hildahuggorm

Medlem
  • Innehållsantal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av hildahuggorm

  1. Jag använder detta och gillar den för jag får en sådan bra översikt Dock är den begränsad och jag saknar livsmedel som tex choritzo mm . De som gjort detta program uppdaterar inte ofta va? Fick en fiffig våg i julklapp som jag hittade i skåpet ( hade glömt att jag hade den) OBH Nordica Nutri Scale men den saknar så många livsmedel i sin databas att jag stötte på sten redan vid första försöket...tex craime fraiche och gräddfil står på samma rad ( sour cream ) och ingen % nämns så den är inte så användbar tyvärr Synd för allt innehåll syns i displayen..kcal, fett, kolhydrater mm
  2. Alltså, jag blev nästan full i skratt över nyheten ! Nu är det ju bara såå tragiskt att de nu kommer "revolutionera" diabetesvården med detta magiska piller Tjohoo...pengarna kommer att rulla och läkemedelsföretagen bli rikare, likaså livsmedelsindustrin som kan fortsätta håva in stålar och göra stora vinster på vår ohälsa!! Jag F A T T A R inte hur de tänker och drar sina slutsatser? Detta ska ju vara " lärda " människor! Blodsockersänkande läkemedel...hmmm såå fantastiskt ...blodsockersänkande mat... hmmm. näää förfan..hur skulle det se ut!! Då kan ju folk bli friska o vi tjänar inga pengar....det får för guds skull INTE ske J...a dårar säger jag bara...grrrr
  3. Jag tänker att om det finns OFARLIGA aromämnen så varför inte ha det i all skitmat då eftersom det skall vara sötnigsmedel, glukossirap eller socker i allt! Jag tror att om det smakar sött går insulinet igång. Jag hade lite bråttom häromdagen och skulle handla på coop:s plocksalladavd. Nu läste jag för första ggn på skyltarna och kycklingbitarna inehöll...glykossirap! Tittade på ngt annat kött minnns inte vilket...glukossirap, tom havskräfstjärtarna innehöll..ja visserligen socker då men iallafall Grrr..det blev grönsallad m avocado och fetaost Hmmm
  4. Jag hade den hemliga kocken men lånade ut den till ngn och nu flera flyttar och år senare minns jag inte till vem Ann F:s bok har jag lästmen så här långt senare minns jag inte riktigt. Får köpa eller låna igen då.
  5. Undrar vilka aromämnena och innehåller...hmm antagligen en massa kemiskt skit :S
  6. Men vad innehåller aromämnen då?
  7. http://www.hotellorestaurang.se/2015/05/22/godisvatten/ Inte för att jag dricker detta, har faktiskt inte ens smakat men undrar om ngn vet vad det innehåller? Varken socker eller sötningsmedel står det men vad är det då som ger den godissmaken och jag tänker att om den smakar sött ändå, triggar det inte igång insulinet? Den florerar hos mina kompisar på fb som rekommenderar denna så jag blev ju naturligtvis nyfiken Känns lite skumt m rosa skumsvamparvatten
  8. Ska absolut göra denna Tack!
  9. Är det verkligen ok med denna...supersöt o go, vilket gör mig misstänksam, Sockeralkoholer har dragits av, är det verkligen ok? Handla med rabatt 139.00 kr Medlemspris: 135 kr Lägg i varukorg En god müsliblandning för dig som äter LCHF. Innehåller bland annat nötter, kärnor och kokoschips vilket håller dig mätt länge. Endast 5 g kolhydrater per 100 g! Näringsinnehåll per 100 g: Energi 565 kcal / 2361 kJ Protein 12 g Kolhydrater 15 g -varav sockerarter 0,4 g -varav sockeralkoholer 10 g (erythritol- PÅVERKAR EJ BLODSOCKRET.) Fett 48 g -varav mättade fettsyror 17 g fiber 12 gIngredienser: Solrosfrön, kokoschips, pumpakärnor, erythritol (E968), kallpressad kokosolja, hasselnötter, paranötter, pecannötter, kanel och äkta vaniljpulver. Kan innehålla spår av mandel. Då vi endast använder naturliga ingredienser kan det förekomma skalbitar i vår produkt.
