Jump to content

Boomer

Medlem
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Boomer

  1. Jag hade lite problem med ryggen innan men det blev gradvis sämre, och det under en period då jag sprang ca 3 ggr/veckan. Och så eskalerade ryggproblemen efter att jag sprang ett maratonlopp. Men jag har nu fått hjälp av en Naprapat som hittat problemen. Det rörde sig om en låsning i höger höft, vilken orsakat "snedhet" i bäckenet som sedan gjort att ländryggen kompenserar med böjning vilket ger smärta. Mina höftböjare är på tog för korta och stela, dom drar bäckenet ur position. Så nu är det stretchövningar varje dag! Komletterat med styrkeövningar för nedre delen av magmusklarna så jag ska orka hålla upp kroppen bättre. Det känns att det hjälper!
  2. Jag skrev visst "Försvarsmaten" ovan, skulle ju vara Försvarsmakten... Blev ju lite roligt Visst behövs det en blandning av ungdomar och äldre även där. Fast där jag kommer att vara verksam som tekniker/specialist är det nog mest "gubbar"... Njut av värmen!
  3. Kul att höra hur det går för dig därborta, starkt att du kämpar på med kosten trots att det verkar nästan omöjligt att få "riktig" mat. Också imponerad av din träning! Jag har själv provat att springa i drygt 30-gradig värme ett par gånger och jag tappar mer än fem minuter på milen... Om jag ens orkar en mil Vi skrev ju lite grann tidigare om erfarenheter av "kronans mat". När jag var ute på HV-övning för ett par veckor sedan funkade det rätt bra. Vi blev serverade kött med gräddsås (äkta vispgrädde var man noga med att poängtera...), fiskgryta, kyckling... Väldigt gott kryddat alltihop. Potatis eller ris till som jag valde bort förstås... Och det bästa av allt, det fanns alltid små bregottpaket att ta valfritt antal av! Så fett i lagom mängd kunde man lägga till. Hade tagit med lite nödproviant hemifrån men den behövde jag nästan inte ta av. Har också varit på jobbintervju för att ta anställning som tidvis tjänstgörande soldat/specialist. Dom verkade intresserade av att ta in den här "gubben" och jag passerade läkarkontrollen Fick ta ett extra EKG för dom tyckte jag hade för låg vilopuls... Så det lutar åt att jag tar anställning i Försvarsmaten framöver! Kämpa på, kul att läsa det du skriver. Även om jag själv inte är inne här på forumet och skriver så ofta så läser jag regelbundet.
  4. Tack för tipsen Kattuggla! Jag har funderat i banorna att lägga till lite mer kolhydrater, det var mer åt det hållet jag åt då jag började med kolhydratkosten och gick ner 18 kg. Då kunde man nog kalla min kost mer för GI, eller liberal LCHF. Tränar gör jag ca tre ggr/veckan. Har varit mest styrketräning det senaste året. Tidigare sprang jag nästan enbart, men ryggont har gjort att löpningen inte funkat och därför har det blivit mycket gym istället. Nu håller ryggen på att bli bättre och jag går över mer till att springa igen. Satsar nu på att få upp längden på passen igen så takten är måttlig. Att sen lägga in pass med intervallträning är en god idé. Jag har Martinas två första böcker och tycker dom är jättebra. Jag har fått mycket tips där och provat en del saker hon skriver om, men känner ingen direkt effekt av förändringarna jag gör.
  5. Hmmm, kanske värt att försöka. Definitivt gott i alla fall!
  6. Jamen då är det lugnt, 40-strecket har jag passerat för länge sen...
  7. Neejdu MariaF, den ursäkten kan jag inte skylla på...
  8. Då har nog jag bättre erfarenhet av HV-kok än du Y62, tycker att vi överlag får bra mat där det inte är så svårt att plocka ut det en LCHF-are kan äta. Potatisen och riset skippar jag ju förstås... På sista övningen var det en "gubbe" som lämnade ut maten som frågade: "Är du LCHF-are?". "Ja" blev svaret. "Då får du extra kött" sa han och la på en köttbit till! Önskar dig allt väl i sandlådan, Y62. Jag har lite erfarenhet av andra sandlådor då jag jobbar inom försvarsindustrin, kan vara lite oroligt där också och en hotbild finns men inte alls med den press ni lever under.
