Kjell Granelli

Moderator
  • Innehållsantal

    3 520
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    76

Allt postat av Kjell Granelli

  1. Det har du alldeles rätt i! Det hade jag glömt.
  2. Alltför få tyvärr. Inte minst för att kvoten mellan dem verkar kunna fungera som surrogatmarkör för insulinkänslighet, metabolt syndrom samt oxiderade LDL. Plus att det är betryggande att, vid låga triglycerider fastande, levern hade annat att göra under morgontimmarna än exportera ett överskott av inlagrat fett (ofta pga överintag av raffinerade kolhydrater!). Jag tror att höga kolesterolvärden är viktigt att kolla, men då framför allt för att fånga något allvarligt typ FH (familiär hyperkolesterolemi, en ärtflig rubbning som gör att man måste ta statiner för att undvika hjärtinfarkt i rätt tidig ålder).
  3. Tack för länken. Så här står det i punkt 8: "8) Meat isn't what it used to be. Those inclined to refute the IARC conclusion because we are constitutionally omnivorous as a species (we are) are ignoring two very important considerations. First, our Stone Age ancestors had a lifespan about half our own, so didn't have time to develop cancer for the most part. What natural selection never sees, natural selection cannot address. Further, the meat of our native diets is rather far removed from the meats that prevail today, and in particular, the processed meats that have earned the skull and crossbones warning label from IARC. I have addressed this topic before, for those inclined to chew it more thoroughly." När det gäller livslängd under paleolitikum så är det korrekt att medellivslängden är väsentligt kortare än i dagens utvecklade länder, men det beror framför allt på hög barnadödlighet ("infant" and "child"). Överlevde man till vuxen ålder var det vanligt att man blev kring 80 år. Sedan är han aningen fel på det när det gäller vad det naturliga urvalet kan se eller inte. Evolutionen påverkas främst av sådant som sker före reproduktion, men i människors fall finns även en s.k. grandmother effect, som i korthet går ut på att fitness ökas av att far- och morföräldrar hjälper sina barn med deras barn. Däremot håller jag med om att alla processade köttprodukter kan innehålla diverse ingredienser som är giftiga för oss. Den stora anledningen till att rött kött bidrar till tarmcancer verkar i själva verket hänga samman med den högre koncentrationen av hemjärn i hemoglobin-molekylerna. Detta motverkas dock av samtidigt intag av klorofyllrik mat, alltså gröna blad och liknande. Det beror på att hemoglobin- och klorofyllmolekylerna är så lika varandra att de konkurrerar om interaktion med de celler som tillsammans med hemjärn bidrar till cancer, men inte med magnesium, som sitter i centrum av klorofyllmolekylerna (alltså där det sitter järn i hemoglobin - i övrigt är molekylerna likadana).
  4. Jag brukar fylla dem med ost, skinka, grönsaker och liknande. Blir kanske mer som crepes egentligen. Gott blir det i alla fall!
  5. Jag tog bort ett par svordomar ur inlägget. Se Forum-reglerna här: För övrigt tycker jag att man visst kan göra goda LCHF-pannkakor.
  6. Lyckligtvis har Sarah Ballantyne (aka Paleo Mom) funderat på denna studies resultat: https://www.thepaleomom.com/paleo-resistant-starch-and-tmao-new-study-warning-worth-heeding/ Några highlights från hennes text: - Det är osäkert om TMAO är orsak till hjärtkärlsjukdom mm, eller om det är tvärtom. - Fisk innehåller jättemycket TMAO men ingen kan väl finna någon enda studie där högt intag av fisk är associerat med hjärtkärlsjukdom? - TMAO kan tas upp direkt i tarmen även utan att bakteriefloran är inblandad - De som åt paleo fick i sig betydlig mindre resistent stärkelse än kontrollgruppen - man kan ju mycket väl äta paleo med mycket mer fiber och resistent stärkelse om man vill! - "Bottom line" enligt Sarah är att paleo inte ska vara low carb, just för att säkerställa tillräckligt med fiber och resistent stärkelse för tarmbakterierna. En annan infallsvinkel (min egen) på detta att paleo i något avseende skulle vara sämre för hälsan är att per definition är paleo den kost vi är biologiskt anpassade till. Det förefaller därför rimligt (om inte nödvändigt!) att denna kost är överlägsen olika moderna varianter med mejerier, socker, spannmål, legymer, tillsatser mm. Min "bottom line" är att rubriken i Kurera är grymt vilseledande.
  7. Det är tyvärr rätt vanligt att hypotyreospatienter, särskilt efter många års sjukdom, ligger "rätt" i värdena men ändå mår dåligt. Man kan då understödja konvertering från T4 till T3 genom tillskott t.ex. selen; man kan tillföra syntetiskt T3 i form av lio; man kan öka levaxin; man kan om inget av de förra fungerar, ensam eller i kombination, söka licens för NDT.* Posta gärna (eller pm:a) dina provsvar för kommentar. Medichecks sköldkörtelklinik kostar 195 per månad och sedan betalar man för läkarbesöken där frikort gäller. Mötena är via videosamtal. (Jag har inga intressen i Medicheck utan noterar bara som närstående att hen äntligen funnit någon som hjälper till på individnivå och med engagemang!) *NDT är den medicin som gällde innan läkemedelsjättar tog patent på syntetiskt T4 o T3, alltså torkade malda sköldkörtlar från gris. Många rapporterar att de äntligen blir hjälpta när de får börja med NDT. Men inte alla dock.
