iAnna

Medlem
  • Innehållsantal

    1 444
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    26

iAnna vann senast 7 Oktober

iAnna hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 750 Enastående

Om iAnna

  • Rank
    Veteran
  • Födelsedag 1962-01-01

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Stockholm

Senaste besökare till profilen

1 117 profilvisningar
  1. iAnna

    Läkemedelsfråga pest eller kolera?

    Om du har Facebook kanske du kan få hjälp i Smarta Diabetiker (Gruppen).
  2. iAnna

    Får inte ihop det

    Tänk dig tallriksmodellen från Livsmedelsverket, där ⅓ är kött/fisk, ⅓ är grönsaker och ⅓ är pasta/ris/potatis. Då ska du byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker. Kött/fisk steker du förstås i smör, och på grönsakerna kan du ringla olivolja. Lätt-plätt!
  3. iAnna

    Kvarg och vispgrädde?

    Man kan också göra hemmagjord kefir och bestämma fetthalten själv. Kefir gjord på grädde och där vasslen silats bort är himmelsk!
  4. Det Zepp menar, skulle jag tro, är att middagsrester funkar fin-fint som mellanmål. Så nästa gång gör en större sats, så att det räcker både till sonen och nattamaten. Middagsrester fungerar också alldeles utmärkt till frukost.
  5. iAnna

    Får inte ihop det

    Jag gör coleslaw med vitkål (och ev morot), majonnäs, hemmagjord tacokrydda och hackade pumpakärnor. Man får hålla sig framme, för ungdomarna tar för sig.
  6. iAnna

    Får inte ihop det

    Skriv ut de här guiderna och sätt upp på kylskåpet. De är inspirerande och övertydliga för hela familjen. https://www.dietdoctor.com/se/visuella-guider-till-lchf
  7. iAnna

    Får inte ihop det

    Jag brukar satsa på att få varje måltid enligt principen 20 E% protein, 75 E% fett och 5 E% kolhydrater. Om det är per måltid eller på hela dagen spelar ingen roll, eftersom vi talar om %.
  8. iAnna

    Får inte ihop det

    Så här ser din frukost ut i Kostbevakningen. Som Erik 2 skriver är det alldeles för lite fett. Sträva efter minst 75 E% fett i varje måltid (nedersta raden). https://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2+stekta+ägg 50+g+skinka 2+st+ostskivor 50+g+makrill 3+msk+keso 1+st+tomater 1+kopp+te
  9. iAnna

    Ägg fråga / Ketos

    Tänk på att äta salt, vitaminer och mineraler om du fastar länge. Men det kanske du redan gör. https://www.dietdoctor.com/fasting-and-re-feeding-syndrome
  10. iAnna

    Om omega 6 oljor!

    Välj alltid ekologiska mejerier!
  11. iAnna

    Kombucha?

    Vet inte ... själv kör jag hemmagjord kefir. Känns bra i magen.
  12. iAnna

    Godmorgontråd?

    Oj, vad många nya ord man måste lära sig! Skogsbruksplan, bonitet, huggningsklasser och annat spännande. Vi håller på att köpa en "bebyggd lantbruksenhet" i norra Jämtland. Nu väntar vi på att förvärvstillståndet ska beviljas.
  13. iAnna

    Förvirrad :)

    Huvudet på spiken! Grönsaker kan du komplettera med för att lätta upp lite och ge variation om du behöver.
  14. iAnna

    Migrän, frusen och lågt BS

    Inte ett iota faktiskt. Mer än att äta ketogent (ren svensk ekologisk mat). Försöker jobba lagom mycket och sova bra. Nu förtiden drabbas jag bara en handfull gånger om året av migrän. Min "religiösa övertygelse" säger mig att det inte är Darwins/Guds/vem-man-nu-tror-på mening att man ska stoppa i sig extra hormoner. Jag vill lösa det på naturlig väg.
  15. iAnna

    Migrän, frusen och lågt BS

    Jag får migrän av hormonsvängningar, oavsett vad jag äter. Östrogen och progesteron och hela den biten.