Gå till innehåll

MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 559
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    684

Allt postat av MariaF

  1. MariaF

    Stanna i ketos

    Mark Cucuzella skriver om en sån och efter lite vandrande bland länkar kom jag hit: https://www.correcttoes.com Jag har inte köpt nån men har funderat på det också eftersom mina lilltår liksom ligger under ringtårna.
  2. MAF! Eller sub-MAF, något Maffetone pratar en del om också. Icke att förringa, bra fettförbränning.
  3. Så fick sonen till slut den där diagnosen. Den i sig var inte oväntad, jag hade självdiagnostiserat väldigt nära. Det finns uppenbart koder och min diagos var bara ett steg ifrån doktorns diagnos. Skillnaden är hårfin. Skolan, som också fått prata med BUP, mailade i förrgår och frågade om vi kan träffas och jag svarade "jajjemen" med vändande e-post och sen hörde jag inget mer...? Får se när de återkommer. Skolan är bra även om jag tycker det går lite långsamt emellanåt. Oron ligger nog snarare vad som händer när sonen ska upp i 7:an då denna skola inte har något högstadium. Jag har ökat lit
  4. MariaF

    MAF-tråd

    Tackar som frågar! Jag tassade över gränsen mellan Danmark och Tyskland iklädd Vibram Five Fingers den 1 mars, 2021!! Jag kör gasell-modellen; med spänst i steget kan jag omöjligt vara sjuk och slipper därmed karantän!
  5. Är alla likadana som du?
  6. Hästkött åt HUNDARNA?? Men varför inte till dig själv? Jo, jag älskar också dessa vackra djur men jag älskar kossor i levande form också... Har vad jag vet bara ätit häst två gånger, båda gångerna hos en hästägande vän i Schweiz, och det var ett väldigt gott kött! Fast det kanske är mer "träiga bitar" vovvarna får?
  7. Monika Björn, en mycket duktig "klimakterieterapeut" skriver på FB idag 22/2-21 om fusket inom hormonområdet: Hormonbehandling (hormone replacement therapy - HRT) Women’s health initiative - WHI-studien - en av världens största kvinnostudier, lämnade miljontals kvinnor med en obefogad hormonskräck. Efter att inkorrekt information läckte till media har ansvariga för studien erkänt vid flera tillfällen att informationen som spreds INTE var korrekt! Denna livsviktiga information har dock nått varken allmänheten eller läkare/gynekologer i någon högre grad.
  8. Kostomläggning i sig kan ju vara stressande, så det skulle kunna påverka men då borde det snart minska igen. 10 dagar är inte lång tid. Vad innebär "skjutit i höjden"? Hur mycket? Och vad är LCHF för dig (vad äter du)? Medicinerar du något annat eller har du andra problem än blodtrycket? Om du är sockerberoende har det absolut inte försvunnit på bara 10 dagar men om suget dämpats är det ju oerhört härligt!
  9. Vad har hänt så här långt med de förändringar du gjort?
  10. Perfekt, nu har vi full koll på rundstyckena vi ändå inte äter! Härligt vad engagerande det är! Jag har banne mig grunnat i flera dagar på vad olika saker är trots att de har samma namn på olika ställen.
  11. Men du, det var imponerande! Du fixade mat till dig också och åt inte barnens mat! Hejja!
  12. Ja, fråga inte mig, jag börjar om eller kanske snarare återupptar det hela tiden! Eller om det är det som är nyckeln, kanske, att aldrig ge upp? Upp på cykeln igen efter dikeskörningen. Det har med åren blivit allt mindre icke-LCHF även om mitt ätmönster fortfarande är stört.
  13. Välkommen till forumet, Eivor! Utöver @Katerinas bra inlägg vill jag lägga till att din ålder jobbar emot dig i och med att fettet ska förse dig med östrogen, främst östron, nu när äggstockarna varvat ner. Kroppen behöver sitt fett, liksom. Därmed inte sagt att det är omöjligt men den data du gav var lite knapphändig. Tålamod är viktigt, det går inte jättefort för de flesta av oss. Vad äter du? Följer du t ex Kostdoktorns menyer? Äter du mycket mejeri eller LCHF-bakverk? Har du nån sjukdom eller medicinerar du något? Rör du på dig (har med hormonbalansering att göra)?
  14. Ja, eller tänk om man åker till Finland och beställer en semla och får - en slät bulle...? Vilken chock?! "Rundstycke" för mig är matbröd, inte sötebulle som basen i en semla/fastlagsbulle... Hur är det @Tr0llet, finns det annat som kan förväxlas...? Jag menar, om man beställer fisk och får en ostpaj kan man ju bli lite upprörd...
