MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    3 866
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    363

Allt postat av MariaF

  1. MariaF

    Stanna i ketos

    Verkar ju som att resten av din kropp och pannbenet inte är helt överens..? Lite OT men... får du inte problem att hitta vissa delar av dig själv efteråt....?
  2. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Jo, man tror ju det... Och de är skyldiga att hjälpa till. Visst, säkert... Västra Götaland har havererat. Usch, jag får nog gå tillbaka till mitt ide... Jag är bara negativ och uppgiven. Förlåt, du har ju fått kanonbesked!
  3. Spot on! Skrämmande, är det...
  4. MariaF

    16:8 Fasta

    Inte jag! Ska visst inte vara bra för hårt lastade binjurar.
  5. MariaF

    Börjat träna, eller?

    Och här fick vi ytterligare ett remissvar - väntan ca 7mån. Nu står vi i två köer; den ena på 9mån (vi är uppe i 12mån nu och de vet inte när vi kan få komma) och så denna nya... Och så kön vi inte ens får ställa oss i... Och privat kan vi inte söka för de får inte ta emot barn för systemet är gjort så att vi ska skydda barnen från kvacksalvare. Tydligen bättre att inte få hjälp alls... Bara lite bitter och vääääldigt avundsjuk! Och samtidigt så himla glad för din skull!! Heja stafettläkarna i norr!
  6. MariaF

    Stanna i ketos

    Vad utgår du från? Nåt "basprogram" eller kör du bara? Jag vet inte alls, bara spånar, men att kroppen skulle behöva tillvänjning känns ju rimligt...?
  7. MariaF

