Gå till innehåll

POS

Medlem
  • Innehållsantal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av POS

  1. POS

    Statiner

    Referensvärden i all ära, men de speglar ju vilka värden som uppmäts i befolkningen i stort. Huruvida dessa värden är "bra" eller "dåliga" beror på mer saker och här får man försöka förlita sig på de forskningsresultat som gjorts. Även här så finns det starka åsikter hur resultaten ska tolkas. Jag har under 10 år försökt läsa på om kolesterol i allmänhet och hur man ska tolka sina värden i synnerhet. Enligt min nuvarande inhämtade kunskap så anser jag följande: * HDL ska vara högt och rekommenderad nivå är över 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor). Med LCHF kost brukar oftast HDL-värdet lig
  2. Virta Healths Sarah Hallberg har gjort en presentation med samma/liknande information. Väl värd att se.
  3. Grattis till fina resultat. Här är mina kommentarer på dina undringar: * Ni har nu ätit LCHF i nästan 2 månader. När det gäller triglycerider, men även andra blodfettsvärden som testas inom vården, är det en kort tid. Värdena kan gå lite upp och ner under de första 12 månaderna. Men om man håller kosten strikt brukar värdena stabilisera sig fortare. I vilket fall så är ett triglyceridvärde under 1 mycket bra och det indikerar att HDL är högt och att du/ni troligtvis har en liten/obefintlig andel små, kompakta LDL-partiklar (vilket är de LDL-partiklar som har en förmåga att oxidera och stä
  4. POS

    Emma

    Vill rekommendera dig att söka in till Facebook-gruppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)", https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ där det finns tusentals typ 1-diabetiker som äter LCHF-kost, med olika kh-nivåer. De allra flesta av dessa äter någonstans mellan 20-50 gr kolhydrater/dygn. Själv är jag typ 1-diabetiker sedan snart 40 år och har ätit strikt LCHF i över 10 år (<20 gr kh/dygn). Jag har altid en ketonnivå mellan 0.5-3 mmol/l och har ALDRIG under hela mitt diabetesliv drabbats av ketoacidos. Det gäller att skilja på "ketos" och "ketoacidos". Ketos är ett helt naturligt til
  5. "En vetenskaplig studie publicerad förra året på barn mellan 4-6 år visade att metoden i snitt minskade barnens fetma med 0,54 i BMI, vilket är världsrekord." Var det inte en ganska blygsam genomsnittlig minskning? Om man klassas som överviktig, så borde det inte vara så svårt att se en större minskning i BMI, med några kilos nedgång. Tänker att jag själv lätt kan förändra BMI-värdet med 0,1-0,2 på bara någon vecka. Men jag är å andra sidan inte överviktig och barn.
  6. Låter som saltbrist. När man växlar över att äta strikt LCHF så tappar man oftast både vätska och en massa salt/mineraler följer med ut. Så var inte rädd att salta mer i maten du äter. Du kan också testa att ta en "saltshot" innan motionspasset; drick ett glas vatten med salt i (så mycket salt som du kan klara av att dricka. för det är inte så smakfullt). Alternativt ta en tesked med salt, svälj ner och drick vattnet efteråt.
  7. Mina erfarenheter... Det tar tid att vänja kroppen att plocka sin energi från ketoner istället för glukos. För mig tog det nog nästan 3 månader innan jag tyckte att jag var i samma nivå med löpträningen som när jag inte var i ketos. Träningen kändes här seg och "oexplosiv". Samtidigt så märkte jag att jag var ungefär "lika trött" hela tiden, oavsett hur långt passet var. Dvs jag märkte att uthålligheten blev otrolig. Så frågan är vad ditt mål med löpningen är; snabbhet eller uthållighet (inser att de flesta vill ha båda, men vad är just nu det primära)? Som andra sagt ovan så gäller det at
  8. Jag tycker du har bra värden. HDL högt och bra. Låga triglycerider som vittnar om att du med största sannolikhet har få/inga små, oxiderade LDL-partiklar (sdLDL). Apokvot 0,8 vilket anses vara "ok". Till detta kommer kvoten Totalkol/HDL som för dig är 4,15. Denna kvot rekommenderas vara så låg som möjligt och helst under 6, så ditt värde är utmärkt. Kvoten triglycerider/HDL är 0,42. Här är det rekommenderat att man håller sig under 0,87, så igen, utmärkt värde. Misstänker att din läkare har förskräckt berättat att ditt totalkolesterol och LDL är alldeles för högt, men dessa är väld
  9. Saltbrist. Salta maten mer och/eller använd dig av Maries tips ovan. Se https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar#kramp När det gäller magnesium, så var medveten om att det som säljs som "magnesium"-tabletter, består av en eller flera kemiska föreningar som bl.a innehåller magnesium. Alla dessa föreningar har olika påverkan på kroppen och det är inte säkert att just den produkten du använder är effektiv mot kramper. Jag som tränar mycket har till och från problem med kramper i benen, men med regelbundet intag av "Magnesium Optimal" från Helhetshälsa (innehåller magnesiumcitrat, m
  10. POS

