Petra183

Medlem
  • Innehållsantal

    456
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    3

Petra183 vann senast 20 Januari

Petra183 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

919 Enastående

Om Petra183

  • Rank
    Stammis

Senaste besökare till profilen

268 profilvisningar
  1. Pepp-tråd

    Kan du få tag på 90 % choklad? Lindts 90 % finns i en del affärer. För mig fungerar det med en ruta av den. 85-86 % kan jag äta som godis och sätta i mig hela kakan om jag får en chans. Fungerar det med mejerier hemma för dig eller överäter du dem hemma också? Kan du tänka dig en mejerifri månad? Kasein påverkar hjärnans belöningssystem och det kan ta tre veckor innan hjärnan har programmerat om sig.
  2. Smöret har blivit dyrt

    Jag tror iofs inte att Food Pharmacy är veganer fullt ut. Det verkar som de äter fisk och möjligen ett och annat skaldjur i alla fall, om man tittar på recepten på deras blogg. Testade att söka på ägg respektive köttfärs också, men då hittade jag mest recept av typen "köttfärssås utan köttfärs" och "pannkakor utan ägg" och recept med en massa frukt. Grönkål, broccoli och spenat har jag inget emot, men jag vill helst slippa se dem i en smoothie.
  3. Smöret har blivit dyrt

    Vad dyrt smöret blivit! Jag var inne på Willys idag och 1 kg av Arlas vanliga kostade 85 kr, en prishöjning på ca 10 kr kilot jämfört med förra veckan. 500 grams förpackningarna hade ett kilopris på ca 90 kr. Coop slutade med 1-kilosförpackningarna i våras och ICA där jag bor verkar mest ha importerat smör (jag handlar sällan på ICA). För ett par veckor sedan såg jag en notis i ATL om att smöret inte nått all time high ännu och att det skulle bli ännu dyrare. Extraprislaxen är ett minne blott och det kött som ofta säljs till extrapris verkar ha ökat med 10 kr kilot det med. Har maten blivit dyrare eller är det jag som inbillar mig och drar slutsatser med utgångspunkt från vissa matvaror? Är kokosfett ett billigare alternativ till smör numera? Någon som räknat på det?
  4. Tveksamhetens dilemma.

    Testa att registra det du äter under ett par dagar i t ex kostbevakningen.se så ser du vad och hur mycket du faktiskt äter.
  5. Testa saltshot mot muskelsvagheten. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och svälj med vatten. Välj gärna oraffinerat havssalt eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt som består av olika sorters salt (googla för recept). Även seltin som finns i vanliga mataffärer kan fungera. Oraffinerat havssalt kan finnas i en del större mataffärer, annars kan man skicka efter från t ex Bodystore. Det är grått och lite fuktigt i konsistensen. Ta extra salt vid behov. Jag tror knappast man överdoserar, så roligt är det inte. Seltin innehåller bl a kalium och magnesium (lite osäker på om det är någon lättupptaglig sort dock). Köper du magnesiumtillskott så välj gärna någon sort som slutar på -at, antingen magnesiumcitrat eller en blandning mellan olika -atsorter. Holistic och Helhetshälsa är två företag inom kosttillskott som säljer magnesiumtillskott som är en blandning av olika -atsorter. Anna Hallén har skrivit en del om histaminer på sin blogg. Googla så hittar du inläggen. Jag vet inte om du har någon nytta av det. Magnesium, C-vitamin eller lite mer kolhydrater är sådant som kan hjälpa. Antihistaminer från apoteket kan också fungera, om det är ketosutslag beroende på histaminöverskott. Ät mellanmål eller flera mindre måltider i början om du känner att du mår bättre av det. På sikt är det mycket möjligt att du kan äta vid färre tillfällen.
  6. Smärtstillande gel

    Det är en sak som jag grubblat på. Frågeställningen tillhör egentligen inteLCHF, men ni brukar ju vara kunniga inom det mesta. Vad händer om man tar smärtstillande gel på huden, t ex Voltaren eller Diklofenak? Produkterna kan användas vid t ex muskelvärk eller om man har ont i ryggen. Tar man motsvarande i tablettform så kan bl a tarmfloran påverkas, vilket kan vara ett skäl till att undvika vissa typer av värktabletter. Vad händer med sådant man tar på huden? Tar kroppen upp det och var hamnar det i såfall? Sköljs det bort från huden när den kommer i kontakt med vatten? Gnids det bort av kläder och följer med tvättvattnet när man tvättar?
  7. Glutenfri LCHF

