Jump to content

Angelica

Medlem
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

Angelica's Achievements

(2/7)

7

Reputation

  1. Hjälp en bekymrad mamma! Äter själv LCHF av varierande grad sedan 8 år tillbaka. Har en 13-månaders son som inte får strikt LCHF men har aldrig smakat pasta, ris, mackor (förutom enstaka Finn crisp) och väldigt lite frukt. Han växer som han ska och mår bra så ser ingen anledning att göra något annat. Han får potatis och rotsaker till de flesta måltider men föredrar majonnäs och smör om han får välja Men nu till min fråga, finns det någon annan som haft liknande kost till era barn? Hur har ni gjort vid förskolestart? Vill egentligen inte att han ska få smaka pasta, ljusa mackor och massa supersöt frukt men känns som baskosten på de flesta förskolor då många små är kräsna. Han äter gärna råbiff, senap och grönsaker för han är van vid det, men kommer nog vara svårt att hålla fast vid när han får smak på allt annat. Några tips eller tankar? Ser framför mig hur välmenande förskolepedagoger kommer säga att ”om du inte äter upp mackan får du inte mer smör” vilket gör ont i magen på mig!
  2. Hej På grund av utredning av allergier på min 7-månaders son som fortfarande ammar så måste jag äta mjölkprotein- och äggfritt under minst en månads tid. Smör och ägg är i princip min huvudföda så jag vet inte riktigt hur jag ska ersätta detta, tycker jag är hungrig hela tiden och har svårt att få i mig tillräckligt med fett för att bli mätt (amningen gör ju sitt till). Någon som har tips på bra recept eller annat? (Äter nötter, avokado, steker i mycket olja osv).
  3. Jag mixar fett-te minst en gång om dagen så kokosoljan är jag van vid, har hört talas om att vissa är känsliga för den i början men upplevde aldrig det själv. Jag hade även inte kokosolja tillsammans med ingefäran denna gången, men det är ju möjligt att man kan vara känslig för själva ingefäran. Nej, det hoppas jag inte. Köpte ICA I love eco, minns dock inte ursprungslandet. Detta låter ju väldigt intressant, har tidigare funderat på om jag har candida efter att ha läst Martina Johanssons böcker. Vet du om man kan läsa mer om detta någonstans? Tack för alla fina förslag och svar!
  4. Hej Jag har vi två tillfällen ätit färsk ingefära i olika former på sistone. Båda gångerna har jag vaknat runt 01-tiden väldigt illamående. Första gången tolkade jag det som matförgiftning för jag började spy också. Inatt vaknade jag till helt kallsvettig och illamående men behövde aldrig spy. Ingefära ska ju vara bra MOT illamående. Tänker om det kan ha något med LCHF att göra och frågar därför här om någon har upplevt något liknande eller har några tankar om ingefäran? Har försökt tänka efter om det skulle kunna vara något annat jag ätit men inte kunnat hitta några gemensamma nämnare förutom just färsk ingefära.
  5. Öppnar upp den här tråden igen. Jag har ätit LCHF i olika strikthetsgrader i ca 1 år. När jag började så fick jag ibland tillsätta salt för jag märkte att jag fick ont i huvudet, men jag har blivit bättre på att salta maten och kan ibland känna ett sug efter salta saker så då tänker jag på det mer. Men jag har märkt att jag dricker sjukt mycket mer vatten/vätska än innan LCHF. Mätte en dag och jag drack 3 liter vatten, 1,5 liter annan dryck (främst te, men det sägs ju inte vara vätskedrivande om man är van tedrickare). Och då inte räknat vätska i maten. Jag går inte på toaletten oftare än tidigare, jag bara dricker så sjukt mycket mer, vilket jag tänker kan förklara saltsuget också. Men var tar allt vatten vägen? Jag har börjat bli orolig för att det kan vara något som är fel och inte bara kopplat till kosten. Någon som har upplevt något liknande?
  6. Jag tycker min majonnäs blev fastare när jag hade i lite mer salt och lite mer vinäger. Kan ju vara värt att testa!
  7. Hej Många som kommer på platåer eller har svårt att gå ner i vikt rekommenderas ju att prova mejerifritt. Jag har inte riktigt förstått om det är för att det lätt blir stora mängder kolhydrater via mejerierna. Har även hört att mejerier är inflammatoriska men inte heller greppat om de är inflammatoriska på grund av kolhydraterna i, eller om de är det på grund av andra orsaker. Har funderat på att ersätta grädden med kokosgrädde men tveksam till om detta blir bättre, kolhydratsmängden är ju ungefär samma och kokosgrädden har ju bara hälften av fettet, men kanske inte är lika inflamatorisk eller blodsockerhöjande? Självklart vore det bästa att försöka minska grädden helt, men ibland vill man ju kunna ha det till olika saker och det vore intressant att veta vad som är "bäst", någon med bra kunskaper?
×
×
  • Create New...