Marlene

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

21 Bra

Om Marlene

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Female

Senaste besökare till profilen

307 profilvisningar
  • SGK

  1. Kroppens egna hormoner som styr mättnad och hunger (leptin, ghrelin) samt det däringa insulinhormonet. 😃 Nej, inget jag "mätt". (Varför skulle jag göra det?) Jag märker på mig själv att signalerna fungerar bättre helt enkelt.
  2. Håller med Ellinor här. Jag har en tendens att överäta på "normal" LCHF. Sen jag började äta mest animaliskt protein (90 %) samt lägga in fastedag 1 ggr/veckan 24-48 h (eller längre) har mina hormoner stabiliserat sig; jag känner lättare av om jag verkligen är hungrig eller om jag har ett sug. Sen jobbar jag mkt med mig själv också; varför vill jag äta nu? Har haft maten som ett slags lugnande medicin förut, men lyckats bryta det mönstret. Jag hittar på annat istället. 😃 Jobbigast är att ge upp sånt en vill äta men inte kan; i mitt fall tex allt slags socker, även sötningsmedel som "sötin" jag använt vid bakning eller sötning av vad det nu var jag skulle äta. Nötter.
  3. För egen del så har jag lyckats bli kvitt mitt stressätande med hjälp av en kombination av carnivorekost (endast animalier, jag äter även mejerier just nu) och fasta. Har slutat att bli extremt hungrig och mina tidigare tendenser till överätande har i princip upphört. LCHF har jag kört ca 6-7 år, men de senaste 4 åren har vikten börjat dra sig uppåt igen. För mig obekvämt och oerhört irriterande när jag äter relativt bra och rör mig dagligen. Jag vägrar att bara "acceptera att jag ju börja bli gammal och kanske hamnat i klimakteriet" som min chef sa (jag är 40!!). Så jag började med carnivore och att fasta längre än de 16-17 h jag kört tidigare. Oftast blir det 24h 1-2 dagar i veckan då jag endast dricker vatten. Ibland kör jag en längre fasta, 57 h är mitt längsta hittills. Går förvånansvärt bra och att jobba samtidigt är bäst tycker jag. På traditionell LCHF (finns det? *haha*) kunde jag lätt överäta, alltså få i mig mer trots att jag var mätt och sug fanns fortfarande kvar. Nu tycks hormonerna mer i balans och jag äter tills jag blir mätt och sen håller jag mig mätt tills det är dags att äta igen. Inga besvär med att dricka en mugg varmvatten under fastan eller en kopp te när andra fredagsfikar. Ett lugn i kroppen har infunnit sig och jag är tacksam. Och min "tjocka tantkropp" har blivit 7 kilo lättare, minus 12 cm i midjan 😃 (tre månader m carnivore och fasta) En får som sagt se till sig själv vad gäller kosten och vad som fungerar för en.
  4. Håller med Lenny här. Jag lyckades bli "o-vän" med en bekant på Facebook eftersom jag ifrågasatte varför hon som tandhygienist gav sina barn det allra skräpigaste godiset. Hennes och hennes syrras argument var att de var "lördagsgodisliberala". Jaha. Men om du har (...eller kanske inte, om läkare inte får lära sig tror vi att tandhygienister får i sin utbildning?) kunskapen VARFÖR fortsätta ge barnen det allra skräpigaste godiset? Om det nu nödvändigtvis MÅSTE vara lördagsgodis- KAN vara svårt att häva om barnen är vana vid det, jag vet, men trägen vinner! varför inte låta barnen vara med och göra eget lördagsgodis hemma? Det finns mycket som kan göras som inte är fullproppat med färgämnen och andra läskiga tillsatser. Som förälder är det Du som bestämmer. Barnen lär av dig.
  5. Har ingen aning om matsituationen på Södersjukhuset, men hoppas du som jag kan åka hem dagen efter födseln som jag gjorde när jag fött andra barnet. Första blev oplanerat snitt så jag "tvingades" vara kvar i 4 dagar mest pga att jag blött så mkt efteråt och gick från 127 g/L till 78 i blodvärde på dom fyra dagarna. Jag åt inte LCHF då, åt allt som serverades för jag var fruktansvärt hungrig. Med andra barnet åt jag det lchf-iga som fanns tex skrapade smörgåsarna jag fick direkt efter förlossningen rena från pålägg (ost, skinka å sallad!). Inte alls lika hungrig heller.
  6. Pratade just med en kollega som jobbar som distriktssköterska som nu är i Umeå och går kurser i Diabetesvård. Idag har hon fått lära sig av en föreläsande dietist att vi som vårdpersonal inte får rekommendera LCHF till patienter eftersom det inte finns några långtidsstudier på hur kosten påverkar hälsan, de gick igenom en SBU-rapport. Vi ska då som vårdpersonal bortse från Socialstyrelsens rekommendationer där LCHF är ett sätt att behandla diabetes undrar jag?? Jag blir så trött!! Och sugen på att läsa diabetesvård bara för att få chans att argumentera med föreläsarna...Min vän skulle iaf ta upp detta under morgondagens föreläsning få se vad det kommer för grodor då...
