Petra183

Medlem
  • Innehållsantal

    440
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Petra183 vann senast 20 Januari

Petra183 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

857 Enastående

Om Petra183

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

198 profilvisningar
  1. Hur strikt??

    Hur mycket kolhydrater man klarar att äta är individuellt. Fuskar du en gång i veckan, så finns det risk att du inte kommer i ketos och blir fettdriven, utan kommer att ha konstanta omställningsbesvär. Så välj dina tillfällen med omsorg och försök hålla dig till LCHF om det går. Om chokladen skulle jag säga så här. Väljer du 70 % choklad, så innehåller en ruta ca 3 gram kolhydrater. Det är mycket möjligt att du kan äta det utan problem om du nöjer dig med den rutan. Äter du upp hela kakan på 100 gram och känner dig hysteriskt sugen och börjar riva ner köksskåpen på jakt efter nötter eller snacks eller får för dig att testa ett antal olika LCHF-bakverk bara för att...Då är 70 % choklad inte någon bra idé. Äter man LCHF så vänjer man sig av med söta smaker också. Även om man tycker att choklad med 85-90 % kakaohalt känns för bitter just nu, så kan man börja uppskatta den. Nu skulle jag inte vilja byta bort den 90 %-iga chokladen. Den har fördelarna, men inte nackdelarna om man säger så. Såg att hamburgare nämnts tidigare i tråden. Lesscarbs har en bra äta ute-guide på sin blogg. Hon har massor med recept och en del veckomenyer på sin blogg. En del pizzerior gör sk LCHF-pizzor i folieform. Annars kan man beställa pizza och strunta i att äta brödet och bara äta fyllningen. http://lesscarbs.se/tips-och-rad/ata-ute-lchf/
  2. Frukost

    Ett par tips till. Fungerar det med ost- eller skinkrullar? Vira in en klick smör i en ostskiva eller skinkbit. Drick kaffe eller te, gärna med kokosfett i. Undvik kokosfett i silverpaket, välj en sort på burk. Kokosfett eller kokosolja finns med eller utan smak. Fröknäcke brukar vara äggfria, om du vill ha någon form av macka med pålägg och om frön är tillåtna.
  3. Barfotaskor

    Jag har skickat efter ett par billiga barfotaskor från Wish, bara för att testa. Igår tog använde jag dem på en kort skogspromenad på ett par hundra meter. Känslan av att ljudlöst smyga sig fram i skogen och känna ojämnheter i marken, stenar och rötter under fötterna var underbar och det hela kändes nästan meditativt. Jag kände en helt annan närvaro än när jag bara går. Tyvärr vaknade hälsporren till liv och jag fick även ont i den andra foten. Träningsvärk, kanske? Jag får nog börja ännu försiktigare. Hoppas jag kan få ordning på fötterna såpass så jag kan använda barfotaskor regelbundet, eftersom jag tror på den sortens träning. Jag har haft fotriktiga skor eller stabila kängor nästan dagligen i snart 20 år så jag antar att mina fötter är i rätt dåligt skick med svaga muskler. Hade jag inte haft bra skor, så hade jag nog haft ännu mer problem, så jag ska inte skylla mina dåliga fötter på bra skor. Är det något mer jag ska tänka på?
  4. Smörgås

    Testa Lesscarbs sesamknäcke om du vill ha något knäckebrödsliknande. Det är min favorit. http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/grundrecept-lchf-sesamknacke/ Vissa maträtter går bättre att frysa än andra tycker jag.Köttfärsröror och pulled pork, beef eller chicken hör dit. Kan du tänka dig att äta samma rätt flera dagar i rad, så gör det. Du sparar i alla fall tid på matlagning. Du kan också frysa in råvaror, t ex karrékotletter eller fläskkotletter, portionsbitar av kycklingfärs eller någon annan färs till burgare, kycklingfiléer, portionsbitar av lax eller vad du nu tycker är lämpligt att ha på lut och tina och laga till lagom mycket. Soppa brukar gå bra att frysa in också. Birgitta Höglund har många recept som lämpar sig för mindre hushåll på sin blogg. Kolla även Lesscarbs som har många smarta och lättlagade recept. Får du rester över så gör gärna en pizzaomelett. Gör en vanlig omelett på valfritt antal ägg. Lägg på fyllning när omeletten börjar stelna, t ex skivad tomat, några oliver, smörgåsmat eller rester, kanske lite rödlök eller paprika, pizzakryddor... Strö över riven ost och lägg på ett lock. Låt omeletten stå på eftervärmen tills osten smält. Kan varieras i det oändliga... Leta rätt på något recept på LCHF-wrap. Utgår man från själva "brödet" så kan man fylla det med vad man tycker är lämpligt. Bra till rester och bra om man vill laga mättande mat till en person. En köttfärspaj från Birgitta Höglund. Den är mättande och går utmärkt att frysa https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/05/06/kottfarspaj-glutenfri-lchf/ och kan ätas varm eller kall. Jag är inte superförtjust i mat som varit fryst, men den här blir bra.
  5. Ångest av kolhydrater eller Gluten?

    För att svara direkt på frågan i rubriken. Enligt min erfarenhet kan du få ångest om du äter gluten även om det är i form av en "nyttig" smörgås och du kan få ångest om du äter socker i form av t ex godis utan gluten. Mår du inte bra av det, så avstå eller acceptera att du kommer må rejält dåligt av ditt avsteg. Exakt varför man kan bli så dålig vet jag inte, men det handlar inte om dåligt samvete "nu åt jag en kaka, så är allting jag uppnått förstört".
  6. Slö, trött och hängig med LCHF?

