Gå till innehåll

Tiny Tom

Medlem
  • Innehållsantal

    1 795
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    42

Allt postat av Tiny Tom

  1. Självfallet inte. Däremot är ju problemet med Gudiol det diametralt motsatta, dvs han utgår enbart från rådande studieläge. Han tycks ha väldigt lite anekdotisk erfarenhet vilket blev flagrant när han mot undertecknad försökte försvara sitt nedsablande av LCHF en gång i tiden här på forumet och sedan vidare på hans blogg. I just tränings- och idrottsliga sammanhang så finns ju ofta mycket kunskap och lärdomar som inte nåtts av det vetenskapliga kritiska granskandet men som ändå stämmer och fungerar. Med den roll som han har så har han ju ett ansvar bortom att bara gräva fram och läsa studi
  2. Hej Lisa11, Inte alls! Det är precis tvärtom. Jag utvecklar här nedan om varför. Det är här du bör tänka lite annorlunda dels om dina hälsoproblem kopplade till PCOS, dels problemen med blodsocker och hur detta i kombination i själva verket talar för att du ska styrketräna. Det gör det iofs alltid, i synnerhet om man är överviktig, men just i ditt fall så kanske än mer. Nu är jag ingen expert på PCOS men det jag vet - och det som är relevant här - är att det påverkar hormonbalansen hos kvinnor. Det stämmer att det är kopplat till högt blodsocker och insulinsresistens vilket sannolikt
  3. Instämmer och det är inte enbart för att utgångsläget på håll och kanter varit avgrundsdjupt inom områdena kost, träning och för all del hälsa. Alla dessa områden färgas skrämmande ofta av irrelevans som styrkraft. Det är oftare betydligt viktigare vem/hur/vad personen är än vad den säger/förstår/har insikt om.
  4. Själv är jag inte lika intresserad av Gudiol som många andra är helt enkelt för att han är strikt studiefokuserad. Det kan man iofs få vara men i min värld är man ingen expert om man inte själv också spenderat/spenderar en del tid "in the trenches" s.a.s. Hans dissande av lågkolhydratkost genom åren har ju i regel missat en rätt stor andel anekdotiska inlagor från flera decennier sedan, ex. inom kroppsbyggarvärlden. När det ryker för mycket så finns det i regel något som glöder i grunden...och det är det som Gudiol och den typen av individer inte tycks vilja inse. Som expert ingår ju faktisk
  5. Hej Vittbröd, Till att börja med så tror jag att det är dags för en rejäl tankeställare. Så här på distans och utan att ha träffat dig så känns det ändå som du är ute och slirar när du slår fast att... ...eftersom det finns så mycket som tyder på att du - även frånsett kosten - behöver mer koll på det mesta vad gäller din träning etc. Menar inget illa men för att exemplifiera: Man tappar i regel inte 10 kg på ett halvår, fast man egentligen inte vill, om man har koll. Man ser inte kosten som något valbart och oväsentligt, vilket du tycks ha gjort fram tills nu. Man inser att
  6. Med tanke på att de är fysiskt aktiva och tränande så är 40-60 g kolhydrater definitivt att betrakta som LCHF. Så kort och gott, dina barn äter LCHF. Man får alltså inte glömma att vad som definierar "låg" beror på individens behov och förutsättningar metabolt. Jepp, samma insikt jag nådde, dvs att jag behöver fylla på glykogennivåerna åtminstone lite vissa träningsdagar för att kunna ta slut på muskeln innan energin tar slut s.a.s. Men jag hade inga problem alls på den tiden jag körde med mindre volym, dvs färre repetitioner och set. Det finns dock flera varianter på hur tillförseln
  7. Här är en nylig artikel av Gudiol från Body som är inte är fullt så negativ som man kanske vant sig vid från honom: http://www.body.se/artiklar/nyheter/20150618/lchf-himmel-eller-helvete Nu har jag inte varit här på ett tag och har inte full koll på vad som hänt under senare tid, så med den brasklappen så måste jag ändå invända att somliga (läs: åtminstone jag) varit ihärdiga vad gäller att ifrågasätta de mest önsketänkande påståendena som florerar och även försökt förklara dem samt ibland även ge argumentatoriskt stöd som fungerar bättre mot de som tittar snett på LCHF. Av den anledni
  8. Det är helt som det ska vara. Den tunga dagen ger dig en skjuts på nervsystemnivå vilket gynnar styrkeutvecklingen så det du har upptäckt är helt enkelt på vilket sätt styrka och muskelutvecklingen inte är samma sak men - som i detta fall - beror av varandra och detta mer eller mindre beroende på utvecklingsnivå och fokus. Så... ...har du fått "carry over"-effekt även på högre repetitionsomfången så har du verkligen hittat hem. Kort och gott, du ska när du kan - som nu - öka belastningen även på hypertrofidagarna. Men öka försiktigare där så du inte missar grundläggande kontakt etc.
