Kjell Granelli

Moderator
  • Innehållsantal

    3 508
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    76

Inlägg postad av Kjell Granelli


  1. 14 timmar sedan, Eva hansson sade:

    Nu har jag bara ätit i ca 2 månader (haft en paus på ca tre eller om det är fyra år) 

    tror du det går till sig ? 

    Jag hade fortsatt i ett par månader och sedan nya prover. Kanske levern förfettats under åren du inte åt LCHF och de TG man uppmätte när du var fastande helt enkelt kommer från att levern tålmodigt exporterar det överflödiga fettet till blodet?

    3,3 är inte superhögt men efter en längre tids kolhydratrestriktion bör det ligga lägre, tycker man.

    • Gilla 2
    • Tack! 1

  2. 54 minuter sedan, Nils Engström sade:

    Visst tar jag en del kosttillskott men mest för att säkra det cellerna vill ha för att må bra (D-vitamin, magnesium, C-vitamin, Omega 3, B12, och några spårmetaller, blåbär, avokado etc.).

    För PURE-studien för några år sedan, som pekar på att fördelarna med animalisk kost, ligger bakgrunden sannolikt till en del i ovanstående diagram! Inte nog med att energitätheten i den animaliska födan är bortåt tio gånger den vegetabilas, som synes är även nyttoinnehållet i övrigt i storleksordningen lika mycket större.

    OT, men om du tar någorlunda mycket D3 bör du överväga komplettera med K2. D3 ökar upptaget av kalcium och utan tillräckliga nivåer K2 "vet" kalcium inte var det ska ta vägen utan följer minsta motståndets lag rakt in i mjuk vävnad - där det inte hör hemma!

    • Gilla 2
    • Tack! 1

  3. 1 timme sedan, Peter B sade:

    Jag tycker inte heller att det verkar rimligt att ämnesomsättningen stiger så kraftigt.  Men det man skulle kunna fundera på är om man helt enkelt inte tar upp allt fett man får i sig i en situation med obefintligt kolhydratintag och lågt proteinintag.... det känns inte som en orimlig tanke att hormonnivåerna påverkar upptaget ... men Zepp säger att det inte är så... Skulle vara intressant och testa men jag är inte sugen på att hälla i mig 400-500 gram fett om dagen. 😉 Någon annan kanske?! 😉

    Jo om han alltså inte fuskade (vilket jag vill tro) så måste ju något ha fått tarmarna att skicka det vidare söderut... Minns för länge sedan när min doktor skrev ut Xenical att avföringen blev en förfärlig sörja eftersom upptaget av fett blockerades. Han i experimentet borde fått liknande besvär, vilket man skulle kunna kolla med honom.

    • Gilla 3

  4. 2 timmar sedan, Peter B sade:

    Intressant fråga ...men eftersom han är "LCHF"-vän åt han antagligen något åt det hållet innan.

    Hmmm... om ketogen kost i sig ger högre förbränning och den ökade så mycket mer av det ökade fettintaget så tycker i alla fall jag att det låter märkligt... Hade jag inte haft förtroende för DietDoctor hade jag nog avfärdat det hela...

    • Gilla 2

  5. Arne Astrup igen😀

    Danmarks ledande nutritionist har gjort en ordentlig omsvängning sedan ett antal år i takt med att ny forskning kommit fram. All heder åt honom för det!

    En viktig slutsats i hans egen forskning är att ju högre grad av insulinresistens, desto mer nytta har man av kolhydratrestriktion.

    Han var förresten också i täten när Danmark som (tror jag) världens första land för 10-15 år sedan förbjöd industriellt transfett i mat. Dödlighet i hjärtkärlsjukdom har sjunkit med i DK än jämförbara länder, vilket kan bero på just detta.

    • Gilla 7

  6. Som bas i såser brukar jag kombinera smör och chream cheese (typ Philadelphia) som får smälta samman, sedan häller jag i grädde. Detta kan bli vilken sorts sås som helst - brunsås, vinsås, dillsås, senapssås etc. Och jag tänker att om man först gör en gryta där det hela får puttra i vatten (eller vin eller vad man nu vill) så kan man mot slutet tillföra den reducerade smör/cream cheese/grädd-blandningen så blir nog alla, LCHF:are som blandkostare, glada.

    • Gilla 5
    • Tack! 1

  7. Astrup är ständigt i farten, nu med en ny studie tillsammans med vad han kallar ledande forskare i världen:

    https://www.mdpi.com/2072-6643/11/6/1280?fbclid=IwAR3rovw4q7szNYD4WaAFULzM-tXBPS7QjJHDax9jnefO3sG7n_IxnVEAuZM

    Denna länk direkt till PDF fulltext: https://www.mdpi.com/2072-6643/11/6/1280/pdf

    "Mängden kolhydrater och särskilt de som ger snabb blodsockerhöjning (högt glykemisk index) ökar risken för viktökning och typ 2 diabetes (speciellt de ca 25 % av befolkningen som har prediabetes)." Så skriver han på FB, fast på danska då 😀

    • Gilla 6

  8. Jag skulle också referera till Robert Lustig som menar att alkohol och fruktos skadar levern på liknande sätt. Allt många yngre i exempelvis USA och Mexiko får fettlever av fruktos och behöver i vissa fall transplantation för att överleva.

    Sedan finns det naturligtvis en uppsjö av skillnader på om fettlevern beror på alkohol eller fruktos, inte minst för att de båda livsstilarna är så olika. Vid långvarig alkoholism skadas hela organismen även på andra sätt än fruktos, t.ex. hjärnan som metaboliserar alkohol men inte fruktos.

