mianfrasse

Medlem
  • Innehållsantal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Neutral

Om mianfrasse

  • Rank
    Nyanländ
  1. För mig funkade det bättre när jag började med smör och kokosolja i kaffe och te istället för vispgrädde. Det låter inte gott men efter lite tillvänjning gillar jag det skarpt. Vispa 1 msk smör och 1 msk kokosolja i kaffe/te, det mättar. När jag är trött efter jobbet blir det ofta omelett eller ett par kokta ägg med smör och avokado, går snabbt och är enkelt. På helgerna fixar jag matlådor som jag kan äta till lunch när jag jobbar. Skulle nog också bli lite yr om det bara blev sallad till lunch... Lycka till! Jag har kört sedan januari 2015 och har hittills gått ner drygt 10 kilo, men periodvis har det stått helt still... Ge inte upp!
  2. Hej igen! Kände för att återkoppla lite nu när det gått ett antal veckor sedan jag vände mig hit för att få tips om något som kunde mota bort orkeslösheten. D-vitamin och salt testade jag och efter ett par veckor kom orken tillbaka. Samtidigt började vikten rasa efter att ha stått still i nästan fyra veckor. Nu har jag sedan den 28 januari minskat drygt 10 kilo. Det är jag mycket nöjd med, men märker att jag nu har hamnat på en ny viktplatå, vågen har stått helt still i drygt två veckor... det är bara att gilla läget och inte ge upp Det är fascinerande att märka hur förändringarna i kosten till lchf har påverkat mitt ätande. Jag har tidigare varit storätare till frukost och knappt hunnit kliva ur sängen innan jag laddat upp med gröt/yoghurt, mackor, juice mm. Yoghurten som jag trodde var livsviktig har jag inget sug efter alls längre, och nu kan det gå mer än en timme efter uppvaknandet innan jag dricker te/kaffe med kokosolja och smör, ofta blir det ett ägg eller en avokado till, ibland ett lchf"bröd" gjort på keso, ägg och frön med smör och ost på. Jag som trodde att det inte gick att överleva utan smörgåsar har inte ätit vanligt bröd en enda gång sedan starten i januari... och utan att det har känts jobbigt Tänk så många "måsten" det gick att vänja sig av med - förutom mackorna och yoghurt - godis, fikabröd, potatis och pasta. Jag är förvånad att det har gått utan att jag behövt "klättra på väggarna" alltför ofta. Hoppas bara att jag inte tror att det är för enkelt nu och trillar dit med någon smörgåsorgie Det är många kilon kvar innan jag har kommit ner till en hälsosam nivå (20-25) och mitt blodtryck är fortfarande för högt, ( övertrycket har gått neråt lite men undertrycket pendlar fortfarande mellan 85 och 95) men det får ta lite tid. Jag har blivit uppmanad att kontakta läkare för blodtrycket men vill helst slippa äta medicin... tänkte vänta ett tag till och hoppas på att värdena blir bättre i takt med att vikten minskar. Tack för den respons jag fått när jag ställt frågor här på forumet! Och när det känns tungt hjälper det alltid att kika runt här och läsa om hur andra kämpar på och delar med sig av tips och goda råd!
  3. Bära riddarrustning var en bra sammanfattning hur kroppen känns just nu och död råtta... Jo andedräkten känns ju inte superfräsch precis... Känns ändå bra att höra att andra har liknande erfarenheter . Det sporrar mig att hålla ut och fortsätta med lchf, för jag tror ju det här är bra för mig. D-vitamin och magnesium har jag precis skickat efter. Brukar sitta och läsa i forumet och sett att många tipsar om det. Hoppas att det ger effekt även på mig. Vatten dricker jag cirka en liter om dagen, ska testa att röra i lite salt. Grönsaker äter jag i mängder. Vitkål, blomkål, broccoli och river jag grovt och fräser i olja och smör och äter en rejäl portion per dag till kött eller fisk. Spenat inte så ofta, det kan jag öka på. Är inte så jätteroad av att registrera vad jag äter, fick nog av det när jag var med i Viktväktarna för många år sedan. Men jag ska försöka en kortare period iallafall för att se om det är något som saknas. Tack alla för kloka råd och tips ! Det var precis vad jag behövde !
  4. Hej igen! Nu är det drygt en måndag sen jag skrev hit och frågade om fett och med hjälp av råden jag fick tycker jag det fungerar bra. Har bytt frukostyoghurten till den ryska med 10 procent fett och har lärt mig uppskatta kaffe med osaltat smör och kokosfett i. Vikten går neråt men långsamt, sedan den 28 januari är det minus 6,5 kilo och 4 cm i midjan, men det behöver försvinna 25 kilo till.... De sista två veckorna har jag känt mig så orkeslös och jag har tappat all energi. Vill bara gå och lägga mig och sova. Ibland är jag knäsvag och har nästan svårt att resa på mig. Känns som det gör ont i hela kroppen och att jag får hjärtklappning ibland. Kan detta ha med kostomläggningen att göra? Är det någon som känner igen sig och har några tips på hur jag ska få energin tillbaka? Förut kände jag mig pigg och alert av det nya sättet att äta. Just nu känns det bara tungt...
  5. Tack! Nästa gång jag åker och handlar blir det hel klart spaning efter kokosolja/fett.
  6. Tack för bra tips! Ska testa rysk yoghurt, det låter riktigt gott. Oftast är jag inte så hungrig mellan måltiderna, förutom precis när jag druckit kaffe - då kommer suget, därför ska genast söka på MBC och kolla.
  7. Vad bra att få ett riktvärde att hålla sig till, tack! Jag väger dock betydligt mer än du - innebär det att jag ska äta mer eller mindre fett då?
  8. Tack för upplysningen! Glad för att det inte var paketen i kyldisken som gällde... kändes inte så aptitliga.
  9. Hej! Jag började med LCHF för 4 veckor sedan och har mest positiva upplevelser hittills. Sockersuget har minskat, magen är lugnare och vikten har gått åt rätt håll! Men jag har funderingar om det här med fett. Eftersom jag är uppvuxen med minimjölk och bröd utan smör är det några mentala spärrar som behöver brytas. Jag märker ju att jag blir mätt på mindre portioner om jag till exempel tar en rejäl klick av min hemmagjorda majonnäs till maten. Men HUR mycket fett är lagom att äta under en dag? Och vilken sort? Till frukost har jag svårt att vara utan min naturella yoghurt men har minskat portionsstorleken och blandar i en msk grädde i stället. Till lunch och middag blir det antingen majonnäs eller yoghurtsås till kött/fisk och "grönsaksröror" av broccoli, blomkål, squash med mera. Jag har läst här på forumet att många förordar fett i kaffet, är nyfiken på det eftersom jag ofta får ett hungersug efter att druckit en kopp. Hur mycket fett är lagom - 1 tsk, 1 msk, 2 msk? Och vilken sorts fett är bäst att använda i kaffet? Har också läst här att många skriver om kokosfett, är det de paketen som ligger bredvid smörpaketen i kyldisken som menas? Eller hittar man det på någon annan hylla? Inga frågor är för dumma att ställas heter det ju... och tonen i det här forumet verkar mycket vänlig... så jag hoppas någon har tid att lotsa mig på rätt spår i konsten att äta för att må bra!