daxia

Medlem
  • Innehållsantal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om daxia

  • Rank

  1. Tack för svaren, även om mina frågor inte riktigt blivit besvarade än. Jag förstår att detta främst är ett LCHF forum även om den här forumdelen ska handla om näringslära i allmänhet. Därför blir alla svaren såklart tyvärr "aningen" riktade åt LCHF hållet. Från en bodybuilders perspektiv är det viktigaste att nå sina dagliga "macros" dvs den mängd protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler osv du behöver för att nå dina mål. Utöver det så är det plus minus som gäller, dvs förbrukar du mer kalorier än du stoppar i dig går du ner i vikt. Om du lyckas träffa dina macro mål utan medans du fortfarande ligger på ett kaloriunderskott så minskar du i fett utan att förlora muskler. LCHF är bra för att gå ner i vikt, men det finns inget som tyder på att det är en bra diet för att öka i muskelmassa, annars kan jag lova att alla bodybuilders skulle köra strikt LCHF. Jag tror inte detta är rätt sida för den här typen av frågeställning, men tack i alla fall för hjälpen.
  2. Jo, men det svarar ju inte på min fråga om jag bör tillföra min kropp energi innan jag går ut och springer på morgonen... Jag vill inte föra en LCHF diskussion. Jag har provat LCHF och det funkar men jag föredrar att få i mig kolhydrater också. Självklart är kalorirestriktionen relativ till min förbrukning. 3000 kalorier dagligen kanske skulle vara mer än medelsvensson behöver men en restriktion för mig. Syftet är såklart att öka i muskelmassa. Du har faktiskt lite fel om mig där. Jag äter inte speciellt mycket kolhydrater. Jag försöker undvika bröd/pasta och är väldigt försiktig med ris och potatis. Mycket av min energi kommer från fett. Jag har som sagt prövat LCHF tidigare och även om det fungerar så är det inte den metod jag föredrar då den kräver bra mycket mer engagemang än tex periodisk fasta. Men hur började den här diskussionen handla om LCHF helt plötsligt? Jag vill för övrigt inte tappa vikt utan tappa fettprocent utan att förlora muskelmassa. Frågan var om jag bör få i mig energi innan min morgon cardio och i sådana fall vad som tas upp av kroppen tillräckligt snabbt, samt hur det extra energi intaget påverkar fettförbränningen.
  3. Jag har läst så mycket information från olika experter så att nu snurrar det bara i mitt huvud och jag vet varken ut eller in! Så här är det Jag styrketränar ganska mycket, ca 6 hårda långa pass i veckan. Målet är såklart främst att öka i muskelmassa men även i styrka. För att minska mitt kroppsfett så har jag tagit till 2 metoder. 1. Jag struntar i frukost och äter min första måltid ca kl 12. En sorts periodisk fasta med andra ord. Fastan blir ofta inte mycket mer än 12-13 timmar då jag ibland blir tvungen att träna sent och jag tänkter INTE under några omständigheter gå med tom mage efter ett styrketräningspass, men lite fasta är bättre än ingen fasta. Det blir hur som helst lättare att hålla ett lägre dagligt kalori intag när man skippar frukosten. 2. Jag har börjat jogga 5km i lugnt tempo 3 mornar i veckan och här kommer vi till mitt stora dilemma nämligen att köra kardio på fastande mage. Jag har varit av uppfattningen att man förbränner mer fett om man kör kardio på fastande mage eftersom insulin nivåerna är låga då, men nu finns det även experter som säger att det inte riktigt stämmer, och dom har vetenskapliga undersökningar för att stödja deras påståenden. Enligt dessa undersökningar så förbränner man tillfälligt mer fett "akut" vilket gör det till en bra metod för bodybuilders som vill få bort den där sista procenten dagarna innan tävling, men om man tittar på resultaten över en längre tidsperiod så har det visat sig inte göra någon skillnad alls om man kör cardio på fastande mage eller inte. Och då kommer vi till mitt dilemma. Jag är inte en bodybuilder som ska tävla. Jag vill inte "akut" minska i någon extra fettprocent på några dagar. Jag vill ha en ökad metabolism och förbränning under hela dagen som ger en lägre fettprocent på sikt. Jag vill ABSOLUT INTE riskera att min kropp ska börja använda protein och muskler som energikälla när jag joggar på morgonen. En annan sak som jag vill undvika är att glykogenreserverna i mina muskler ska gå åt då jag för det mesta även ska styrketräna senare på dagen och behöver den energin bättre då! Det tar ju lite tid för kroppen att fylla på dom igen. Så, hur ligger det egentligen till? Ska jag fortsätta att springa på fastande mage? Om inte, vad kan jag äta precis innan för att ge kroppen tillräckligt med energi? Druvsocker? Banan? Men, om jag äter något innan min cardio, kommer inte det höga insulinet göra att fettförbränningen blir omöjlig? HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Här är några undersökningar: http://www.jissn.com/content/pdf/s12970-014-0054-7.pdf http://www.lookgreatnaked.com/blog/my-new-study-on-fasted-cardio-and-fat-loss-take-home-points/
