Jump to content

iAnna

Medlem
  • Posts

    1,813
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    56

Everything posted by iAnna

  1. Man kan i princip äta hur mycket och lite man vill av allt, så länge det är bra lchf-råvaror man lagar mat av. Sen äter man när man är hungrig och slutar äta när man är mätt. Det finns de som rekommenderar att man ska inleda varje måltid med en entrecôte. Då vet man att man har fått i sig rätt fördelning av fett & protein samt bra näring. Sen kan man fylla på med hur mycket grönsaker man vill.
  2. Forskningen går framåt! "Evolutionsantropologen Herman Pontzer menar att den som vill gå ner i vikt i första hand bör hålla koll på kosten – inte träningen. – Träning är livsviktigt för hälsan, men inte av det skäl vi tror. Du kan aldrig springa ifrån en dålig kosthållning." You cannot outrun a bad diet (låst artikel på DN)
  3. @MariaF Testa denna länk istället https://www.dn.se/sport/forskare-kan-ha-lost-gatan-om-vad-som-ar-for-mycket-traning/
  4. "En ny svensk studie visar att höga mängder högintensiv intervallträning leder till sämre blodsockerreglering och förmåga hos kroppens celler att producera energi." Då fortsätter jag som hittills. Lagom är bäst!
  5. Bra fråga! 1. Man behöver inte så mycket fett, bara olivolja på grönsakerna och smör att steka i. 2. Ja, teoretiskt. 3. Protein. Typ kött, fisk och ägg.
  6. I början av min LCHF-karriär undrade jag också det. Men nu fem år senare tänker jag "ät om du är hungrig, sluta ät när du är mätt". Det blir så mycket enklare, vissa dagar är man mer hungrig än andra.
  7. Om jag vet att jag gör rätt med mat, sömn och rörelse, hade jag inte varit orolig. Om du känner dig frisk och inte har några symptom på gikt eller njursten, skulle jag avvakta till nästa prov (6-12 månader?).
  8. Jag hade en kollega som också fick en godartad tumör vid hypofysen och även en annan kollegas fru. Det är tydligen inte helt ovanligt. I båda fallen slutade det det lyckligt efter operation.
  9. Pemmikan brukar vara standardsvaret. Min man, som har sprungit ultralopp, har haft med ägg, pemmikan, "saltvatten", nötter ...
  10. Ditt resonemang låter klokt. Jag håller tummarna!
  11. Oj, jag har vist glömt att säga att vi har fått tillökning i trädgården. Än har de bara stått på tröskeln till det gröna. Inom två veckor kommer det dessutom två kalvar och en handfull kattungar.
  12. För mig funkar allt och det ser nästan ut som vanligt, bortsett från att alla har fått en blå raket med rank på sin avatar. Dessutom en skum text längst ner på varje sida. Använder Mac & Safari.
  13. Personligen skulle jag använda mig av olivolja i salladen. I Sverige är crème fraîche 34 % fett, den brukar jag blanda med lika delar majonnäs (80 % fett) och i med goda kryddor. Det blir nån sorts "hamburgerdressing".
  14. Vad är det för hälsomässiga skäl du tänker på? I min värld är svenskt naturbeteskött bättre för både hälsa och miljö, än industrins broiler och norsk lax. En fettreducerad crème fraîche? Nej tack, jag kör hellre fullfeta produkter om det ska vara.
  15. Apropå besviken på Diet Doctor - så är jag mer besviken på att det är så svårt att hitta fakta på sidan. Sökfunktionen är urkass! Hur man än klickar Ö V E R S K Ö L J S man av recept och matbilder. Tacka vet jag Smarta Diabetiker (Gruppen) på fejan, där är matprat och matbilder bannlysta.
  16. Tror också de flesta här på forumet rekommenderar mer salt än vad Livsmedelsverket gör. Salta så att det smakar bra är också en användbar tumregel, lagom är bäst. "Att personer som hade ett mycket högt intag av koksalt oftare drabbades av hjärtinfarkt och stroke, men det gjorde också personer med ett förhållandevis lågt intag av salt. Lägst risk för ny hjärt-kärlsjukdom hade de med ett saltintag på 7,5 till 15 gram per dag. I Sverige ligger intaget i snitt på 10 till 12 gram, enligt Livsmedelsverket." https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/allmanmedicin/faran-med-svenskarnas-saltintag-tonas-ner-i-stor-studie/
  17. Tror de flesta här på forumet håller med Tim Noakes - drick när du är törstig!
  18. Får man fråga varför? Är det för att du tycker synd om djuren, eller är plånboken för tunn, eller för att "man kan få cancer av kött"? Eller nåt annat? Det går inte att komma ifrån att ägg, kött och inälvor är de mest näringsrika och näringstäta råvarorna. Det går att hitta billigare delar av animalier, ibland finns det extrapris och sånt. Tycker man synd om djuren - fine, jag har inga problem med det.
  19. Mer naturbeteskött och mindre raffinerade växtoljor är det korta svaret.
  20. En del mår ju inte bra av att äta så mycket fibrer och grönsaker. Tycker som övriga, det ser inte så näringstätt ut, mest en del vattninga grönsaker och nötter med omega-6. Försök få i dig mer näring från ägg, fisk, skaldjur - och lever!
  21. Man brukar säga att protein bör vara 20 E%, fett 75 E% och kolhydrater 5 E%. Lägg gärna in "extra fusket" (blodapelsin, skinka, 86% choklad) så ser du mer exakt vad du får i dig.
  22. Ja, orre är rätt! https://www.fageln.se/art/orre.aspx
  23. Smör innehåller mjölkprotein. Eller menar du ghee helt fritt från mjölkprotein?
  24. Se vad fint man kan hitta i en skogsträdgård!
  25. Nja, men lite tidigt än. Jag tänker plocka dem när de blommar, hänga dem upp och ner för att torka och sen ge dem till hönsen i vinter.
×
×
  • Create New...