MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 169
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    599

Allt postat av MariaF

  1. Hade inte @Peter B problem att övertyga dig också? Du är inte lättövertygad, du!
  2. I "min" tråd om epigenitik tog jag med lite om det: Själva metyleringsprocessen går lite förenklat till så att MTHFR-genen /enzymet sätter en metylgrupp på en folatmolekyl vilket bildar metylfolat. Metylfolat interagerar med andra biokemiska ämnen, t ex homocystein och vidarebefordrar metylgruppen dit vilket skapar metionin. Metionin i sin tur är som tidigare nämnts inblandat i proteinsyntesen, dvs den process i cellen som tillverkar proteiner. De olika amoinosyrorna samverkar på olika vis och det är därför det är så viktigt att de äts balanserat, dvs i kött finns de redan ihop (eftersom djuret byggt muskler mm av dem) medan de oftast finns mer isolerat i växter. Det finns vegetariska proteinpulver där man blandat aminosyrorna till en bra balans sinsemellan.
  3. Detta är en artikel från 2011 kring minskat näringsinnehåll: https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/ Vet inte hur tillförlitliga källorna de nämner är, det behöver kanske kollas närmare. Sedan kom jag på att det jag tänkte på ovan kommer nog från nån av Sanna Ehdins böcker (sen innan hon började sälja tvål mm).
  4. Ja, fast inte allt är helt biotillgängligt, det gäller att vara påläst så man vet vad man ska göra så kan ta upp det som finns.
  5. Jag vill minnas att jag läst om en studie från 1990-talet som jämförts med nån från 50- eller 60-tal och att de då såg upp till 40%-ig minskning av vissa ämnen (tror magnesium var en av dem). Ska leta lite och se om jag kan hitta nåt mer än mitt dåliga minne som inte är en allt för tillförlitlig källa.
  6. Dr.Berg är kiropraktor mm (inte MD) men en väldigt duktig och inspirerande man. Har både hemsida och youtubekanal och vi är många som refererar till honom titt som tätt. Han samtalade med Andreas Eenfeldt vid för en tid sedan: https://www.drberg.com/blog/dr-berg-and-dr-andreas-eenfeldt-discuss-keto-in-sweden-and Här är hur man menar kring proteinintag: https://www.drberg.com/blog/grams-of-protein-requirements-on-keto-clarified
  7. Denna kör jag med efter tips från @DRAKULLA i en annan tråd. Fast jag fastar inte. Ett utmärkande drag är att den tar sig igenom hjärnbarriären. Jag kör den ihop med Holistics magnesium eftersom den är dyr. Svensk Hälsokost säljer den om man vill testa: https://www.svenskhalsokost.se/dr-mercola-magnesium-l-threonate?da=14-46
  8. Välkommen till forumet, @Ennaenna! Med tanke på namnet på tråden du valt att lägga ditt inägg i borde kanske inte jag svara... Jag tror inte det går att fullt ut bli av med sockersuget. Jag är också fortfarande sugen titt som tätt men har ju bara ätit LCHF i närmare 10år... Det är ett helvete när det river och sliter i en och kanske är sluta röka och lägga om kosten samtidigt ingen bra kombination? Fast å andra sidan behöver vissa individer göra så för att det ska hända nåt. Du vet bäst själv hur du funkar. Jag utgår från att du är en sån som bör göra det. Du nämner ett intressant fenomen som vi diskuterat i en egen tråd, att det funkade första gången men inte de kommande. Riktigt varför det är så kom vi aldrig fram till men många vittnar om samma sak (oavsett viktminskningsmetod). Eftersom du nämner barnbarn gissar jag att du är nära eller förbi klimakteriet? Det gör inte saken lättare. Så nu när vi gått igenom allt "upplyftande" ska jag försöka ställa lite motfrågor och se om vi kan hitta nåt att nysta i. Vad vill du med LCHF? Enbart att minska i vikt för att sedan återgå till din nu vanliga mat eller ser du det långsiktigt denna gång? Att du är beroende vet du ju men jag tänker att om man vill minska för ett visst tillfälle eller så, kan man ta sig an uppgiften annorlunda än om man behöver ändra sina vanor långsiktigt. Har du övervägt att avstå mejerier? Har du övervägt att avstå brödsubstitut? För mig är det i alla fall så att börjar jag med fröknäcke eller mandelmjölsbröd så kan jag inte sluta. Bättre att aldrig börja. Däremot äter jag gärna pålägg som plockmat. Mejerier är en jättebov för många som vill gå ner i vikt. Inte bara för laktosen utan även kaseinet (mjölkproteinet). Har du provat fasta av olika längd? Äter du några mediciner eller använder potenta kosttillskott (typ hormoner, örter)? Hur har du det med stress/oro? Låga nivåer av östrogen drar ner nivåer av serotonin och sötsuget kommer. Likaså prioriterar kroppen stress (överlevnad) framför välmående och det drar ner serotoninet. Brukar du bli trött på vintern? Brukar tyda på att man har serotoninproblematik. Rör du dig i vardagen, typ promenader, cykla till jobbet eller har du ett rörligt jobb? Nu är jag ute efter hormonbalansering, inte energiförbränning. Jag menar alltså inte spinning, Friskis-pass eller liknande. Att bli arg på sötsuget hjälper inte, det vet vi nog både du och jag, ändå är det lätt att bara vilja ha bort det för det sabbar hela ens liv. Börjar man titta på biokemin bakom suget, oavsett om det är efter socker eller andra kolhydrater så är det lättare att acceptera det och arbeta med svängningarna istället för att stånga sig blå mot dem. Ge oss gärna lite mer kött på benen kring vanor och mående så kommer du få många infallsvinklar. Det kommer inte bara handla om dina menyer, problemet är större än så.
  9. Vill du ha med något matigare på en längre tur kan du ta varm choklad á la LCHF. Det finns med bas på vispgrädde/vatten eller kokosmjölk och i vissa har man även i ägg. Vet att vi har recept runt om i trådarna. Kan finnas i receptbanken på DD också.
  10. Försök låta det ta tid. Det är lättare att få det att bestå då. Sa jag som gärna kör allt på en gång... (Fast jag har lärt mig.) Samtidigt kan du ta dina turer på fjället bara för att det är säsong och oerhört vackert snarare än för att träna.
  11. MariaF

