BiohackingCFS

Medlem
  • Innehållsantal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Bra

Om BiohackingCFS

  • Rank

  • Födelsedag 1952-01-01

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  1. Den vildfångade laxen hos Willys verkar de ha pressat bort allt fett ur, tror den innehåller 1% fett...
  2. Fett på höfterna kan vara högt östrogen eller lågt progesteron. Prova att lyfta något tungt som du bara orkar göra om två gånger, varje dag, för att få fart på hormonbalansen. Det kanske hjälper dig att hålla vikten?
  3. Jag har provat att göra egen kokosolja, mest av nyfikenhet. För kallpressad olja river man kokosmassan, häller på 70 grader varmt vatten, och låter sedan stå svalt ett dygn tills det skiktar sig och fettet lägger sig överst. För varmpressad olja värmer man den rivna kokosmassan och smälter den länge under omrörning i en varm panna. Då kryper oljan ut och separeras. Den gyllenbruna massan som blir över är jättegod och kan användas som smaksättare till allt möjligt. Om man har en himla massa kokosnötter och ett par dagar över, så kan det vara kul att göra egen kokosolja. Och man förstår också varför den kostar som den gör i butikerna :-)
  4. Jag har ingen ätstörning, jag vill bara må litet bättre. Och då måste jag ta reda på mer fakta, och kanske ändra på något som inte fungerar. En idiot är någon som gör samma sak om och om igen och förväntar sig ett annat resultat. Att bara äta vad man tror är bra år efter år är väl litet samma sak. Tills hälsan sviker. Så jag har väl varit litet av en idiot, och nu försöker jag rätta till det. Tack för alla råd om vissa livsmedel, men jag känner till dem. Jag skulle hellre önska att någon svarade på mina frågor :-)
  5. Tack för era råd om varierad kost, men det finns en anledning till att jag vill ha extra koll på näringsämnen just nu. Dels för att jag äter strikt LCHF och därmed blir mätt på små mängder mat. Men framförallt för att jag försöker hantera min sjukdom CFS på bästa sätt. Jag har ätit näringsrik mat i många år, dock med för litet fett. Förra året började bristsymptom på magnesium och vissa B-vitaminer visa sig, och jag tror att många som ligger litet lågt på vissa näringsämnen förr eller senare utvecklar alla möjliga besvär. Även om det kan ta många år. Min redan hårt ansträngda kropp klarar inte det, och jag vill inte leka rysk roulette och chansa på att kroppen verkligen får det den behöver längre. Jag ska genast kolla cronometer.com. Tack för tipset!
  6. Jag har ett dilemma. Eftersom jag äter strikt LCHF med 80% fett och bara två gånger om dagen, så blir det ganska litet mat på tallriken. Därför blir det ju ännu viktigare att ha koll på dagsintaget av viktiga näringsämnen. Just nu fyller jag upp med kosttillskott, men det blir en himla massa piller och burkar (7 st!), och det täcker ändå inte RDI av alla näringsämnen. Jag önskar det vore enklare att bara äta bra mat och lita på att jag mår bra av det på längre sikt, men först måste jag ju veta vad maten verkligen innehåller. Så här är mina frågor: - Kan man lita på att de råvaror man köper verkligen innehåller den näring som listas på förpackningen och/eller i näringstabellerna hos t ex Livsmedelsverket eller Fineli? Hur har de kommit fram till sina uppgifter? Finns det källor? Är uppgifterna färska, eller bygger de på gamla mätvärden från den tiden när maten var mer naturligt näringsrik? - Jag vill ta fram matsedlar där jag enkelt ser om jag täcker dagsbehovet av alla näringsämnen (utom D-vitamin och magnesium som jag ändå kompletterar