  8. En jag känner hade problem få gehör hos läkare men för några månader skrev hen in sig på Medichecks sköldkörtelklinik. De har höjt levaxin sakta samt lagt till lio. Sedan en tid tillbaka pekar viktkurvan faktiskt svagt nedåt. Hen äter relativt strikt LCHF men dock mejeriprodukter. Min magkänsla är att om man har för låg medicinering (alltså för lite fritt T3 som cellerna kan använda) så är det svårt förhindra viktuppgång enbart med kosten. Tyvärr.
  9. Tilläggas kan att via den metod som kallas glukoneogenes kan en del av energin i fett samt aminosyror omvandlas till glukos, dvs blodsocker. Glyceroldelen, som håller samman de tre fettsyrorna i triglycerider, kan omvandlas till glukos. Får kroppen överskott på en eller flera aminosyror kan de också omvandlas till glukos.
  10. Många sötningsmedel räknas på samma sätt som erytritol som kolhydrater, och flera av dem har visst energivärde fast mindre än vanligt socker. Erytritol leder ligan med 0 kcal! Som jag förstått det tas erytritol upp till största delen i tunntarmen och sedan kissar man ut det, så påverkan på bakterierna i grovtarmen torde vara ytterst liten.
  11. Jag hade fortsatt i ett par månader och sedan nya prover. Kanske levern förfettats under åren du inte åt LCHF och de TG man uppmätte när du var fastande helt enkelt kommer från att levern tålmodigt exporterar det överflödiga fettet till blodet? 3,3 är inte superhögt men efter en längre tids kolhydratrestriktion bör det ligga lägre, tycker man.
  12. OT, men om du tar någorlunda mycket D3 bör du överväga komplettera med K2. D3 ökar upptaget av kalcium och utan tillräckliga nivåer K2 "vet" kalcium inte var det ska ta vägen utan följer minsta motståndets lag rakt in i mjuk vävnad - där det inte hör hemma!
  13. Hur länge har du ätit LCHF?
  14. Nej för körsbär är ju inte LCHF 😂
  15. Jo om han alltså inte fuskade (vilket jag vill tro) så måste ju något ha fått tarmarna att skicka det vidare söderut... Minns för länge sedan när min doktor skrev ut Xenical att avföringen blev en förfärlig sörja eftersom upptaget av fett blockerades. Han i experimentet borde fått liknande besvär, vilket man skulle kunna kolla med honom.
  16. Hmmm... om ketogen kost i sig ger högre förbränning och den ökade så mycket mer av det ökade fettintaget så tycker i alla fall jag att det låter märkligt... Hade jag inte haft förtroende för DietDoctor hade jag nog avfärdat det hela...
  17. De skriver att det var just oxidering av fleromättat fett som ligger bakom förvärrandet av cancer, så fritering i kokosfett borde inte kunna ha den effekten. Det är alltid skönt att läsa nya rön som stämmer med ens egen bild och hur man gärna vill att det ska vara! 😛
  18. Undrar om ämnesomsättningen ökar om man går från extremt ketogen ”normalkalorisk” regim till samma men t ex det överskott du nämner? De studier som visar ökning jämför väl med ketogen vs en hel hel kh. Jag skulle rösta på Zepps förslag att ASP lagrar in överskottet.
  19. Arne Astrup igen😀 Danmarks ledande nutritionist har gjort en ordentlig omsvängning sedan ett antal år i takt med att ny forskning kommit fram. All heder åt honom för det! En viktig slutsats i hans egen forskning är att ju högre grad av insulinresistens, desto mer nytta har man av kolhydratrestriktion. Han var förresten också i täten när Danmark som (tror jag) världens första land för 10-15 år sedan förbjöd industriellt transfett i mat. Dödlighet i hjärtkärlsjukdom har sjunkit med i DK än jämförbara länder, vilket kan bero på just detta.
  20. Precis vad jag tror också! Det är triglyceriderna man ska hålla koll på.
  21. Testa svart kaffe med en skvätt fullfet grädde samt en knivsudd glycin - det är en aminosyra som kan köpas som pulver och ser ut som och smakar som socker. Finns hos exempelvis mmsports..
  22. Som bas i såser brukar jag kombinera smör och chream cheese (typ Philadelphia) som får smälta samman, sedan häller jag i grädde. Detta kan bli vilken sorts sås som helst - brunsås, vinsås, dillsås, senapssås etc. Och jag tänker att om man först gör en gryta där det hela får puttra i vatten (eller vin eller vad man nu vill) så kan man mot slutet tillföra den reducerade smör/cream cheese/grädd-blandningen så blir nog alla, LCHF:are som blandkostare, glada.
  23. Ännu en artikel publicerades häromdagen: https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4137?fbclid=IwAR18-nAHKou6KojlnFELTbURybBqcb2vowPBWPN8gj7ooRTCvLcskUsA8Yk Det är dumt att varna för mättat fett, dels för att nyare forskning visar att det inte är farligt, dels för att det leder till uteslutande av viktiga matvaror som ger en massa annat nyttigt också.