tomha

Medlem
  • Innehållsantal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

34 Bra

Om tomha

  • Rank

  1. Om man inte har en ordentlig mixer så tycker jag det brukar bli bäst att skaka kaffet. På jobbet har jag tät termosmugg, och när jag hällt i kaffe och fett stänger jag, och skakar som tusan. Jag gillar detta klart bättre än lattevispat eller ovispat. För övrigt är det mycket trevligt med gurkmeja i fettkaffet.
  2. tomha

    hög urat

    Det verkar som det finns risk för förhöjda uratvärden vid ketos eftersom njurarna prioriterar att transportera ut ketoner framför urinsyra. (se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/488876för referens) obs, jag är lekman och kan totalt ha missupfattat nåt.
  3. tomha

    hög urat

    Peter, som du nämner så finns det många fina kommentarer om gikt här, i flertalet trådar. Jag hoppades denna tråd skulle kunna fokusera på just urat.
  4. tomha

    hög urat

    I samband med ont i foten och feber har de mätt upp höga uratvärden hos mig. 600 i måndags, 400 i onsdag och 600 i går. Tydligen vill man ha ner det under 300. Jag äter inte så mycket kött och sånt att det borde vara ett problem. Däremot går jag ned i vikt lite fort, fast det är inte mitt fel, det bara blir så med lchf. Nån här som vet nåt om uratvärden? Enligt wikipedia så är urat en av de kraftfullaste antioxidanterna i blodplasma. Jag har börjat äta cvitamin och dvitamin och o3. kan det ha nån påverkan?
  5. tomha

    kortison

    Sedan några dagar äter jag ett mg kortison per dag pga förmodad gikt. Jag förstår att kortisonet inte är bra för mitt blodsocker, men tokont i foten och feber är inte heller bra. Några tips på vad jag kan räkna med händer, och finns det något att göra åt det? (det finns en liknande tråd om kortison här http://forum.kostdoktorn.se/topic/7705-fick-proppar-i-en-lunga-%C3%A5t-lchf/
  6. Charlotte Erlanson-Albertsson, professor vid Lunds universitet, tipsar om kostråd. Klart sevärd även om hon inte riktigt är LCHF. Framförallt gillar jag hennes prat mot slutet om hur viktigt det är att njuta och verkligen förväntansfullt uppskatta maten. https://youtu.be/B6SsGTefEeY
  7. Jag har inte gjort någon mätning än, trots att jag är sugen på att testa. Jag vet tyvärr inte riktigt vad jag skulle göra med resultatet. Har ni några tips där?
  8. tomha

    Vaniljlaxröra

    Det känns konstigt med vanilj och lax, men det funkar jättebra ihop. 7 ingredienser, klart på 20 minuter och så gott. Man behöver: tinad laxfile fryst spenat lite purjolök ordentligt med smör olja (jag använde mct) salt vaniljpulver (OBS inte vaniljsocker) Ångkoka den frysta spenaten i 5 minuter. Lägg dit lax och purjo och ångkoka vidare i ca 10 minuter. När laxen är klar, häll upp i en skål ihop med smör och olja och kryddor. Blanda Ät
  9. hm, det verkar som det går att göra iskaffe med skirat smör, ghee. https://www.bulletproofexec.com/iced-bulletproof-coffee-recipe/
  10. Jag har inte lyckats få till något iskaffe som blivit bra. Däremot ett halvkallt "vaniljte" med kokosolja och smör och vanilj som man mixar ihop med varmt vatten och sen låter svalna, men inte så länge att smöret stelnar...
  11. Jag såg ett lite oroande påstående nånstans att d-vitamin som kosttilskott stänger av produktionen via solljus. Stämmer detta, eller är det ofaligt att att ta en liten dos. Jag tar kosttillskott med dvitamin och k2.
  12. Själv har jag sen i söndags värsta soleksemet på länge. Trots LCHF och extra intag Dvitamin.
  13. Hur gör man och hur länge håller det? /T, på väg till utomlandet där riktig mat bara finns till frukost...
  14. Jag är på väg till England för en veckas jobb. Varje kväll brukar avslutas med pub och ett par öl. Vad rekommenderar ni att man dricker istället utan att skämma ut sig? /T
  15. Jag försökte läsa på lite om oljor för ett tag sen. Om linfröolja tvistar de lärde. Enligt en del är den bra och enligt andra dålig. Att den oxiderar lätt förstår jag. Hur ligger det till med omega3? Enligt livsmedelsverket innehåller den 14 gram fettsyra 18:2 (omega 6, linolsyra) och 51 gram fettsyra 18:3. Som jag förstått är fettsyra 18:3 antingen (ALA, Alfa-linolensyra), dvs omega3 eller Gammalinolensyra, dvs omega6. Nån som vet hur det ligger till? Linfröolja verkar också helt sakna de längre fettsyrorna EPA, DHA och DPA. De omega3 syror som finns i de flesta kosttilskott.