MariaF

Medlem
  • Innehållsantal

    5 042
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    572

Allt postat av MariaF

  1. Jag får upp en annan men med mätstickorna inkluderade för ca 2000 så totalt kanske de hamnar lite lika ändå, prsimässigt. Fick ju börja med att kolla vad det handlar om och det hittade jag en beskrivning på här: http://minprestation.se/2018/08/13/anvadningsomraden-med-laktatmatare-for-idrottare/ EDIT: Fasen Peter! Nu har du fått igång mig!! Jag skulle ju bättra på blondinen, det kostar ungefär lika mycket...
  2. Vad är det med din hälsena? Jag hade problem i 35år och sen började jag med postural träning och då försvann det... Tänker om du lastat fel på nåt vis..? Det kanske är dags att implementera lite elektronik i träningen... Dr Maffetone säger ju själv att hans metod går ut på att lära känna sin kropp och dess förmågor och för oss som inte är så smarta kanske det kunde vara nåt...? Det är ju den faktiska brytpunkten som är intressant.
  3. Nej precis, eftersom de saknar byggstenar/näring i form av fettsyrorna EPA och DHA och lastar sig med både socker och oxalater.
  4. I min tankevärld ska vi äta sådant som ger oss byggstenar, dvs näring. Enbart blodsockerkontroll kommer inte att hjälpa även om det är en del av att hålla sig frisk. Avgiftningen kräver folat (B9) och det hittar man främst i gröna blad. Av detta tillverkar kroppen själv vissa antioxidanter, tex glutation. Har man autism kan kroppens förmåga att metylera B9 vara nedsatt och då fungerar inte avgiftningen varför tillskott av typen metylfolat kan vara lösningen för att just glutation är en oerhört viktig antioxidant för just avgiftning. Problemet med vetenskapen idag är att det finns så många olika saker man kan bevisa om man vill det, antingen genom att utelämna info eller utgå från en viss förutsättning, typ som när man kom fram till att fet mat från snabbmatskedjan är dålig men "glömde" att pommes frites:en visst innehöll potatis också (förutom billig olja). Med andra ord kan man inte riktigt lita på forskningen men försöka ta in både för och emot och dra egna slutsatser, något som kan vara nog så svårt när man redan är vinklad åt ena eller andra hållet.
  5. MariaF

