Petra183

Medlem
  • Innehållsantal

    426
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Petra183 vann senast 20 Januari

Petra183 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

814 Enastående

Om Petra183

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

160 profilvisningar
  1. Jag har ätit fiskolja som kosttillskott under ett antal år. De senaste månaderna har jag börjat misstänka att jag inte tål fiskolja längre. Det verkar som jag har för lite magsyra, enligt ett självtest jag gjort med bikarbonat. Tar jag matsmältningsenzymer med HCL, så känner jag mig lugnare i magen och den svidande känslan jag ibland har i halsen försvinner, men det verkar inte som matsmältningsenzymerna räcker till när jag äter fiskolja, utan jag får en svidande känsla i halsen av fiskoljan. De sorter jag prövat är Möllers tran och Active Care. Finns det fiskoljor eller tillskott med omega-3 som är skonsammare för kroppen än de sorter jag provat? Kan man få i sig omega-3 på något annat sätt än genom att ta fiskolja som kosttillskott? Fet vildfångad fisk vet jag, men jag är en dålig fiskätare och budgeten tillåter inte gräsbetat kött fullt ut. Stämmer det att man kan ha svårt att tåla fiskolja?
  2. Testa gärna att blanda Anna Hallens supersalt. Använd det till matlagning eller ta extra vid behov. Supersaltet innehåller flera olika sorters salt. Googla så hittar du recept. En del föredrar oraffinerat havssalt. Det är gråaktigt till färgen och lite fuktigt i konsistensen. Oraffinerat havssalt finns i en del mataffärer eller kan skickas efter från t ex Bodystore. Seltin finns i mataffärer och innehåller kalium, magnesium och jod, förutom vanligt salt. Ibland kan seltin vara effektivare än "supersalt" eller oraffinerat havssalt.
  3. Sten Sture Skaldeman, en tidig LCHF:are, som också skrivit böcker om LCHF, åt begränsat med kolhydrater under sin viktminskning. Han kompletterade kosten med någon form av multivitaminer och åt inte bara ägg och bacon, utan gjorde även en del pannbiffar, sk bantarbiffar eller fakirbiffar. Du behöver inte hålla dig till uteslutande ägg och bacon, om du vill experimentera och äta sparsamt med kolhydrater. Nollning är en variant, då du äter noll eller nära noll kolhydrater, dvs du lagar mat, men äter utan grönsaker och kan t ex äta kött med bearnaisesås till. Vill du äta LCHF med mer grönsaker så har Lesscarbs många inspirerande recept på sin blogg. Hennes recept är ofta relativt billiga och enkla att göra. Tommy tappar är en blogg där merparten av maten är strikt och inte innehåller så mycket kolhydrater. Är du intresserad av ketos, så läs gärna på Martina Johanssons blogg. Många som börjar med LCHF tar extra salt, för att motverka olika omställningsbesvär. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten vid behov och drick. Använd gärna oraffinerat havssalt, Seltin eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt (googla för recept). Din löpträning kan påverkas av kroppens omställning till fettdrift. Behöver du råd, specifikt om träning och prestation så tror jag du kan få det här.
  4. Rabarberna blev utsökta. Jag har redan ätit upp dem. Just toppmögel på mjölksyrat ska inte vara farligt, utan man kan ta bort det. Det ser mest otrevligt ut. I år har rabarberna växt dåligt. När de blivit lite fler och större så ska jag göra en ny sats.
  5. Ghee tror jag inte har nämnts. Ghee är smörolja eller själva fettet från smöret. Man kan göra ghee själv av osaltat smör, googla så hittar du recept och den kan förvaras i rumstemperatur. Dessutom är den lite lättare att ta med än smör, konsistensen är bättre och volymen mindre.
  6. Mjukost i tub bör kunna klara sig. Den brukar ju stå ute på hyllorna i mataffären och inte säljas som kylvara. Oliver på burk. I en öppnad burk så håller de sig åtminstone ett par dagar i rumstemperatur. MCT-olja är en slags kokosolja. Då den är flytande kan den vara lättare att ta med en vanligt kokosfett på burk. Man kan ha den i kaffe eller te, eller dricka den om man känner att man behöver mer fett. Testa hemma först, så du tål den och slipper få scoutlägret förstört av dålig mage. Torkat kött. Sk wild chips brukar finnas i vanliga mataffärer. Kokoschips. Ölkorv eller salami. Tärna ost eller fetaost. Varva i en burk med färsk timjan, krossad rosépeppar och rivet citronskal. Täck med olivolja. Osten håller sig ett par veckor i rumstemperatur och olivoljan kan återanvändas som salladsdressing. Vandrar ni inte, så kanske det går att ta med sig. Med tanke på det hyperallergiska barnet, så läs innehållsförteckningarna noga, så det inte finns ägg eller spår av ägg i produkterna. Hittade en här bloggen med bl a tips om torkat och lite tankar om smör och grädde. Jag har inte testat själv. http://www.kajakaventyr.com/fett-latt-turmat/