  4. Frågan i sig verkar ju helt motsägelsefull, men ändå helt relevant. Om man tittar på t.ex. 5:2 dieten så ska man ju inte "fasta" under fastedagarna utan äta 25% av sitt rekommenderade dagliga kalori intag. Om detta också ska kallas för att "fasta" är en annan diskussion som vi inte behöver ta här. Nu undrar jag bara, VARFÖR? Om jag vill ha en dag utan insulinspikar med maximering av hgh och testosteron så är det väl ändå bäst om jag inte tillför några kalorier alls? Är det av någon anledning bättre att äta sina 600 kcal (700 för mig) så som rekommenderas på diverse bloggar? Jag har efter att ha läst svaren jag fick i en annan tråd bestämmt mig för att köra en egen bland-diet, en relativt ostrikt LCHF med 1 fastedag per vecka och en ätardag per vecka. Målet för mig är kanske inte samma som majoriteten, dvs bara gå ner i vikt, utan att behålla och kanske tom öka muskelmassa samtidigt som jag minskar mitt kroppsfett genom att höja hgh och testosteron så gott det går samt maximera insulinkänsligheten och utnyttja den under ätardagen (då musklerna kommer suga åt sig energi som svampar). Men, frågan är som sagt: Är det bättre att äta lite under fastan än att inte äta något alls?
  5. Det enda som jag tycker om på den listan är avokado, creme friaiche dip, nötter och glassen Nej, för mig är inte vitsen med LCHF att se "normal" ut och vara i hormonell balans. Jag styrketränar 6-7 ggr i veckan och för mig är det viktigt att försöka höja den kroppsegna produktionen av testosteron och hgh så mycket som det bara går för att optimera främst muskeltillväxt men även fettförbränning. Alla har vi olika målsättningar med våra dieter.
  6. Hmmm Men om jag kör ostrikt LCHF, skiter i light-produkter och unnar mig saker som kvarg/köttfärslimpa/pannbiff/panerad fisk/köttfärssås osv men väljer bort potatisen/riset/pastan och har kvar den feta såsen? Då skulle jag kunna äta den mat som serveras på jobbet ibland (som inte är lchf anpassad ) Men min ätardag och fastadag vill jag ha kvar. Problemet är väl att jag aldrig lär hamna i ketos med en såpass ostrikt diet och då är det väl ingen vits med lchf?
  7. Det där har du fått om bakfoten. 5:2 är den lataste dieten! Vad är lättare än att INTE äta?
  8. Ok mina damer och herrar, nu är det så här: Jag har under dom senaste månaderna provat dom flesta dieterna som finns och inte riktigt hittat någon som funkar bra för mig. 8/16 - Kunde inte sova hungrig och mådde allmänt piss. 5/2 - 2 fastedagar blev för mycket, och proteinintaget för litet över veckan som helhet. LCHF - Jag märkte att jag är för lat för LCHF. Orkar helt enkelt inte laga alla "speciella" maträtter, och då blir det ju inte så mycket kvar man kan äta tyvärr. Nu tänker jag att jag ska slänga ihop min egna diet istället som en sorts kombination av dom dieter som står ovan. Min diet ska innehålla följande: 1 fastedag/vecka 1 ätdag/vecka (vilken skit som helst jag vill ha) Allmänt lågt kolhydratintag och bara från bra källor (förutom på ätardagen). Allmänt lågt fettintag också (hellre fett än kolhydrater men också hellre magra produkter än feta produkter) Med andra ord skippar jag hellre potatisen och har kvar såsen till köttet, men jag köper hellre en lightsås än en fet sås. Skippa frukost om jag känner att jag inte förgås av hunger. Vad tror ni om detta upplägg? En fastedag borde jag klara av, speciellt då jag har en ätardag att se fram emot. Att skippa kolhydrater i den mån det går borde inte vara allt för svårt. Sallad istället för potatis/ris/pasta till maten, inget bröd, . Synpunkter uppskattas! OBS, målet med detta är att lyckas med det "omöjliga", nämligen att behålla samt öka lite i muskelmassa samtidigt som jag främst minskar i kroppsfett. Och ja, jag har frågat exakt samma sak på flashback om nu någon hänger där och ser samma fråga här.
  9. Först och främst: Inga recept och inga "gör det själv tips/guider" tack! Jag vill ha råd på produkter jag kan köpa direkt i butiken som fungerar med LCHF. Saker som man kan käka när man sitter framför tv:n och är lite snacks/godis sugen. Så nej, jag menar inte fläsksvål och kokta ägg utan glass, godis, chips, ostbågar, nötter, bakelser, kakor etc, dvs onyttigt men LCHF vänligt. Någon som har lite tips? *Obs* Och med butiker menar jag inte typ "Nyttiga Nisses specialkost affär på bajgatan 7 i gävle", utan typ Coop, ICA, Willys och andra stora kedjor.
  10. Hej! Jag håller på att bli galen på alla dieter som finns. Nu står jag och väger att börja med antingen LCHF eller en modifierad version av 5:2 dieten. Jag styrketränar 5-6 dagar i veckan, och tränar då ganska intensivt. Dock skulle jag önska att minska lite i kroppsfettsprocent som nog ligger en bit över 20%, men är samtidigt livrädd att riskera att minska i muskelmassa. 5:2 dieten skulle vara den lättaste lösningen för mig då den är lätt att anpassa till sin vardag. Dock tänkte jag modifiera den genom att äta bara kalorisnålt protein på faste-dagarna, kanske runt 200g (ca 900 kalorier). Jag tänker att om jag tillför kroppen protein även på fastedagarna så kommer jag inte förlora någon muskelmassa. Stämmer det? Sen har vi ju keto dieten då. Jag tror att jag över lag skulle må bra av LCHF men den kräver stora förändringar i vardagen till skillnad mot 5:2, vilket kan bli jobbigt för mig just nu. Men om vi tittar på dom här två dieterna från ett rent muskelbyggar perspektiv, vilken av dom är mer effektiv för att minska i kroppsfett utan att minska i muskelmassa (kanske tom öka)? Tack på förhand!!!