  9. Det går ju fort framåt! Se träningen på sikt. Även om du "bara" ökar marklyftet med 2.5 kg/månad så innebär det ju faktiskt 30 kg på ett år. Inte fy skam över tid med den progressiviteten!
  10. Tack själv för din berättelse! "Övernärd" var ett bra ord. Det är något jag också upplever då jag äter mer än behovet. Eftersom kroppens mättnadskänslor etc är så på banan så spelar det dock ingen större roll hur jag äter numera. En dags "övernäring" leder följaktligen oftast till en naturlig dag av periodisk fasta eller liknande (om jag inte anammar det ändå). Jag upplever inte heller något negativt frånsett stor mättnad då jag äter mycket en dag. På "blandkost" så var det ju i regel känslan av insulinkoma och det akuta behovet av att placera sig i horisontalläge i soffan som pockade.
  11. Jag imponeras av din självinsikt så här finns ingen anledning att ha bränd självkänsla upplever jag. Önskar att fler i din sits hade samma självinsikt så skulle det bli så mycket lättare i förlängningen. Bra gjort! Du visste att du behövde trappa ned och ta det lugnt och lyssnade på det. Tja, det är ju rätt gott som sagt och mot att dagen var som den var... ...så gjorde det förhoppningsvis inte så mycket. Det är i regel inte undantagen utan vardagshyssen som är ett problem. Tvärtom har jag stundom märkt att ibland kan kombinationen att ta det riktigt lugnt och supermaximera energi- oc
  12. Dr. Greg Ellis talar varmt om viktväst i kombination med långa promenader. Han nyttjade själv det då han formtoppade 2004 minns jag inte fel. En annan fördel med viktväst, i synnerhet vid viktminskning, är ju att träningseffekten kan fås att bestå vilket underlättar underhåll av muskulatur och bendensitet. Uttryckt annorlunda, det är ju lite skillnad på hur kroppen belastas om man släpar runt på X antal överflödskilon och sedan tappar dem utan att det innebär någon förändring av rörelsemönster och dito frekvens. För att ta det här ämnet på ytterligare en sväng så är det nyssnämnda en o
  13. ...vilket sätter fingret på att det egentligen mest handlar om att, för sig själv, försvara det "normala" (ofta morbida) sättet att äta. "Ät lite av allting" kan med ju lite god (!?) vilja bortförklara ett och annat tömt bullfat, semlan i tid och otid, "fredagsmyset" med GI 127 etc in absurdum. Spegeln ljuger dock inte vilket för övrigt brukar bemötas med "ja Guuuud vilken tur att man inte är träningsnarkoman/utseendefixerad". Gråzoner finns ofta inte alternativt är allt bara en sörja av extrema gråzoner.
  14. Jepp, precis så. "Knyckar och vändningar" är vanliga tecken på att övningsförfarandet är på väg ut genom fönstret. När du väl "tar i" så tänk då på att försöka ha kontakt med din kropp så du medvetandegör det där med "knyckar och vändningar". Ofta så uppstår de även av någon slags undermedveten rädsla där den ansträngning man upplever är så ovan att hjärnan börjar manipulera kroppen till att "nu *BEEP* är det nog bäst att du får upp den här högen skrot på vilket sätt som helst...annars blir det nog inga flera tillfällen". Uttryckt annorlunda kan man se det som att man i den här fasen lär si
  15. Kul att du kommit igång på gymet! Det är en definitionsfråga. A och O, i synnerhet för nybörjare men egentligen för alla tränande, är korrekt utförande. Det handlar inte enbart om minimera skaderisk utan även att möjliggöra progressivitet. Det senare är en mycket viktig motivationskraft. Utför man en övning felaktigt så belastar man i regel fel kroppsdelar och det är ju aldrig bra. Ur skadeperspektivet innebär det i regel en kombination av att belastningen hamnar mer på leder och "hård" kroppsvävnad istället för muskulatur. Ur motivationsperspektivet så är det ju inte heller bra om ma
  16. Hej Totto, Veteraner emellan, jag fick nu (ännu ett) incitament till att färdigställa ett inlägg som rör just periodisk fasta som utgår dels från mina egna erfarenheter/insikter, dels från vad - kanske framför allt - forumets medlemmar delat med sig av. Så jag återkommer i ämnet så snart jag får en lucka. Väldigt kort, det mest grundläggande har nämnts här som ex. att LCHF ofta naturligt leder till/möjliggör PF. Du har även snubblat över en viktig negativ aspekt med 5:2, dvs att den är svårare att underhålla med större trolighet för att det inte går att upprätthålla över tid. (Det finn
  17. Det är viktigt att förstå att fettlösliga vitaminer interagerar, dvs upptaget varierar beroende på om man ex. enbart får i sig vitamin D eller om man kombinerar vitamin A + D (vilket naturligt sker ex. i tran, dvs fiskleverolja). Även K2 är en viktig mikronutrient i sammanhanget. En bra redogörelse av Chris Masterjohn finns här:
