stefpahl

Medlem
  • Innehållsantal

    95
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

230 Enastående

Om stefpahl

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Senaste besökare till profilen

483 profilvisningar
  1. Om du vill bränna fett så låter högt intag av kolhydrater inte som en bra idé. Då kommer du ju huvudsakligen bränna glukos och inte fett. Du måste också räkna med att du får mer muskler om du börjat träna den typen av träning, och muskler väger mer per volym än fett.
  2. Det är väl bara att tittat på statistik över medellivslängd så ser man att vi lever längre: https://www.google.com/search?q=medellivslängd+sverige&oq=medellivslängd+sverige&aqs=chrome..69i57j0l5.6344j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Sen är det ju inte säkert att det kommer att pågå framåt, men från 60-talet har medellivslängden nästan ökat med 10 år.
  3. Fast att något inte är är essentiellt näringsämne medför ju inte att det är onödigt för att må så bra som möjligt. Det kan ju t ex tänkas att kolhydrater behövs för att optimera något. Att det inte är essentiellt säger bara att det inte är livsnödvändigt och att kroppen inte kan skapa det själv.
  4. 13% socker i Chicken Bacon Avocado sallad, 6.7% i tonfisksallad,....
  5. Evolutionen verkar på väldigt långa tidsperioder, det handlar om tusentals år, och "glukossamhället" har existerat i ca 50 år. Hur det ser ut om några tusen år är svårt att veta, men jag skulle inte tro det ser ut som idag (jag kan tänka mig att vi utrotat oss själva av andra skäl än mat). Dessutom är naturliga urvalet delvis satt ur spel eftersom vi hjälper varandra och har sjukvård etc (vilket är någonting positivt, ett samhälle uppbyggt efter darwinistiska principer vill nog de flesta in uppleva). Och även de som får insulinresistens skulle jag tro producerar avkomma i lika hög grad som de som tål glukossamhället bättre. Så, nej, knappast.
  6. Studien är en kombination av questionnaire och ett antal andra studier (där bl a PURE finns med). Både lågkolhydrat och högkolhydrat minskar livslängd när man inte tar hänsyn till typ av mat. Man kan också se att en lågkolhydratkost baserad på animalier minskar livslängd. Nåt att tänka på för de som försöker "nolla" kolhydraterna. Man kan också tydligen se att nötter och bönor/linser ökar livslängd. Jag tror inte studien talar emot en "normal" LCHF-kost av den typ som t ex finns bland recepten på kostdoktorn. LCHF som innehåller mycket grönsaker + nötter tror jag inte är problematiska enligt studien. Däremot bör nog de som äter mycket kött och försöker nolla kolhydraterna tänka efter.
  7. Kan var intressant att läsa detta: http://www.jonasbergqvist.se/blogg/socker-och-hyperaktivitet-hos-barn . Jonas Person är ju en person som varken är årets folkbildare, vegan eller tillhör någon grupp som per automatik måste ha fel. Tröttsamt med alla dessa konspirationsteorier i det här forumet. Vad man kan säga är att man inte hittat något stöd i vetenskapliga studier för att barn blir speedade av socker, och det är precis det hon säger. Det innebär inte att det inte kan vara fel. Det bör man vara ödmjuk inför även om det inte överensstämmer med vad man själv tror.
  8. Kolhydraterna sitter inte i stärkelsen, utan stärkelse ÄR kolhydrater. Socker är en annan kolhydrat (och fibrer är en tredje). Stärkelse består av långa kedjor av sockermolekyler, och det är bara de minsta som kan lösas ut i kallt vatten. Skulle därför tro att det blir marginell skillnad. Jag har svårt att tro att du äter surströmming så ofta (?) att de skulle ha någon betydelse att du äter potatis till.
  9. Kolhydrater är fibrer, sockerarter och stärkelse. Det kan alltså även vara fibrer. Det är en väsentlig skillnad om de kolhydraterna man äter är fibrer eller socker.
  10. Jag har just gjort en rotfyllning, just pga en spricka som sedan orsakade en inflammation. Det började med ömmande tand och gjorde sedan ont periodvis. Man kunde se inflammationen på röntgen, och får den fortgå så löser den upp tandbenet och kommer att medföra mer omfattande ingrepp (det finns dessutom koppling mellan inflammation i tänderna och hjärtat). Man kan inte bota en inflammation genom att hålla rent i munnen (t ex oil pulling), det når inte ner i roten där inflammationen sitter. Alternativen var att rycka ut eller rotfyllning, och jag valde rotfyllning. Enligt tandläkaren lyckas rotfyllning i 80% av fallen, och jag har inte ångrat det. Nu har jag inte ont längre, vilket tyder på att inflammationen är borta. Om det lyckas på längre sikt vet vi inte, men det visar sig då. Jag är nöjd med att jag valde rotfyllning, och tycker nog att det är värt att prova.
  11. Den ekologiska i plastpåsar som säljs på ICA innehåller inte konserveringsmedel, men citronsyra för att färgen inte ska mörkna. Den är inte pastöriserad heller.
  12. Andra intressanta resultat ur artikeln: och
  13. Det är inget socker i krossade tomater (annat än det socker som finns naturligt i tomaten). Bönor går också bra om man kör icke-strikt. De innehåller mycket fibrer och stärkelse, även resistent stärkelse.
  14. Att sluta med kaffe tror jag är dumt att göra samtidigt som du börjar äta strikt. Det kommer att stressa kroppen ytterligare. Du kan också öka mängden grönsaker, och kanske öka mängden kolhydrater något, dvs mindre strikt.
  15. Varför strikt? Kanske lätta på det lite grann och se om det blir bättre.