  15. Det är för att vi äter både och..! En dag tar vi en fastlagsbulle, nästa en semla. Då får man två. Smart..! Är man riktigt duktig bakar man dem själv.
  16. Håll oss uppdaterade!
  17. Alltså, detta med biokemiska substanser... Kan man bli trött på dem, eller?! Har varit nere, labil och less i flera dagar och likaså sovit dåligt. Det börjar bli ljusare och då brukar min årliga dipp komma (lite olika om det slår på vintern eller vårvintern). Så igår var det riktigt illa. Jag tog en promenad med hunden i kylan för att komma bort hemifrån och inte få utbrott på barnen (jag överreagerar eller är taskig när de upprepar saker, alltså) och så en stund efter jag kom hem fick jag ge mig ut och springa en mil av samma skäl. Eftersom det är så kallt får jag gå en del och det var då ja
  18. Välkommen till forumet, Kerstin! Recepten går att anpassa till olika antal personer (i alla fall om man är medlem) men generellt är det som med vilka andra recept som helst, en ungefärlig uppskattning vad en "normalperson" äter. Du kan absolut äta mer om du är hungrig eller kanske får laga väldigt mycket mer om en hungrig tonåring ska äta också. Om du däremot har problem med att känna hunger, vilket många som bantat förr har, så kan det användas som måttstock för en lagom portion. Om du är helt i början av en omläggning kan du prova dig fram hur mycket som funkar bäst.
  19. Nu har jag börjat läsa på din blogg... Inte allt, det har jag inte hunnit med, men det kommer. Tycker om den! Du är fantastisk med ord och formuleringar!
  20. Menar du pulsen eller testar du blodtrycket vid/efter träning eller kanske generellt? Min man testade rödbetsjuice men fick ingen påverkan på sitt blodtryck. För mig är pulsen ett gissel när jag pulstränar. Den hoppar runt som en gammal flipperkula!
  21. Efter 10år på lågkolhydratkost men inte strikt keto och mer och mer intresserad av hälsa och träning, så resonerar jag som så att vi har tre sätt att ta omhand makronutrienter, dvs vi bryter ner protein, fett och kolhydrater på olika vis och vi är gjorda för dem alla tre. Grejen är att vi numera "sliter ut" kolhydratsystemet. Om man inte hunnit dit, dvs man upptäckte lågkolhydratkosten i tid (hur man nu ska veta det?) så kan det finnas tillfällen när man kan lägga på kolhydrater utan att skadas av dem. Jonas skriver i sin bok om att elitidrottare som kanske äter 5000kcal/dag kan komma upp i öv
  22. Det tolkar jag som ultra...? Under sådana pass tror jag man mår bra av att fylla på med mellanmål. Under riktiga långpannor kanske tom med socker. (Oj, nu svär jag i kyrkan! ) Du har ju ca 2000kcal i form av glycogen och tränar du mer intensivt och/eller under lång tid så förbrukas dessa. Det är uppförsbackar, "bara bort till den lyktstolpen" och vad man nu håller på med som plockar på glykogenet. Så basen med den frukost du beskriver är nog helt okej men just under långpassen är det nog inte fel att fylla på regelbundet. Börja ganska tidigt i passet, innan kraften tryter. Sedan behöver det
  23. Tyvärr måste jag påpeka att jo, du är i klimakteriet... Däremot kanske du inte passerat menopaus, dvs tidpunkten för när man inte haft mens på ett år. Klimakterieprocessen är lång, 15-20år med början i 35årsåldern. Därmed spelar din hormonella status säkert in och gör det svårare att gå ner i vikt. Men som övriga sagt, 3v är inte så länge så håll ut ett tag till (det har ju gått några veckor till när jag skriver detta, kanske har det börjat röra på sig?).
  24. Då utgår jag från att du inte äter några p-piller eller liknande. Vad har du för utgångsläge? Vikt/längd? Stressnivå? Sjukdomar eller annan medicinering? Äter du folsyra som tillskott och är det i så fall riktigt folat eller nån syntetisk variant?
  25. Nu har jag bara träffat dig en gång, och då i pausen på LCHF-eventet, men lång och väldigt smal är mitt bestående minne... Därav blev jag full i skratt av vår nykomlings långa inlägg. Håller tummarna för knät! Skorna ser intressanta ut... Jag är ute efter nåt som ser ut som skor, snarare än gorillafötter (vilket är vad jag kallar mina VFF) så det kanske kan vara nåt...
×
×
  • Skapa nytt...