    LCHF är glutenfritt eller spannmålsfritt, hur man nu väljer att definiera det. Följer du LCHF-recept och lagar din egen mat så blir den glutenfri per automatik. Äter du på restaurang så kan det finnas gluten i vissa maträtter, som redan nämnts. Jag vet inte vilken redning av t ex såser som restauranger använder, om de reder med mjöl eller föredrar maizena, för att underlätta för gäster som undviker gluten. Maizena ingår egentligen inte i LCHF, så man ska inte använda det hemma. Hur petig man är när man äter på restaurang är upp till en själv.
  8. Istället för kaffe?

    Kan du tänka dig hemkokt buljong? Buljong kokt på ben eller kycklingskrov sägs vara nyttigt och en del dricker det på kvällen för att varva ner. Tror att en del föredrar morgonbuljong och blir pigga av buljong, men om buljong har en rogivande effekt på dig så kanske det kan fungera som kvällsdryck. Det finns en del varianter av ketochoklad om du googlar efter recept. Te verkar du ju inte gilla, annars så finns det ju en del örtteer som verkar rogivande.
  9. Behöver råd helt ny på LCHF

    Det finns en tumregel som en del använder sig av (det verkar som du utgått från den) Målvikt i kilo = protein i gram, minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater du tycker är lämpligt, vanligen 20-25 gram per dag. Fettet ska göra att du håller dig mätt och det verkar som det är lite olika mellan olika personer hur mycket fett man tycker att man behöver och om det räcker med fettet i maten eller om man vill ha lite extra. Det är en tumregel som man kan utgå från och ingen garanti för att man kommer att väga på ett visst sätt för att man äter en viss mängd mat. Föredrar man att äta efter ögonmått så finns det något som kallas Anna Hallén - handmodellen. Googla så hittar du information om den. Du behöver inte gå till överdrift med att räkna eller väga och jaga gram i syfte att nå någon slags exakthet. Vill du registrera det du äter för att få överblick så finns det en sida som heter Kostbevakningen.se. Den är kopplad till livsmedelsverkets databas och man kan lägga in både enstaka råvaror och hela recept. Jag har faktiskt aldrig tänkt på om tinad lax tappar mycket vätska eller inte, utan bara utgått från att en portionsbit väger 125 gram som det står på förpackningen. En del frysta kycklingfiléer innehåller en del vatten, så där kanske man ska utgå från tinad vara? Det är iofs en vara som jag sällan köper, eftersom färsk kyckling i olika former ofta finns till extrapris och jag föredrar hel kyckling framför filéer. Kvinnor i en viss ålder kan ha svårt att gå ner i vikt eller går upp i vikt pga hormonomställningen i klimakteriet. Det behöver inte bero på att du äter fel.
  10. Hur räknar man kolhydrater?

    Hur räknar man kolhydrater egentligen? Jag känner att jag borde veta, men jag är inte riktigt säker. Räknar man samtliga kolhydrater eller har t ex kaffe, te, lök och kryddor något slags frikort som gör att man inte behöver räkna in dem? Jag är inte slav under något kolhydratsräknande, utan mest nyfiken på hur man tänkt från början, eftersom det verkar som en del räknar dem för att hålla reda på varenda kolhydrat och t om är försiktiga med att äta ägg och andra inte verkar bry sig, dricker sitt kaffe och tycker att maten ska vara kryddad.
  11. LCHF är farligt...

