Petra183

Medlem
  • Innehållsantal

    465
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Petra183 vann senast 20 Januari

Petra183 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

960 Enastående

Om Petra183

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

298 profilvisningar
  1. Testa och gör uppehåll med dina tillskott och se hur du mår. Hur du kommer må om 10-15 år med eller utan tillskott är omöjligt att svara på. Potatismjöl kostar inga större summor och dina tarmbakterier lär säga till om de saknar sitt potatismjöl. Gelatin kan du ersätta med hemkokt buljong, om du känner för att koka det. Kokar du på benrester från maten eller kycklingskrov så blir det inga direkta merkostnader för buljongen, men än ev kryddor och den ström som går ut och kanske någon morot eller bit rotselleri som smaksättning. D-vitamin kostar någon krona per dag. K-vitamin tillhör de dyrare vitaminerna och även omega-3 brukar kosta en slant, lite beroende på vilken sort man väljer. Tror du att du äter såpass bra mat att du inte behöver kompensera med omega-3, så testa att ta bort den en tid och se hur du mår. Zink och magnesium är två tillskott som jag insett att jag behöver ta, magnesium för vadkramper och zink för att det verkar stötta matsmältningen. I valet mellan zink och matsmältningsenzymer så väljer jag zink, eftersom det är billigare. MSM eller organiskt svavel är ett annat tillskott jag tar, där jag antingen får välja mellan MSM eller apoteksvaror och då väljer jag MSM. Kollodialt silver har jag valt att inte använda regelbundet. Det står en flaska hemma och hunden får en slurk när den ätit något olämpligt. Anna Hallén har tagit fram något som hon kallar Anna Halléns supersalt. Det består av olika sorters salt. Googla så hittar du recept. Hon menar att det innehåller en del mineraler och spårämnen. Gott är det i vilket fall som helst. Det blir lite dyrare än vanligt salt, men kanske kan vara värt att använda för smakens skull om inte annat. Vad gäller sömnen så testa att ta ett uppehåll med glycinet. Sover du gott utan, så gör ett uppehåll och ta det igen vid behov.
  2. Noll motivation till både mat och träning

    Några praktiska tankar. Energilösheten kan bero på saltbrist. Det är ett vanligt omställningsbesvär. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och svälj. Upprepa vid behov. Beror energilösheten på saltbrist så märker du snabbt resultat. Välj gärna oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt och består av olika sorters salt. Googla så hittar du recept. Även seltin som finns i vanliga mataffärer kan fungera i nödfall. Du skriver att du tröttnar på kött och grönsaker. Mår du bättre om du äter lite mer liberal LCHF och försöker variera grönsakerna och kanske även äter en del rotfrukter? Gör en sats grönsaksmos på t ex broccoli eller blomkål, fryst går bra om du inte vill ta färskt, som räcker ett par dagar. Jag brukar göra på olivolja och krydda med basilika, salt, pepper och vitlök. Moset kan ätas varmt eller kallt och håller sig i kylen. I en del mataffärer finns t ex blomkålsris eller kålrotsspaghetti om du inte vill göra i ordning grönsakerna själv. Gör en sats ugnsrostade grönsaker i ugn och ät av den ett par dagar. Kör färdig sallad i påse eller köp bladspenat i påse. Fungerar det med storkok och "cook once, eat twice", dvs att du gör en större sats mat och äter den under flera dagar för att slippa laga mat så ofta? Du kan t ex steka kycklingfiléer eller hel kyckling, göra en en gratäng eller köttfärspaj eller en köttgryta eller någon form av pulled meat och äta den i flera dagar. Rökt lax kräver i princip ingen tillagning. Du kan göra en större sats soppa och frysa in i portionsförpackningar så det bara är att värma. Både Kostdoktorn och Lesscarbs har lättlagade recept på sina bloggar. Är du hjälpt av något kosttillskott som dämpar suget? Jag tänker främst på L-glutamine, som en del sockerberoende använder för att häva attacker av sötsug. LCHF-ingenjören My Westerdahl har skrivit om den på sin blogg bl a.
  3. Hvad bruker ni i teet eller kaffet

    Kaffe dricker jag inte. Te dricker jag som det är. Ibland har jag i 1 tsk kokosolja utan smak och/eller en skiva citron eller lime och en liten bit färsk ingefära. Stevia skulle säkert vara gott i, men jag försöker dricka teet som det är och välja en sort som smakar bra utan något extra.
  4. Mandelmel og Omega 6

    Jag resonerar så här. Bröd är tillbehör till mat, inte mat i sig. Äter jag soppa så vill jag gärna ha något att tugga på till. Då kan det bli någon bit fröknäcke eller en skiva av något LCHF-bröd. Jag äter inte smörgås på LCHF-bröd istället för mat, om man säger så, men jag kan tänka mig att göra bröd till en räksmörgås eller att äta hamburgare med någon form av LCH-bröd till t ex. En del av LCHF-bröden med mycket mandelmjöl i tycker jag känns för mastiga, så jag undviker dem av den anledningen. I en del fall så kan man byta mandelmjöl mot något annat LCHF-godkänt mjöl eller pofiber. Om du googlar på "byta mandelmjöl mot" så hittar du omvandlingstabeller, så du ser hur mycket du ska ta.
  5. Inflammation och depression

    Vad tänker de på för anti-inflammatoriska läkemedel? Ipren eller motsvarande? Rubbar inte den typen av läkemedel tarmfloran, vilket i sin tur kan leda till depression?
  6. Vad smart! Hoppas bara kunderna är med på tåget och inte förväntar sig kakor.
  7. Periodisk fasta och recept

