Jump to content

Humla

Medlem
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Humla

  1. Frukost: Kaffe med gräddskvätt Lunch: Stekt lax med ägg/räkröra, lättkokt blomkål Middag: Kommer bli en hämt-bibimbap. Inte det minsta LCHF, men man kan inte bo granne med Sveriges bästa bibimbaperia utan att sponsra den emellanåt Längtar!
  2. Ja, det är D-vitaminet som mäts i enheter (µg förekommer också, 1µg=40 IU). Kalcipos-D Mite kan tas tre gånger om dagen (väl?), så isf får du 600IU per dag, vilket för mig känns som en himla massa komihåg för ganska lite D-vitamin. Hur mycket som är lagom måste du nog ta ställning till själv, det råder inte konsensus ens bland de som är insatta. Jag äter 20-40 µg per dag, vilket ju är 800-1600IU, och möter alla tänkbara reaktioner på det. Hälften blir förskräckta för att det är för mycket, hälften för att det är för lite Kalcium tar jag öht inte som tillskott, har inte ens tänkt tanken. Trycker i mig mängder av broccoli, spenat, kål och ost, så jag kan inte tänka mig att det är något jag har brist på.
  3. Det har jag haft med mig en gång. De är mycket riktigt lätta, men hemskt skrymmande i packningen och väldans sköra, till slut blir det smulor av alltihop. Det skulle kanske gå att hänga dem i en lufttät påse utanpå packningen. Får ta patent på en svål-förvaring, känner att vi är nåt på spåren här
  4. Just nu äter jag Vital Höst&Vinter (MittVal som gör den, tror jag). Det är en vanlig multivitamin, men med extra D-vitamin (20µg, så det är fortfarande inga mängder...), finns på apotek. Till den tar jag Eskimo-3 Pure omega-3 när jag kommer ihåg.
  5. LottaJ fick med mycket bra, så jag brainstormar vidare därifrån. Hardcore-vandrarna torkar ju allt möjligt och omöjligt, t ex guacamole har jag sett tork-recept på. Annars kan väl ghee vara en bra sak att ta med? Bättre hållbarhet än vanligt smör och du slipper släpa runt på onödigt (ur packviktsperspektiv) vatten och protein. Ett paket (LCHF-okej) buljongtärningar är också vikteffektivt i packningen. Hemgjorda "powerbars" går ju att göra LCHFiga... Tipsar om utsidan.se om du inte kollat där, där finns det säkert en massa tips. Edit: Alltså hörni, det här forumet… Odlingstråd, fjällvandringstråd, träningstrådar, recepttrådar… Alla mina ”kosta-vad-det-kosta-vill-intressen” får näring här, jag kommer bli ruinerad! *Gilla*
  6. Warning, warning: Wall of text... Ska försöka peta in några radbrytningar Mina tankar: Jag hör ibland min gamle överhurtige gymnastiklärare i skallen: ”Den bästa träningen är den som blir av!”… Med detta menade han att vi skulle hitta något som vi tyckte var skoj, och köra på det. På ett sätt håller jag med, på ett sätt inte: Saker som funkat ganska dåligt för mig är just sån’t som vid första påseendet låtit väldigt skoj: typ klättring, poledancekurs (herregud, hur tänkte jag där?), kanotkurs och liknande aktiviteter som bara sker 1-2 gånger per vecka. Då blir det märkligt nog motigare att släpa sig iväg, trots att det lät så skoj när man anmälde sig… Mitt tips är därför att ha en grundträning som är lite… Ospännande. Inte tråkig för allt i världen, men inte heller ”coolt, det här kommer jag orka åka över halva stan för att utöva och jag kommer aaaaaldrig tröttna!”. För jag tröttnar. Och då är det bättre att tröttna på något som inte kräver så mycket för att bli av. För kommer man bara iväg några gånger så ger ”tröttet” med sig och det blir skoj igen. Vad funkar att vara ihärdig med då? För dig, ingen aning. Men det som gett mig bäst effekt (inte per tillfälle kanske, men per år) är när jag haft kombinerat tränings- och simkort någonstans nära hemmet. Det har utan tvekan gett mig bäst följsamhet, och jag har haft kul för pengarna även om det inte varit grundsyftet. Vet inte hur det är där du bor, men om det finns en simhall med tillhörande gym så är mitt tips att köpa (efter att ha kört någon testvecka) ett ”all-inclusive-kort” där du får allt: gym, pass och simning på samma inträde. Då kommer du efter ett tag ha ”ditt” skåp, din plats i bastun och vara tjenis med instruktörerna, och tröskeln för att släpa sig dit när det tar emot är lägre. Snåla inte om det går att välja bort något som du tror att du ändå inte kommer att gilla, utan köp hela kitet (eller ja, gör som du vill förstås, men det här är Humla-receptet, som även inkluderar massagefåtöljer när de finns att tillgå ) och börja gå på det som känns okej! Ibland går man dit och tänker att man bara kommer orka sitta på motionscykeln (eller i bastun ) några minuter, men så visar det sig att man hade ork att både gymma och simma när man väl kom dit. Och ibland inte, men det är helt okej: du har ju inte sumpat hela veckans träning bara för det. Sedan måste det sägas att jag har haft mycket skoj på de där klätter- och kanotkurserna också, men bara när det varit kravlöst och helt okej om jag missar ibland. Så: en grundträning på nära håll (med låg släpa-sig-dit-tröskel), kryddad med skojaktiviteter som är till för att… tja, ha skoj och testa sin nya, starka kropp.
