stefpahl

Medlem
  • Innehållsantal

    73
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

172 Utmärkt

Om stefpahl

  • Rank

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Senaste besökare till profilen

174 profilvisningar
  1. Ät bra mat o strunta i alla piller. Jag åt D-vitamin tidigare (på vintern), det ledde till mer kalcium i blodet. Slutade med D-vitamin, kalcium gick ner, och D-vitaminnivåerna var ändå bra (även på vintern). Jag förlitar mig på bra mat, lite nötter och liknande.
  2. Äta mycket frukt?

    Komplexa sockerarter är vad jag förstår stärkelse och liknande. Glukos och fruktos som det finns mycket av i frukt är enkla sockerarter (tror det rör sig om ca 10% socker i ett äpple). Ett omoget äpple innehåller mer stärkelse som omvandlas till enkla sockerarter när det mognar, men det finns säkert en del stärkelse i ett moget äpple också (?). Däremot är sockret förpackat i fibrer, vilket gör att det går ut långsammare ut i kroppen. Detta till skillnad från t ex äppeljuice, som alltså innehåller sockret från äpplet men inga fibrer. Jag tror inte problemet (i allmänhet) är att folk äter för mycket frukt.
  3. Grönsaksjuice

    Fibrerna är mat för nyttiga magbakterier. Om man får problem när man äter fibrer, så kan det ju bero på att du saknar dessa nyttiga magbakterier. Botemedlet är ju då möjligen inte att undvika fibrer, utan att försöka förbättra bakteriekulturen i magen. Kanske ska man då göra precis tvärtom, inte undvika fibrer utan äta i en mängd som inte medför för stora problem, och sedan successivt öka. https://www.scientificamerican.com/article/fiber-famished-gut-microbes-linked-to-poor-health1/
  4. Hjälp, funkar inte??

    Fyra veckor är ingenting. Det är normalt att det går upp och ner och att man hamnar i platåer. Det är trenden och vad som händer på lite sikt som är det intressanta. Det är bara att fortsätta!
  5. Frukt

    Något äpple spelar nog igen roll. Pröva och om du tycker att det fortsätter att fungera lika bra med äpplen så har det ingen betydelse.
  6. Hur strikt??

    Naturligtvis beror det också på sockerberoende och liknande. Jag hade inga problem med det och att äta en tårtbit nån gång triggar inget hos mig. Däremot kan det vara intressant att veta att sött smakar mer sött för mig än tidigare. Det finns saker som jag numer helt enkelt inte tycker om, därför att det blivit så sött. Men som sagt för mig var det ganska enkelt. Jag tycker också att en av fördelarna med LCHF är att det inte är något räknande av någonting (inte för mig i vilket fall). Jag räknar inte kalorier, kolhydrater, mängd fett etc etc. Det blir liksom automatiskt rätt om man utesluter vissa saker och inte äter processade matvaror.
  7. Hur strikt??

    Mina erfarenheter är att det var ganska små förändringar som behövdes. När jag började tog jag bort det uppenbara: socker förstås, bröd, potatis i stort sett, pasta, ris. Jag ersatte potatis, ris och pasta med grönsaker av olika typ. Åt dessutom linser och bönor, och det gör jag fortfarande ibland även om det inte förknippas med LCHF. Dessutom kastade jag ut alla lättprodukter och åt riktigt fett. Jag började gå ner i vikt redan efter någon vecka (till min stora förvåning), och det fortsatte långsamt under ett halvår, då jag var nere på samma vikt som när jag var 30. Där har det stabiliserat sig (det är nu tre år sen). Vid speciella tillfällen, t ex födelsedagar och liknande äter jag tårta och fikabröd. Går ut o dricker ett par öl på krogen ibland. Äter glass ibland på sommaren. Det påverkade inte mig alls. Det beror givetvis på hur ofta det är "speciella tillfällen", man bör nog inte äta tårta varje vecka. Men nån gång i månaden tror jag inte är ett problem. Prova dig fram vad som fungerar för dig.
  8. Provsvar ferritin

    Hur lågt? Det kan ju vara en individuell variation, som alltså är "normal" för dig.
  9. Pulled högrev?

    Högrev är perfekt att göra grytor av. Behöver koka ca 1.5-2 timmar, men blir väldigt gott. Det är egentligen inte jobbigt att göra eftersom man kan göra annat medan det kokar. Jag brukar ofta göra Gulasch av det. Supergott. Utmärkt också för kalops. Riktigt super är Boeuf bourguignon. Testa det!
  10. Intressant ny studie om artificiella sötningsmedel https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-lightlask-kan-bidra-till-fetma-och-typ-2-diabetes. De visade sig leda till ökad hunger, ökat kaloriintag, mer insulin hos försöksdjur. Inte förvånande.
  11. 2:a ingrediensen i Clean Eating mörk choklad är sötningsmedlet Xylitol. Förmodligen ingår det i de 29% kolhydrater som den innehåller. Om Xylitol är bättre än socker vet jag inte. Själv äter jag Lindts 85%-iga choklad, men i små mängder. Några rutor choklad ger inte mer än några gram socker/kolhydrater, och det unnar jag mig.
  12. Bacon vs Fläsk inom LCHF

    Har också alltid tyckt detta med bacon varit lite skumt. Bacon brukar innehålla rökarom, konserveringsmedel (brukar vara nitritsalt), antioxidationsmedel, vatten och salt. Det här är i bästa fall. Många bacontyper har mer tillsatser, som t ex socker. Jag bukar äta bacon i undantagsfall.
  13. Intressant artikel detta: http://www.bbc.com/news/health-39292389 (fanns också en artikel i DN). Tsimane-folket i Boliva äter 72% av energin från kolhydrater och har världens bästa hjärt- och kärlhälsa (åtminstone som har mätts upp). Inga processade kolhydrater eller processat kött, inga snabba kolhydrater, inget godis, ingen läsk, inget socker, ingen rökning. Enbart viltkött, fisk, nötter, grönsaker och frukt, dvs kolhydrater förpackade i fibrer. Dessutom spekulerar de i att maskar i tarmen kan ha en positiv effekt. Undersökningen säger givetvis inget om LCHF är bra eller dåligt. Kanske hade de uppnått lika gott resultat med på en grönsaksrik LCHF, utan processade råvaror men med betydligt mindre andel kolhydrater och mer fett. I vilket fall, det får mig att fundera på att det kanske inte är kolhydrater i sig som är det stora problemet, utan fr a dåliga, snabba kolhydrater och processad mat. Det kan ju knappast kallas LCHF denna kost, möjligen en form av paleo. Fokus kanske inte ska ligga på att jaga kolhydrater per se.
  14. Mindre bittert fettkaffe?

    Varför dricka kaffe om man inte tycker om kaffe?
  15. Blodgruppsdiet i kombination med Lchf

    https://www.drcarney.com/blog/entry/researchers-conclude-blood-type-diet-is-nonsense