    Högt blodtryck

    Kul att du vågar dig fram, roffi123. Välkommen! Nu hakar jag på Trollmormor: Mäter du blodtryck regelbundet? Helst hemma för att undvika vita-rockar-fenomenet. Själv fick jag (för mig) skyhögt blodtryck av en stressreaktion. Jag blev helblek en dag på jobbet och hade sprängande huvudvärk. Jag fick inte ens köra hem själv utan kollegorna gjorde det. 4mil. Som jag förstått det reagerar kroppen på klimakteriet och att det är en stressituation för kroppen. Ofta är vi också mitt i livet/karriären och det gör sällan saken enklare. Dessutom orsakar bristen på progesteron det som kallas östrogenbrist (dvs även om östrogenet är lågt så är progesteronet ännu lägre och obalansen skapar vallningar, hjärndimma, irritabilitet osv). Däremot vet jag inte att jag läst att låg östrogenhalt skulle orsaka högt blodtryck..? Därmed inte sagt att det inte kan det, jag kan ha missat nåt. Vi har en klimakterietråd om du är intresserad "Att övervintra klimakteriedimman".
  8. Såklart han ska vara stolt över sig själv! De flesta med NPF får dock nån negativ effekt, inte av att fungera annorlunda i sig men för att samhällets krav inte är anpassat för den som fungerar på ett annat sätt. Trötthet i slutet av dagen, t ex, är vanligt. Det är ju inte diagnosen utan omgivningen det är fel på (och hur många går inte in i väggen även utan diagnos?!). Om man då kan få till intresset för matfrågan (de med högfungerande autism tenderar ju ofta att specialisera sig), så slipper vikten vara det primära utan andra positiva aspekter får högre prioritet.
  9. Hej och välkommen Dollyfreak! Ja du... Det är inte lätt... Jag kan inte påstå att jag gjort denna resa, men jag har precis startat den. Min son framkallar kräkning innan maten ens kommit in i munnen, så jag förstår problemet. Gluten är det första som borde bort. Kasein (mjölkprotein) det andra, vad jag förstår. Kan du på något vis få honom att själv se kopplingen mellan sin Aspbergers och kosten? Att det autistiska blir värre av gluten och mjölk, primärt, kolhydrater sekundärt? Jag tänker att om du vänder det till att han kan lindra symptomen på Aspbergers, snarare än att prata vikt så kan vikten minska på köpet? Små steg tror jag är viktigt; Får du bort gluten läker tarmen lättare och en del inflammation kan lägga sig. (Övervikt är symptom på en inflammerad kropp.) Kanske blir han motiverad att prova andra saker på vägen? Jag läser mycket om kopplingen mellan tarmfloran, inflammation och NPF just nu för jag ser också tendenser att min son börjar få lite mage - ett tecken på inflammation/obalans i kroppen. Jag smyger ner probiotika (häller ut kapslar i smöret på riskakor, försöker få bort gluten) till min son liksom glutation, en antioxidant som många inom autismspektrat saknar pga av svårigheter att metylera B9 (folsyra) och B12. Tyvärr smakar den surt så den kan jag inte ge så mycket i taget av. Din son kanske klarar att svälja en kapsel? Även här är jag inne på att det kan få effekter som gör honom motiverad att fortsätta. Kanske? Kan popcorn vara ett kolhydratalternativ som "lördagsgodis"? Ris istället för pasta? Och då lite ris, mer tillbehör, typ?
  10. Så är jag "som besatt" igen då! Suck... Jag hinner inte med att vara det. Läser Dr. Perlmutters bok "Skydda din hjärna" och Dr. Rostenbergs websidor om MTHFR, serotonin och lite annat smått och gott. Det finns en koppling, helt klart... Men när ska jag hinna läsa så sammanhängande att det blir begripligt? Jag somnar av Perlmutters text trots att det är intressant. Dels säkert för att jag läser på kvällen vid läggdags men också för att det är irriterande med "stay tune, for the next chapter of..." som amerikaner är så förtjusta i. 1 av 4 amerikanska kvinnor mellan 40-50år går på antidepressiv medicin. Betänker man då att de säkert äter mellan halvbra till direkt dåligt så kan man ju se kopplingen med inflammation. Men konstigt nog gör Perlmutter ingen koppling till förklimakteriet..? Fast han skriver iofs att allt hänger ihop, inkl kopplingen mellan tarmfloran och hormonerna så han kanske inte anser att det behöver poängteras?
  11. Inspirerad av Effies erfarenheter och Zpiders vardagsliv m fl samlade trådar tänkte jag göra en egen nystartstråd. Nystart i bemärkelsen ’strikta till’, jag har ju aldrig slutat. Bakgrund: Våren har varit in i h-vete jobbig med klimakteriebesvär (framför allt känslomässiga) och sedan omständigheter runt ett av barnen med en enorm känslomässig bergochdalbana från djup ilska över att ingen stöttat i våra tidigare funderingar till stor tacksamhet över att ha något att gå på och förhålla sig till. I perioder som denna slår Suget med det gigantiska S:et till..! Vilket för mig innebär en önskan att småäta konstant. Inte några 3-5ggr per dag alltså utan konstant. Som en kedjerökare fast med mat. Och jao jag tror mig veta det mesta som finns om olika substanser som dopamin, serotonin osv. Hälsomarkörer: Jag gjorde en Werlabskoll under våren där alla värden var inom referensvärdena, dock på gränsen till hög apo-kvot (0,6). Jag hade, för mig, högt blodtryck vid nåt tillfälle också vilket jag tror var relaterat till stress. Undertrycket har legat något högre än vanligt sen dess och privata mätaren pratar nästan varje gång om 'möjlig hjärtrytmstörning har detekterats', vad den nu menar med det? Efter 7år på LCHF har jag strategier som funkar ganska bra framför allt vad gäller att konsekvenserna begränsas. Jag har visserligen ätit en del 85%:ig choklad men mest ost, skinka, fett-te (mååånga liter!), gurka med örtsalt och liknande. Det är säkert inte ultimat ur hälsosynpunkt att äta konstant men jag har inte orkat ta tag i det, jag har känt mig fullkomligt urlakad. Riktigt illa blev det dock i mars för det var då jag (sannolikt) drog sönder ett muskelfäste när jag sprang intervaller. Träning funkar annars ganska bra som självmedicinering. Skillnaden denna gång jämfört med tidigare down-perioder är nog längden på perioden, det är ganska många månader snarare än några veckor. Nu har jag varit iväg på en liten semesterresa och det har varit lite svårt att hålla sig till LCHF. Eller nej förresten, jag har nog helt enkelt valt att äta bröd, glass, nötter och choklad av och till ändå. Jag känner ändå nu att det finns en liten önskan att strikta till tillvaron igen och den ska jag försöka haka tag i. Jag är väldigt medveten att det kommer bli ett par jobbiga veckor framåt där kroppen kommer skrika efter stresslösande tuggande och socker. Jag sprang som jag skrivit på andra ställen ingen halvmara under resan men jag är fast besluten att återuppta träningen så fort jag kan. Det känns som att jag tappat allt men jag ska köra promenader nån vecka eller två till och därefter provspringa på min nya MAF-puls, 220-maxpuls=33, 180-33=147 (se MAF-tråden sid 32). Det kommer att bli tufft att sluta småäta, dricka massor av te med grädde och bygga kondis igen och jag hoppas att jag kan få lite glada hejarop på vägen!
  12. Inför en kommande tillställning med jobbet fick jag frågan om jag är allergisk eller bara vill ha socker och mjölfritt. Efter en kort diskussion kom vi fram till att jag är allergisk så jag utgår från att jag får fina alternativ när vi nu ska på fin restaurang (de brukar inte mjölreda sås men man vet ju aldrig).
  13. MariaF