    Psoriasis

    Välkommen till forumet, Mattias M! Vad jag lärt mig om psoriasis (försökt hjälpa min far men han har väl inte riktigt uppskattat mina idéer om att utesluta godis och bröd...) så är den kopplad till tarmen och tarmhälsan så för att psoriasisen ska bli bättre behöver man läka tarmen och det är inget lätt jobb. Fördelen med LCHF/paleo är att det blir naturligt lågt sockerinnehåll, spannmålsfritt och kan man låta bli mjölkprodukter så är det också att föredra. Mycket gröna blad och andra vattenlösliga fibrer är också bra. Socker och stärkelse i större mängd orsakar inflammationer i kroppen. Inflammation i tarmen är nog det vanligaste tillståndet vi har i västvärlden idag men de uppstår på andra ställen också, t ex i muskler och leder som yttrar sig som diffus värk eller för all del, påtaglig värk i form av reumatism. Gluten är ett samlingsnamn för ett antal växtproteiner i spannmål och dessa förstör tarmluddet och det i sin tur hämmar näringsupptaget. Gluten bidrar också till att luckra upp fogarna mellan cellerna i tarmväggen och man får det som kallas läckande tarm, eller tarmpermeabilitet. Då släpps det in främmande ämnen i kroppen som egentligen skulle stannat i tarmen och bajsats ut. Kasein, mjölkproteinet, har snarlik effekt på fogarna. Homogenisering av mjölk, dvs när man slår sönder mjölkfettet för att grädden inte ska flyta upp på ytan, ger partiklar som kan ta sig igenom en läckande tarmvägg då de, om jag förstått rätt, påminner om modersmjölkens uppbyggnad. Då får vi in en annan arts mjölkprotein rakt in i vårt boldomlopp. Homogeniserad mjölk används till allt; fil, yoghurt, ost... Gröna blad, grönkål och den typen av växter innehåller dels folat som behövs i det som kallas metyleringsprocessen som i sin tur behövs för 150-200 olika processer i kroppen, bl a avgiftningssystemet. Dessutom göder de tarmens goda bakterier. Vi har ju nåt kilo bakterier i tarmen som vi ska försöka hålla i shack så att sammansättningen av olika stammar blir bra. Så jag vill påstå att prio ett är att läka tarmen och det tar minst tre månader. Efter det kan man experimentera med olika saker för att se vad man får för reaktioner. Vill man ha hjälp och gå hardcore direkt finns något som kallas AIP, autoimmuna protokollet, men då utesluter man typ allt och återinför långsamt en sak i taget, dvs oerhört tålamodsprövande och tråkigt. Kanske är det enklare att börja med mejerifri LCHF och se vad man får för resultat, så får man bra bas att stå på om man senare vill gå vidare om resultatet inte riktigt är där man vill ha det.
  6. Det forskas vidare på vad vi faktiskt åt under stenåldern. Just nu kämpar man med att slå hål på myten (?) att vi åt mest kött. While the evidence around meat eating is clear, the role of plant foods is less understood. Animal bones can last millions of years and still show cuts made by human butchering tools, whereas almost all plant remains disintegrate. Att vi åt växter tycker jag är rätt logiskt men massor av stärkelse? Om man tittar på moderna grödor så är de kraftigt förädlade jämfört med sina vilda förfäder och många växtdelar som rötter är träiga och svårsmälta, i alla fall innan de kokats. Och att baka på torkade, malda rötter, vilket nämns i artikeln, känns också lite långsökt. Men vem vet, det kanske var så? Tubers and cereals are full of starch – making them good sources of glucose, which is important for brain growth as well as energy, says Dr Henry. She leads a project called HARVEST which is studying the diets of early human species and the role of plants as food. Tubers are organs where plants store nutrients – modern examples include potatoes and yams. The so-called Paleo diet eschews cereals, recommends few carbs and promotes meat and vegetables. But archaeologists say it does not represent the full diet of hunter-gatherers who ate cereals and relied on carbohydrates. HIDDEN FOODS researchers found remains of legumes, oats and acorns in 10,000-year-old teeth from the last hunter-gatherer groups who