%. Entrecote 0,9%... det kommer bli tufft att klara detta. Äggula 18% och äggvita 1,4& • Magnesium – det vet vi av erfarenhet att det inte räcker. Bara kolla in både LCHF-grupper och Carnivoregrupper. Mg är delaktig i 300 olika enzymprocesser som nu inte kan gå för full motor. Hur påverkar denna underkapacitet om 20 år? Mg är också en viktig byggsten i hjärnans signalsubstanser och när det häftiga och positiva effekterna av ketos & kontroll inte längre känns, hur mår man då? Vid 50/50 kött & ägg får man i sig under 100% RDI av följande mikronutrienter: • Vit C – inkorrekt. • Kalcium – inkorrekt. • Magnesium – inkorrekt. För att få i sig 100% RDI vitamin 😄 • Gul paprika 37g (1.6g Kh) • Röda vinbär 57 g (5g Kh) • Grönkål 64g (3.6g Kh) • Broccoli 92g (2.8g Kh) Första frågan blir, varför behövs dessa om man precis ovan ”bevisat” att detta behov är tillfredställt av kött och ägg? Min ADHD-hjärna slår bakut av logik som inte håller. Den röda tråden får inte brytas för då är det ett grundläggande fel. Bara att denna finns med visar på att någon kunskap hänger i luften. Sen om du bara väljer dessa för vitamins C skull – hur blir det med fibrer? Klorofyll? Pektin? Samt alla antioxidanter och runt 10 000 fytonutrienter? Många som skapar nya sätt att äta glömmer att det finns så mycket mer i mat än vitaminer och mineraler. Förenklingen gör att det blir en massa fel. Veganerna gör samma. Essentiellt eller inte? Ja, det är nog också en feltanke. En stor fet feltanke tyvärr. Bara för att kroppen kan betyder det inte att den hinner och att den gör det. Glycin är ett exempel (fast det är inget problem för Carnivoregänget så länge man gör benbuljong av lederna. Glycin är ett vegan-dilemma.) I alla fall. Glycin är inte essentiellt och ändå har de flesta brist på detta. För våra kroppar (levern) hinner helt enkelt inte med att konvertera allt den kan. Kroppen har fått för många arbetsuppgifter idag och dygnet tar slut. Och var dag börjar kroppen om från ruta 1. Samt är det inte essentiellt – vad behöver du äta extra av för att ha byggstenarna som behövs? Ja, tar man bort nödvändiga delar av kosten blir kunskapen att äta extremt svår. För att få i sig 100% RDI Kalcium: • 50-70g Hårdost (0.4-0.56g Kh) – full av kasein. Vill vi det? Även om det går? Men ja, denna är nog enkel att lösa. Jag ska inte vara omöjlig 😉 • Kosttillskott – Här faller logiken för mig igen. Varför prata tillskott när man precis ”bevisat” att kalcium gick att få i sig till 100%? För att få i sig 100% RDI Magnesium: • 30-50g Paranöt (1.44-2.4g Kh) – Här lyser okunskapen igenom. Du väljer paranöt för selen. Inte för magnesium. Då väljer du mandel, solrodkärnor (om du accepterar omega 6 nivån i dessa) samt pumpakärnor. • Kosttillskott - Här faller logiken för mig igen. Varför prata tillskott när man precis ”bevisat” att magnesium gick att få i sig till 100% Exempel: • Blandfärs 760g – Hur ska carnivoregänget hålla homocysteinet på en hälsosamt nivå? • Ägg 440g (8st) – Helt ok. • Smör 200g – Hur orkar lymfsystemet detta på en kvinna i klimakteriet? Och ja, det kan funka i många många år innan kroppen ger upp. Vi människor är bland världens mest tåliga djur tillsammans med råttor och kackelackor. Men det finns tyvärr en gräns för oss med. Och ännu med tyvärr – det brukar ta 15-25 år innan det händer. • Gul paprika 40g – Vår biotika kommer sakna fibrer. Och saknar de fibrer kommer din tarm sakna butyrat. Och sen är det bara en tidsfråga innan tarmen inte orkar. Och nu har jag bara tagit upp en liten bråkdel av allt som går förlorat. Jag har sett carnivore-diskussioner om att ”bakterierna i tarmen inte är så viktiga. Vi har ju bakterier i hela kroppen”… Att besvara detta skulle ta flera A4-sidor. Men kort svar – mer fel än så här kan det inte bli. Och på denna kunskapsnivå går det inte att bygga en hållbar hälsosam kost. ”Men jag mår så bra!” – Ja det gör man initialt av fler anledningar. 1 Kontrollen och enkelheten. Kontroll är ångestdämpande. 2 Ketonerna speciellt BHB som ger ångestdämpning, är smärtstillande, skapar ointresse för man (ger kortsiktigt ett avslappnat förhållande till mat – sockerberoende älskar detta tillstånd), eufori och energi. Ja, vem vill inte må så? Men tåligheten ökar, som för alla droger. Att byta ett sockerberoende mot ketonberoende kommer tyvärr inte hålla. Och sen en fråga till? Hur ska kroppen kunna bygga bufferten för blodet för att bibehålla syra/bas-balansen? Utandningen och koldioxid? Ja, den står för 70% av systemet (i en vanlig omnivorakost) men absolut inte allt. Njurarna står för resten. Andningen fixat inte de tyngre syrorna, bara de flyktiga. På detta måste vi ha koll på att lymfsystemet och den extracellulära vätskan har inget buffertsystem. Hur löser man kroppens balans? Jag är inte ute efter att bråka. Jag får uppriktigt inte ihop varken Carnivore eller vegankosten. De som förespråkar dessa saknar kunskap om det som ligger utanför vitaminer och mineraler. Och det är en enormt stor kunskap som man hoppar över – på båda sidorna. Insulin är också ”bästis” med leptin – hur kommer detta påverka i långa loppet? (här ser vi redan nu problemen vilket jag jobbar med i ALP) Insulin är är inte ett gift men kroniskt högt insulin är katastrof. Utan insulin så dör du. Vad gör då insulin? Ex. Påverkar lipoproteinlipas Katekolaminerna och insulin balanserar mot varandra. Vilket i sin tur betyder att insulin påverkar nervsystemet. Styr DNA-replikationen. Styr proteinsyntesen. Påverkar aktiveringen av många av kroppens olika enzymer. Minskar nedbrytning av dina muskler. Och mycket viktigt: Minskar autophagy. Autophagy är en ordnad och nödvändig nedbrytning och återvinning av olika cellkomponenter. Insulin gör oerhört mycket mer. Viktiga saker i kroppen. Vad händer när vi har lågt insulin i 20-30 år? Vi bör äta animaliska proteiner och vegetabilier. Och fram till jag får övertygande kunskap om att ovan punkter går att lösa så håller jag fast vid att starkt avråda från carnivore (och att vara vegan/vegetarian)"
  23. Man måste vara väldigt frisk för att orka slåss i sjukvården... Och eftersom du ens orkade fråga så är du nog frisk... Jag har ett antal personer runt mig som är makalöst sjuka och de ränner till doktorn stup i ett och får igenom den ena diagnosen efter den andra. Du känner säkert ett antal sådana personer också? De kan säkert lära dig ett och annat!