Jump to content

hampeman

Medlem
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

hampeman's Achievements

(2/7)

22

Reputation

  1. Vad säger ni? Kan lågkolhydratkost vara en lösning för denna legenden? http://www.expressen.se/nyheter/jag-vraker-i-mig-80-tabletter-i-veckan/
  2. Alltså är denna källan trovärdig? http://fetter.se/fettguiden/ "De personer som äter mer omättat fett av sin dagliga dos fett bränner mer (fett) än de som äter samma dos mättat fett."
  3. Psykologiska effekter på kosten är onekligen ett extremt intressant och outforskat område. Speciellt om man vänder på det - dålig mat ökar risken för till exempel depression. Men bra mat - vad ökar chanserna till att man får uppleva om man äter bra mat? Personligen känner jag att mina tankar och känslor helt plötsligt förändrats. Till exempel har jag gått från att vara en blyg och introvert person till att vara avsevärt mer öppen och pratglad. Jag har heller aldrig tyckt att det är roligt att löpträna. Men med lchf så har jag helt plötsligt fått en stor lust till att motionera, helst varje. Och när jag är klar så längtar jag redan till nästa löprunda. Galet. Upplever ni någon psykologiska skillnad när ni äter bra mat? Det skulle vore roligt att jämföra och se om det finns likheter eller om vi skiljer oss mycket åt.
  4. Forskningen har utvecklats när det gäller kolesterols koppling till hjärtinfarkt och stroke. Du behöver inte bry dig om ett något för högt kolesterol i förstahand. Lyckas du ha ett stabilt och lågt blodsocker, blodtryck, undvika bukfetma samt inte röka. Har du detta under kontrol så är det enligt professor Andreas Tengblad: "Helt ofarligt med ett högt kolesterol." Lyssna gärna på den meningen igen: "Helt ofarligt med ett högt kolesterol" Stanna gärna upp och tänk efter ett tag. Hur får du ett lågt och stabilt blodsocker? Jo, genom att äta lchf. Hur sänker du ditt blodtryck? Samma sak där, börja med lchf. Kolla gärna kostdoktorns fem tips i kapitel 7 för ett lågt blodtryck: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck#livsstilLikaså är lchf det bästa hormonella sättet att gå ner i vikt och undvika bukfetma. Jag är dock ganska dåligt påläst när det gäller blodtrycksmediciner och lchf. Prata gärna uppriktigt med din läkare om kosten så kanske medicinerna kan behöva sänkas. Har du svårt att undvika att ta en potatis ibland eller bröd eller vad det nu kan vara. Köp gärna en blodsockermätare. Vi alla är olika och reagerar därför olika på kolhydrater. Det kan vara bra att testa med en blodsockermätare - hur känslig just du är för kolhydrater. Utgångspunkten bör dock vara att du ska äta så lite kolhydrater som du kan trivas med i längden. Så att du inte helt plötsligt blir trött och äter mycket kolhydrater dag in och dag ut. Slutligen när det gäller statiner bör främst personer som tidigare haft hjärtsjukdom, diabetiker med högt och svårt okontrollerat blodsocker samt evenutellt personer med extremt dåliga gener ta statiner. Du tillhör inte dessa. Du kan undviker att tillhöra dessa grupper genom främst lchf. Och du har helt rätt. Statinernas biverkningarna med muskelsvaghet bör undvikas. Alldeles för många tar statiner i onödan.
  5. Claude Marcus förespråkar tallriksmodellen har jag för mig med ett evigt kaloriräknande. Det finns 18 vetenskapliga studier i högsta klass som viasar att en "balanserad kost" med kaloriräknande är sämre för viktminskning än lchf utan kaloriräknande. Jag har dock för mig att Marcus har delvis accepterat Lchf och sagt: "Lchf kan fungera som viktminskning. Men det fungerar inte i längden för den maten är äcklig." Och: "Fettt är precis som socker okej, men man ska inte äta för mycket av det." Troligtvis kommer barnläkaren föreslå "fruktogrönt" samt att ditt barn ska äta regelbundet så att hon inte blir för hungrig och överäter. Men om du kommer med invändningar mot detta och säger att det finns fruktos i frukt, vilket höjer blodsockert som i sin tur utsöndrar insulin höjning och insulinet gör så att man lagrar fett samt snabbt känner sig hungrig igen., precis samma sak med att äta ofta, vilket också ständigt stimulera insulinet. Nyckeln till att gå ner i vikt är ju istället att känna sig mätt och inte behöva äta ofta. Hålla insulinet lågt med andra ord. Det gör inget att din dotter är allergisk mot nötter och grönsaker. Lchf består i förstahand inte alls av nötter och grönsker, utan det bör ses som tillägg för att det ska se fint ut på tallriken. Eventuellt kan någon paprika eller broccoli vara på plats något enstaka tillfälle för att undvika c-vitaminbrist. Annars kan du utesluta grönsaker och nötter helt faktiskt. Du kommer troligtvis behöva argumentera med barnläkaren för att få lchf godkänd skulle jag gissa. Barnläkaren kommer troligtvis ha invändningar främst mot att mycket fett höjer kolesterolet och högt kolesterol leder till hjärtinfarkt och stroke.