  7. Äggfasta har jag svårt att tro på. Kan någon form av nollning där man äter noll eller nära noll kolhydrater under en begränsad tid fungera bättre? Då har man lite fler livsmedel att välja på än bara ägg. Jag har testat, men jag mår inte bra av att äta så strikt, så den typen av experiment går bort för mig numera.
  8. Märkligt vad man kan bli sugen på saker. Jag har inte ätit surkål på några dagar eller kanske en vecka och nu är jag rejält sugen på mjölksyrat. Nu har jag t om satt igång ett par egna kulturer. Den mjölksyrade rabarbern har fått lite toppmögel, men det ska vara klar idag och jag tror att det ska gå att ta bort toppmöglet och äta den. Tomaterna har klara om ca 2 veckor. Jag har startat en fermentering med en ask ekologiska coctailtomater och lite vitlök och en med tomat, blomkål och broccoli. Blomkålen och broccolin är inte ekologiska, så jag får se hur den satsen tar sig. Martina skrev väl att en vegetarisk livsstil är ett moraliskt val, inte ett hälsoval, på sin blogg häromdagen? Hur länge brukar veganer hålla ut innan de börjar äta annorlunda? Någon som vet? Vegetarianer, som tillåter sig en del animaliskt, verkar ju kunna hålla på i flera decennier. För mig är en vegan en person som undviker allt från djurriket. En vegetarian äter inte kött, men kan äta mejeri och ägg. Fastade igår. Det var motigt, men förmodligen välbehövligt.
  9. Jag fastar regelbundet. 16.8 äter jag nästan varje dag och nu när jag är van vid den, så tänker jag knappast på att jag har ett fastefönster. 1-2 gånger per månad så brukar jag fasta middag dag 1 till frukost dag 3 och jag har även fastat 3 dygn sammanhängande. Måendet kan variera under de här längre fastorna, men hittills har jag inte brutit någon fasta i förtid. Testa att ta 0,5-1 tsk salt i ett glas vatten, om du mår knepigt. Det är mycket möjligt att det hjälper.
  10. Beef Jerky finns hos t ex Bodystore. I vanliga mataffärer kan man hitta sk Wild Chips. http://www.bodystore.com/beef-jerky-50-g
  11. Som delikatessmör så kan det vara roligt att göra eget syrat smör någon gång ibland, men jag skulle inte ställa mig att göra smör av grädde för att ha något att steka i.
  12. Är bacon lika vanligt inom LCHF som för några år sedan? Skaldeman har ju en del bacon i sina böcker och en "typisk" LCHF-frukost därifrån är bacon och ägg. Följer man LCHF-grupper på facebook så verkar det inte ätas speciellt mycket bacon. En del hoppar över frukosten och äter 16.8, andra väljer någon annat till frukost. Jag äter sällan bacon. Det kan bli något baconlindat till middag ibland, men det är inte speciellt ofta.
  13. Ser man till naturfolken så får kvinnorna mens senare. Barnen ammas längre och kvinnorna äter inte preventivmedel, samtidigt som de äter en artegen föda som de är anpassade för och det sägs även att stressnivån är låg. Det är möjligt att det påverkar deras klimakterium.
  14. Den senaste veckan har jag läst att både Anna Hallén och Monique "Lifezon" skrivit att de gått upp 15 kilo vardera. Sambokilon? Mys? För liberalt ätande? För lite träning? Klimakteriet? Båda ska ta till krafttag när det gäller vikten. Det ska bli intressant att följa dem. Jag tror att viktuppgång i samband med klimakteriet har hormonella orsaker och att förklaringen inte finns i motionsspåret eller på tallriken. Rör man sig och äter klokt, så kan det absolut påverka måendet, även om man kanske inte väger det man önskar. Krångligt ämne det här och svårt att hitta information som känns relevant, tycker jag.
  15. Ja, så till vida att det inte har varit speciellt vanligt med smör till extrapris de senaste månaderna. Smöret har också blivit några kronor dyrare per kilo och Coop har slutat med Arlas smör i 1-kilosförpackningar. Det är inte så att det saknas smör i butik, men det är lite dyrare.