    Blodsocker

    Mina kommentarer: * Ett blodsocker runt 9 efter måltid husmanskost låter aningen högt kanske, men kan för vissa individer, vid viss typ av mat, fortfarande anses vara "normalt". Hur långt efter måltid har du testat? Ditt blodsocker bör vara tillbaka till samma nivå ca 2 timmar efter måltid, som det var innan måltid. Så "ät och mät" några gånger för att se om det finns ett mönster. * Icke-diabetiker anses ska ha ett fasteblodsocker i intervallet 4,5-6,5 mmol/l, även om det finns individuella skillnader (både nedåt och uppåt) som får anses "normalt". * Gryningsfenomenet är inte bara
  11. Tycker det låter som typiska omställningsbesvär. Brukar lätta efter några dagar, men för somliga så kan det vara besvär i några veckor. Mycket beroende på hur man ätit innan man växlade över till LCHF. När det gäller illamående och trötthet låter det som typiska symptom på saltbrist. Speciellt nu när det är varm och är sommar, så måste man som nybliven LCHF:are vara noga med att tillföra mer salt än vad man är van vid. Om man tidigare ätit mycket färdigprocessad mat så har man där fått i sig mycket salt. När man via LCHF växlar över till mer "riktig mat" så är det lätt att glömma att man ock
  12. Advokaterna i USA har redan börjat "vässa knivarna" när det gäller en skadeståndsansökan vad gäller Victoza: https://www.drugdangers.com/news/lawsuits-claiming-victoza-causes-pancreatic-cancer-set-to-move-forward/
  13. Som Anna skriver så försöker Smarta Diabetiker samla in rapporter från våra medlemmar angående hur stödet ser ut över Sverige, för att kostbehandla sin diabetes mha LCHF. Just i Sundsvalls-området ser det svagt ut. Det är många mottagningar som inte fått någon rapport så det kanske finns "LCHF-vänliga" vårdcentraler, men det är inget som ännu är rapporterat. Den närmsta (från Sundsvall) VC som någon har sagt ger LCHF-stöd finns på "Timrå Vårdcentral". Se denna länk, https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1iv4E3h2dM3BDbN6zlzLGQ_LPyas&amp;ll=62.415572878370845%2C17.377886408203153&
  14. Tillskott av resistent stärkelse är ett sätt att sänka sitt blodsocker och därmed sitt insulinpåslag, vilket är positivt för blodsockerkontrollen och vikten. Men det krävs att man har rätt sorts tarmflora, eller att man via olika åtgärder försöker skaffa sig det. Tillskott av syrade grönsaker i kosten kan hjälpa till att bygga upp tarmfloran. Kidneybönor, svarta bönor men även potatismjöl (utrört i något t.ex vatten, fet yoghurt) och som äts kallt/ej uppvärmt innehåller en stor andel resistent stärkelse. Så även om det är en stor del kolhydrater angivet på förpackningarna eller andra listor
  15. Den australiensiske forskaren Ken Sikaris menar att HDL är egentligen ett bättre värde att använda för att bedöma triglyceridvärdet, för HDL-värdet är inte lika volatilt. Det finns normalt sett en omvänd relation mellan HDL och triglyceriderna (högt HDL -> lågt triglyceridvärde), men beroende på tillfälligheter kan triglyceridvärdet bli högre vid ett visst provtagningstillfälle. Då kan man istället titta på HDL-värdet. Om det är relativt lika mellan provtagningarna så kan man vara lugn att triglyceridvärdet normalt sett är lågt. Och det är främst dessa 2 värden som är intressanta för att be
  16. Även kommenterad på Matfrisk-bloggen, https://matfrisk.com/2018/11/19/lagt-ldl-kopplas-till-demens/
  17. Olika typ av träning påverkar blodsockret olika, men lite förenklat kan man säga att pulshöjande träning, ex. löpträning, simning, squash skapar ett stresspåslag i kroppen. Glukogen utsöndras och höjer därmed blodsockret. Vill man kvantifiera det mer, så har jag sett mätningar gjorda av diabetiker som visat att när pulsen är 70%, eller högre, av din maxpuls så startar stresspåslaget vilket startar glukogenutsöndringen och driver upp blodsockret. Hos icke-diabetiker så kickar dock insulinutsöndringen snart in och blodsockret sjunker. Men hos typ 1-diabetiker, som inte har någon kroppsegen pr
  18. Några tankar kring det du skriver: - Kan du ge lite info hur fördelningen ser ut vad gäller kh, protein och fett under en "normaldag"? På kostbevakningen.se kan man relativt enkelt få fram fördelningen. - "Jag vet att jag behöver hålla kolhydrater lågt och att inte äta enorma mängder protein och det blir tyvärr ett stort problem med så mycket mat." Det här låter lite märkligt, tycker jag. De flesta brukar rapportera att man behöver äta mindre mängd mat med LCHF, och att hungerkänslorna oftast försvinner. De som brukar klaga på hunger är oftast de som äter för lite fett. Det betyder i