built villages along the Danube river. ‘This shows our idea of a Paleo diet as primarily based on protein intake is completely wrong,’ said Dr Cristiani. [Min understrykning.] Just den mening jag strukit under fick mig att ifrågasätta hela studien och undra vem som bekostat den. Förlåt om jag är konspiratorisk, men bara för ATT man hittat spår av växter så är idén att paleo av den gamla skolan i första hand är köttbaserad "completely wrong"..? Det är väl ingen som ifrågasatt att man åt det man kunde, både av djur och växter? Fast å andra sidan, det är en tidningsartikel, den som plitade ihop den kanske bättrade på lite...? https://horizon-magazine.eu/article/how-stone-age-humans-unlocked-glucose-plants.html?fbclid=IwAR1pOUHk1waWmW03BSgBkic5ppXzTVN2Mz-vfd51PYuiZW25IV6g7_sPjl4
  7. Nu har det blivit en intensiv vecka igen. Kundens fabrik får spänning inkopplad nästa vecka och i sista stund upptäckte vi en saknad funktion... 40tim på tre dagar är ovanligt mycket för mig... Nåja, jag har haft ett samtal med chefen så nu tar jag påsklov ihop med barnen och därefter tar en kollega över den sista delen av projektet som innehåller datum-deadline, så ägnar jag mig åt att samla ihop alla lösa trådar av det som hittills är gjort. Det är inte lätt att vara support åt en drifttagare, medan en annan del håller på att byggas och montaget har frågor och man samtidigt ska konstruera en tredje utbyggnad... Tidplanen var lång men utförandet slag i slag och med en överhettad marknad har konstruktionen blivit försenad pga av andra projekt. Det hade iofs inte hjälpt att sätta igång tidigare med detaljkonstruktionen, för har kunden inte riktigt ordning på hur det ser ut i dagsläget så det blir en del happenings på vägen. Nackdelen med att lyfta frågan om att man är på väg åt fel håll är att det drar igång en apparat jag helst inte vill vara en del av. Jag har dock funderat på att ta emot ett möte med företagshälsovården där man kan få veta vad de har att erbjuda. De har läkare (östrogen eller remiss till gyn?) och PTs (löpteknik?) och säkert psykologer och annat också. Jag tänker att löpteknik kan vara bra eftersom det är så jag hanterar stress bäst; jag springer. Yoga kan också vara intressant. Det var en spännande upplevelse att bo på hotell nu. Mackorna var förbredda och inplastade. Juicen upphälld med plastfolie över glasen. Ägg fick man äta med plastskedar. Det enda man fick hälla upp själv var kaffe/te. Man står sig rätt länge på 3 kokta ägg och ost/salami utan bröd. Fast jag saknade frukostbuffén, de brukar ha en väldigt bra sådan. Just idag visar sig stressen i form av trötthet och huvudvärk men det blev lite studsmatta på eftermiddagen och en promenad är planerad inför kvällen. Hoppas att de fina dagarna håller i sig så jag får kommit igång med MC-åkandet också!
  8. Jag skulle behöva gå upp 10kg i vikt om jag ska väga som i 18års-åldern.
  9. Ja, jag har lite Matriarch 20 kvar som jag kör ihop med DHEA nu men man har ju inte hud så det räcker med 5 pumpar... Jag funderade på import men vet inte hur det funkar från GB efter Brexit och nu i Coronatider?
  10. Behovet av tillskott kommer sig nog av att jordarna utarmats av dagens odlingsmetoder, både matjordslagrets tjocklek och näringsinnehållet samt taskig djuruppfödning/djurfabriker där djuren inte får bra och artegen föda.
  11. Rapsolja är den minst dåliga av fröoljorna, solros en riktig värsting. Det man i sammanhanget avser är innehållet av omega 6-fettsyror, något vi får i oss alldeles för mycket av idag. Dessa fettsyror använder kroppen vid inflammation, medan omega 3 läker/dämpar inflammation. Därav kallas omega 6-syrorna inflammationsdrivande, dvs kroppen får en obalans om man äter mer omega 6 än omega 3. Sedan finns det flera olika syror inom omega 6 resp omega 3 som har olika egenskaper. Alla är inte biotillgängliga på ett bra sätt, t ex alfalinolensyran ALA, som är den omega 3 som finns i växter. Om du äter rotfrukter, röd paprika, tomat osv så sticker kolhydraterna snabbt iväg. Gröna blad, kål mm har lägre kolhydratinnehåll.