med). Finns det någon hemsida eller app som ENKELT summerar mikronutrienter utan att man måste ägna en massa tid till att söka i olika listor? Och med uppgifter som man kan lita på? Jag skaffade appen MyFitnessPal, men enligt dem innehåller min äggröra på tre ägg, smör och kokosolja t ex inte ens A-vitamin. Kostdemokrati är ju supersnabb och enkel, men de visar bara makronutrienterna. Jag tycker att Matkalkyl är bäst just nu, där finns många olika sätt att kolla olika råvaror och näringsämnen. Men man bläddrar och scrollar sig galen innan man får en överblick. Jag skulle vilja se en röd lista på vad som fattas en dag när jag t ex äter äggröra, och 100g stekt lax med 200g broccoli. Och omvänt, jag vill snabbt kunna se vilka råvaror som innehåller mest av olika näringsämnen, eller vilka råvaror jag ska välja om jag t ex behöver mer selen. Det går ju att leta varje råvara för sig och leta bland alla tabeller på vitaminer och mineraler och spårämnen, men jag blir som sagt galen av allt detta sökande. Ta exempelvis Kalcium. Enligt SLV är rekommenderat intag 800mg/dag. Det innebär 2,5 dl mjölk eller yoghurt, eller ett halvt kilo ost per dag! Om man enligt SLV inte äter mejeriprodukter tycker de att man ska äta fisk i första hand, dvs 900g strömming eller ett kilo(!) lax per dag. Bönor, linser och gröna bladgrönsaker står också på deras lista, men om man kollar på Matkalkyl innebär det 200 g dill, eller 500g ruccola eller 500g grönkål. Eller vad sägs om 1.5 kilo gröna bönor? Så mycket orkar jag inte äta, och om jag istället äter mandel eller nötter blir det för mycket protein och omega6... Så jag kanske måste köpa Kalcium också till min gedigna samling av pillerburkar? Ja ni hör ju hur jag har snöat in på detta :-) Jag vill väldigt gärna ha idéer och mer kunskap!
  7. Jag personligen äter helt gluten- och spannmålsfritt, och strikt enligt Skaldeman. Men det är nog bra att du påpekar det, för det finns ju många varianter av både LCHF och Paleo. Och just gluten tror jag också är viktigt att hålla sig borta ifrån.
  8. Nu förstår jag inte hur du tänker, LCHF är ju spannmålsfritt, så jag antar att du menar mejerierna?Hur som helst, jag har provat alla dieter och varianter, och ingenting har hittills botat eller lindrat min ME/CFS. Jag är inne på mitt sjuttonde år nu, så jag är inte precis någon nybörjare :-) Men jag rekommenderar ändå LCHF, och/eller Paleo, för att hjälpa kroppen på bästa sätt när den kämpar mot vad det nu är som hindrar den från att må bra. Ingen har svaret på gåtan CFS ännu, även om teorierna är många.
  9. Paleo hjälpte tyvärr inte mig, men kanske fungerar för andra. Men alla dieter utan spannmål och socker är nog bättre än Livsmedelsverkets rekommenderade kost.
  10. Stackars dig! Jag har varit med om samma sak, men då fanns inte internet eller forum där man kunde byta erfarenheter. Jag var fettskrämd och mager som en sticka som ung, och nu i efterhand har jag förstått att jag även hade rejäl B-vitamin- och Magnesiumbrist, kanske många gravida kvinnor har det även idag? Flera vitaminer som ingår i B-komplexet är bra mot illamående, men särskilt B6 sägs vara bra mot illamående vid graviditet. Här har jag kopierat en text, kolla ifall du känner igen dig på de andra symptomen: B6 – Pyridoxin Funktion: Co-enzym vid omvandlingen av aminosyror och syntesen av ribonukleinsyror (DNA och RNA), vilka är bärare av de genetiska anlagen. Har betydelse för immunförsvaret, nervsystem, hjärta och reglerar kalium-natrium balansen och har därmed inflytande på vätskebalansen, cellernas