  19. Det är ganska vanligt att man känner sig seg och trött när man motionerar och precis börjat med LCHF. Via kosten har du fått ner mängden fritt tillgängligt glukos samtidigt som kroppen inte är helt inställd på "ketondrift" när man motionerar. Det är anledningen att man gärna känner sig seg när man tränar och man precis börjat med LCHF. Det kan ta relativt lång tid innan det fungerar bra att motionera på LCHF (1-3 månader), men det är så värt det när man är "fettanpassad". Ett tips är att ta en saltshot (1 tsk salt med vatten) innan och/eller efter träningen. Det kan hjälpa lite att inte
  20. Om du vill "tänka utanför boxen" så kommer här några förslag: Äter du frukost? Har du lätt att äta på morgonen? Om svaren är ja, så fundera på om du kan äta "lunchen" till frukost, och "frukosten" till lunch. För hemma så är det lättare att värma och tillaga mat, och klassiskt så är frukosten ofta mer av saker som man "plockar från kylen". Med bra fettkällor till båda måltiderna som kommer du garanterat stå dig hela dagen. Skippa tanken på klassisk lunchmat. Själv äter jag några ostskivor med smör emellan, ett kokt ägg, någon fettkälla typ majonnäs eller coleslaw. Till detta en var
  21. Ännu en artikel som hintar om vilken typ av forskning det handlar om, https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/for-lite-kolhydrater-forkortar-livet Man kan notera lite klassiska upplägg som sällan leder till hållbara resultat: * Deltagarna fick själva ange hur mycket de åt och hur stora portioner. (Ett klassiskt misstag att tro att personer kan uppskatta vad de verkligen äter.) * 6 år senare fick de göra en ny uppskattning. (Igen samma problem som ovan.) * Efter 25 år så räknade man hur många som dött. Och här blir det intressant (citat) "Efter att ha tagit hänsyn till en r
  22. Här är min bedömning av dina värden: * HDL: Något lågt, men helt ok. Bör vara högt och brukar stiga med tillskott av mer fett. Återkommer till detta värde. * Trigl. Ska vara lågt, helst under 1. Du har 0,85 vilket är väldigt bra. Det är ett värde som indikerar att du med stor sannolikhet inte har några små, oxiderade LDL-partiklar (sdLDL) vilket anses vara det som är roten till att LDL kallas för "det onda kolesterolet". Stora "fluffiga" LDL-partiklar är ofarliga, ja till och med fördelaktiga enligt vissa forskare. * Apo-kvoten ska vara så lågt som möjligt, helst under 0,9. Med
  23. Du är tyvärr inte ensam om detta bemötande. Får man fråga till vilken mottagning du var på (är inte intresserad av namn på läkare/sköterska, utan själva vårdmottagningen)? Skulle rekommendera att du byter mottagning. Det finns flera att välja på i Stockholmsområdet. Leta efter de grönmarkerade mottagningarna i "Smarta Diabeteskartan", http://www.bit.ly/SmDia-Kartan De gröna mottagningarna är sådana där minst en person rapporterat att man kan få allt från "tyst" till aktivt stöd att mha LCHF-kost kostbehandla sin diabetes.
  24. Jag är själv typ 1-diabetiker, sedan drygt 35 år. Har ätit strikt LCHF (<20 gr kh/dygn) i över 8 år. Har aldrig drabbats av ketoacidos, varken före eller efter kostbytet. Nyckeln till att inte drabbas är att man säkerställer insulintillgången, ofta i kombination av uttorkning (t.ex vid extrem hetta eller magsjuka). Ketoacidos är främst orsakat av insulinbrist, inte pga av de ketoner som kroppen naturligt producerar vid LCHF-kost. Vanliga nivåer av ketoner vid strikt LCHF-kost är i intervallet 1-3 mmol/l. Vid ketoacidos krävs oftast nivåer på över 12 mmol/l, men oftast har man betydligt högr
  25. Ett alternativ är att använda Google Docs/Sheets. Det är ju Googles gratisvariant av Microsofts Office-paket. Det finns bra mobilappar för både iOS och Android, som stödjer det som man också kan editera på datorn. Tror man kan söka på respektive app via strängen "Google Docs". För iOS heter appen "Kalkylark". I Google Sheets så får man ett gränssnitt som är väldigt likt Microsoft Excel, så du bör kanske vara bekant med det för att kunna göra det som du vill vad gäller statistikuppföljning, grafer och diagram. En intressant möjlighet med Google Docs är också möjligheten att skapa s.k "F
×
×
  • Skapa nytt...