    Stanna i ketos

    Jag liksom ser det hela framför mig! Och är glad att jag inte inspirerats alltför mycket av Wim Hof...
  14. MariaF

    Min kropp svarar inte på strikt LCHF

    Varför slutade du med blodsockerdieten? Är den utformad för att vara tillfällig eller var det något annat som du inte tyckte var bra?
  15. MariaF

    sportdryck

    Man kan utgå från recept på vätskeersättning, dvs salt och socker, om man mest är ute efter att slippa kemikalierna i sportdryck. Jag körde en variant med salt och aningens honung när jag sprang en halvmara en gång. Sedan upptäckte jag att det räckte med saltvatten på den distansen eftersom jag inte behöver så mycket socker.
  16. Det var ett nytt recept, @Edit, det brukar vara KS, rödvin och limejuice. Kanske är mer krut i det med vodka?
  17. HAHAHAHA, det är inte dina länkar jag somnar av, det är Perlmutters bok om tarmfloran! Jag har nog 8 fönster öppna samtidigt på laptopen - och ett tangentbord som inte funkar för jag råkade slänga en blöt tepåse på det.... - men det finns ju externa tangentbord! Det är riktigt intressanta grejor du länkar till... Jag skulle behöva samla dem, känner jag. Det tar lite tid innan allt faller på plats och man behöver läsa/lyssna flera gånger. Jag har styrts av detta rackarns serotonin hela mitt liv... skulle behöva sluta fred med det, helt klart...
  18. MariaF

    Långt inlägg! Hur min resa går.

    Att erkänna för sig själv är det viktigaste... Då kan du göra något åt det! Varmt lycka till!
  19. MariaF

    Kall potatis

    Skojar du...?! Skämt åtsido, det är precis så vi periodare gör...! Fast jag tycker @Erik 2s teori om dopaminkick som ersättning är intressant! Min farfar var periodare på alkohol och inte så snäll mellan varven. Min pappa är likadan som jag på vintern fast absolutist som knarkar socker (och tobak under många år). Själv har jag inte ens varit nära att slå ihjäl nån sen jag började med ljusterapi 1990.
  20. MariaF

    Kall potatis

    Självkänskla och social situation?? För mig som haft dippande serotoninnivåer hela livet (mamma upptäckte min vinterblues när jag var i 3-årsåldern) har det inte med livssituationen att göra. Det är snarare så att vi alla har olika grundnivåer och ligger man lågt i grundläget så går man under gränsen när något påfrestar och där kan självkänsla och livssituation komma in men då i form av kortisolpåslag. Mörker t ex prioriterar melatonin, sedan har du som sagt kortisolnivåer som urholkar nivåerna och lite andra olika omständigheter. Var i serotoninspannet normalnivån för en individ ligger, tror jag påverkas mer av genuttryck.
  21. Lök hade jag glömt... Men jag har testat förut och då funkade det inte. Fast den gången var i och för sig knepet att en halv lök skulle ligga bredvid sängen, inte i vatten... Jag har faktiskt inte gjort nåt alls, vilket är ovanligt. Kanske för att jag vet varför förkylningen tog mig och "vill" vara dålig för att tvingas ta det lugnt..? Jag har sett era diskussioner om L-glycin, snuddade vid tanken att haka på men.... får se om jag orkar sätta mig in i det.
  22. Nu har jag dragits med seg hosta sedan mellandagarna före nyår och jag är bra less på det. Nu kan jag tack och lov ligga ner igen, har sovit uppallad med kuddar länge. Min hållningsträning fortlöper; just nu jobbar jag på gamnacken och in krumma bröstrygg. Och springer gör jag inte pga hostan, däremot går jag. Besvär nedanför halsen, som brösthosta, kan om man tränar resultera i hjärtmuskelinflammation - och det är ju dumt att chansa. Sömnrytmen är störd. Ofta somnar jag vid 8-tiden. Jag vaknar flera gånger per natt, ofta vid 2-tiden och vaknar/somnar om i 15-20min-intervaller tills jag ger upp och går upp, vid 4-tiden eller så. Jag drömmer mycket. Ofta är temat detsamma; Jag gör något med min son, lämnar honom en stund, och återkommer låååångt senare och vaknar med känslor av att ha svikit honom, att ha prioriterat andra/annat före honom. Kanske inte konstigt att förkylningen inte ger sig när det undermedvetna slår på mig själv hela tiden. Det är tärande när det händer saker runt barnen och man inte kan påverka. Och då behöver jag ändå inte fly med honom i en flotte på havet och inte veta om alla ska komma fram eller något sådant. Det blir så uppenbart hur allt sitter ihop; oro kring pojken, vintermörker och serotonindippar, trött och sliten, förkyld i många veckor, ätsug... Eller ja, det sista stämmer inte riktigt, jag har haft en ovanligt bra ätperiod, men jisses vad jag bälgar te! Jag läser om serotonin, kortisol, MTHFR och tarmflora - Fick ju serotonintips av Erik 2 i annan tråd. Fast det tar lite tid för jag somnar ofta mitt i läsningen och får läsa om.
  23. MariaF

