Gå till innehåll

MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 394
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    654

Allt postat av MariaF

  1. Eftersom det blir lite och sällan väljer jag aspartamsötad julmust. Triggar sötsug, ja men det gör hela stämningen för mig.
  2. Det kan nog vara hur som med den saken men OM det är hormonellt är det bra att veta att östrogenhalterna svänger rejält under förklimakteriet med höga halter ena dagen och låga nästa så det är ingen "jämn plåga" så att säga. Det första som sjunker helt är progesteronet. Sedan funderar jag över om det du åt möjligen kan ha påverkat östrogenhalten? Kanske fick du i dig en del fytoöstrogener eller annat som triggar igång systemet.
  3. Överkonsumerar västvärlden "grass fed, free ranged animals"...? Sedan är det ju bra om vi får en mer realistisk syn på var ev. problem ligger och framför allt en gemensam kamp mot köttfabriker! Höns tex ska enligt regelverket vara högst 9 individer/m2 tillgänglig yta medan i kravmärkt produktion "bara" 7 individer/m2. Det är inte väldigt mycket bättre med KRAV...
  4. Nu är det 11år sedan jag var gravid senast men jag vill minnas att man då pratade om att blodtrycksökning var normalt under graviditet, och inget som medicinerades. Nu hade jag inte det problemet, snarare tvärtom att jag fick ännu lägre tryck än vanligt. Jag har aldrig hört om någon koppling, eller att det ens diskuteras, mellan kolesterol och blodtryck specifikt under graviditet. Det är ju så mycket som ställer om sig under en graviditet och jag tänker att det måste få göra så utan alltför stor inblandning utifrån. Om trycket ökar måttligt förstår jag inte om de medicinerar? Om det däremot lägger sig skyhögt kan det säkert finnas anledning men då borde det finnas andra parametrar att titta på också, tänker jag. Trycket kan ju öka av allt möjligt som sådant man äter och oro inför förlossning. En annan grej som kan påverka blodtrycket och andra funktioner är bristande metylering. Metylering, eller B-vitamincykeln, är ett måste för ett stort antal processer i kroppen, bl a avgiftningen, och det tänker jag kan påverka. Tror man räknar med att runt 20% av befolkningen undermetylerar. Om den processen inte fungerar kan man få en mängd olika fenomen och jag inbillar mig att det kan bli extra många fenomen vid just graviditet. Tyvärr inget svar på din fråga, dock.
  5. MAF har funnits sen 70-talet men jag lär dig gärna allt jag kan! Får det inte riktigt att funka men det är nog stressen som ställer till det.
  6. Jag börjar också om... stup i kvarten... Fast numera ser jag det inte som att börja om utan som en cykeltur. Ibland vinglar jag ner i diket och när jag tagit mig upp därifrån så fortsätter jag cykla, jag går inte hem först och börjar om. (Metaforen har jag snott men den funkar för mig.) Så sätt bara igång. Vinglar du lite ett tag så var snäll mot dig själv, man kan ju vara lite rostig när man inte cyklat på ett tag. Och jag håller med @SGK, fokus på hälsan så bör vikten klara sig själv. Det som kan spela in är din ålder (gissar att du är kvinna?), stressnivåer och sådant som påverkar din hormonella status. Men det tar vi när du kommit igång ordentligt. Vill du träna fettförbrännande finns det några olika sätt; 1. Tung styrka. 2. HIIT 3. MAF (min favorit, slankade till min kropp rejält när jag kört ett tag)
  7. Är det referensvärdena som din läkare går på, kanske? De säger ju egentligen ingenting om vad som är bra eller dåligt, bara vad som är vanligt. Verkar i alla fall som att du hittat solen i år!
  8. MariaF

    Hjälp!