  7. Aaah..jag tror min trötta hjärna tolkade det som så här att det inte spelar ngn roll att ta extra D-vitamin, men nu när du skriver det så kan jag förstå att det faktiskt kan vara så att de inte menade att vi ska strunta i D-vitamin. =) Tack för svaret!
  8. Sitter och läser mitt ex av Vårdförbundet och upptäcker en liten notis med rubriken "INGEN NYTTA MED EXTRA D-VITAMIN" och därefter följnde text. "Låga halter av D-vitamin brukar ses hos patienter med allt från cancer till förkylningar. Men en stor vetenskaplig studie slår fast att det är sjukdomarna som ger upphov till de låga D-vitaminhalterna. Inte lågt D-vitamin som orsakar sjukdomarna." Inte en hänvisning till denna stora vetenskapliga studie. Bara det där. Ngn här inne som vet var jag kan läsa den stora vetenskapliga studien, och om detta på ngt vis stämmer eller om det är right up that shitty tree (pardon me) som den lilla notisen "Barna Hedenhös äter farligt- tre forskare oroar sig i Läkartidningen (skämtartidningen?) över att barnen i årets julkalender åt ensidigt och aldrig gick på toan" också i Vårdförbundet. ?
  9. Får också ont i magen, illamående om jag äter för mkt kokosolja har jag märkt, men en msk funkar fint i morgonteet (kaffe ger magont varje gång..). Men ngn magkatarr har jag inte haft sen jag började med lchf. Faktiskt så har jag aldrig mått så bra i min mage som jag gjort efter att ha börjat äta lchf, har haft problem sen barndomen.
  10. Jag blandar min knattes hemmagjorda mat med kallpressad oliv- eller kokosolja. Han är 7 månader men får inte alls youghurt eller andra mjölkprodukter (mer än osaltat smör ibland). Avokado är fortf en stor favorit (when all other things fail...). Han gillar äggula också, om jag blandar den till lite lösare konsistens, jag brukar tillsätta bröstmjölk och lite fett. Han har hittills varit (lakto)-ovo-vegetarian, men idag fick han sin första smakportion djur = jag gjorde foliepaket i ugnen, en med lax och en med blandad kompott rotsaker (sötpotatis, morot, kålrot och lite rotselleri som ger nästan all mat god smak uatn andra kryddor). Enkelt ångkokt. Mixade alltsammans till lämplig konsistens. (fryser in lämpliga portioner i istärningslådor). Det mesta stannade inuti barnet vilket jag tar som ett gott betyg. =) Nu står det på menyn en vecka innan det är dags för kött. Inga större bekymmer med vad jag ska ge honom. Det är den äldre generationen som har det (läs: farfar å farmor...) Han ammas fritt under dagen/natten förövrigt.
  11. Du kommer bli bra på att bedöma en bra avokado ute i butik efter massor av övning. Jag är där nu men det tog sin lilla tid (läs: många gråmosiga...).
  12. Har också en snart 6 månaders bäs hemma som blivit dåligt introducerad till gluten under helamningen ;p. Jag kör med din bok Monique! Avokado är min favvo-ta-med-mat, det körde jag med även till lillens storasyster fast då visste jag inte att det va lchf...
  13. Jag kör väl magic bullet tea jag då ;P. Är småbarnspäron å min 5 månaders son vill bara vara vaken ca 1 timme max på morgonen när jag oftast är enormt hungrig (ja jag helammar) vilket leder till att jag kör en stor kopp örtte med ca 1 msk kokosolja i. Jag gillar kokos så jag köper Cocosa på nätet extra virgin, den med smak. Mixar aldrig mitt te dock, det går ner ändå. =) Jag handlar på bodystore.com
  14. Ang förstoppning så tror jag på att dricka mycket vatten och att äta kål i alla dess former. Är du duktig på att dricka vätska så kan du även äta hela linfrön. Kokosolja hjälper bäst mot förstoppning om du tex äter det mellan måltider tex i en kopp örtte eller bara som den är. Har två barn varav nr 2 är "bakad" på liberal lchf. Han kom ut vägandes 15 gram mer än sin storasyster, samt även 1,5 cm längre. Ingen större skillnad m.a.o. Att äta som Andreas säger "riktig mat" under graviditeten anser ju jag vara absurt att det skulle kunna skada barnet på något sätt; att äta fler grönsaker men skippa vetemjölet och sockret ger ju bara fördelar.
  15. Har också provat raw food innan lchf men som för dig så håller det mig inte mätt, alldeles för mkt kolhydrater för min kropp vilket gör att jag överäter (iaf så som undertecknad åt raw food då; mycket nötter och frön). Lchf är mkt bättre för min del. Det som är lika inom bägge kosterna är ju att du inte äter spannmål överhuvudtaget vilket gör väldigt mycket för både min mage och även andras. Och visst, med bägge kosterna äter du färre tillsatser. Men jag är benägen att tro att det är just spannmål som är "boven".