jonasr87

Medlem
  • Innehållsantal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om jonasr87

  • Rank

  1. Tack för alla svar! Läste precis, som ni skriver stoscha och Zepp, att träning faktiskt kan ge ökad s-ALAT. Jag tränade innan jag tog blodprovet samt dagen innan det, och det jag tränar är tabata så det är väldigt intensivt. Kanske kan det ha att göra med själva höjningen, för s-ASAT såg bra ut. Tror jag kommer prata med min läkare om det innan jag ändrar min kost och börjar äta fler kolhydrater, för jag märker ju som sagt skillnad så som jag lever och äter nu. Kan multivitamin-tabletter också ställa till det på något sätt? För vad jag har läst så ger ägg allt som kroppen behöver förutom C-vitamin? Jag äter alltid 3 ägg till frukost så det kanske kan vara att jag får för mycket i mig av något och därav blir levern lidande? Jag är säkert helt ute och cyklar nu men det är lika bra att fråga
  2. Jag tränar också så en banan per dag lär väl inte skada så mycket? Målet jag har är att få bort fett och gå ner i vikt, vilket har fungerat väldigt bra och jag har märkt ganska stor skillnad på två månader.
  3. Jag har varit och tagit leverprover förra veckan och fick idag svaret att mitt ALAT har gått upp en del samtidigt som de andra värdena har gått ner. Då jag började med LCHF så fick jag förhöjt S-Gammat-GT vilket jag snabbt kunde ana var övergången av energikällan i kroppen. Nu är i princip alla andra värden förutom ALAT stabila, så då är frågan om det kan bero på att jag äter för lite kolhydrater per dag så levern får jobba för mycket? Jag ligger nog på max 20g kolhydrater per dag skulle jag tro. Vad kan man äta för att lägga på kolhydrater utan att få i sig det "dåliga" från frukt osv? Eller är det OK att äta en banan per dag som innehåller runt ~20g kolhydrater? Anledningen till att jag tror det kan bero på just kosten är för att jag inte alls dricker mycket längre, och jag äter ingen medicin eller liknande som kan göra att ALAT skulle bli högre.
  4. Nu har jag kommit in i en rytm som jag tror är bra, men för säkerhets skull så frågar jag er här. En vanlig dag ser ungefär ut såhär: Tabata träning före frukost (5 gånger i veckan). Frukost: 3 ägg (kokta mosade i smör eller stekta med ost i) Lunch brukar inte bli så mycket då jag håller mig mätt länge på frukosten. Så då brukar jag ta en ölkorv med en brieost bit eller liknande för att fylla på som ett mellanmål. Middag: En fläskkarré bit med en handfull broccoli/grönsaker med en ganska stor mängd bearnaisesås. Lunch och middag varierar såklart ibland, det kan bli broccoligratäng med fläskfärs och ost bl a (enkelt att göra). Hur som helst så har jag fått höra att det syns att jag gått ner i vikt samt att jag känner att jag har mycket energi i kroppen då jag tränar. Då är frågan: Gör jag allt rätt nu gällande LCHF? att lunchen blir lidande är för att jag brukar sova till 10 och äter frukost runt 11 vilket gör att jag inte är speciellt hungrig före "middagstid", så lunchen blir mer som ett mellanmål. Men vad jag har läst så räcker det gott och väl med två riktiga mål mat om dagen när man går på LCHF. (Äter även Omega 3-tillskott)
  5. Det låter kanon det tack så mycket för alla svar! tror jag har hyfsad bra koll nu, ska iväg till affären och inhandla massa grönsaker/smör/ost och ägg snart
  6. Glömde dock skriva att jag även styrketränar tre ggr/vecka minst också, det kanske förändrar saker och ting? eller är det fortfarande majonnäs och ägg/kött med grönsaker som gäller? och mycket smör
  7. En halv burk tonfisk, majonnäs med broccoli vart det till lunch nu. Funkade riktigt bra det också lagom mätt vart man också. Vet dock inte hur det är om man råkar ta för mycket majonnäs? man behöver ju ganska mycket för att bli mätt.
  8. Tack för alla svar! Målet jag har med kosten är att gå ner i vikt. Så om jag förstår det rätt så är Creme Fraiche inte så bra som fettkälla? Jag vet att det inte är bra i för stora mängder men jag trodde det var lugnt om man bara tog någon dl då det inte innehåller så många kolhydrater. Ska man skippa den helt med andra ord och använda grädde istället? Ägg är absolut något jag kommer börja äta mycket mer av, broccoli har jag hemma också så det brukar jag ta till maten ibland, men får börja göra det oftare då Men om man skulle göra en äggröra tex, då ska man väl ha ganska mycket grädde i för att få den fet? och man kan väl även ha ost i för att fylla på med fett?
  9. Tack för svar! Jag försöker dela upp det i 80% fett (därav mycket creme fraiche och mycket ost) och 20% protein. Kolhydraterna försöker jag hålla mig under 20g per dag.
  10. Jag har för ca 2 veckor sedan börjat äta LCHF strikt, men då jag HATAR att laga mat så tänkte jag fråga om lite tips här Något som jag brukar äta är tex ost (fet) med creme fraiche och skinka i det, sen in i micron i några minuter så allt smälter ihop. Är det ett dåligt alternativ att äta så mycket ost och creme fraiche eller gör jag på korrekt sätt? Sen är creme fraiche med tonfisk/makrill även en blandning jag brukar köra på ibland. Sen till middag brukar det ofta bli kött med en ganska stor bit brie-ost/creme fraiche och mycket smör. Dessvärre har det inte blivit så mycket ägg vilket jag förstår är en ganska viktig del i denna kost, så det ska bli skärpning på den fronten. Men gör jag och äter jag rätt som jag beskriver ovan? jag äter endast när jag är hungrig också, så det där med "frukost, lunch, middag" blir det inte riktigt, vissa dagar kan det bara bli två måltider.