Lakritsnoja

Medlem
  • Innehållsantal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Lakritsnoja vann senast 21 November 2014

Lakritsnoja hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

46 Bra

Om Lakritsnoja

  • Rank

  1. Wordshadows: Low Carb High Protein. Lilla Anna: Ja jag såg det nu, Richard länkade till den här ovan. Ja jag kan ju inte ta bort den här tråden nu när den redan är skriven men det finns ju som sagt redan en bra diskussion om saken i den tråden. :-)
  2. Ja du har alldeles rätt, Lipofil! Jag läste fel. Det står LCHP. (Det var en diet jag inte visste att fanns.) Men den delen som du visar Richard där det står en förklaring till varför de valde den proteinrika varianten fanns inte med i min lokaltidning. Tack. Tack också för länken till den andra tråden om samma sak. jag har än så länge inte vågat mig utanför nybörjarforumet. :-) Jag tycker fortfarande att det är skumt att ekologisk mat inte var ett alternativ i studien. Jag hade hellre velat veta hur mycket mer gifter man har i kroppen om man äter konventionellt odlat mat jämfört med ekomat.
  3. Idag läser jag i lokaltidningen om en studie från Uppsala Universitet gjord av Erika Ax och publicerad i facktidskriften Environmental International. Man har studerat sambandet mellan miljögifter i blodet och de tre dieterna LCHF, Medelhavskost och Livsmedelsverkets rekommendationer. Bäst i test var Livsmedelsverkets rekommendationer medan LCHF var sämst tätt följd av Medelhavskost. En annan forskare, Mai-Lis Hellenius på Karolinska institutet kommenterar studien och passar samtidigt på att uttrycka sin oro över att folk äter allt mer bacon, smör, kokosfett, och kött. Och socker, lägger hon till på slutet. Jag undrar verkligen hur detta kan hänga ihop. Här (kostdoktorn.se) uppmanas man att välja ekologiska alternativ så ofta man har möjlighet. Om nu människor är fulla med miljögifter har jag VÄLDIGT svårt att förstå att lösningen på det inte är att byta ut alla besprutade och konstgödslade produkter istället för att byta ut LCHF mot livsmedelsverkets rekommendationer??? Hade det inte varit det mest logiska att rekommendera eko-produkter? Inte med ETT ENDA ord nämns ekologiska produkter i artikeln. Är det något jag har missuppfattat eller vad är det frågan om? (Jag blir riktigt upprörd, eko-förespråkare som jag är.)
  4. Tack! Var hittar man pofiber och fiberhusk? Jag har aldrig hört om dem tidigare
  5. Kan du tänka dig att lämna ut receptet på ditt mandelbröd Trollmormor? Det låter intressant.
  6. Melly6, titta på filmen på startsidan. Logga in dig och gå in under fliken HÄLSA. Där finns en sida som heter LCHF för nybörjare och en liten bit ner finns en 12 minuters film som heter Hur du äter LCHF. Se den! Mycket bra och lättförståelig. Du kommer att bli förvånad över allt du kan äta. Du kan dricka kaffe och dricka rödvin, äta hur mycket ägg du vill och äta sååå mycket annat gott. Du kanske inte ens kommer att sakna brödet, vem vet? :-)
  7. Jag har valt bort brödet helt. När jag gör något vill jag gå in helt för det så jag försöker undvika allt som heter kolhydrater. Jag har alltid ätit smörgåsar till frukost tidigare men nu äter jag: sill, ägg och majonäs eller bacon och stekt ägg eller rysk joghurt med frysta bär (upptinade) /hackade nötter och frön. Saknar inte smörgåsar ett dugg. (Jag saknar wienerbröd med jordbubbsfyllning och kladdiga chokladkakor....)
  8. Å vad duktig du är Melly6 som slutar röka samtidigt!! Jag kan knappt föreställa mig hur jobbigt det måste vara, men jag har förstått på rökare att det är oerhört tufft. Det kanske är bra att göra det på samma gång så är du av med alla sug sedan. För mig blev det en markant skillnad på dag 12. Då hade jag minskat mjölkprodukterna till ett minimum, tog bara grädde i kaffe men inget annat. Sedan gjorde jag kanelsmör och kardemummasmör och det var faktiskt så gott att jag kan ta lite med sked när jag är sugen på något gott. Det hjälpte också. Eller att ha fetaost i tärningar färdigt i en skål i kylen. Oliver och ostskivor som du får tips om här oven är inte heller dumt. Man behöver inte så mycket så känns det bättre. Angående det där med vad man byter ut pasta, ris och potatis mot så har jag bytt ut det mot ekologisk vitkål som jag äter rå. Den är otroligt god nu på hösten. Ibland byter jag mot avokado. Det är gott men eftersom de är så dyra så blir det att jag äter mindre mängd av dem än av vitkålen. Man kan också byta mot blad av babyspenat eller ruccola eller blandade blad som alla tre finns färdigt på påse ICA EKO. Säljs då av Ica. Motsvarande finns säkert på andra affärer. Eller rå blomkål, kokt broccoli, gratinerad blomkål eller broccoli. Ja du hittar säkert någon favoritgrönsak. Lycka till, du är tuff!
