Gå till innehåll

Feff

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Feff

  • Rank

  1. Detta skalet är inte farligt träaktigt, och inget att spotta ut. Hur som helst så skall de nog konsumeras med måtta... något jag är dålig på när det gäller snacks
  2. Det kan det vara. Jag visste inte att det fanns olika Köpte nämligen en påse där det stod pumpafrön på engelska och de är mycket mindre och mörka. De smakar även helt olika. Någon gissning på kolhydraterna?
  3. Jag befinner mig för tillfället i Kina. Jag är på jakt efter någon typ av nötter eller frön att ha som tilltugg. Jag provade lite olika i dag och hittade några som jag tyckte var ganska god. Jag har dock ingen aning om vad det är för typ av frön eller deras kolhydratinnehåll. Någon som vet vad det är för frön? De smakar lite som "Kinapuffar". Jag tar även tacksamt emot alla tips på vad man kan äta här i Mittens rike.
  4. Jag började med att ta med massor av ölkorvar, babybel, nötter m.m. Nu köper jag oftast en Vitamin well eller vad den heter, som är sötad med lite Stevia och innehåller lite koffein och guarana och en påse saltade mandlar. Oftast har jag ändå det mesta kvar. Innan jag började med LCHF åt jag både massa smörgåsar, godis och läsk. Klart lättare att hålla fokus uppe länge nu
  5. Det handlar även lite om man vill gå ner i vikt eller ej och om hur snabbt man önskar att det skall gå. För att gå ner i vikt sikta på att bli "ohungrig". Jag hade problem med att jag åt enorma mängder mat. Viss det hjälper att öka fettmängden men det kan vara svårt, och man vill ju ogärna suga i sig en majonästub. Mitt tips är i stället att jag som jag gör. Jag äter på små tallrikar (assietter model större). Dels ser det ut som en fullstor portion och dels blir det ett ögonblicks väntan innan man reser sig för att fylla på. När man väl reser sig för att fylla på känner man att man inte
  6. Ja det gör jag. I vanliga fall kanske jag äter ca 10g på en hel dag, äter jag upp mot 40g extra kvällen innan upplever jag en förbättring. Det är just vad du beskriver som "tryck" jag också upplever. Kommer det ett hårt parti med backar mot slutet orkar jag trycka på utan att benen blir stumma. Jag tycker faktiskt att skillnaden är påtaglig. Att jag äter ca 10-20g kolhydrater om dagen i vanliga fall är jag är jag relativt säker på, men om jag äter 20g eller 50g extra kvällen innan vet jag faktiskt inte lika säkert, har aldrig vägt utan brukar göra typ en efterrätt med bär och grädde samt äta
  7. Kan inga studier på ämnet, men erfarenheten säger tvärt om mot vad du upplever. Har du precis börjar upplever man ofta övergångsbesvär som säkert kan upplevas som aningen "deppiga" då man blir trött och orkeslös (En bit ned på denna sida pratar Kostdocktorn om övergångsbesvär: http://www.kostdoktorn.se/lchf/ ). Läs gärna Martin Ingvars bok "Hjärnkoll på vikten" (och även hans andra bok "Hjärnkoll på värk och smärta) där pratar han om dina frågor vill jag minnas. Det är för övrigt en mycket läsvärd och lättläst bok även om den inte faller under kategorin "strikt LCHF")
  8. Feff

    Hög puls?

    Det är vanligt att pulsen ökar. Det är även ganska vanligt att man kan få lite "hjärtklappningar" när man övergår till LCHF. Martin Ingvars förklarar fenomenet bra i sin bok " Hjärnkoll på vikten". Jag kommer inte i håg hur eller varför men skall återkomma om jag hittar texten.
  9. Jag tror inte att man blir tjock av Arlas smör och rapsolja. Så jag tycker du lugnt kan använda den om du trivs med den. Själv kör jag på vanligt smör för den goda smaken skull samt att jag är skeptisk till ovan nämnda "konstigheter", men inte tror jag att du dör av den. Oftast finns det mycket annat man kan välja bort innan.
  10. Feff

    Äggdebatt

    Forskning visar att kycklingar (eller om det var kaniner kanske) som äter mycket kolesterol får högt kolesterol... det verkade dock som att forskarna hade glömt att människor inte är kycklingar (eller om det nu var kaniner). Ralf Sundberg har skrivit en rolig och informativ bok som heter FORSKNINGSFUSKET, den rekommenderas varmt!
  11. Jag kommer inte exakt i håg hur lång tid det tog innan mina omställningsbesvär varade. Lågintensiv träning gick sabbare, men det tog väldigt lång tid innan de riktigt jobbiga passen kändes bra. Säkert mer än 6 veckor. Men det bästa av allt är att när mina övergångsbesvär hade gått över helt och hållet blev långa och intensiva pass mycket, mycket lättare att genomföra. I dag känns det aldrig som att man skall "gå in i väggen" hur långt jag än kör. Trött, ja visst. Men inte kollaps. Mitt bästa tips är att köra lite lugnare i ett par veckor, acceptera att du inte kommer att prestera på topp under
  12. Det har varit lite av mitt motto för viktminskning. Innan min tid på LCHF blev jag väldigt påverkad av mitt blodsocker. Jag fick akut hungersnöd och var bara tvungen att äta. I dag kan jag vara hungrig länge utan att det blir särskilt jobbigt, dessutom fungerar både hjärna och kropp även om det kurrar lite i magen. Man blir ju som bekant inte hungrig av ett lågt blodsocker utan det är ett fallande blodsocker som gör än hungrig.
  13. Jag äter inga kolhydrater efter träning i regel. Kör jag en mycket intensiv period med många nedbrytande pass och fler än ett pass om dagen lägger jag på lite, men det är mest "för säkerhetsskull". Jag äter inte före träning och i synnerhet inte några kolhydrater. Jag är dock ganska liberal kvällen innan tävling, och vid enstaka "test tillfällen" så jag vet vad magen klarar av.
  14. Den fösta tiden som LCHF:are åt jag nog mellan 5-10g om dagen. Något som jag bedömer som väldigt strikt då jag äter mycket mat på grund av mycket träning. Under hösten har jag ätit mer kanske ändå upp mot 40g om dagen. Detta har resulterat i att vågen varit stilla under denna period. Så snart jag varit striktare har jag direkt gått ner igen. Jag har alltid ätit till jag blivit mätt, men inte alltid direkt när jag blivit hungrig.
  15. Jag hade besvär i början. Jag var jätte trött och tog nog inte ett enda extra steg de första 7 dagarna, tränade inte på nästa två veckor. När jag började träna gick det bra i upp till 30min, sedan var det tvärstopp. Jag brukade då i regel springa 8km innan LCHF, vilket var jobbigt efter som jag var tjock, men jag klarade det... varje gång. Med LCHF (strikt) sprang jag mellan 5-6km på samma slinga och sedan tog det stop. Ibland hade jag till och med svårt att ta mig tillbaka till bilen! Men jag var väldigt bestämd och tvinga mig själv till att gå ut minst varannan dag och "plåga mig". Någon gån
×
×
  • Skapa nytt...