    Qourn ska vara ok inom LCHF, om jag förstått det hela rätt. Jag äter det inte själv, men den ska väl vara färsliknande? Bacon kan man hoppa över. Alternativt kan du utgå från recept på de råvaror du kan tänka dig att äta, som redan nämnts, och strunta i att göra om köttrecept till något annat.
  8. Ont i benen

    De magnesiumsorter som slutar på -at brukar tas upp bäst av kroppen. De finns som magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atformer. Hälsokosten har kapslar. Apotekets innehåller antingen billigt magnesiumoxid, som mest är laxerande, eller också så är de tuggtabletter med diverse smaktillsatser. En del föredrar magnesiumspray eller magnesiumolja som tas direkt på huden. Andra tycker att den kliar och svider. Magnesiumolja finns att köpa färdig, om man inte vill blanda själv. Att blanda egen blir betydligt billigare. Googla för anvisningar. För en del räcker det med extra salt för att motverka kramper. Seltin är ett raffinerat salt som finns i vanliga mataffärer. Oraffinerat havssalt kan också fungera. Man kan också blanda Anna Halléns supersalt, som består av olika sorters salt. Googla för recept. Förutom det som nämnts kan även järnbrist leda till kramper. Järnbrist brukar vården kunna kolla. Testa magnesium + salt i första hand.
  9. Lite deppläsning

    Vad är mest lönsamt för Arla? En liter sötad lättyoghurt eller ett kilo smör?
  10. Pepp-tråd

    Kan du få tag på 90 % choklad? Lindts 90 % finns i en del affärer. För mig fungerar det med en ruta av den. 85-86 % kan jag äta som godis och sätta i mig hela kakan om jag får en chans. Fungerar det med mejerier hemma för dig eller överäter du dem hemma också? Kan du tänka dig en mejerifri månad? Kasein påverkar hjärnans belöningssystem och det kan ta tre veckor innan hjärnan har programmerat om sig.
  11. Smöret har blivit dyrt

    Jag tror iofs inte att Food Pharmacy är veganer fullt ut. Det verkar som de äter fisk och möjligen ett och annat skaldjur i alla fall, om man tittar på recepten på deras blogg. Testade att söka på ägg respektive köttfärs också, men då hittade jag mest recept av typen "köttfärssås utan köttfärs" och "pannkakor utan ägg" och recept med en massa frukt. Grönkål, broccoli och spenat har jag inget emot, men jag vill helst slippa se dem i en smoothie.
  12. Smöret har blivit dyrt

    Vad dyrt smöret blivit! Jag var inne på Willys idag och 1 kg av Arlas vanliga kostade 85 kr, en prishöjning på ca 10 kr kilot jämfört med förra veckan. 500 grams förpackningarna hade ett kilopris på ca 90 kr. Coop slutade med 1-kilosförpackningarna i våras och ICA där jag bor verkar mest ha importerat smör (jag handlar sällan på ICA). För ett par veckor sedan såg jag en notis i ATL om att smöret inte nått all time high ännu och att det skulle bli ännu dyrare. Extraprislaxen är ett minne blott och det kött som ofta säljs till extrapris verkar ha ökat med 10 kr kilot det med. Har maten blivit dyrare eller är det jag som inbillar mig och drar slutsatser med utgångspunkt från vissa matvaror? Är kokosfett ett billigare alternativ till smör numera? Någon som räknat på det?
  13. Tveksamhetens dilemma.

    Testa att registra det du äter under ett par dagar i t ex kostbevakningen.se så ser du vad och hur mycket du faktiskt äter.
  14. Testa saltshot mot muskelsvagheten. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och svälj med vatten. Välj gärna oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt som består av olika sorters salt (googla för recept). Även seltin som finns i vanliga mataffärer kan fungera. Oraffinerat havssalt kan finnas i en del större mataffärer, annars kan man skicka efter från t ex Bodystore. Det är grått och lite fuktigt i konsistensen. Ta extra salt vid behov. Jag tror knappast man överdoserar, så roligt är det inte. Seltin innehåller bl a kalium och magnesium (lite osäker på om det är någon lättupptaglig sort dock). Köper du magnesiumtillskott så välj gärna någon sort som slutar på -at, antingen magnesiumcitrat eller en blandning mellan olika -atsorter. Holistic och Helhetshälsa är två företag inom kosttillskott som säljer magnesiumtillskott som är en blandning av olika -atsorter. Anna Hallén har skrivit en del om histaminer på sin blogg. Googla så hittar du inläggen. Jag vet inte om du har någon nytta av det. Magnesium, C-vitamin eller lite mer kolhydrater är sådant som kan hjälpa. Antihistaminer från apoteket kan också fungera, om det är ketosutslag beroende på histaminöverskott. Ät mellanmål eller flera mindre måltider i början om du känner att du mår bättre av det. På sikt är det mycket möjligt att du kan äta vid färre tillfällen.
  15. Smärtstillande gel

    Det är en sak som jag grubblat på. Frågeställningen tillhör egentligen inteLCHF, men ni brukar ju vara kunniga inom det mesta. Vad händer om man tar smärtstillande gel på huden, t ex Voltaren eller Diklofenak? Produkterna kan användas vid t ex muskelvärk eller om man har ont i ryggen. Tar man motsvarande i tablettform så kan bl a tarmfloran påverkas, vilket kan vara ett skäl till att undvika vissa typer av värktabletter. Vad händer med sådant man tar på huden? Tar kroppen upp det och var hamnar det i såfall? Sköljs det bort från huden när den kommer i kontakt med vatten? Gnids det bort av kläder och följer med tvättvattnet när man tvättar?