Meja

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Meja

  • Rank
    Nyanländ
  1. Tänkte uppdatera lite. Jag har gått ner 8 kg i vikt! På enbart kosten, ingen träning. Nu senaste månaden har jag avvikit från LCHF, dvs. tagit en semla, ätit pommes och sånt. Jag känner att det inte är min grej att följa LCHF så strikt... Men kommer fortsätta hoppa över pasta, bröd och ris och äta mer grönt osv. Jag har med LCHF fått upp ögonen för kolhydraterna, och jag tror det är orsaken till viktnedgången, medvetenhet om vad jag äter!
  2. Ja, jag tror att stor del av det kan vara vatten. Jag har inte känt fler blodtrycksfall och inte haft mer huvudvärk så jag tror att kroppen har vant sig nu.
  3. Tack för bra svar! LCHF verkar ju fungera iallafall för jag har gått ner ca 5 kilo (vet inte exakt hur mycket jag vägde innan) utan större ansträngning än att laga mat.
  4. Ok, om det passar mig med den kolhydratmängden vet jag inte eftersom det här ju är helt nytt för mig. Eftersom det främsta målet är att se om det kan ha bra effekt mot min PCO så tror jag att det är ok att vara lite liberal. Det viktiga för mig är inte att hamna i ketos utan att inte få blodsocker-berg-och-dalbana. Tack för rättningen, jag vet inte hur jag fick till så många kolhydrater på grädden... Jag ser ju att yogurten innehåller en del kolhydrater. Yogurten är för att jag har ätit sötad yogurt med sötade flingor väldigt länge till frukost och det är en frukost som jag trivs med och mättar mig. Jag behöver äta ganska mättande på morgonen, frukosten är viktigaste målet för mig för att jag ska orka. Jag får se med det här med chokladen. Den mörka chokladen är ett sätt att gå bort från glass och ljus choklad. Det kanske blir en övergångsfas där jag senare inte behöver den mörka heller... Jag har inte alltid bär i yogurten, jag kan också ha i nötblandning (valnöt, hasselnöt, linfrön)
  5. Tack för tipsen! Ska testa flera av de sakerna! (Det enda jag inte är intresserad av är fettkaffe eftersom jag inte dricker kaffe). Kokosolja har jag inte testat än eftersom jag inte hittat det i affären än. Ischokladen låter god! Och glass! Och kryddsmör! Bara att börja experimentera i köket då.
  6. Jag väger mellan 65-69 kg, har ingen våg hemma nu så vet ej exakt. Min målvikt är 58-60 kg, det har jag vägt förut och är bekväm med. Är 169 cm lång, tränar inte. Jag kollade en hemsida där det stod att jag borde äta ca 2000 kcal/dag. Fast om jag vill gå ner några kilon kanske det är bra att ligga lite under det... Förut har jag ju inte haft svårt att komma upp i det, fyllde på med glass när jag var sugen (varje dag). Men att fylla på med fett, en till klick smör, hur gör man, det flyter ju bara ut om man steker det och är inte gott att äta "rått"...
  7. Jag har läst om det. Jag har också haft lite huvudvärk senaste dagarna, men tror det kan bero på förkylningen (brukar i och för sig aldrig ha huvudvärk, inte ens när jag är sjuk). Jag har då testat att dricka ett glas salt och vatten men det har inte hjälpt. Jag har druckit mycket vatten hela tiden, men ändå känt mig uttorkad. Efter svimningskänslan åt jag en klementin och satt ner en stund och blev då bättre.
  8. Hej. Jag har ätit LCHF sedan 2 veckor nu. Efter några dagar fick jag sån där speciell andedräkt och efter 5 dagar fick jag ett "nära att svimma"-anfall. Jag har tidigare haft lätt att svimma om jag ätit dåligt eller blivit varm eller dyl. och det här var liknande. Jag tror att min kropp fick lite av en chock, jag har ju tidigare ätit mycket kolhydrater. Jag brukade äta mycket pasta, dricka läsk och äta choklad/godis/bullar. Nu känns det som att kroppen har vant sig och ställt om sig. Nu känner jag mig som vanligt, enda skillnaden jag märkt hittills är att jag inte blir så trött efter maten. Men jag undrar om jag gör rätt. Jag räknade ihop vad en vanlig dag blir, tycker det är jättejobbigt att väga och räkna maten (bl.a. därför som jag valt LCHF, för att slippa det) men det här är vad jag fick ihop på en exempeldag: Frukost Grekisk yogurt 10% fett, 185 g → 5,88 g kh / 225 kcal Grädde 40% fett, 30 g → 6,38 g kh / 83 kcal Bär 50 g → 5 g kh / 25 kcal Ägg 1 st → 0,4 g kh / 80 kcal Totalt frukost 18 g kh / 413 kcal Lunch Korv stroganoff, 100 g korv → 5,8 g kh / 245 kcal 10 g grädde 40% → 0,17 g kh 1 avocado, 130 g → 2,5 kh / 220 kcal 1 ägg → 0,4 g kh / 80 kcal 10 g smör → 0 kh / 71 kcal 10 g ost → 0,33 g kh / 28 kcal Broccoli, 100 g → 2,13 g kh / 27 kcal Totalt lunch 11 g kh / 671 kcal Middag Tacogratäng 100 g köttfärs → 0 g kh / 103 kcal ¼ burk tomatsås → 3 g kh purjolök 1/5 burk creme fraiche → 2 g kh / 81 kcal 50 g philadelphiaost → 2 g kh / 118 kcal riven ost → 0,6 g kh / 60 kcal ¼ röd paprika, 50 g → 1,5 g kh / 18 kcal 3 körsbärstomater, 100 g → 1,5 g kh / 26 kcal fetaost i olja → 0,5 g kh / 140 kcal sallad Totalt 11 g kh / 546 kcal Till kvällen 1 ruta (11 g) mörk choklad 70% → 3,5 g kh / 62 kcal Totalt hela dagen 44 g kh / 1690 kcal Är det bra mängd kolhydrater? Det låter som lite lite kcal (är kvinna)? Jag vet att man inte ska räkna kcal, men med tanke på att jag ibland känt mig lite hungrig precis efter måltiden kanske jag ska fylla på lite? Hur fyller man på med fett? Förutom med en klick smör? Det blir inte så gott att äta rent smör.... Mitt mål med LCHF är att se om det kan förbättra min PCOS, min akne och mitt sockersug på kvällarna. Tänkte prova några månader till att börja med. Är inte överviktig, men fått lite extrahull med åren som skulle vara bra att få bort.