  9. På espressohouse kan man i dessa tider få "Tomtelatte" vilket jag tycker är otroligt gott. Det är en kaffe med varm mjölk, vispad grädde med kanel på OCH ...kanelsirap. Nu har jag experimenterat lite och det som blev närmast fast i LCHF-variant var att blanda rumsvarmt smör med kanel och sedan lägga i en kaffekopp, på med varmt kaffe, flytande vispgrädde och en klick vispad grädde på toppen. Det blev faktiskt helt okej. Jag gjorde ett smör med kardemumma också och båda smören blev så goda att jag kan ta en liten klick av varje till vanligt kaffe+grädde så känns det som att jag äter en kanelbulle till kaffet. Då har jag ätit smöret med en liten sked vid sidan av kaffet. Det här låter helt sjukt när jag läser det, men man ska ju äta fett nu så... Jag är verkligen en riktig fika-älskare så för mig känns det här som en strålande lösning. :-)
  10. Längst in i skafferiet hittade jag ett Yogi lakritste! Tjohooo! Jag försökte lägga in en bild här för det var ett annat än det som Sosmal visade men jag fick inte bilden att komma till inlägget. Hur skulle jag ha gjort egentligen? Idag har jag minskat på creme f och grädde och ökat på smör istället. Få se hur det ska gå. Jag har identifierat när sockersuget är värst. På kvällarna när barnen lagt sig har jag alltid tagit en mysig stund med lite coca cola och lite godis och suttit vid datorn och surfat en stund. För att "unna mig". Så nu är det på kvällarna det är jobbigt. Huset blir tyst och lugnt och jag surfar lite och känner: Var är mitt väl förunnade socker? Vanan sitter i. Dessutom sitter jag i köket där jag har allt gott väääldigt nära. Jag tror jag ska byta rum.
  11. Jag kan inte ha det så här i 10 månader! Nabe du är fantastisk som har stått ut med suget så länge. Jag funderar på det som ni säger med fett. Jag har faktiskt inte använt så mycket smör utan har tänkt att creme fraiche skulle räcka men det kanske det inte gör. Det är inte jättelätt det här! Tack snälla för all pepp!
  12. Tack för länken, man kunde provläsa i boken. Jag måste läsa på mer om dopaminkickar känner jag. Jag tog ett par skivor fet ost nu och det känns som om jag kommer att överleva. :-)
  13. Förhandlingarna med det där trollet är stenhårda! Han föreslår olika deals där jag kan smaka EN bit tryffel, eller bara en liiiiten del eller kanske en smula. Sedan lovar han att allt ska bli bra. Jag misstänker starkt att han ljuger. Just det - lakritste! Det har jag ett svagt minne av att jag har sett någonstans. Det ska jag leta upp. Tack för tipset! Jag ska gå in och läsa på den där bloggen också. Tack för påhejningarna. :-)
  14. Nu är det dag 8 och jag klättrar på väggarna. Det finns massor med goda och sockerstinna saker i mina skåp (vi är fem i familjen och bara jag som håller på med LCHF). Varje skåp jag öppnar är fyllt av mumsiga bullar, marshmallows eller hemlagad tryffel. De ropar på mig även när skåpluckorna är stängda, jag lovar! Lakrits finns det inget alls som tur är för det är det bästa jag vet men eftersom ingen annan gillar det så behöver jag inte ens se en förpackning. I kylskåpet ligger en flaska Cola och pyser försåtligt i lampans bleka sken. Jag ÄLSKAR Cola! Fråga 1: Kan det vara så att jag äter för mycket mjölkprodukter och därmed inte har tillräckligt lågt intag av kolhydrater? Jag använder laktosfri grädde och laktosfri creme fraiche och de innehåller 3 respektive 2,5 g socker per 100g. Med det jag har ätit idag så kan jag vara uppe på nästan 8g plus att jag ätit laktosfri grekisk joghurt som är 5,8g socker per 100g och jag åt säkert en dl. Det ger alltså 13,8g socker om jag har förstått rätt. Tusan också. Det hade inte gått upp för mig att det var så mycket socker i mjölkprodukter. :-( Jag som trodde att jag hade skött mig så bra. Fråga 2: Vad gör ni när sockersuget slår till med full kraft? Jag dricker ett kanel-te och det är jättegott. Nästan som en kanelbulle fast vattnigare... men det hjälper bara en kort stund. Jag blir toookig!! (Fast lite stolt över mig själv är jag att jag har stått emot alla dessa dagar.) Men nu är det riktigt jobbigt.
  15. Ja det tog mig en och en halv timme att handla sist, innan jag startade upp det här. Men jag försöker hålla mig till originalråvaror som grönsaker, kött, smör, ägg osv. Inga innehållsförteckningar att bekymra sig för. Men det funkade inte riktigt med allt. Majonäs och bearnaise t ex. Efter att ha läst Tommys bearnaisetest i länken ovan så känner jag att jag måste lära mig laga bearnaisesås själv.