  7. Frukost: Kaffe med gräddskvätt, en sked förrgårdagstacopaj. Lunch: Gårdagens laxfärsbiffar. Middag: Bigos (polsk kålgryta). Mmmmgott! Smakade dessutom (i allmänbildningssyfte) på en Allevo-bar på jobbet. Dagens tips: gör inte det.
  8. Frukost: Kaffe med gräddskvätt Lunch: Tacopaj och vitkålssallad från gårdagen Middag: Laxbiffar med blomkålsmos, skirat smör och några lingon Herreminje, inga ägg på hela dagen! Eller ett par gulor i laxsmeten, men ändå. Något slags rekord, tror jag bestämt
  9. Jag tycker att Sandras förslag är jättebra! Namnbytena bryr jag mig inte så mycket om, men att skilja på viktminskning, diabetes och träning tror jag är bra. Kommer man ny till ett forum för att ta reda på specifik information vill man hitta den direkt. Är man t ex bara träningsintresserad och måste sålla fram de inläggen manuellt är det lätt att surfa vidare till andra forum om man inte genast hittar det man söker. Och vi vill ju haffa nykomlingarna när de droppar in En receptrubrik måste väl också vara obligatorisk, tror vi är många som skulle uppskatta det! Och jag tror inte att vi behöver oroa oss för att det ska bli för tomt i kategorierna, ge det ett par månader till så kommer det att vara smockat här. No worries
  10. Jag har samma regel som innan jag åt LCHF: Gå aldrig hungrig till mataffärn. Litar inte helt på Hunger-Humla, hon är alldeles för matintresserad och nyfiken på nya produkter När hon väl handlat hem onödigheterna får jag dåligt samvete om de förfars, så då måste jag ju äta upp dem. Bättre att inte låta henne bestämma. Däremot har jag inga bra tips när det gäller snacks... Eller jo, att alltid ha kokta ägg redo hemma har blivit en vana: är jag det minsta osäker på vad jag ska "råka" äta när jag är bortbjuden eller ute på stan så trycker jag i mig ett ägg på stående fot innan jag går hemifrån. Men jag har aldrig med mig något i väskan.