    MAF-tråd

    Idag sov jag ända till kl.6. Det är östrogenet som hjälper (jag har vaknat vid 3-4 länge). Jag gav mig iväg vid 6:30 och det tog ca 1,5tim. Kör på min 15år gamla, röda damcykel (Skeppshult Nova) med 7 växlar.
  12. Nu tar jag upp den här tråden igen för rubrikens skull - Överviktig vs Överfet. Kom hem från en MAF-runda på cykel för en stund sen och läste "Veckans Hörstadius" när den rullade förbi i facebook-flödet. Jag blir om och om igen så ledsen och besviken på DDs och gästskribenters sätt att utrycka sig (inlägget handlar om TV-programmet Bästa Träningen, vilket jag personligen inte sett): "I serien får vi också träffa välrenommerade internationella forskare, och det de har att säga om träning kan sammanfattas i de två orden: MYCKET HÄLSOBEFRÄMJANDE. Däremot är träning inte – något jag tagit upp i den här spalten ett flertal gånger och också upplevt själv – en bra viktminskningsmetod. För viktnedgång är rätt kost mycket viktigare." Kanske är det jag som märker ord? Kanske är det för att jag fortfarande läser orden som en knubbis? Jag läser "det är ingen idé att träna för att gå ner i vikt". Är det bara jag som läser det så? Träning är, precis som det sägs, hälsobefrämjande. Träning förbättrar peristaltiken, smörjer leder, stärker härtat, balanserar hormoner - och förändrar i och med det, kroppsformen. Insulin är ett hormon och alla hormon sitter ihop. Och jag vidhåller att de flesta vill bli slanka, inte nödvändigtvis lättviktiga. Jag tycker resonemanget ovan, att träning inte är bra för viktminskning, missar målet. Det blir, även här hos DD, det eviga tugget om kalorier in och kalorier ut, istället för fokus på balansering. Man kan vara lättviktig och överfet (med fett runt inre organ). En hälsosam kropp blir slank - och normalviktig.
  13. MariaF