    Välkommen till forumet Bill! Jag är ingen klippa på ketos men det finns massor av trådar att botanisera i medan du inväntar svar på mer specifikt din situation. Tipsar om @Cleppas tråd som har mycket info:
  9. Anna Sparre, 4health.se, skrev om sin graviditet när det begav sig. Hon äter fortfarande lågkolhydratkost.
  10. Eller så har han börjat på ny kula, under annat namn.
  11. Allt fler pratar om att äta frukost och tidig middag och långfasta fram till nästa morgon, den senaste i raden jag läste detta hos är Martina Johansson/Next Level Biohacking. Anna Hallén har talat om det ett tag också. Någon av keto-kändisläkarna också men jag minns inte vem. Jag mår bäst av att äta på morgonen men suget kommer alltid på eftermiddag/kväll (stressrelaterat). Sedan tror jag att det finns de som mår bättre av tvärtom men det kan ju finnas andra skäl till det, epigenetiska sådana till exempel. Anna Hallén uttrycker det bra i ett inlägg på facebook: "Ett forskningsresultat är inte en sanning för alla i alla sammanhang. Det är bara en sanning, i isolerad form, för just den målgruppen det är forskat på. Du kan inte som medelålders kvinna mitt i klimakteriet dra slutsatser om dig från en forskning på smala unga män."
  12. Klokt av Anna Hallén om balanser i kroppen, denna gång D-vitamin. "Brist D är KOPPLAT till depression, trötthet, håglöshet och nedstämdhet. Inflammation är BEVISAT påverkande genom cytokiner till depression, trötthet, håglöshet och nedstämdhet. Om du verkligen är trött på grund av brist på D så tar det ca 4-7 dagar att ta bort detta. Du äter dina tillskott och mår strålande efter en vecka." https://www.annahallen.se/vitamin-d-2020/?fbclid=IwAR2AMZ_hEL9ZHK-lJRv8GBmlm0psCBBw9gFiO_M1vDm1cjx03APGWLBtEtY
  13. Önskar dig varmt lycka till! Det är bra att ladda upp med tålamod... som man ibland önskar skulle finnas på burk...! Fortsätt fråga, fundera, resonera. Ofta ger det nya infallsvinklar och aha-upplevelser.
  14. Eftersom det primärt är artrosen du vill åt så tycker jag du ska vara väldigt försiktig med kolhydrater. Kolhydraterna bidrar till inflammationstillstånd i kroppen och förvärrar artrosen. Satsa på hälsan i första hand, vikten är sekundär. För om lederna är inflammerade kommer smärtan finnas kvar även om du blir lättare. Stirra dig inte blind på vågen, se till helheten istället.
  15. Det är svårare att gå ner efter klimakteriet. Det jag spontant kan tipsa om är att utesluta mejerierna. Kanske testa olika former av fasta (längd). dr Jason Fung finns bland Kostdoktorns videos men också i böcker och på nätet. Han har inspirerat många. En annan sak du skulle kunna kika på är Anna Halléns ALP (Annas LeptinProtokoll). Då cyklar man maten men hon brukar rekommendera den till de som hållit på länge med LCHF utan resultat eller då kilona efter klimakteriet krupit på trots att man inte ändrat så mycket. Själv gissar jag att de som passerat klimakteriet kan behöva detta direkt. Tränar du? Det finns en form av lågintensiv träning (promenad/springa/cykla) som kallas MAF, Maximum Aerobic Function, framtagen av Dr Phil Maffetone som syftar till att öka fettförbränningen. Min personliga erfarenhet är att denna typ av träning slankar till kroppen, formar om den.
  16. Skriven av samma doktor som skrivit guiden Annika länkar till.
  17. Man startar en tråd med ett namn man kommer ihåg och ställer alla frågor där, oavsett ämne. Många skriver också ner reflektioner. Den dyker upp som oläst i listan när något nytt skrivs i den så svar brukar man få ändå. Man kan förstås också gå in på sin profil och se vilka ämnen man startat också. Vi har personligare trådar (de drar iväg ibland, våra trådar gör lätt det...) här som heter saker som "Vardagsliv", "Effies erfarenheter", "Sockerfri månad" osv. Min egen heter "Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag" och visar mig tydligt mitt ekorrhjul av stress och stressätande.
  18. Eftersom du inte har större övervikt än så kanske Anna Halléns ALP kan vara något? Då cyklar man maten men det tycks rucka de mest envisa kilon oavsett ålder. För om du verkligen äter mindre och mindre (om du skulle mäta och få det bekräftat) så är det en varningssignal på att du äter för lite - ett vanligt fel hos kvinnor. Det jag tipsade om, MAF, är individuellt, 4km kan lika gärna gå både snabbare och långsammare. Troligen långsammare, eftersom det styrs av att få igång fettförbränningen, inte antal meter per tidsenhet. Vid den puls som ligger på 180-ålder ligger, för de allra flesta, den punkt "på kurvan" där fettförbränningen byts mot primärt glukosförbränning.