  10. Åh,tack så jättemkt Fiffigt m kostbevakningen,den ska jag titta lite närmare på och använda, speciellt så här i början. Ha en trevlig helg
  11. Hej igen alla kunniga lchf:are Nu behöver jag hjälp igen... Har problem med att begripa hur mkt fett och protein jag ska äta. Lite bakgrund: Efter cytostatika o strålning gick jag upp från 67 till 83 kg...pga cortison o en ostoppbar lust att äta skit ( lindrade symptomen) Har gjort ngn slags hemsnickrad lchf och gått ner till 76, dvs 7kg sedan nyår ungefär. Nu vill jag börja göra det lite mer seriöst för nu står jag och stampar på samma ställe. Till historien hör att jag äter antiöstrogen och är alltså på väg in i nästan inga hormoner överhuvudtaget och är väl nu officiellt riktig tant...( 55 år ) Upplever att det är ovanligt svårt att gå ner i vikt i jämförelse hur det var innan Har under denna tiden även gjort 5:2 fasta. Den senaste veckan gick jag över till 16:8....tänkte bara prova för att se om det passade bättre. Problemet är att jag inte hinner äta så mkt under de 8 timmarna.' Frukost/lunch runt 12.00 ( är inte hungrig innan dess ) Äter en gång till runt 16-17 och sen är jag mätt tills kl sent på kvällen då jag går och lägger mig. Kollade lite på skoj och ligger på ett väldigt lågt kcalintag enligt lifesum ( som jag inte begriper mig på egentligen...) kanske får i mig max 600-700 kcal totalt m 16:8 . Började väga mig varje dag de senaste dagarna och jag går upp ca 100 g om dagen. Mår bra annars men inser att jag måste ändra på saker o ting. Problemet är att medicinen gör mig totalt ohungrig o ointresserad av mat övht...och det är lite jobbigt att äta. Nu när jag har bestämt mig för att ligga runt 20 kolh om dagen och vill väga 67 igen så har jag tolkat det som att jag bör äta 67 g protein under dagen...!? 67g protein +20g kolhydrater = 97g och då blir det ju bara 3 g fett kvar!!! Fattar att jag räknar fel Jag ska ju äta en massa fett ju! ( och det gör jag ) Kan inte få in i min skalle hur det fungerar...det står mkt om % av näringsämnen hit o dit... Hur mkt gram om dagen av de tre ska jag äta? Min frukost runt 12 idag bestog av 2 stekta ägg i 10g smör, en avocado och röd spetspaprika. Jag var inte hungrig när jag startade men jag måste ju äta!! Till lunch idag tänker jag äta lchf ( Airams ) moussaka och sallad till och sen kommer jag att vara mätt! Tänker inte börja m fett o cocos i kaffet...bläää Hoppas ni inte tycker jag är alltför jobbig, jag hoppas ngn vill reda ut det här med gram resp % och berätta hur jag ska fördela..(.helst i gram) som om jag är stendum eller ett barn för att nå mitt mål. Jag vill verkligen nå min vikt igen och jag har en hel garderob som bara väntar och har varken råd eller lust att köpa större kläder. Det är naturligtvis inte bara estetiskt för jag tål verkligen inte kolhydrater...jag hamnar i paltkoma om jag äter det och min mage blir så stor att det gör så ont i revbenen o huden...jag får problem m eksem igen o min blåsa blir överaktiv...mm Med denna kosten är jag pigg o alert och magen är så lugn o fin sååå Ser med spänning emot era kloka svar
  12. Oj vad gott det ser ut...det måste jag testa
  13. Nu måste jag läsa på om LCHF och gluten ser jag...jobbigt att vara ny
  14. Okej...jag förstår nu Jag som kände mig så duktig när jag köpte brödet...bra att jag ställde frågan Nu har jag lärt mig lite mer..Tack!
  15. Hmmm det står i ordning: vatten, proteinblandning (12%) (veteprotein, ärtprotein) brunt linfrö, fullkornsrågmjöl, grovmalda sojabönor (6%) sojamjöl (3%) vetekli, gyllene linfrö, solrosfrö, sesam. jäst, havrefiber mm Bakat i Tyskland. Spelar gluten roll? Jag är inte intolerant? Varför är det så onyttigt? Sista frågan om jag får räkna bort fibrer o minska kollisarna? Många frågor blir det..
  16. Hej alla Vad tror ni om Vagotts proteinbröd? Så här står det i innehållsförteckningen ang kolhydrater. Per 100 g Kolhydrater 7,5 g varav sockerarter 0,9 g Fiber 14,2 Jag äter detta ibland på morgonen , rostat m mkt majonäs o 2 ägg på....är det ok? Jag har räknat bort fiber från kollisarna men då blir det ju - kolh ? Tänker jag fel nu? Läste ngnstans att man kan räkna ifrån fibrer. Vill göra rätt och äta rätt strikt
  17. Nej jag har förstått det, det är nog inte riktigt det som kommer ge de resultat jag önskar.
  18. Jag äter inte piller eller några andra hormoner, men har gjort tidigare. Jag vet att min kropp inte kan se ut som, när jag var 20 år, då vägde jag runt 60 kg, men jag tror nog att jag inte behöver väga 70 kg resten av livet för att jag ev ska bli med barn någon gång. Som sagt har jag provat att inte räkna och till och med kanske ligga på ett överskott i kcal för att jag ätit mycket fett och lite kolhydrater, men jag gick inte ner, men nu när jag provar att äta extremt lite kcal börjar det för första gången hända något på vågen.
  19. Som sagt jag provade att inte räkna kalorier utan äta enligt atkins och lchf och gick inte ner i vikt. Nu har jag ätit på kraftigt kaloriunderskott i några dagar och för första gången på 3,5 månad börjar det hända grejer. Som jag skrev, jag vet att det inte är optimalt att äta så lite men inget annat har fungerat, och därför frågade jag om någon annan har något som fungerar, inget hittills har fungerat.