  9. Får inte till det där med att citera andras inlägg så jag får väl skriva svar bara. Trist att du inte kan göra det du vill i Försvarsmakten MariaF! Jag kikar på att öka mitt engagemang i Försvarsmakten och bli deltidssoldat, då slipper jag offra min fritid på försvaret. Hoppas det går att få specialkost då så man kan upprätthålla LCHF-ätandet.
  10. Tar upp den här insomnade tråden igen. Har inte lyckats få trenden på vikten att vända nedåt igen, men jag har i alla fall varit viktstabil på 74-75 kilo under det senaste året. Skulle ju gärna vilja gå ner några kilo fettvikt så det blir lättare när man är ute och springer, och att det ska gå att komma i shortsen jag hade för tre- fyra år sedan då jag gick ner 18 kilo med LCHF-kost. Kan nämna att jag hela tiden har ätit enligt LCHF och det senaste åren ganska strikt. Men det verkar inte hjälpa mig att få vikten att gå neråt igen så om ni har tips så skriv gärna ett inlägg.
  11. Tycker absolut att du ska gå med i hemvärnet Kahavia om du är intresserad! Jag är med i HV, och det brukar lösa sig rätt ok på övningarna. Jag laddar med lite ölkorv, babybel-ost, makrill i konservburk som jag kan ta till när maten inte funkar. Oftast kan man äta köttet/fisken och ta några extra småpaket Bregott! Tyvärr är det väldigt dåligt med sallad till den maten vårt kok lagar... Men det är ändå tusen gånger bättre än vad Y62 verkar ha det, låter väldigt kämpigt att vara LCHF-are där.
  12. Kul att du också kör Stronglifts 5x5! Jag började träna efter den metoden för ca 2 veckor sedan. Hoppas att den ska ge mig lite mer styrka, tränade tidigare med fler repetitioner i varje set men kände inte att det gav något speciellt varken i styrke- eller muskeltillväxt. Kommer att följa tråden med intresse!
  13. Länge sedan jag startade den här tråden! Men nu när det kommit några inlägg och "väckt den till liv igen" kanske det är på sin plats med en lägesrapport. Trenden för mig håller i sig, vikten kryper sakta uppåt fortfarande. Under våren testade jag 16:8-fasta under vardagarna och då planade viktkurvan ut och vände sedan sakta nedåt. Sen kom sommaren... Ingen 16:8 på två månader och lite liberalare kost gjorde att det vände uppåt igen. Nu efter semestern står det ganska still. Många LCHF-are skriver att dom blir väldigt mätta av fett, till exempel att man håller sig mätt en halv dag på en fettkaffe. Den erfarenheten har inte jag. Tar jag en fettkaffe då jag är hungrig dröjer det bara en halvtimme innan jag är lika hungrig igen... Trots tipsen här om att minska ner på proteinet funderar jag på att göra tvärt om, öka på proteinet och minska ner på fettet. Den senaste veckan har jag hållt lite koll på hur mycket protein jag äter och ser att det rör sig om 60 -70 gram/dag. Det är kanske är lite väl lite eftersom jag tränar styrketräning tre ggr/vecka och försöker lägga på mig lite mer muskler. Upplever själv att jag väldigt sällan är stressad, och sover bra så gott som varje natt. Det borde inte vara här som orsakerna till viktökningen hos mig ligger. Det här är en intressant idé. Om kroppen anpassar sig till fettförbränning borde man ju minska ner portionerna något för att kompensera det. Funderar på hur jag skulle kunna lyckas med det, jag känner mig ju ofta hungrig på den mängd mat jag äter nu och som gör att jag sakta ökar i vikt. Behöver hitta rätt sammansättning i kosten för att hitta min väg framåt, jag får väl experimentera lite mer än jag tidigare gjort...
  14. Vill tipsa om att beställa diabetesmåltid på flyget, det skulle jag tro att alla flygbolag har i sitt sortiment. Då får man i alla fall mat som är lite bättre anpassad till oss som dragit ner på kolhydraterna. Min erfarenhet är att de värsta "kolhydratbomberna" är borta och att man t.ex. får mer sallad. Om man sen hoppar över riset/potatisen/pastan som ligger i lådan ihop med fisken/köttet så blir det ganska hyfsat. Fungerar i alla fall för mig som inte alltid måste vara superstrikt utan kan tillåta mig lite mer kolhydrater någon dag utan att det påverkar mitt välbefinnade negativt.