  18. "Hur kom det sig att hon blev en av världens ledande experter på stenåldersdieten och hur den påverkar våra kroppars inre processer?" "Jag testade stenålderskost i ett dygn för att förstå vad jag utsatte testpersonerna för." Finn ett fel? Det här är ju förbannad trams! "Men dagen efter, när vi var på cykelutflykt med familjen, stannade vi för att fika. Där fanns inget som var tillåtet enligt dieten. Då tänkte jag att "jag skiter i det här". Det är ju så tråkigt, man kan aldrig vara spontan." Spontan?, frågade Bill. Barnslig!, svarade Bull. Nota bene, det här är alltså n
  19. Intressant tråd och dito kommentarer! Jag har under året levt förhållandevis "experimentellt" avseende min kosthållning (än mer än vanligt). Utan att gå in på detaljer så har det varit grundat kring en tanke om att leva väldigt spartanskt och se vad jag s.a.s. "kommer undan med" ur ett näringsperspektiv. Inslaget av främst nötkött har inte alls varit så stort som normalt. Suget och begäret efter just nötkött är dock något som är gigantiskt nu! Säga vad man vill om animalier överlag men få - också näringsrika - sådana slår nötkött vad gäller näringspotential. Den gamle kroppsbyggarträna
  20. Om vi börjar från början, dvs med huvudrubriken. "6 anledningar att äta kolhydrater" Behövs det, för gemene man och normalpopulationen, ens EN (1!) enda anledning att äta kolhydrater? En snabb titt i en god representant för denna del av befolkningens typiska matvarukorg tenderar ge ett svar som går stick i stäv med behovet av anledningar att äta just kolhydrater. Dags för de 6 anledningarna. "1. Din hjärna fungerar bättre" Verkligen? Bättre än vad då? Bättre än att som kolhydratdriftad, inte tillföra kolhydrater? Ja, absolut. Men knappast bättre ur något annat perspektiv. F
  21. Intressant debattinlägg från Lennart Mattsson, AgrD: http://unt.se/asikt/debatt/lurigt-med-eko-mat-3542627.aspx "Vad de och många glömmer eller bortser från är att utan tillfört lättlösligt kväve, ger odlingen mycket klent resultat. Det är ett allmänt accepterat förhållande som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet." "Nu för naturskyddsföreningen och många andra fram att vi ska minska konsumtionen av kött. Det finns goda skäl för det, men det för också med sig att tillgången på stallgödsel blir mindre eftersom vi inte behöver djur och då försämras förutsättningarna att byta t
  22. Tackar Tobias! Ja, fick jag välja bara två saker som är riktigt viktiga för i synnerhet nybörjare (fast egentligen alla tränande oavsett nivå) eller vad gäller att komma framåt med sin träning så är det ett fokus på: 1) Teknik/utförande, och där kommer ex. en kamera in i bilden och/eller en väldigt duktig medtränare eller coach. 2) Progressivitet, vilket åtminstone i början kan underlättas betydligt genom en enkel träningsdagbok. Längre fram - och beroende på mer avancerad träning/specialisering - så kommer man in på andra progressivitetsvariabler än belastning, reps etc men även då
  23. En del av lösningen på den problematiken är att du helt enkelt undviker att köra så tungt. Testa att köra fler repetitioner med strikt form istället. Några andra pointers: - Spänn magmuskulaturen, rumpa, korsrygg. - Böj lätt på knäna. - Som legendaren John Grimek så skulle du kunna testa assymetrisk fotställning, dvs en fot något lite längre fram eller bak än den andra. Som med all assymetri så finns det en risk att det ökar skaderisken i sammansatta övningar...så var försiktig och känn efter. Det här kan dock, när det funkar, leda till en stabilare position. - Tänk på att du
  24. Tackar för intressant notis! (Studien verkar släppas först i mars.) Från artikeln (min fetning): "The death rate of females on the fructose-glucose diet were 1.87 times higher than females on the sucrose diet, and they also produced 26.4 percent fewer offspring." "The team found no differences in male survival, reproduction, or territoriality, and they suspect it’s because both sugars are equally toxic to male mice. According to Potts, female mice undergo a bigger metabolic “energy crunch” during these studies compared to males: On the same day they give birth, they mate and conceive
  25. ...därav förekomsten av mer hypertrofiträningsinriktade ketogena varianter som i flera avseenden är optimala om det är fitness/kroppsbyggning man är intresserad av. Teori eller (din) praktik, dvs (personliga) erfarenhet? Det där är en jättebra anledning om inte den främsta.
×
×
  • Skapa nytt...