  20. Hej, Jag skriver detta inlägget från min mammas konto, då hon rekommenderat mig det. Jag är en kvinna på 27 år 176 cm lång och väger i dagsläget 70-71 kg. I somras flyttade jag till Sthlm, vid flytten i juni månad vägde jag 62 kg och i julas 72 kg. En viktuppgång på nästan 10 kg, varför? Ja jag har ändrat min livsstil något, jag slutade gå till gymmet och har ätit lite mer än vanligt i form av godis och socker, men i övrigt varit samma aktiva tjej som går långpromenader med mina hundar och går ca 1 mil om dagen på jobbet. Konstigt! Hur som helst började jag i julas att ändra mina matvanor, jag slutade äta mycket godis och bytte ut snabba kolhydrater till sallad, började att löpträna ca 3-4 ggr i veckan. Jag började räkna kalorier och la mig på ett underskott på ca 500 kcal om dagen vilket skulle resultera i 0.5 kg viktnedgång i veckan, detta blev inte långvarigt då mitt godissug inte försvann och det enda jag tänkte på var godis godis och godis. Min mamma hade fått väldigt goda resultat av Atkins och rasat i vikt och dessutom blivit av med sitt sötsug, hon talar gott om att utesluta kolhydrater och att man inte ska vara rädd för fett. Jag hoppade på detta och åt max 20 gram nettokolhydrater om dagen och resterande kött och fett, kanske lite mer lchf inspirerat någon dag, dvs mer fett än protein och någon dag mer protein än fett. Hamnade i ketos. Jag höll detta strikt 6 dagar i veckan men ett mål i veckan åt jag något gott, som en chokladkaka. Visst det här extrema sötsuget försvann men inte tillräckligt mycket att jag kände behov av att få äta lite choklad åtminstone en gång i veckan. Jag gick ner något kg och lyckades någon dag hamna på 68.4 kg men nästa dag låg jag på 70 kg. Fruktansvärt frustrerande att det nu gått ca 2 månader och jag har gått ner ca 1 kg... Jag började nu att gymma igen, och körde på ca 3-5 ggr i veckan i ketos men märkte snabbt av att jag inte hade energi nog, så jag började med att räkna kalorier igen, låg på ett underskott på ca 5-700 kcal om dagen och åt bra mat, med fokus på protein. Hände INGENTING! Bett många om råd och många personer har kollat igenom, vad jag äter och säger att det såg bra ut! Ingen har kunnat förklara hur det kommer sig jag inte tappar i vikt. Har testat mig för pco och sköldkörteln i samråd med mamma för att se om några hormoner spökar, men icke allt ser perfekt ut. Nu är det snart 3,5 månad sen jag började äta mer rent och ökat motionen, rejält. Visst jag ska inte sticka under stolen med att jag inte varit perfekt varje dag dessa 3,5 månad, en och annan godiskväll eller någon potatis till maten, men i det stora hela borde jag gått ner i vikt, för alla andra gör det, men jag vägde mig i måndags, 71 kg. Jag får fortfarande inte på mig mina byxor. Jag har nu gjort något extremt, och jag vet att det inte är det optimala och inte under en lång tid, lagt mitt totala kcal intag om dagen till 800-1000 kcal och äter enbart havregrynsgröt med mjölk och 2 proteindrikar. Det är nu bara två månader kvar till juni månad och jag börjar bli desperat! Att "svälta" sig själv är inte det optimala men uppenbarligen kommer det vara det enda som fungerar. Min mamma tycker jag ska börja med LCHF, men jag är väldigt tveksam till om det kommer kunna fungera för mig. Därför tyckte hon jag skulle skriva ett inlägg här för att det finns många kunniga personer här inne, och som kan ge svar som inte hon kan. Något jag funderar över är att om man äter LCHF och man känner att man inte får en mättnadskänsla står det att man ska lägga till mer fett, men det betyder också mer kcal, om jag hamnar på ca 3000 kcal om dagen vilket inte alls är omöjligt så ligger jag högt över vad jag ska äta och det skulle ge en viktuppgång, hur går det ihop egentligen? Och hur kommer det sig att jag inte går ner i vikt när jag ligger i ketos? Eller tappar vikt öht att äta max 20 gram nettokolhydrater om dagen. Om jag äter mina 8-1000 kcal om dagen i två månaders tid kommer jag gå ner i vikt, annat vore ju omöjligt. Skulle strikt LCHF ge samma resultat? Varför, hur, erfarenheter? Kan nämna också om någon nu tänker ja men 70-72 kg är ju helt normalt till 176 cm så är det inte normalt för mig, för jag har alltid vägt ca 62 kg och inte sett för smal ut, jag gjord en mätning när jag vägde 62 kg och hade en fettprocent på ca 27, kan ju knappast tro att denna procent minskat i och med min viktuppgång, och det är inte en hälsosam procent. Ska bli intressant och se vad alla erfarna människor säger här inne.