  11. Ja, och det är lite av min poäng! Jag gillar ju teorin bakom LCHF och är helt med på att vi har ätit spannmål en försvinnande liten del av människans existens och att dagens kostråd gör oss sjuka. Däremot kan jag inte stanna där och låta det ge mig rätten att karva ur och importera filén på spannmålsuppfödda, antibiotikastinna kossor. Att göra det som LCHF:are är inte värre än att göra det som icke-LCHF:are. Men ekoägg och –kött är dyrt, och jag har tyvärr sett fler än en som väljer billigare alternativ just för att de äter LCHF (”det går ju åt mängder av ägg, det går ju inte att köpa de dyraste!”), och då surnar jag till. Samma människor har ofta också slagit upp listan över de grönsaker som innehåller minst kolhydrater och följer den till punkt och pricka, utan att ens titta på var grönsakerna odlats eller vilka som är i säsong. Och detta rättfärdigar man med att ens hälsa måste få komma i första rummet. Javisst, är man så tokkänslig för kolhydrater att en bit kålrot leder till hejdlösa tårt-orgier så tycker jag också att man ska undvika det. Men om man, som jag, får ganska hanterliga effekter av att släppa igenom lite rotsaker tycker jag att man är ute och cyklar. För mig handlar det om att jag får lite mer mjölksyra på löpbandet: än sen, det är ju inte som att jag flyr ifrån en varg, lite mjölksyra kan jag leva med… Att jag äter några när- eller hemodlade rotsaker i veckan tror jag inte kommer att ha lika stor negativ effekt på min hälsa som det har positiv effekt på miljön. Jag tycker att det vore ganska förmätet av mig att sitta på min häck och förvänta mig att någon ska skeppa hit grönsaker från andra sidan jordklotet bara för att jag inte behagar äta sådana som vi odlar själva. Men det är en svår balansgång, särskilt det där med kött och ägg: vem är jag att sätta mig till doms över vad folk anser sig ha råd med? Och vad säger jag därmed till de som faktiskt inte har råd: har de inte rätt till ett hälsosamt liv bara för att de inte har råd att köpa kött från en namngiven kossa hos grannbonden? Diskussionen är knepig, men intressant
  12. Och jag tänker ofta likadant, fast tvärtom Jag har kompisar som sagt att ”nu har jag också börjat med såndär LHFC eller vad det nu kallas”, och sedan visar det sig att de gått och köpt någon tveksamt uppfödd, prispressad fläskfilé och sparrisar från Sydamerika. Då blir jag lite häpen och undrar hur någon kan kompromissa på det hållet. Och sedan blir jag ganska modfälld eftersom det ju ibland varit jag som inspirerat till inköpen… Precis lika modfälld som när jag pratar med vissa av mina vegetariankompisar som glatt tuggar i sig ”fejkon” och quorn utan att ens vilja ta reda på hur den framställts (”så länge det inte är kött så måste det ju vara okej?”). Men det beror kanske på var man har sitt huvudengagemang: jag var en miljönisse långt innan jag blev hälso- och kostmedveten, och jag kommer nog aldrig att välja Sydamerikansk sparris framför rödbetor som vuxit i grannens eller mitt eget grönsaksland, även om det innebär att jag äter lite mer kolhydrater. Det är för mig att vägra kompromissa.
  13. Det här är min stora samvetsfråga i livet, och det är på grund av den som jag inte äter strikt (och i perioder kan det nog inte ens kallas LCHF). Jag har aldrig varit särskilt kolhydratskänslig, så därför kan jag inte motivera uteslutning av t ex rotsaker, som i princip kan växa i vartenda svenskt dike. Det har aldrig funnits något behov för mig att banta och jag har aldrig upplevt mig bli sjuk av rimliga mängder oraffinerade kolhydrater. Visst, jag har i perioder kört strikt och ja, jag blir en maskin på det. Det är fantastiskt och berusande, men jag måste faktiskt inte ligga på den nivån till vardags. Huvudsaken för mig är att jag vet vad som funkar om jag behöver strama åt något, behöver jag droppa några kilon någon gång i framtiden vet jag hur jag gör… I själen mår jag just nu bättre av att käka rotsaker, även om kroppen presterar lite bättre utan dem. Förövrigt kan jag inte hålla ordning på exakt vad som är okej ur ett miljöperspektiv och vad som inte är det, utan måste hitta mina egna generella regler som funkar till vardags. Att stå framför kokosfetthyllan och försöka komma ihåg vilket märke som var minst förskräckligt funkar inte för mig, då väljer jag att inte gå till den hyllan istället. Därför väljer jag nuförtiden snarare min mat utifrån hur långa och avlägsna produktionskedjor den kräver. Långa produktionskedjor i länder långt bort kan jag därmed stryka utan att behöva ha någon detaljkunskap om hur de framställs. Saker som pasta och självlysande godisar går ju såklart tokbort, liksom bröd (även om det produceras på närmre håll fyller det ingen funktion i min kost) och mangroveskördande jätteräkor (uppenbara miljöbovar går ju att hålla ordning på och undvika). Holländska växthustomater, frukt och dylikt är heller ingen uppoffring att försaka: finns det hemma i föräldrarnas trädgård äter jag det, annars inte. Däremot trycker jag i mig ansenliga mängder avocado, vilket inte kan försvaras med annat än att det är gott och i princip den enda ”snabbmaten” jag äter… Dubbelmoralist, javisst. Ägg och mejeriprodukter ger mig fortfarande huvudbry eftersom jag egentligen inte tror mig gilla storproduktion av dessa. Även ekologiska höns har ett ganska shitty life, har jag fått för mig… Ibland köper jag ägg från gårdar runt vårt lantställe, men till vardags blir det ica-ägg, som jag inte har någon ordentlig koll på (annat än att jag väljer de vettigaste jag kan hitta där). Kött då... Ekologiskt och naturbetande och närproducerat och så lite processat som möjligt, men visst slinker det med en och annan färdiggrillad Kronkyckling när orken tryter... Försöker lära mig att äta inälvsmat, men det går sådär. Sedan tycker jag att man får skilja på vad man gör för sitt eget samvetes skull och vad som faktiskt gör världen bättre. Mycket av det jag gör är tyvärr för att JAG ska kunna slå mig för bröstet och säga att jag minsann inte är en del av den gräsliga livsmedelsindustrin, men det kanske inte hjälper världen så mycket… Egentligen är det väl bättre att bli delägare i Kronägg eller politiker och försöka påverka saker på riktigt istället för att demonstrativt ställa sig utanför allt man inte vill bidra till. Herregud, mitt livs novell, läs om ni orkar Jag grubblar för mycket, det är alldeles uppenbart!