    MAF-tråd

    Nyss hemkommen efter en cykelrunda på fastande mage. Skönt väder, inte allt för blåsigt och med nytt längdrekord (ja, inte jämfört med när jag växte upp förstås, då kunde jag ju cykla hur långt som helst...) på 2,5mil. Ökar på pö om pö för rumpans skull. Det är så oerhört mycket lättare att hålla nere pulsen på cykel än när jag springer! Den fluktuerar vilt, det är absolut inte stabilt men den går sällan över 160, bara i de absolut brantaste backarna. Å andra sidan går den ner på vilopuls i branta nedförslut så... När jag springer kan pulsen öka även nedför. Nu sitter jag med en kopp te, insvept i en filt, och känner mig lite ruggig. Inte hungrig, inte sugen, bara frusen.
  14. Minne. Jag har fått ett minne! Småsaker, nästan lite banala men som ställer till det så i vardagen när de glöms bort. Kom ihåg att ta upp kött ur frysen i förrgår kväll för att tillaga som igår. Pojken bad igår kväll om att få ha SOC-tröjan idag och jag kom ihåg att gå ner till tvättstugan i morse. Planerat ringa elbolaget i flera veckor för att byta elavtal och kom ihåg det i morse. Kom på i morse att jag lovat kollegan i måndags att skicka en leveransadress till honom (och kom ihåg att jag inte gjort det). Och... idag, fredag, dag 4 med plåster, så har jag arbetslust, livslust, livsglädje! Inte så det sprudlar, men det finns där... Är det placeboeffekten som slår till, tro?
  15. Hurra! Det finns fler vuxna som gör detta, alltså?! Enligt min yngste son gör inga andra vuxna det... Jag har naturligtvis pliktskyldigast hoppat lite med barnen ibland tidigare men för bara nån vecka sen lärde jag mig slå en volt! Nu har jag blivit lite mesig och rädd igen så jag stoppar mig i snurren vilket retar mig men vänta bara, snart ska jag, liksom sonen, snurra, ställa mig upp och göra en cool dab! Vad blev det för gott i pajen?
  16. Onsdag förmiddag och jag har haft plåstret sen i måndags kväll. Igår hade jag som känningar i äggstockarna och var lite trött. Idag märker jag ingenting speciellt. Var och lämnade blod på morgonen men det känns bra. Har tagit halvledigt de här dagarna för att kunna känna efter. Vet inte riktigt vad jag väntar mig men hoppas känslan av grått ska lyfta.
  17. Eftersom denna länk går till SVT lägger jag den i denna tråd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-proteingrodor-testodlas-pa-sotasen-i-toreboda Naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provodlar "proteinväxter" för att se vad som klarar vårt klimat. Jag får inte riktigt grepp om vilka grödor det rör sig om; Kikärtor och quinoia nämns men man får intrycket av att det är fler... Eller är det bara olika sorters kikärtor? Är de genmodifierade? Jag sökte lite på skolan men hittade inget direkt om detta projekt. Nån som vet mer?
  18. DHEA är ett bra tips! Det började jag med för nån månad sen och vips, sov jag bättre (vilket fick mig att orka söka igen). Det blir ju primärt testosteron av det.
  19. Dr. Eric Berg beskriver som i förbifarten i nåt youtube-inlägg att om man är matt i benen vid minsta motstånd - "It's adrenal!" Så jag har försökt att reda ut exakt VAD det är som ger den där känslan av tunga ben (som jag inte har direkt efter besök hos kinesiologen) men blir inte helt klok på hur det hänger ihop.
  20. Så får det nog bli framöver om detta funkar för just 25:orna sa killen på Apoteket Kronans kundtjänst (som jag gör reklam för nu bara för att han var så hjälpsam) är svårare att få tag i än 50:orna. Sen ska jag hitta nån som jag kan träffa också så jag kan resonera kring doser och upplägg. Idag känner jag mest som lite mensvärk.
  21. Detta diskuterade vi med @Zepp för ett bra tag sen men var det i denna tråd...? Den börjar ju bli rätt lång... Det är nog tyvärr samma med testo som för östrogen, det gäller att hitta nån som kan för ja, det finns att få men skrivs sällan ut. Och är det svårt att hitta nån hyfsat lättillgänglig som kan kvinnohälsa, är det nog ännu svårare för män. Jag gissar att du ev. skulle kunna bli portad från gymmet, tydligen fastnar flest på Friskis & Svettis tester. Eller om det kanske är de som testar flest...?
  22. Var 4e amerikansk kvinna mellan 45-55år (tror jag det var) äter antidepressiv medicin. Som om det är brist på serotoninåterhämmare snarare än östrogen... Serotoninet följer östrogenet påmindes jag om häromdagen men är det då inte bättre att höja serotoninet med hjälp av ett bioidentiskt östrogen än att stoppa i sig enzymblockare?