Henrikswanström

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Henrikswanström

  • Rank
    Nyanländ
  1. Snabbt bränsle. Kortvarigt snabbt uppspikande av insulin. Men självfallet, ifall man inte behöver dessa processer ska man verkligen hålla sig borta från sockerglukos. Överblivna kolhydrater som inte används som energi till musklerna och hjärnan omvandlas till fett vilket iochmed de höga insulinnivåerna förvaras direkt i fettdepåerna. Det enda jag säger är att det är okej att äta socker under en LCHF diet. Det kommer inte att sparka ur dig ur ketosen. Visserliggen är mer fiberrika långsamma kolhydratskällor att föredra men att äta 30g socker någon dag kommer inte ha någon somhelst inverkan på din kropp eller dina värden över det långa loppet annat än mentalt möjligen. Nu sitter jag i en annorlunda sits eftersom jag behöver sockret mer än vad ni kanske gör vilket är den huvudsakliga anledningen till varför jag alltid konsumerar socker varje dag. Vet inte om jag skulle våga säga att socker är den "sämsta" formen av kolhydrat. Tycker inte att man bör klassificiera näringsämnen efter hur bra eller dåliga de är, allting har som sagt sin plats. Dock är det absolut den farligaste kolhydraten. Överkonsumtion och/eller dålig timing på intaget av socker kan vara extremt ohälsosamt.
  2. Då har du tyvärr inte så mycket du kan röra dig med. Ifall LCHF är den enda hållbara kosten du kan hålla är det självklart att du ska följa den. Har inga ambitioner på att försöka pracka på dig min livsstil, som jag förövrigt aldrig skulle rekommendera till en normal människa. Allt jag gjorde var att förklara varför saker du beskrev förmodligen händer, som jag förstår det.
  3. Första frågan. Ja, jag utnyttjar LCHF.
  4. Under viktnedgång följer jag en strikt diet som utnyttjar LCHF till fullo, det kan jag lova. Det är väl självklart att jag måste rekommendera en ökning av kolhydrater ifall effekten människor är ute efter kommer komma som svar ifall kolhydraterna ökar. Men visst, LCHF är inte en livsstil för mig. Snarare ett verktyg för att optimera fettförbränningen, speciellt när man ska ner till en ensiffrig siffra i kroppsfett. Socker i stora mängder är inte nyttigt, precis som konsumtion av 500g olja per dag eller 1kg protein inte är nyttigt. Men socker har sin plats och sin funktion i våran kropp. Socker är det absolut snabbaste bränslet vi kan utnyttja för att fylla på våra depåer med glukos. Dessutom är socker en av de bästa verktyg man kan använda för att snabbt skjuta sitt insulin i taket vilket är har sin plats det också. En smart diet handlar inte om att uteslutta näringsämnen och micro/macronutrienter utan snarare om att veta när man ska använda sig av dem. Ifall man håller på att bli helt galen av sockersug så tycker jag personligen inte att det smartaste man kan göra mot sig själv är att fortsätta begränsa sig. Byt ut kolhydrater från andra källor under dagen och ät nån bulle eller något liknande. Se bara till att kolhydratvolymen inte är så hög att det slänger ut dig ur ketos. Varför skulle socker inte kunna vara ett alternativ till att öka sitt kolhydratintag?
  5. Ketogena dieter är inte optimalt ifall du vill öka i muskelmassa. Men det vet du nog redan. Enda anledningen till att du vill vara i ketos är för att kroppen ska omvandla fett till ketogener och istället för att använda glukos. Det finns ingen som helst anledning, i realiteten att följa en LCHF diet om du inte vill stimulera förbränningen av beta 2 fett receptorerna. Såvida såklart, du inte trivs med livsstilen så klart. Om du känner att en LCHF diet på nåt sätt nyttjar dig bättre än en diet som är lite mer optimerad för prestation, följ den.