  12. "Sunt förnuft" är ju väldigt subjektivt, det är väl det som är problemet. Och vill man att det ska vara på ett visst sätt så kan man ofta resonera sig fram till en bra förklaring till varför det är just så. Men visst sitter mycket inpräntat i oss "jag borde..." kommer ofta utifrån. Jag gillar din tanke om att ta godbitarna ur allt och anpassa till sig själv, @Tr0llet! Jag och Effie följdes åt med ALP och jag tyckte det funkade bra men det gjorde det som sagt inte för Effie. Men visst kan man ta principerna för ALP och köra t ex frukostlöst om man vill. Lätt som en plätt! Det är väl som med alla andra metoder, man testar grundtanken och följer "reglerna" först och efter ett tag när man stöter på problem får man justera.
  13. Just de symptomen jag citerade lärde jag mig om i veckan - det är ju förrädiskt värre! Först krasslig, sen bättre och sen jäklar slår det till...! Åh, vad sorgligt att du åkt på det! Låter inget vidare... Kryakram!
  14. Det är mycket jobb nu. En hel del övertid och jag är så trött. Igår kväll lade jag mig vid 19-tiden, somnade strax efter och sov nästan till kl.6 idag. Jag som visserligen alltid är kvällstrött men brukar vakna/dåsa om vartannat från kl 3 eller så annars. Igår joggade jag en tur till det lilla bageriet på landet (jag var kurir åt billösa föräldrar) och fick ihop 11km men det är allt jag sprungit på en vecka. Matmässigt har det varit rätt lugnt men i onsdags, på väg hem från fabriken blev det en chokladkaka ur automaten. Det som inte fick hända, hände nämligen. Vi (kollegorna på företaget där jag jobbar) klippte av fel kabel och fabriken tvärdog! På ett sätt är det i just den stunden vääääldigt skönt att kundens fabrik står still... Stresspåslaget i den stunden är rejält ändå. Sedan blev det samtal och pappersexercis och så innan vi kunde ta kväll och jag kom inte iväg hemåt förrän efter 8 på kvällen (då brukar ju jag borsta tänderna...) och hade nästan 2tim hem. Nåja, har inte märkt nåt sug specifikt efter den chokladen. Trädgårdsarbetet har inte kommit igång pga av att jag antingen är så trött att jag inte kommer ut eller sitter och jobbar. Det enda jag tvingar mig att göra är springa eller promenera. Vårvintern är inte min årstid som jag nämnt förr och jag har inte rest mig ur dippen än, det brukar vända senare i april så jag är inte orolig, jag kommer igen! Rätt nöjd över att jag lättat på andra krav på mig själv. Det tar sig!
  15. Nämnde för maken att nu är det kris; progesteronkrämen är slut hos leverantören och beräknas komma in först i slutet av april och vem vet om det kommer funka med stängda gränser osv... varpå han vänder sig mot trappan och tjoar upp till barnen -"KIllar! Packa väskorna, vi ska åka på semester!" Ja, det är faktiskt kris om min sista burk inte räcker... Dessutom är tydligen alla styrkor på östrogenplåster slut på apoteken (det använder inte jag). Vad är det med bioidentiska hormonersättningar eftersom de tar slut? Ser inte tillverkarna behoven? Enligt progesteronets bruksanvisning ska man ha uppehåll från dagen innan mens och fram till ägglossning och därefter smörja önskad/behövd dos fram till dagen innan nästa beräknande mens. Jag har fått gå ifrån det uppehållet i rent överlevnadssyfte, inte minst överlevnaden för de runt mig som ni säkert förstod av makens kommentar. Jag blir så "moody". Mest arg. Nu, för att dryga ut min sista burk progesteron, testar jag med DHEA så här när man "ska" ha uppehåll med progesteronet. Jag har testat det tidigare utan resultat, märkte ingenting, men nu har det gått nåt år eller kanske tom två, sen sist (har köpt ny burk) och några dagar in i testet verkar det rätt ok... Håller tummarna. DHEA är förstadie till testosteron och östrogen men kan så här i klimakteriefasen höja testot lite för mycket vilket jag lär märka om jag får grövre hår på kroppen och liknande typiskt manliga drag. Jag har haft lite huvudvärk några dagar. Osäker på om det är stressen eller DHEA jag fått den av.
  16. MariaF