    MAF-tråd

    Skapar denna tråd med anledning av att Dr. Philip Maffetones metod MAF-träning för en del (mig) visat sig vara effektivt på de kvarvarande valkarna som sitter där trots att kilona är borta. Här kan vi diskutera metoden, kanske även andra verktyg som man kan kombinera med, och, när resultaten börjar komma, dela med oss av våra erfarenheter. Länkar till trådar där vi diskuterat tidigare: Overweight vs Overfat: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8879-overweight-vs-overfat/page-1 Här diskuterar vi kroppsformen. Den här gången går det dåligt! Varför?: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8903-den-här-gången-går-det-dåligt-varför/ Här finns en startguide till MAF på svenska. Länk till Maffetones site: https://philmaffetone.com För den som vill förbättre sin löpteknik (Pose-metoden) för att hålla sig skadefri och få bättre löpteknik: https://posemethod.com/pose-method/ Observera att Maffetones metod för träning är långsiktig. Det tog "världens bästa konditionsidrottare", Mark Allen, 2år att hitta formen och han var vältränad innan. Nybörjare klagar oftast på att det är för långsamt och att det inte är nån utmaning och då tycker Maffetone att man får försöka se utmaningen i att hålla fast i det låga tempot tills man nött igång fettmotorn.
  24. MariaF

    MAF-tråd

    Förkylningen sitter fortfarande i, har haft rethosta i flera veckor med aningens tillhörande slem. I väntan på att komma ut och springa igen (jag går förstås just nu) har jag läst en bok som heter "Pulsträning" [Mikael Mattsson och Filip Larsen]. Författarna beskriver en hel del hur relaterade kroppsdelar fungerar (hjärtat t ex) och hur de anser att man ska tänka kring upplägg. De rekommenderar 6 zoner, där zon 2 motsvarar lågpulsträning för uthållighet. Zon 6 motsvarar HIIT. De har också en länk till en websida där man kan få hjälp att hitta sina individuella zoner om man gjort test/mätningar på vilopuls, maxpuls och mjölksyratröskeln. Jag valde att ta de värden min pulsklocka registrerat och räknat fram. Som jag skrivit om tidigare kan Maffetones metod kan enligt vissa behöva modifieras lite för oss högpulsare. Jag har tänkt laborera lite med min pulsträning eftersom jag är så ung enligt formeln "220-maxpuls=MAFålder" . Döm om in förvåning när zon 2 enligt ovan nämnda bok hamnar på pulsgräns 131 - exakt min MAF-puls?! Alltså, jag tror jag struntar i det här nu och bara springer!!
  25. MariaF

    Min kropp svarar inte på strikt LCHF

    Välkommen till forumet, Miasson72! Det hör sannolikt till förklimakteriet som iAnna är inne på. När äggstockarna slutat producera östrogen ska fettet stå för produktionen. Har du bantat tidigare i livet? Då kan kroppen vara påverkad av det och mer ovillig att släppa taget om kilona. Då gäller det att hålla sig till planen och ha tålamod, inte helt enkelt. Tränar du? Och vad i så fall? Olika typer av träning stöttar olika processer. Jag påbörjade lågpulsträning (MAF) när jag var 47 (2år sen) och jag har inte gått ner (har bara lite kvar att ta av) men jag har ändrat kroppsform och blivit slankare. Kostmässigt är jag inte superstrikt, jag äter ganska mycket grönsaker och även lite rotfrukter som morot (men inte potatis).