    Jag äter en hel del grönsaker. Vilka det blir varierar beroende på säsong. Just nu så är det mycket blandat. Gurka-tomat-sallad, squash, spenat, blomkål, broccoli, paprika, avocado, majrova, kålrabbi, kålrot, lök... Har säkert glömt flera stycken. Vitkål och rödkål äter jag mer under vintern. Kan lugnt säga att jag äter betydligt mer grönsaker numera. Jag vet inte om jag kommer upp i 500 gram per dag och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den rekommendationen. Att äta 500 gram söt frukt är inget större problem om man nu gör det, men att äta 500 gram bladspenat eller surkål känns inte riktigt lika lockande. Ett favoritrecept just nu. Dela squash, blomkål och broccoli i mindre bitar och lägg på en plåt eller i en ugnsfast form. Blanda i coctailtomater, paprika och gärna majrova och kålrabbi om sådan finnes och ta med 1-2 rödlökar i klyftor eller ringar. Salta och mal över lite peppar och ringa olivolja över. Stek i ugn 200-225 grader, 10 minuter eller mer. Låter man dem stå ca 10 min i ugnen så är grönsakerna fortfarande spänstiga och har en del tuggmotstånd. De kan ätas varma eller kalla eller värmas och de grönsaker som inte går åt kan förvaras ett par dagar eller upp till en vecka i kylen. Misstänker att jag har ett viss kolhydratsbehov och inte mår speciellt bra på de striktaste varianterna av LCHF, där man kanske äter 0-10 gram kolhydrater per dag. Jag räknar inte men gissar att jag äter runt 20-30 gram kolhydrater per dag. Skulle det vara mer, så tycker jag att mående är viktigare än kolhydratsjakt. Antingen äter jag grönsaker eller också blir det mörk choklad, på tok för mycket nötter och mande, överkonsumtion av mejerier, eller bakverk eller desserter och då känns grönsaker som ett bättre val.
  12. Måste man träna?

    Funderar också lite på det här med magnesium. Många väljer att ta magnesium på kvällen för att sova bättre? Blir det bättre om du tar magnesium på kvällen istället för på morgonen? Buljong kan vara rogivande. En del blir trötta av buljong. Främst gäller det buljong kokt på ben. Jag vet inte om tärningsbuljong har den effekten. Vill man dricka buljong av hälsoskäl så är hemkokt buljong att föredra. Det finns olika sorters magnesium. Magnesiumoxid är billigt, men tas upp sämre av kroppen. Många som tar magnesiumtillskott väljer de sorter som slutar på -at, t ex magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter. Du kan även behöva öka dosen och ta mer magnesium. Det finns även magnesiumolja/spray som man tar direkt på huden. Den finns att köpa om man inte vill blanda själv (googla för anvisningar). När det gäller salt föredrar jag en blandning som kallas Anna Halléns supersalt (googla för recept). Seltin som finns i vanliga kan också fungera, eftersom det innehåller bl a kalium och magnesium. En del föredrar oraffinerat havssalt. Spontat så verkar det som du äter rätt, men lägg gärna in det du äter under en dag i kostvakningen.se så ser du hur mycket fett, protein och kolhydrater du äter.
  13. Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är en huskur mot sötsög. Testa det. Vill du fortfarande äta efter det, så är du hungrig och inte sugen och kan äta något. Förslagsvis något LCHF-tillåtet som inte är jättegott, t ex kokt ägg. Te som tipsats om är också en bra idé.
  14. För mkt ost?

    Ost innehåller en del kasein, som påverkar hjärnans belöningssystem. Av den anledningen kan det vara svårt att sluta med ost. Dessutom är det gott. Känner du att du äter för mycket ost, prova att dra ner på mängden och ät något annat till frukost och mellanmål. Använd ost i matlagning, men ät inte hela mål som består av ost. Det finns personer som helt väljer bort ost och flytande mejerier, pga kasein, men du kanske inte är i den situationen? För att krångla till det ytterligare så innehåller ost av får- eller getmjölk en annan sorts kasein än vår vanliga komjölk, som kan vara lättare att tåla. Tror även att buffelmjölksmozarella hör hit.
  15. Har jag blivit allergisk mot ägg?

    Kan det vara någon form av histaminreaktion, som beror på att du helt enkelt äter för mycket av histaminrika livsmedel? https://www.annahallen.se/histaminer/ Om du googlar på t ex ketosutslag så hittar du mer information. Antihistaminer som man köper receptfritt på apotek kan hjälpa, men du bör nog försöka hitta någon lösning som fungerar på lite längre sikt också. Priset på antihistaminer kan variera en del beroende på var man handlar och vilket märke man väljer. Apoteas billigaste verkar kosta 14 kr för en förpackning. Är det möjligt för dig att lägga om kosten lite grand och inte äta så ensidigt? Jag testade att lägga in 15 ägg och 300 gram fläskfärs i kostbevakningen.se och det ger ca 2000 kalorier, så det kanske är vad du behöver äta per dag. Har du någon matbudget, t ex en viss summa per dag eller månad, som du använder till mat, så kan vi förhoppningsvis tipsa dig om lite andra rätter och billig mat som du kan laga.