Jump to content

iAnna

Medlem
  • Posts

    1,842
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    60

iAnna last won the day on September 28

iAnna had the most liked content!

About iAnna

  • Birthday 01/01/1962

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

2,714 profile views

iAnna's Achievements

Veteran

Veteran (5/7)

6.7k

Reputation

  1. iAnna

    Njursten

    Lever, ägg, sardiner, grönkål t ex.
  2. Äter du LCHF? Sen hur länge?
  3. Mest näring finns i lever, sardiner, ägg och rött kött. Bläddra bland råvarorna här http://matkalkyl.se/naringstatarika-livsmedel.php
  4. Jag förstår inte riktigt ditt problem. Totalkolesterol är svårtolkat och säger oftast ingenting. Det viktiga är högt HDL och låga triglycerider. Dina "kvoter" är gröna, så ingen ko på isen. https://www.kolesterolkalkylator.se/kolesterolkalkylator/
  5. Kokt ägg (slipper diska grytan då) med en burk sardiner (kan ätas direkt ur burken).
  6. Stekt lever med lök. Ägg med eller utan bacon kan varieras i det oändliga - med olika kryddor. Steka en entrecôte, salt och peppar, med hemmagjord kryddsmör (eller det kanske är överkurs?). Inte behöver man variera sig så mycket, så länge man håller sig till näringsrika och näringstäta råvaror.
  7. Då köpte du inte äkta vara - ekologisk ohomogeniserad vispgrädde 40%.
  8. I början av min LCHF-karriär höll jag också på att leta substitut, baka och experimentera. Blev besviken och ledsnade snart eftersom det aldrig blev som riktigt bröd. Sen skippade jag brödet helt för riktig mat.
  9. Är ingen expert på varken fasta eller ketos, men för mig hänger det ihop. Ju mer ketogent jag äter desto lättare blir det att fasta. Fastar nu typ 23 h om dygnet. Har läst att det ska funka bättre med oregelbundna fastor, ibland 36 h, ibland 3-4 dagar, ibland varje vecka, ibland varannan månad. Förstår inte riktigt vad du menar med "risk att sabba?". Sabba vaddå?
  10. Kan tyvärr inte svara, dels för att jag inte tror på kalorihypotesen och dels för att jag anser att enkel- och fleromättat fett bör minimeras pga högt omega-6 som är inflammatoriskt. Enligt min åsikt är det bättre att titta på näringstäthet och näringsrika råvaror, än makronutrienter (det visar sig att det ofta hänger ihop ändå, så det löser sig ). Ett tips kan vara att titta på Matkalkyl för mer detaljer om vad råvaror innehåller. Ytterligare en aspekt är hållbarhetsperspektivet. Funkar det i längden att vi äter oljor och andra livsmedel/råvaror från andra sidan jorden? Är det inte bättre att satsa på lokalt, småskaligt, ekologiskt? Varför gå över ån efter vatten?
  11. Har du testat Kolesterolkalkylatorn? https://www.kolesterolkalkylator.se/kolesterolkalkylator/
  12. ... och sen den gamla vanliga ihopblandningen av orsak och verkan. Inte en tanke på metabolt syndrom eller felaktig kost.
  13. Jag funderade på hur "friska" de 25 000 personerna var. Hade alla normal blodsockervärde, normalt blodtryck, ingen åt nån medicin ...? När min man (60+) var på vårdcentralen för ett par år sedan, var han den första patient i den åldern som läkaren någonsin haft, som inte åt mediciner och dessutom hade alla värden normala.
  14. Har du provat att förändra kosten till LCHF? Om medicineringen gäller statiner för att sänka blodfetterna, skulle jag läsa på två gånger om biverkningar och om de verkligen hjälper på problemet. Kolesterolhypotesen måste vara fel
  15. Man får äta precis vad man vill. Jag vill helst äta näringsrik mat för att hålla nere blodsockret. Naturbeteskött, dessertost, bär från skogen med grädde ...
×
×
  • Create New...