-Lenny-

Medlem
  • Innehållsantal

    104
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av -Lenny-

  1. Gällande din dotter (och hennes pappa) så kanske handlar det om s.k. "late talkers": https://en.wikipedia.org/wiki/Late_talker ...eller/och det som kallas för "Einsteins syndrom" (se gärna videon, den går in på viktiga delar, anser jag - även om det inte är en faktisk diagnos): https://study.com/academy/lesson/einstein-syndrome-characteristics-examples.html Talpedagogiskt stöd kan vara just rätt, samtidigt som det kan finnas en risk att pressa dessa barn, då de tenderar att börja prata när de själva känner sig redo och att det finns risk för negativ påverkan om de blir för pressade att tala. Vet ju inte men utifrån din beskrivning så verkar det kunna finnas en koppling, när hon spontant och träffsäkert sagt saker. Finns mången anekdot om hur PCOS har läkt ut tack vare strikt LCHF/ketogen kost/carnivore, så ja kan ju verkligen vara värt att prova på. :)
  2. Finns ju ett annat namn för "ketodiet och grönsaksskräck": Carnivore ... eller keto carnivore. Finns mycket info på nätet, här är kanske en bra start: https://martinajohansson.se/1-manad-carnivore-diet-experiment/ En viktig rubrik i bloggartikeln: "Mer fett löste problemet"
  3. Okej - Och då kanske tipset av MariaF passar bra? I flera av recepten går det nog att osten byts ut, i vissa av recepten behöver inte osten vara med. Nu är jag osäker, men kan vara så att t.ex. get- och fårmjölk innehåller A2 kasein (protein) - och inte triggar på samma vis som vanliga mejeriprodukter som då innehåller A1 kasein. Det upplevde i.a.f. jag när jag testade. Inte så stor skillnad i smak men jag upplevde det som att det inte gav något gensvar i hjärnan (inte för att jag brukar lägga märke till det av mejerier, nu var det mer som jag lade märke till frånvaron - dock triggas jag också lätt av mejeriproteiner). Så kanske det kunde fungera att ha i mat? Här står mer förklarat om A1- och A2-kasein (står en hel del på sidan, längre ner finns rubriken "Mjölkproteiner"): http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter
  4. Har du testat att följa mat/veckoplanerna här på dietdoctor? Recept finns. Vill också påminna om bl.a. Martina Johanssons råd - snåla inte med fettet, det är extra viktigt, även för att behålla mättnad och mota gott/sockersuget innan det börjar. Även viktigt är det med näringstät kost, så att inte det är en eller annan form av näringsbrist som triggar sug.
  5. -Lenny-

    Forumlänk?

    Tack - Okej, så då är jag halvblind...
  6. -Lenny-

    Forumlänk?

    Är det jag som är blind, eller är det svårt att se/hitta någon länk till forumet här på nya designen av sidan KostDoktorn? Om jag inte är blind, handlar det då om en miss eller är det ett medvetet designval? Jag gillar forumet och folket som "hänger" här, så en smidig länk högst upp på sidan skulle sitta fin fint.
  7. Hej där För en del hjälper det att skära ner/bort på mejerier (riktigt smör ej medräknat) och ja vara försiktig med nötter (lätt att överäta). Samt hur ofta äter du? Få mål per dag och periodisk fasta kan också hjälpa (brukar kunna vara lätt fixat, om en är i ketos).
  8. Well... Det kan väl stämma i en del fall? Tänker att det inte riktigt är där problemet ligger? Det finns väl numera indikationer på att höjda värden bl.a. kan innebära att det är en del i kroppens skydds/läkemekanismer? Och med en mer sund kost (t.ex. högre nivåer av mättat fett), så kan kroppen mer effektivt skydda/läka kroppen?
  9. Intressant rubrik: "Gräsbetande djur kan ha 2500% mer omega-3! Äntligen uppmärksammas nackdelen med spannmålsuppfött kött!" http://4health.se/grasbetande-djur-kan-ha-2500-mer-omega-3-antligen-uppmarksammas-nackdelen-med-spannmalsuppfott-kott
  10. Förutom de andra tänkvärda sakerna folket här har skrivit, finns det en möjlighet att det är något du äter som får din mage att svälla upp? T.ex. jag reagerar mer på mejeriproteiner än på mjölksocker (och äter jag då mejeriprodukter regelbundet så hålls magen ofta lite uppsvälld). Kan ju även vara något annat - testat att byta ut vissa saker du äter mot fullgoda alternativ?
  11. Hej hopp Har en kompis som frågade mig om dessa tre, då det brukas bakas med dessa ingredienser - hirs, durra och havre, vilka/vilken som är mest nyttig/minst onyttig. Hade tyvärr inget bra svar (ja hellre havre än vete - men det var ju inte något svar på hennes fråga), så hoppas nu på er andra. Kompisen äter utifrån min bedömning överlag hälsosamt och gillar att baka (tyvärr inte alls min grej, men att smaska i sig gottigheter är jag med på ). Havren används mer som utfyllnad så frågans fokus hamnar mer på durra och hirs. Några tankar/svar på detta? Och om finnes så gärna länkar som kan förklara mer ingående.
  12. Dagarna innan, eller iaf dagen innan en lite längre fasta så kan det vara en idé att både äta lite striktare och framförallt få i sig en del extra fett (så t.ex. skippa alla mejerier, förutom smör) - Blev iaf lättare för mig, med att dagen därefter börja med lite längre fasta (men kan ju vara individuellt såklart).
  13. -Lenny-