    Lustigs hypotes är att dagligt intag för att skada levern av fruktos är ungefär samma som alkohol. Om jag inte missminner mig uppåt 50 g per dygn (?).

    • Gilla 6

  9. Om man ska använda sötningsmedel tycker jag erytritol är bäst. Det uppför sig ungefär som strösocker dock att det naturligtvis inte har någon konserverande effekt. Finns i t.ex. Sukrin och ICA:s Sötströ.

    Nästan all erytritol lämnar matsmältningssystemet innan det har en chans att fermenteras av tarmbakterier, och de få (ca 10%) av molekylerna som kommer ända till grovtarmen fermenteras inte utan släpps ut oförändrade. Man kissar alltså ut nästan allt. I djurförsök har man inte funnit några negativa effekter.

    Se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8457525 och https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277764.

    Däremot, som nämnts ovan, kan ju den söta smaken via någon intrikat mekanism tänkas trigga insulin, liksom den söta smaken kan trigga vidare sötsug.

    • Gilla 7

  10. 1 timme sedan, Matsen sade:

    Är en man på 64 år. och har via Werlabstester 2015 och 2018 haft ett ferritinvärde på runt 550. Werlabs läkarutlåtande fäste dock ingen större vikt vid det höga värdet. Verkar inte som att de är uppmärksammade på att det kan vara allvarligt med höga värden.  Efter att ha läst dr Mercolas bok "Fat for fuel" och en del annat på nätet om riskerna med detta lyckades jag bli antagen som blodgivare. Efter 2 blodgivningar har värdet nu gått ner till 348.  Werlabs referensintervasll ligger på 20-375.  dr Mercola menar att idealvärdet är 40-60 . Så jag kommer fortsätta med blodgivning som är det effektivaste sättet att sänka värdet på.

    Har du kollat så det inte är hemokromatos?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemokromatos

    • Gilla 5

  11. 2 timmar sedan, singoalla sade:

    Läste  en intervju med Kate Rheaume Bleue från nov 2017. Där menar hon  att för varje 1000 IE av D-vitamin behövs 100 mcg K2. Intressant intervju och bra att kunna skriva ut och ha kvar. 

    Intressant. Har du möjligen länk till intervjun?

    Nämner hon något om hur kopplingen mellan mängd D3 o K2 räknats ut?

    • Gilla 5

  12. 2 timmar sedan, Nils Engström sade:

    Som allätare måste människan dock ha tillgodogjort sig den animaliska födan bäst. Den sannolikt största andelen energi lär ha kommit från fett och därmed legat bakom den allt effektivare hjärnans utveckling.

    Det verkar korrekt. Tungviktarna skriver så här efter deras stora undersökning för cirka tjugo år sedan:

    "Whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived >50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."

     

    Källa:

    Plant-animal subsistence ratios and macronutrient energy estimations in worldwide hunter-gatherer diets 

    The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 71, Issue 3, 1 March 2000, Pages 682–692, https://doi.org/10.1093/ajcn/71.3.682
     
    • Gilla 5

  13. 12 timmar sedan, Nils Engström sade:

    Personligen har jag nog mer än 80 års erfarenhet 😇. Allt beroende på medvetenheten på den tiden om det verkliga innehållet i fiskleveroljan, som intogs teskedsvis. Erfarenheten var god - kanske inte smaken men effekten - att hålla sig frisk.

    Som vuxen rör sig mitt mer intensiva intresse tidsmässigt om ca. 25 år bakåt i tiden. Jag minns på den tiden min förvåning på apoteket, när maximal mängd D-vitamin i tablettform begränsades till 4-5 ug - som att spotta i havet om man är ute efter positiv effekt. Typiskt för svensk medicin att tro optimalt behov vara liktydigt med medelnivån i befolkningens blod. Som kosttillskott, för att få positiva effekter, bör  man nog tänka sig 10 gånger högre dosering 50 ug = 2000 ie D3-vitamin. Då hamnar du sannolikt på en optimal nivå. 

    Först för något tiotal år sedan började Sveriges läkare vakna till liv - att man kanske tänkt fel - vitaminer har aldrig varit av särskilt intresse för svensk sjukvård - en för medicinen konkurrerande produkt.

    Vad gäller din nivå: 282 nmol/liter, så är den knappast i närheten av att vara toxisk. Problemet med D-vitamin är vanligen inte de höga nivåerna utan främst vart kroppen riktar upptaget av kalcium och magnesium. Du är ju redan rätt ute genom att tillföra K2-vitamin. Studier finns som visar att större mängder D2-vitamin (360 ug dagligen under någon månads tid) förmår hyvla av 30-50% av blodkärlens kalcifiering, dvs. gör blodkärlen mer flexibla och därmed sänker blodtrycket.

    Mitt googlande under åren har vanligen visat att man inte sett mer positiva effekter nivåer över 150 nmol/liter som runt 100. Vissa entusiastiska läkare kan tänka sig högre nivåer. Man bör tänka på att risken för farliga nivåer genom mat eller solbadande i praktiken är mycket liten. Vid solbad stänger kroppen automatiskt av produktionen av D-vitamin, när behovet är fyllt.

    Tack för ännu en läsvärd post 🙂

    Vill bara påpeka att du råkat skriva "D2" där det rimligen ska vara "K2" i näst sista stycket!

    Jag håller med om att gränsnyttan att höja nivån utöver 150 nmol/liter (förmodligen även ner till cirka 125) borde vara nära noll.

    • Gilla 3