  15. Känner igen mig precis mmeo, min mormor är likadan! Tror som du att det är det tillhör den generationen, att det skall trugas på så mycket fikabröd att även de sockersugna i familjen äter tills de mår illa. Men nu i jul hade något hänt, då jag var hos mormor på den obligatoriska fikan fick jag en tallrik med ägg, bacon, gurka, sallad och tomat! Det hade hon klurat ut själv att det var något för mig, och förvåningen och glädjen i mitt ansikte gick inte att ta miste på. Åt upp allt, och då är mormor nöjd, så hädanefter går jag gärna dit på fika. Hoppas era släktingar i den äldre generationen kan ta till sig och acceptera att det finns alternativ.
  16. Tack alla som svarat och gett många bra tips! Jag lyckas inte få till det med multi-citat så jag får skriva utan att citera er. En matdagbok låter som en bra idé. Det kan ju vara så att jag helt enkelt tar större portioner av maten nu än tidigare utan att jag själv tror det. Eller så är portionerna lika stora som tidigare men min förbränning är lägre eftersom jag inte bär omkring på så många kilon längre. Det här verkar balansera ut sig av sig självt för de flesta när man läser inlägg på forum men kanske inte för mig. Att reducera mjölkprodukterna skulle kunna vara något att testa. Mjölk har jag inte druckit på två år men det blir ganska mycket ost, grädde o creme fraiche i maten. Proteinet är en annan sak att tänka på. Jag har ätit ganska mycket protein under det senaste året, och tanken med det är att det skall hjälpa till i muskeluppbyggandet ihop med styrketräning. Har kikat på och anammat idéerna i boken "LCHF & träning". Men man skulle ju kuna prova och minska ner på proteinet en tid och se vad det ger för effekt. Nu har jag också ändrat träningen och kör bara lite enkla styrkeövningar hemma och fokuserar istället på löpningen då jag planerar att springa Stockholm Marathon i sommar. Henke, intressant att du skriver att du blivit mindre stresstålig av LCHF-kost, den erfarenheten är inget jag läst om någon annanstans. Det är tänkvärt, men när jag funderar på det så tror jag inte jag har har upplevt samma sak. Jag har det inte heller speciellt stressigt på jobbet utan kan styra mycket över arbetsnivån själv så det blir lagom mycket att göra. Och det är inte mycket annat runt omkring som har förändrats under de senaste 1,5 åren, däremot hade jag en "livskris" strax innan jag startade med lågkolhydratkosten. Fortsätt gärna bomba med tips, jag suger åt mig som en tvättsvamp!
  17. Känner att det här nog blir ett långt inlägg, men jag börjar med lite bakgrund om min väg med lågkolhydratkost. Det började för två år sedan då jag bestämde mig för att testa GI-kost primärt som ett sätt att gå ner i vikt. Hade läst att det kunde påverka hälsan positivt på andra sätt också vilket kändes bra, men vikten var som sagt det främsta skälet. Och det fungerade utmärkt, vikten minskade 18 kg på ett halvår och jag var då nere i 68 kg till mina 177 cm (korta) kroppslängd vilket kändes lagom. Dessutom kände jag mig under tiden starkare, mådde bättre, blev av med magproblem jag hade innan och slutade bli förkyld... Men efter att botten för vikten nåddes för 1,5 år sedan har det vänt uppåt igen... Jag gick över till reducera kolhydraterna ännu mer och äter sedan dess en hyfsat strikt LCHF-kost. Träningsmässigt så gick jag över från att jogga 3 ggr i veckan till 2 ggr jogg och 2 ggr styrketräning. Jag är rätt strikt vad gäller maten men gör också medvetna avsteg ibland vid fest eller andra tillfällen men det är inte ofta. Försöker att inte överäta och jag är alltid hungrig när det är dags för lunch eller middag, och jag brukar också lägga in ett litet mellanmål på eftermiddagen. Men jag tycker jag åt på samma sätt då jag minskade i vikt så det borde inte vara någon skillnad där nu. Vikten har nu gått upp till 73 kg, alltså fem kg plus på 1,5 år. En del av vikten är nog ökad muskelmassa men definitivt inte allt, jag märker på kläderna att det ökar på runt midjan igen. Jag känner att 70 kg vore en bra viktnivå för mig och jag skulle vilja ner dit igen. Jag tar gärna emot tips från er andra ute där, det kanske är någon som har haft liknande erfarenheter? Vad kan man göra för att plana ut och börja minska i vikt igen?
×
×
  • Create New...