dagklingstedt

Medlem
  • Innehållsantal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om dagklingstedt

  • Rank

  1. Framför allt på luncherna kan det svara svårt att hitta något som är helt kolhydratbefriat. Ett tips är de många "pubarna" - izakaya på japanska - där man kan beställa rå eller grillad fisk, råa grönsaker och diverse kötträtter. Se dock upp med dressingar och såser som kan innehålla vete.
  2. Visst finns det tamari-soja i Japan - det finns 100-tals sorter.. Det kan dock förekomma vete även i tamari. Tamari är ovanlig på vanliga restauranger. Den obligatoriska sojaflaskan på vanliga krogars bord och diskar är nästan alltid vanlig Kikkoman eller Yamasa. Tamari uttalas rakt-upp-och ned utan betoning. A-ljudet är ett som svenskans a i alfa. Använder man "svenskt uttal", dvs med betoning - tamaari eller tamarii - så kan det bli omöjligt för en japan att förstå. Sojasås är shååyu på japanska. www.japangourmetguide.com/blog/
  3. Det går absolut att pussla ihop kolhydratlåga eller -fria rätter i Japan, även om det kan vara svårt att undvika helt när man är ute och äter då många färdigrätter innehåller både vetemjöl och socker (även det i Japan uppfunna high-fructose corn syrup, som brukar vanligen benämnas "fruktsocker" på förpackningarna). Kör du nolltolerans mot kolhydrater rekommenderar jag att du avstår från alla såser och bara äter rent kött, icke-panerad fisk och grönsaker. Några tips: Kan du tolerera ris, så är saken biff, så att säga. De flesta frukostmenyer på de krogar som serverar frukost, inkl. hotellet, har både ris och bröd så att man kan välja. Bröd är pan och ris är raisu eller gohan på japanska. Går du på en sk family restaurant (famiresu på japanska) så har de ofta ett antal rätter, både japanska och västerländska, där det förra brukar innehålla stekt fisk, inlagda grönsaker, ris och misosoppa och det senare brukar vara ägg, bacon eller korv, sallad och bröd eller ris plus soppa. Oftast ingår kaffe och te i priset, oftast under en svensk 50-lapp. Några vanliga famiresu-kedjor är Gusto, Jonathan's och Denny's. Tilläggas bör att det mesta bröd du hittar ute på stan är extremt vitt och fluffigt med extra mycket gluten adderat. Är du gluten-intolerant bör du avstå bröd helt och hållet i Japan (om du inte hittar det ännu ganska ovanliga brödet gjort på rismjöl eller annat mjöl utan gluten). Snabbmatskedjan MOS Burger har förutom vanliga hamburgare också varianter med antingen ris eller enbart sallad till burgaren. De typiska japanska pubarna - izakaya - har en uppsjö av rätter att välja mellan. Undvik de mest processade sakerna och undvik de söta såserna eller dressingar, så har du här också en hel del att välja mellan som är på den säkra sidan. Två av de större izakaya-kedjorna är Shirakiya och Tengu. Du känner igen en izakaya-kedja på att den ofta har plakat med foton på rätter och drycker annonserade till låga priser utanför ingången. Mera finns att läsa om urvalet av mat och dryck i Japan här: www.japangourmetguide.com/blog/ www.japanbloggen.com (titta under Mat och Dryck nere i tag-listan).
  4. Om man inte väljer bort kolhydrater helt och hållet, så verkar det råda konsensus om att vetemjöl är värre än ris och potatis. I Japan går riskonsumtionen nu ner till förmån för allt större andel matvaror innehållande vetemjöl (som dessutom också ofta innehåller socker och/eller high-fructose corn syrup). Faktum är att Japan numera bara innehar en 50:e-plats över riskonsumerande länder per capita. http://www.japangourmetguide.com/blog/2015/4/12/japaner-ter-inte-s-mycket-ris-som-man-kan-tro När jag anlände i Japan första gången 1982 var ord som övervikt och diet nästan icke-existerande. Nu säljs det preparat, gymkort och böcker om diet och motion överallt.
  5. För den som är intresserad av riktigt lyxig LCHF-mat, så har du det mesta som är värt att veta om japanskt nötkött (wagyu) och Kobe-kött, dess mest kände representant, här: http://www.japangourmetguide.com/blog/2015/3/9/allt-du-behver-veta-om-wagyu-och-kobe-ktt
  6. Har nu lagt upp en del bilder från ett typiskt japanskt snabbköp som kanske ger en bild av hur pass kolhydratätande japanerna är nuförtiden.. http://www.japangourmetguide.com/blog/2014/11/25/mera-om-lchf-eller-dess-frnvaro-i-japan
  7. Verkar stämma att naturligt jäst sojasås är i princip ofarligt för en glutenallergiker: http://www.celiac.com/articles/23061/1/Is-Soy-Sauce-Gluten-free/Page1.html
  8. Apropå gömd gluten, så är det ju också ett faktum att nästan all sojasås innehåller vete. Någon sa att detta inte gör så mycket då jäsningsprocessen gör gluten mindre verksamt. Är det någon som kan verifiera om detta stämmer? Det finns japansk soja utan vete. Den kallas då tamari.. Finns dock även tamari med vete, så det gäller att kolla in näringsdeklarationen.
  9. Hej, JohanKarl, Du har rätt i att riktigt traditionell japansk hemlagad mat inte innehåller så mycket socker.. men: Teriyakisås är hälften socker. Sukiyaki-grytan innehåller både socker och mirin, dvs sött risvin. Sushi-ris innehåller socker. På snabbköpet inköpta grönsaksinläggningar innehåller socker. Köttmarinad innehåller socker. Nästan alla halvfabrikat i Japan innehåller antingen socker eller fruktossirap eller både och (innehållsdeklarationen säger "fruktsocker", men det är alltså "high-fructose corn syrup" det handlar om). Äter man bara rå eller (viss) grillad eller kokt fisk och ris (sashimi, inte sushi), miso-soppa och enbart råa grönsaker kan man undvika socker i maten i Japan, annars svårligen. Vad gäller antibiotika, hormoner och annat skräp, så är Japan i princip lika illa utsatt som resten av i-världen.
  10. Jag har bott i Japan sedan 1982 och jag försöker sedan något år att äta LCHF så gott det går, men det är inte lätt. Den japanska maten innehåller helt enkelt en hel del kolhydrater och en hel del socker. Utifrån ett LCHF-perspektiv är den japanska maten alltså inte så hälsosam som dess rykte säger. Men - japanerna lever längst i världen och de är i de flesta fall inte överviktiga. Hur går detta ihop? Jag har skrivit om detta på en av mina två bloggar och min teori där är att asiater i gemen har en genetisk "fördel" som innebär att de är mindre känsliga för kolhydraternas inverkan på blodsocker och insulin.. Är detta något som har intresserat någon annan och någon som kanske till och med forskat i detta? Mitt inlägg finns här för den som är intresserad. http://www.japangourmetguide.com/blog/2014/11/19/lchf-i-japan