näringsförsörjning och exkretionen. - Medverkar vid bildandet av röda blodkroppar och antikroppar. Stärker upptagningen av B-12 vitamin. - Det är ett naturligt antihistamin och vattendrivande medel. - Aktiverar enzymer. - Används för att motverka menstruationsproblem bl.a. PMS. - Samverkar med magnesium i symptom relaterade till magnesiumbrist såsom epilepsi, PMS, hjärt- och cirkulationsstörningar, karpaltunnelsyndrom, vissa allergier, ödem och många andra besläktade tillstånd. - De med astma och allergi av histamintypen, visar sig ofta ha B6-vitaminbrist. Vitaminet motverkar histaminutsöndring och blockerar leukotriener. B6-vitamintillskott på 200 mg dagligen visade sig ge en väsentlig förbättring hos 72 barn med astma. - Fördelaktiga resultat för behandling med vitamin B6 vid tjocktarmscancer, högt blodtryck, dålig sårläkning, schizofreni, förgiftning med bensin och andra miljögifter samt nikotinskador. Kvinnor som tar p-piller har också ofta brist på vitamin B6. Bristsymptom och terapeutisk användning: - Ledsjukdomar - Ödem - Premenstruella kramper - Anemi - Allergier - Känslolöshet och kramper i armar och ben, neurologiska störningar hos alkoholister - Depressioner hos kvinnor som använder p-piller. Illamående på morgnarna hos gravida kvinnor. - Åderbråck och hemorrojder. - Bristande förmåga att komma ihåg drömmar - Sömnlöshet och narkolepsi - Geriatriska besvär - Övervikt p.g.a. vätskeansamling i kroppen (ödem) - Brist uppvisas vid leversjukdomar och alkoholism, njursjukdomar, njursvikt med uremi, glutenallergi (celiaki), graviditet, stress, extremt högt proteinintag, hög ålder och vissa former för cancer. - Fjällbildning i hårbottnen, kladdig fjällbildning i hårfästet, omkring ögonbrynen och näsan samt bakom öronen, revor, rispliknande streck, omkring mun och tunga och på händerna. Naturliga källor: öljäst, vetegroddar, vetekli, lax, nötkött, fullkorn, vetegroddar, avocado, bananer. Rekommenderad daglig dos: 1-2,6 mg. Terapeutisk dosering: 100 mg-500 mg dagligen. Symptom på överdosering: Doseringar på 500-10 000 mg dagligen under flera månader kan ge neurologiska skador. Symptom som myrkrypningar och domningar i benen kan uppstå i vissa fall, men försvinner vanligtvis då man avslutar intag av B6. Symptomen kan dock kvarstå ett par månader om toxiciteten är svår. Alltför höga doser kan störa sömnen på grund av för kraftig drömaktivitet.
  11. Jag har läst om flera som somnat som klubbade oxar av ett gram L-Glycin, men jag mår bara illa och får hjärtklappning, inte precis den effekt man vill ha för att somna :-) Och L-Glutamin gör mig piggare och magen lugnare... Men jag har nyss börjat experimentera med aminosyror, så jag kan egentligen ingenting om det. Någon annan som vet mer?
  12. Jag har diagnosen ME/CFS och har ätit LCHF i snart ett år nu, men tyvärr har jag inte märkt några förbättringar när det gäller utmattning och värk. Däremot har LCHF en massa andra fördelar, t ex: lugnare mage, mindre migrän, och framförallt jämnare blodsocker. Det verkar som att en kroniskt utmattad kropp mår bättre av en lugn och stabil fettdrift, jämfört med kolhydratkost.
  13. Jag har börjat med både L-Glutamin och L-glycin, men lustigt nog är effekten den omvända för mig. L-glutamin tar jag flera gånger per dag för att läka tarmen och bygga muskler, och jag mår mycket bättre av det. L-glycin tar jag 1 gram på kvällen för att somna, men det mår jag jättedåligt av än så länge. Läste nånstans att för vissa behöver levern tid att vänja sig vid L-Glycin, kanske det även gäller för L-Glutamin?