  6. 1: Nej. 2: Jag äter socker, snabbaste sättet att fylla på med glukos. Under mina lowcarb dagar konsumerar jag socker i form av godis, ~50g kolhydrater. Under min ketoprimer håller jag mig under 20g kolhydrater, då i form av rent socker också. Under medium dagar håller jag mig till 150g kolhydrater. På helgen(fredag + lördag) lägger jag mig på 1000g kolhydrater/alkohol. Detta är under diet dock. För att bibehålla ligger mina personliga macros på 190g prots, 350g carbs, 70g fett i vanliga fall. Under viktuppgång ökar kolhydraterna med 200 och fetter minskar till 50 för att maximera tillflödet av fettfri massa.
  7. Som enkelt svar på din fråga, Ja. Uteslutande av kolhydrater har ödestigra konsekvenser för din produktion av vissa hormoner samt vissa fuktioner i din kropp. Är tyvärr inte så insatt med hur det fungerar för kvinnor.. men eftersom insulin sällan frigörs och känsligheten är så extremt stor missar man det förmodligen anabolaste hormonet i kroppen. Dessutom får man horribla Thyroid(T3) och leptinvärden vilket är anledningen till varför 99% av alla som försöker gå ner i vikt saktar ner eller stannar i sin viktnedgång efter ett tag. Vill du gå ner i vikt ska du nog modifiera din diet litegrann och inte sitta helt insnöad på en strikt ketogen diet, mitt tips iallafall.
  8. Förmodligen på de ställen du inte mätt. Gör en 12 punkts kalipermätning istället för att få reda på exakt vad din kroppsfett ligger på. Mycket av vikten du tappat är nog inte heller bara fett utan mestadels vatten och kanske till och med muskler ifall stimulansen av muskelmassa och flödet av l-leucine i ditt blod har varit dåligt. Muskler absorberar glukogen vilket binder vätska. När man äter enligt en LCHF metod under en längre tid binder kroppen inte längre vatten i musklerna vilket gör att man tappar väldigt mycket vätskevikt. Ketogena dieter är extremt påfrestande för muskler eftersom muskler är aneroba, d.v.s. behöver glukos för att kunna drivas. När kolhydrater är uteslutet ur din diet kommer din kropp använda sig av en process som kallas "glukogenesis" vilket omvandlar proteinet och fettet du äter i din diet till kolhydrater för att kunna ge energi till musklerna. Som konsekvens minskar den totala mängden aminosyror du får i dig, bland dom de viktiga leucinet som är den aminosyra som reglerar för ifall din kropp är anabol eller katabol. Ifall risken finns och du har varit extremt katabol(Förbränner muskler till energi under kaloriunderskott) under den här perioden så kan du helt enkelt ha tappat en massa muskelmassa. Men somsagt, fortsätt banta så kommer fettet försvinna tillslut. Se bara till att minska kalorierna lite till varje gång du når en platå. Alla kroppar förvarar fett olika, ben, gluteus, nedre rygg samt mage tenderar att vara de sista stället fett försvinner ifrån eftersom dessa områden främst består av beta-2 fett receptorer.
  9. Dina thyroid(T3) och leptinnivåer ökade kraftigt som svar efter konsumtion av kolhydrater eftersom din insulinkänslighet är så stor. Thyroid är hormonet som reglerar kroppens ämnesomsättning. Leptin är hormonet som reglerar kroppens förmåga att omvandla fett till energi för att driva hjärnan samt kroppens funktioner. Ketogena dieter får kroppens hormoner att rasa kraftigt när man når normalvikt, d.v.s. en någolunda hälsam kroppsfettnivå(12-20%). Vid denna kroppsfett är det extremt svårt att fortsätta gå ner i vikt ifall dieten har varit långvarig eftersom hormonerna knappt finns kvar i blodet och viktnedgången platåar. När du åt kolhydrater ökade din ämnesomsättning samt dina leptinnivåer vilket fick dig att gå ner i vikt. När du återintroducerar en ketogen diet kommer dock din ämnesomsättning att sakta bli sämre igen. Då kommer du antagligen behöva minska kalorierna litegrann för att fortsätta ha en stadig viktnedgång, ifall det är målet så klart.