    LCHF

    Härligt, Tjobbo!! Grattis till väl utförd resa! 💥
  17. Det är vanlig mat, kött/fisk/ägg/fågel, fett och grönsaker. Grejen är att man blandar dem på ett speciellt sätt vid olika måltider. Man vill t ex inte äta större mängd kolhydrater ihop med fett (namnet kommer sig av leptin, ett ämne som behöver lite socker för att delta i mättnadsregleringen på ett bra sätt). Inte för att det är större mängder kolhydrater men allt är ju relativt.
  18. Jättekul att du vågar prova! Du kommer att ha bra och dåliga dagar men det är bara att resa sig och fortsätta även om det känns som att allt är förstört. Det är det inte. Och ladda upp med tålamod, det är ofta man behöver ha det, det går inte spikrakt neråt för alla (fast du kan ha tur och tillhöra de det blir så för, förstås). Ge det några månader. Glöm inte mäta dig nu, ibland står vågen still medan centimetrarna försvinner. Vet du skillnaden på hunger och sug? Det är viktigt att förstå att det är skillnad. Efter en timme brukar det vara suget som kommer, i alla fall bland oss kolhydratomaner. Lycka till!
  19. Ja, jag har testat. Gick från 62 till 58kg. Blev framför allt mer "benig" ovanför bysten men även magen plattade till sig. Tyvärr gick jag på långtidsvarianten (mer äta som vanligt) av det och fick en del stresspåslag med medföljande överätning (om än LCHF) så jag höll inte de kilona borta men det är inte metodens fel. Jag är övertygad om att det är just stress som gör det så förbonkat svårt med vikten när typ keto inte funkar men med en sådan här metod som stöttar lymfa och lever så minskar i alla fall belastningen för de städande organen och kroppen får det lite lugnare, även om stressen är kvar vilket absolut kan påverka. En kropp med icke fungerande avgiftning är ju liksom stressad/belastad i sig.
  20. Förra veckan satt jag på jobbet 3 av 5 dagar. Vi var 6 pers där och alla har egna kontor. Idag håller jag mig hemma för jag har antydan till nästäppa (och barnen får vara hemma också) och märker väl om det bryter ut nåt.
  21. Usch, inte kul...! Kan det vara så att du tillhör de som PF och keto inte funkar för? Det finns sådana (fast det vill inte alla kännas vid ). Funderar på om din lever och lymfa fungerar som de ska? Läs hos Anna Hallén och hennes ALP och se om du får nån ledtråd där. ALP handlar om att cykla maten (mer paleo än keto) och vi är många som stått still länge och inget hjälpt på som fått fina resultat av det.
  22. Så länge du får tillräckligt med näring/byggstenar i form av vitaminer, mineraler, aminosyror, fettsyror osv när du äter så kan du fortsätta. Att variera fastepreioderna tycks ju vara ett sätt att lura kroppen att inte fastna i platåer så det torde vara bästa sättet.
  23. Nej, all stress känns inte som stress. Långvarig stress, t ex, märker individen sällan av själv. Inte heller all akut stress, typ som svält utan man upplever sig kanske mer alert (eftersom kroppen måste vara det för att hitta mat). Om man däremot drabbas av att det kör ihop sig, någon närstående blir akut sjuk eller liknande, då blir det en mer påtaglig stress men rent fysiologiskt är det samma hormonpåslag.
  24. Den fysiologiska stressen är inte samma sak som att känna sig stressad. Och klar i knoppen blir du av ketoner.
  25. MariaF

    MAF-tråd

    Småjoggar en del igen nu. Har inte riktigt fått bukt med muskelfästet som bråkar och inte heller plantar fasciosis:en men det är på gång, jag kör mina posturalövningar om inte varje dag så i alla fall regelbundet. Dessa ska förhoppningsvis lossa på problemen i foten i alla fall. Det är mest efter en lång runda som det gör ont. Idag tog jag bussen strax efter sju på morgonen och hoppade av långt ute på landet där bussen vänder. Sedan strävade jag efter att hålla 75% av maxpuls via gamla banvallen över till nästa lilla samhälle och därefter tillbaka till mitt eget. Hade jag inte åkt buss hade rundan blivit 2,7mil, nu blev den 1,7. Det finns ett ställe där man kan gena lite och jag ska kolla Kartportalen på kommunens hemsida och se vad det blir, kanske kan jag öka på och satsa på den rundan om jag får ner den några kilometrar? Ibland är det svårt att komma ihåg vad syftet med träningen är. Just nu är det uthållighet, att orka vara ute länge men det är allt surt att tempot fortfarande är så dåligt.