    Har du testat extra salt? Det är en huskur mot trötthet och svaghetskänslor odyl, när man äter LCHF. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och shota. Välj gärna seltin, oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt, som består av olika sorters salt (googla för recept). Är det saltbrist, så märker du resultat inom ett par minuter eller en kvart.
  7. Omega-3 från alger

    Om jag förstått det hela rätt så har kroppen svårt att tillgodogöra sig vegetabilisk omega-3. Linfröolja är av den anledningen inte speciellt effektivt som kosttillskott om man vill ha omega-3. Det verkar som jag har svårt att tåla fiskolja och jag har provat ett par olika sorter. Magen blir något bättre om jag tar matsmältningsenzymer ihop med fiskoljan, men jag tycker inte det känns som en bra idé att ta kosttillskott för att kunna ta kosttillskott. Fet fisk äter jag för lite av. Någon som vet om kroppen kan tillgodogöra sig omega-3 från alger i form av t ex det här eller liknande kosttillskott? http://www.bodystore.com/algomega3-60-kapslar
  8. Det finns lite olika skolor om hur man ska äta. Ät dig mätt när du är hungrig är en. Enligt den så kan man med gott samvete hoppa över måltider och gärna kombinera LCHF-ätandet med fastor av varierande längd från 16 timmar och uppåt. Antalet måltider per dag kan variera båda mellan olika dagar och personer som äter på det här sättet. En annan menar att regelbundna måltider gör kroppen trygg och en trygg kropp är en förutsättning för viktminskning. Man ska äta när det är matdags helt enkelt och äta frukost, lunch och middag + ev något mellanmål. Om du nytt börjat med LCHF-utmaningen så antar jag att du är relativt ny på LCHF och att kroppen håller på och ställer om sig till fettdrift. Om du hoppar över middagen spelar säkert ingen större roll i det långa loppet, men var uppmärksam på om du börjar välja t ex snacks och smoothies framför lagad mat. Det är mycket möjligt att det faktiskt går bra att äta när du väl sätter dig till bords, även om du inte känner dig hungrig nu.
  9. Artros?

    Anna Hallén har skrivit en del om artros på sin blogg. Om du söker Anna Hallén artros så hittar du inlägg. Hon har även en facebookgrupp som heter Anna Hallén - gelatin och möjligheter. Hon tycker f ö att man ska äta en del grönsaker och inte nolla kolhydrater helt. Kontakta sjukgymnast för träningsprogram.
  10. Någon som vet om bönor är ett bättre eller sämre alternativ än potatismjöl? Jag äter potatismjöl utrört i kallt vatten för att få i mig resistent stärkelse. Ger bönor något extra näringsmässigt som man missar om man väljer potatismjöl? Är det säkrare att äta potatismjöl om man tänker på antinutrienterna i baljväxter? Är det någon skillnad på kalla och varma bönor? För övrigt så tycker jag om potatismjöl, så det är ingen större uppoffring att ta det.
  11. Pulled högrev?

    Långbakt högrev. Servera med lämpliga LCHF-tillbehör. https://www.ica.se/recept/langbakad-hogrev-med-tomat-och-vitlokssmor-712674/ Tror det finns ett par recept till om du googlar. Pulled pork Afelia, görs i Birgitta Höglunds originalrecept på fläskkött, men man kan göra den på högrev också om man vill. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/16/pulled-pork-pulled-beef-pulled-lamb-och-pulled-turkey-pa-mitt-satt/
  12. Vandring och pemmikan

    Du kan ju testa att nolla eller köra superstrikt, då du äter noll eller nära noll kolhydrater, någon vecka hemma i god tid innan du påbörjar din vandring. Mår du inte bra, så ta med någon form av torkade kolhydrater och komplettera pemmikanen med. Eller testa att äta pemmikan hemma, så du vet hur du reagerar. Hur lätt är det att proviantera längs Kungsleden om du får problem?
  13. Bönor

    En äldre diskussionstråd om bönors vara eller icke-vara
  14. Bönor

    Det verkar råda lite delade meningar om bönor och baljväxter. Anna Hallén, som är kostrådgivare med LCHF-inriktning, avråder från dem. http://www.annahallen.se/lektiner-och-annat-spannande Litsfeldt och Olofsson har nyligen kommit ut med en bok som heter Låt bönor förändra ditt liv. Jag har inte hunnit läsa boken än, men de menar att bönor innehåller resistent stärkelse, som sänker blodsockret och kan leda till viktnedgång. Mungbönor groddas ofta innan man äter dem. Enligt kostbevakningen.se så innehåller böngroddar 3 % kolhydrater och det verkar som lektinerna försvinner under groddningen.
  15. Svårt att tåla fiskolja

    Jag har ätit fiskolja som kosttillskott under ett antal år. De senaste månaderna har jag börjat misstänka att jag inte tål fiskolja längre. Det verkar som jag har för lite magsyra, enligt ett självtest jag gjort med bikarbonat. Tar jag matsmältningsenzymer med HCL, så känner jag mig lugnare i magen och den svidande känslan jag ibland har i halsen försvinner, men det verkar inte som matsmältningsenzymerna räcker till när jag äter fiskolja, utan jag får en svidande känsla i halsen av fiskoljan. De sorter jag prövat är Möllers tran och Active Care. Finns det fiskoljor eller tillskott med omega-3 som är skonsammare för kroppen än de sorter jag provat? Kan man få i sig omega-3 på något annat sätt än genom att ta fiskolja som kosttillskott? Fet vildfångad fisk vet jag, men jag är en dålig fiskätare och budgeten tillåter inte gräsbetat kött fullt ut. Stämmer det att man kan ha svårt att tåla fiskolja?