  14. Magarna är fulla med tapas, egona brutalt golvsopade av paret Haag (i På spåret) och strax ska jag och sambon starta en ny co-op-omgång i Anno 1404 Yeah, we the nerds! Inga andra planer för kvällen, men imorn ska jag skriva hemtenta och gå på finrestaurang och käka skaldjur.
  15. Jag äter inte särskilt strikt, så mitt bidrag kanske inte är så hjälpsamt... Här kommer det iaf: Frukost: Inget (stressad och o-hungrig) Lunch: Gräddstuvad vitkål med fancy-schmancy-korv från Taylor & Jones (ingen koll på kolhydraterna där, men den är så hejdlöst god att den får innehålla vad den vill ) Middag: Tänkte fixa lite tapas-plock: pata negra, inlagda vitlöksklyftor, champinjoner och oliver, grillad paprika, kronärtskockor, gruyereost, avocado och albondigas (hyfsat LC, inte särskilt HF). Went bananas på affärn, hela köksbänken är full med mat nu... Dags att lyfta på häcken och gå och rulla köttbullar innan inspirationen falnar Mitt tips när inspirationen tryter är att alltid ha kål hemma. Kål är fantastiskt: Klimatsmart, billigt, gott, hållbart, lätt att variera, passar till allt. Nu runt jul när det funnits färsk grönkål på affärn har jag typ levt på det (den i fryspåse är bara sorglig). /Kål-lover_82
  16. Ja, alltså... Det där låter som mig för fem år sedan. Som demonstrativt åt all möjlig skit utan att gå upp i vikt, och ju mer folk påpekade att jag borde bli tjock, desto mer åt jag... Kan säkert finnas fler.
  17. Nu har jag inte ens läst abstractet, men min första tanke var att andelen LCHF-smala i "smaltotalen" ju är ganska liten, och att det kanske kan vara fettskräcken som gör att smalisar trillar av pinn? Jag har normalviktiga vänner som avfärdar mitt LCHF-trams med att de minsann "äter allt" utan att gå upp i vikt, det handlar ju bara om att göra av med mer än man stoppar i sig... När man går in på detaljerna så visar det sig att de äter lättmargarin, lättmjölk och lätt-allting och "unnar sig" lite matlagningsgrädde på sin höjd när det ska vara riktigt festligt. Någon med lite högre BMI kanske faktiskt på riktigt "äter allt", och därmed även vettiga fetter? Lite lunchflum från mig, vet inte om det makes any sense?
  18. Gudars, vilken mysig tråd! Jag brukar lyckas hålla mig från att surfa odlingsporr till februari iaf, men den här tråden fick mig att googla "frökatalog 2013" redan nu
  19. Ja, det blir ju lite knivigt förstås... Jag skulle iaf sikta på att ta kvällsdosen så pass sent att jag kunde äta vad jag ville till middag. Så: middag vid 18-tiden, medicin vid 22-tiden. Återstår öviga mål... Klurar på vad jag äter till frukost som inte är mjölkprodukter, och kommer på ägg, ägg, ägg, avocado, räkor, majonnäs, lax samt random röror på nämnda ingredienser Fantasin flödar inte direkt tidigt på morgonen.
  20. Om det är tetracyklin han har fått (?) så är det inte helförbjudet med kalcium, men det måste gå minst tre timmar mellan intagen. Om han ska ta medicinen morgon och kväll tillsammans med mat så blir det ju problem med de målen, men i övrigt bör han kunna äta som vanligt. Kolla vad läkarn sagt, eller vad som står i bipacksedeln. Några mat-tips har jag inte för tillfället, men önskar er lycka till!
×
×
  • Create New...