    Fasta

    Ja en egen rubrik gällande fasta hade varit bra att ha i forumet.
  14. Hm, ett möjligt problem med ideologi, kan ju vara att det överlag uppfattas som något hälsosamt. Titta bara på alla barn som får en "sund och varierad kost". Som samtidigt kan ha prediabetes/metabolt syndrom.
  15. Om man tittar på den artikeln "genom" vad som sägs här, så uppstår ju lite alternativa funderingar: http://www.kostdoktorn.se/hur-fetma-kan-skydda-mot-sjukdom
  16. Markera och kopiera engelska versionen - klistra in i googles översättningssida. Inte perfekt översatt men tyckte mig nog så enkelt att förstå det hela.
  17. -Lenny-

    Gikt

    "Ska"...? Utifrån vilken lära? Mejerifri strikt LCHF (ketogen kost) kan fungera utmärkt för att ta sig an gikt (smör kan vara ok, bra fettkälla). Se till så att det är högkvalitativt fett (som ekologiskt, kallpressad kokosfett).
  18. Hej Vad innebär strikt för dig? Mer exakt just vad äter du? Hur många gånger äter du på en dag?
  19. Kan också gilla data (även om det allt för ofta, kan vara allt för lätt att plocka isär data och omforma till sitt eget - exempelvis som när rött processat kött beskrivs som "rött kött" och studien egentligen har blivit nullifierad innan den är halvfärdig) - men när data svingas mellan individerna som om det vore sablar och det förekommer lite eller inget samtal, då faller mycket av meningen och mycket intellektualiserande kan äga rum, och i "värsta fall" med lite om ens något förnuft. Titta bara på trådens titel... Polariserande, ingen ödmjukhet utan i dess ställe ett konfronterande fördömande. Ur vissa perspektiv så "förlorade" trådstartaren i samma ögonblick som han postade tråden, en förlust som tråden i sig delar tillsammans med alla dess skribenter och läsare. Inte helt olikt flera av våra politiker som kastar floskler på varandra - få om inga verkliga "vinnare" - men inte sällan ett intellektualiserande och valda källhänvisningar. Få faktiska samtal - går det att se att detta går igen, på flera plan i samhället? Nåväl, uppskattar att du ofta behåller en civil ton, samt att du mer än en gång har rört dig mellan argumenterande och samtal. (under tiden får du hålla till godo med den data som länkas på kostdoktorns blogg och forum och allt annat som finns - mer och mer kommer ju - om/när jag presenterar någon massiv data, så bör det synas här på forumet)
  20. "Även om man äter färre måltider äter man ju samma mängd kalorier över en dag, såvida man inte går ner i vikt." ^^ Om energin dels inte räcker och dels inte når fram till hjärnan, för t.ex. de grupper jag nämnde, så saknar det relevans. Om du inte håller med om de förhållandevis enkla logiska stegen och inte heller vill använda det som en mental språngbräda för att se eventuella logiska konsekvenser - så spelar det nog liten till ingen roll vilka artiklar/rapporter/undersökningar du får läsa/se/lyssna på. Finns troligtvis viss relevant matnyttig objektiv data som har att göra med low carb/LCHF/ketogen kost. Vet inte om du har haft något intresse av att följa den stora påverkan ketogent tillstånd/ketogen kost nu haft och har på elitdistansidrott/prestationer/tävlingar? Vad skulle nu det då kunna ha med saken att göra, kanske du undrar? Dels faller även här "kalori in/kalori ut"-konceptet till viss del, på så vis att människokroppen inte kan lagra glukos i den mängd som kan behövas för att genomföra dylika lopp/prestationer. Samt att det använda "bränslets" restprodukter har visat sig bli färre och renare, om individen går på fettdrift och/eller ketogen drift, jämfört