  19. Är det viktigt för dig att vågen visar "rätt siffra" eller är det viktigare att bli slank? Jag tänker att om man blir slankare spelar inte vikten i sig nån roll, man är liksom per automatik lättare om man är smalare. Jag tycker du kan köra med måttband. Ett annat tips är att skapa en personlig tråd där du kan samla alla dina frågor så är det lättare att hitta tillbaka senare om du vill dubbelkolla nåt tips eller hur det var i början. Vi är många som har sådana trådar.
  20. Hur ser dina promenader ut? Det finns något som kallas MAF, Maximum Aerobic Function, som jag gärna slår ett slag för. Om man mäter sin puls medan man tränar/promenerar och försöker hålla sig så nära det pulstal man får av formeln 180 minus ålder (dvs 123 i ditt fall) så hjälper du kroppen att i första hand bränna fett. Det kan ta 4-6 månader och du kanske inte märker så mycket på vågen men men det slankar till kroppen. Går du däremot en Power Walk, dvs en rask promenad, så bränner du mer muskelglykogen (=socker).
  21. Ja, och det pratade Fredrik Paulun om 2001 (tror jag) i boken Blodsockerblues. Visst är det härligt att det många av oss upptäckte för rätt många år sen nu kommer tillbaka allt oftare i olika sammanhang och alltfler läkare börjar backa upp det! 👍
  22. Detta skrev Sten Sture Skaldeman om i sin bok "Ät dig ner i vikt" från 2005. Vill minnas att han också skrev att han tyckte det var lite tråkigt att äta maten i delar.
  23. Oj då, 25kg för 10år sen...? Och siffran "52" i ditt alias... Då kommer några kontrafrågor eftersom du inte ger så mycket info att nysta i. Har du nått eller passerat klimakteriet eller är du mitt i det? Hur ser din LCHF ut? Har du behållit mejerierna eller uteslutit dem? Hur strikt är du? Äter du bakverk med t ex mandelmjöl? Hur många gånger per dag äter du? Tillämpar du någon form av periodisk fasta?
  24. Välkommen till forumet, @Mariana! Tyvärr pratas det sällan om kostens betydelse för den mentala hälsan. Lite för lite även hos Kostdoktorn även om det finns nån artikel att hitta. I forumet har det mellan varven dykt upp personer med en önskan att må bättre mentalt genom kostomläggning så sök gärna runt lite. Jag var deprimerad för länge sedan när jag var i din ålder (pga av en tuff händelse långt innan LCHF) och även jag har årligen återkommande dippar av typen SAD (vinterdepression), kan jag inte påstå att det senare påverkats nämnvärt av kostomläggningen men i samband med att min son visat sig befinna sig inom autismspektrum har mitt intresse för kostens betydelse ökat rejält och hos honom hittar jag saker som förändras beroende på vad han äter. Som jag ser det finns det några ställen att börja på: 1. Tarmfloran. Att minska alla inflammationer alla vi västerlänningar bär på i tarmen och arbeta för en frisk tarmflora vill jag påstå är nummer ett. Här pratar vi glutenfritt, kaseinfritt, kemikaliefritt och bara ren mat. Detta är en fin film om mikroorganismer på SVT play:https://www.svtplay.se/video/26692366/guldet-i-dina-tarmar 2. Avgiftning. Om kroppen inte kan avgifta sig ordentligt påverkas vi mentalt. Det är vanligt att man inte metylerar ordentligt. Metylering är en process som är inblandad i att många andra processer ska fungera. Den kallas också B-vitamincykeln. Om processen inte fungerar blir det många processer som inte fungerar optimalt, bl a tillverkningen av kroppens kraftfullaste antioxidant, glutation. Grunden till metyleringen är Folat (B9) och Kobalamin (B12). Observera att folsyra (syntetisk) inte duger, den kan kroppen inte använda men den blockerar receptorerna. Man får läsa på burken, ibland kallas riktig folat för folsyra för det säljer bättre. Vissa kosttillskott är metylkomplex, vilket kan hjälpa de som undermetylerar. 3. Näringsstatus. Jag tror inte strikt keto är nödvändig för dig eftersom du upplever att det kastar omkull balansen men jag tror att du ska vara noga med att den mat du äter är ren och näringstät. Så lite kemikalier som möjligt. Många färger på grönsaker för stor mängd fytonäringsämnen. Bra (animaliska) proteiner. Helst fritt från mejerier (mjölkprotein, kasein, är ofta ett problem). Sedan är det nog så att många upplever ett större lugn på ett låg, men stabilt, kolhydratintag. Du kan absolut titta på det som kallas Paleo men akta dig för bakverk med dadlar och mandelmjöl som visserligen går in i definitionen men skadar det lugn du troligen behöver.
×
×
  • Skapa nytt...