stefpahl

Medlem
  • Innehållsantal

    69
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

157 Utmärkt

Om stefpahl

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Senaste besökare till profilen

129 profilvisningar
  1. Frukt

    Något äpple spelar nog igen roll. Pröva och om du tycker att det fortsätter att fungera lika bra med äpplen så har det ingen betydelse.
  2. Hur strikt??

    Naturligtvis beror det också på sockerberoende och liknande. Jag hade inga problem med det och att äta en tårtbit nån gång triggar inget hos mig. Däremot kan det vara intressant att veta att sött smakar mer sött för mig än tidigare. Det finns saker som jag numer helt enkelt inte tycker om, därför att det blivit så sött. Men som sagt för mig var det ganska enkelt. Jag tycker också att en av fördelarna med LCHF är att det inte är något räknande av någonting (inte för mig i vilket fall). Jag räknar inte kalorier, kolhydrater, mängd fett etc etc. Det blir liksom automatiskt rätt om man utesluter vissa saker och inte äter processade matvaror.
  3. Hur strikt??

    Mina erfarenheter är att det var ganska små förändringar som behövdes. När jag började tog jag bort det uppenbara: socker förstås, bröd, potatis i stort sett, pasta, ris. Jag ersatte potatis, ris och pasta med grönsaker av olika typ. Åt dessutom linser och bönor, och det gör jag fortfarande ibland även om det inte förknippas med LCHF. Dessutom kastade jag ut alla lättprodukter och åt riktigt fett. Jag började gå ner i vikt redan efter någon vecka (till min stora förvåning), och det fortsatte långsamt under ett halvår, då jag var nere på samma vikt som när jag var 30. Där har det stabiliserat sig (det är nu tre år sen). Vid speciella tillfällen, t ex födelsedagar och liknande äter jag tårta och fikabröd. Går ut o dricker ett par öl på krogen ibland. Äter glass ibland på sommaren. Det påverkade inte mig alls. Det beror givetvis på hur ofta det är "speciella tillfällen", man bör nog inte äta tårta varje vecka. Men nån gång i månaden tror jag inte är ett problem. Prova dig fram vad som fungerar för dig.
  4. Provsvar ferritin

    Hur lågt? Det kan ju vara en individuell variation, som alltså är "normal" för dig.
  5. Pulled högrev?

    Högrev är perfekt att göra grytor av. Behöver koka ca 1.5-2 timmar, men blir väldigt gott. Det är egentligen inte jobbigt att göra eftersom man kan göra annat medan det kokar. Jag brukar ofta göra Gulasch av det. Supergott. Utmärkt också för kalops. Riktigt super är Boeuf bourguignon. Testa det!
  6. Intressant ny studie om artificiella sötningsmedel https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-lightlask-kan-bidra-till-fetma-och-typ-2-diabetes. De visade sig leda till ökad hunger, ökat kaloriintag, mer insulin hos försöksdjur. Inte förvånande.
  7. 2:a ingrediensen i Clean Eating mörk choklad är sötningsmedlet Xylitol. Förmodligen ingår det i de 29% kolhydrater som den innehåller. Om Xylitol är bättre än socker vet jag inte. Själv äter jag Lindts 85%-iga choklad, men i små mängder. Några rutor choklad ger inte mer än några gram socker/kolhydrater, och det unnar jag mig.
  8. Bacon vs Fläsk inom LCHF

    Har också alltid tyckt detta med bacon varit lite skumt. Bacon brukar innehålla rökarom, konserveringsmedel (brukar vara nitritsalt), antioxidationsmedel, vatten och salt. Det här är i bästa fall. Många bacontyper har mer tillsatser, som t ex socker. Jag bukar äta bacon i undantagsfall.
  9. Intressant artikel detta: http://www.bbc.com/news/health-39292389 (fanns också en artikel i DN). Tsimane-folket i Boliva äter 72% av energin från kolhydrater och har världens bästa hjärt- och kärlhälsa (åtminstone som har mätts upp). Inga processade kolhydrater eller processat kött, inga snabba kolhydrater, inget godis, ingen läsk, inget socker, ingen rökning. Enbart viltkött, fisk, nötter, grönsaker och frukt, dvs kolhydrater förpackade i fibrer. Dessutom spekulerar de i att maskar i tarmen kan ha en positiv effekt. Undersökningen säger givetvis inget om LCHF är bra eller dåligt. Kanske hade de uppnått lika gott resultat med på en grönsaksrik LCHF, utan processade råvaror men med betydligt mindre andel kolhydrater och mer fett. I vilket fall, det får mig att fundera på att det kanske inte är kolhydrater i sig som är det stora problemet, utan fr a dåliga, snabba kolhydrater och processad mat. Det kan ju knappast kallas LCHF denna kost, möjligen en form av paleo. Fokus kanske inte ska ligga på att jaga kolhydrater per se.
  10. Mindre bittert fettkaffe?

    Varför dricka kaffe om man inte tycker om kaffe?
  11. Blodgruppsdiet i kombination med Lchf

    https://www.drcarney.com/blog/entry/researchers-conclude-blood-type-diet-is-nonsense
  12. Vetenskapens värld, Mosley, blod

    Programmet ställde överhuvudtaget inte frågan om kost enligt LCHF är bra eller inte. Det handlade om vad man kan utläsa i blodet. Det som visades i frukosten var att vad man äter kan synas i blodet. Jag tycker inte programmet i stort var dåligt. Däremot var det dåligt att just den delen med frukosten var så diffus, t ex vad frukosten innehöll och vad det skulle kunna bero på att propaglandiner ökar. Intrycket man fick var att de skulle kunna bero på fett i största allmänhet, men inget sägs tydligt.
  13. Vetenskapens värld, Mosley, blod

    Hans frukost var en traditionell engelsk frukost vad jag kan se, stekt ägg, vita bönor i tomatsås typ Heinz vita bönor (mycket socker), vitt rostat bröd, juice etc. Det är både fett och snabba kolhydrater. Dessutom processat (även bacon är processat och innehåller obehagligheter). Inte är särskilt nyttig frukost och det säger ingenting om fet frukost i sig. Det enda nyttiga i den frukosten var ägget.
  14. Förslag: Strunta helt i att mäta och räkna. Använd istället veckomenyerna som finns i Kostdoktorn. Grönsaker är mycket viktigt av flera skäl. Ett är att förbättra mikrobiomet i magen, som "äter" fibrer. Det i sig kan leda till viktminskning.
  15. Varför har media och KI förbrukat allt förtroende?