med främst glukosdrift. Som exempel: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8265-cyklar-240-mil-utan-mat/#entry111124 ^^ Det där är sannolikt svårt eller kanske omöjligt, om individen är inställd på kolhydrat/glukos-drift. Visst kommer en del fett förbrännas - men när glukosreserverna är förbrukade, det redan efter en bråkdel av sträckan - så riskerar ju kroppen att börja bryta ner muskler, vävnad och kanske även organ börjar tas av och omvandlas till glukos. Vilket relativt snart kan leda till livsfarliga tillstånd och möjligtvis även ond bråd död. Försvagad(musklerna bryts ner, slaggprodukter skapas snabbare än vad de görs av med o.s.v.), strypt bränsletillförsel (en individs icke fettadapterade kropp kan inte bara ställa om till tillräckligt funktionell fettdrift, då kroppen t.ex. inte hunnit att optimera sig för bruk/användandet av ketoner). Ja det går ju att skriva högar mer om den biten. Men kanske kan räcka att se/förstå skillnaden på hur ett metaboliskt tillstånd kan innebära "ett troligtvis inte så nyttigt experiment, men ej livshotande" och ett annat metaboliskt tillstånd kan innebära "livsfara" - när individer är utsatta för stor påfrestning (fysiskt, organiskt, mentalt, socialt o.s.v.). Och radar vi då upp de olika bitarna, så blir det så väldigt många saker (och om en individ både fysiskt, mentalt och socialt är nedsatt, fungerar dåligt, mår dåligt o.s.v. så tenderar brukandet och bemötandet av omvärlden fungera dåligt - det mesta slits och felanvänds i högre grad, så även miljön). Och då är ju detta en hel del glukos/kolhydrater vs fett/ketoner/strikt LCHF - och vi har inte gått in på de problem som sädesslag kan ställa till med, bl.a. gällande de grupperingar jag nämnde (men såklart inte begränsat till dessa).
  21. Javisst ErikL, det är oerhört intressant! Har ju även även arbetat bitvis med beroende/missbruk - och precis som t.ex. alkohol och diverse "lätta" droger kan göra det lättare att halka in i testande och använde/missbruk av tyngre droger - så går det hitta en hel del som pekar på liknande mekanismer när det gäller sockermissbruk/för en individ osund kosthållning. D.v.s. försämrar omdömet och lättare att testa och fastna i andra beroende/missbruk. Så ja, det är ett rimligt tänk att den biten och brottslighet kan ha mycket med varandra att göra. När man tittar på ett missbruk/beroende generellt, så är det mer eller mindre en norm att andra former av beroendeproblematik även finns med (t.ex. medberoende, ett flertal psykologiska försvarsmekanismer som bl.a. "kan hållas på plats" p.g.a. något/diverse trauma, som individen ifråga inte klarar av att hantera - detta kan i sin tur även även då ha kopplingar till identitet - och att "hota" någons identitet, kan få individer att reagera oerhört kraftfullt (i vissa fall, som om individens existens står på spel/dödsrädsla)). Vilket då stjälper till och försvårar informationsflöde, inlärning, samtal, utveckling o.s.v. Det oavsett om man är vegan, LCHF'are, eller starkt identifierar sig med något annat. Hm, halkade nog iväg lite där... Men finns ändå kopplingar gällande kost och miljö (om man vågar/kan se såpass långt).
  22. Håller med om det Angelico skriver - samtidigt om du lyssnar de länkar/poddavsnitt jag länkade till - så kan det bli tydligare att innan man lägger sig på t.ex. ett kaloriunderskott - så kan det vara viktigt att läka kroppen först, annars kan den utsättas för än mer stress och b.la. förvärra existerande problem (och nya/andra problem kan uppstå). Så som sagt, lyssna gärna på avsnitten, så att din hälsa kommer i första rummet (vilket i förlängningen även påverkar din vikt/fettprocent).
  23. Ja biten med epilepsi är ju känt sedan länge (men för de som inte känner till det, så kan det ju vara en intressant bit med videon). Ska kika på länkarna. Jo det kan visst säga en del om miljöpåverkan. Ketogent tillstånd = strikt LCHF = 1-2 kostintag/måltider per dag, tillsammans med närodlat och få ingredienser (trevlig/effektiv kokosolja till trots, så är det inget måste). D.v.s. finns inget faktiskt behov av import av råvaror (visst kan det då en något tråkig kost, men ändock nyttig och näringstät samt oerhört stärkande kost för hälsan, immunförsvaret, måendet o.s.v.). Vilket även innebär ett långt mindre behov av mediciner och diverse vårdinsatser. Återigen, detta är ett axplock - och jag tror du kan vara med på mina tankebanor gällande miljöpåverkan? Jag är ju beteendevetare och arbetar bl.a. med ungdomar med diagnoser - Så t.ex. när en klient fått information/stöd gällande kosten (LCHF/PALEO) - och medicin efter medicin plockas bort, när regelbundna besök på BUP och andra instanser ebbar ut p.g.a. behov av deras stöd alltmer försvinner. När föräldrars oro/inre stress och press sjunker, som bl.a. leder till effektivare beslut i både arbete och vardag vilket gör att de sparar mer och slösar mindre. Både på sina egna och samhällets resurser. Samt de egna hälsovinster, fysiska såväl som mentala, som föräldrar kan få när de sett vilken skillnad kosten kan ha/göra på deras barn. Kan vara fantastiskt att se en människa som inte förmår koncentrera sig mer än några minuter i taget och är/upplevs vara stökig på flera olika vis - helt "plötsligt" visar sig ha en koncentration som ter sig sträcka sig bortom normen, när individen får ett lugn och en skärpa som bl.a. visar fram en märkbart annan personlighet (där t.ex. mer empati, eftertanke, positivt och konstruktivitet gör sig gällande). Så ur ett lite mer cyniskt perspektiv så skulle man kunna säga att en individ går från att främst vara en belastning av samhället - till att främst vara en resurs med eventuellt oanad potential. Om vi nu då, med de sakerna i åtanke, riktar blickarna mot kriminalvården... mot vården... mot äldreomsorgen... mot skolor... arbeten... familjer/familjeliv... o.s.v. Då kan man börja se att i princip ALLA instanser (läkemedelsföretag och livsmedelsföretag, är eventuellt exkluderade) i samhället kan tjäna väldigt mycket på detta, däribland miljön. Flera människor med neurologiska skador/problem, samt många av de människor som utvecklat metabolt syndrom, samt vissa personlighetstyper (som t.ex. särbegåvade individer och HSP-individer - åtminstone ca 20-30% av en befolkning) har ett märkbart högre/större behov av energi (gällande metabolismen som pågår i hjärnan hos dessa) än vad normpopulationen har. Där kan en ketogen kost göra en oerhörd skillnad, jämfört med en kolhydratbaserad kost - och efterdyningarna/konsekvenserna kan komma att vara på var sin ände på skalan (bra/dåligt, konstruktivt/destruktivt o.s.v.).
  24. Hej Om du är nyfiken på dels sköldkörteln och dels ketos, med angränsande områden, så föreslår jag dessa poddavsnitt (en bit nedåt på sidan, under texten om iPhone och android, så finns en grå knapp med en svart play-symbol på, tryck där för att lyssna - gärna i den fallande ordning länkarna är i, här i min post ): http://4health.se/93-stephanie-keto-person-ketogen-kost http://4health.se/86-mia-lundin-hormonkaos-forklimakteriet-och-klimakteriet http://4health.se/94-mia-lundin-ar-det-hypotyreos-eller-binjureutmattning