  6. Här är en länk till kostdoktorns våg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1779203
  7. Det verkar som att du har testat allt möjligt. Jag skulle föreslå att du testar mer koncentrerat. Ät strikt lchf i två till tre veckor. Drick 0,5 tsk salt i ett stort glas vatten en gång per dag om du mår dåligt. Sedan äter du fettsnålt i två till tre veckor. Slutligen jämför du dessa perioder. Var det någon skillnad? Om det inte var någon skillnad så beror besvären inte på lchf.
  8. Det viktiga för din del Antonio är att äta fett som du trivs med. Många som inte ätit Lchf tidigare kan ha extremt svårt att helt plötsligt börja äta kryddsmör eller dricka massa olja. Ät istället feta såser som exempelvis olika typer av majonnäs, bearnaisesås, hollandaisesås eller remouladsås. Det finns säkert recept på nätet annars kan du köpa sten sture skaldemans LCHF-kokbokben eller Matkärlek Laga gott och naturligt med LCHF av Anne Aobadia. Äter du fett som du trivs med så kommer du automatiskt ta bort knäckebrödet och dra ner något på mängden protein eftersom du håller dig mätt och går nästan automatiskt in i kortare fasteperioder. Åtminstone känner du att du kan hoppa över måltider.
  9. Ganska många som kör lchf utesluter nästan helt fettet och äter: low carb, low fatt och high protein = svält. Det går inte att trycka i sig enbart protein. Miljön och djurens levnadsvillkor visar också att högt proteinintag är dåligt. 500 gram räcker. Om lchf:are går ner till den nivån så går de ekonomisk vinst trots att de köper ekologiskt.
  10. Vad vågen visar kan studsa upp och ner ett par kilon beroende på till exempel vätskebalansen. Jag skulle råda dig att använda ett måttband: läs mer på tips fyra nedan: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#4 vilken typ av fasta kör du? Begränsar du kcal till 600 eller kör du enbart på vatten? Jag skulle inte råda dig att överdriva fastan. Försök att tänka långsiktigt så att det blir en förändrad livsstil och inte en jojo-bantning. Har du något av följande: matberoende, stressar ganska mycket, tar vissa mediciner eller tränar så kan fastan vara nedbrytande för kroppen. I övrigt är det annars bra om du får i dig mineraler och vitaminer när du väl äter.
  11. Att du inte har gått ner i vikt på tre dagar kan bero på förstoppning. Det är vanligt att drabbas av förstoppning på lchf. Du kan till exempel köpa laktulos på apoteket receptfritt för att bota förstoppningen.
  12. Jag tror problemet är för låg fetthalt i maten. Du kan äta rysk yoghurt, lchf-bröd osv. Men vill du få riktig effekt av lchf för plånboken så borde din familj öka på fettet ännu mer. Du kan till exempel köpa boken: "Matkärlek Laga gott och naturlig med LCHF". Satsa sedan på att göra mycket kryddsmör och feta röror från boken. Äter ni mycket fett så behöver ni inte äta mer än 1-2 gånger om dagen eller helt hoppa över mat en dag. Periodisk fasta under en hel dag kan då falla in helt naturligt och smärtfritt. Ett ytterligare tillskott är att ni kommer få superfina tänder och kostnaderna för eventuella framtida tandläkarbesök kan dra åt helvete. Avskriv er därifrån. Sammanfattningsvis öka mer på fett. Ju mer fett ni äter desto bättre för plånboken. Försök att undvika halvfeta produkter som exempelvis turkisk yoghurt och lchf-bröd.
  13. Visst kan man unna sig kolhydrater då och då när du är på besök hos någon. Men! Mitt råd är att fylla på rejält med fett innan du ska gå bort så att du är mätt redan när du kommer dit. Då ökar sannolikheten att du kommer nöja dig med en mindre portion kolhydrater och hoppa över mackorna hemma.
  14. Märkligt. Jag promenerade inte något men gick ändå ner supersnabbt i vikt. Motion/Idrott är mkt överskattat för vikten. Mitt råd är att äta ännu mer fett, helst t ex rent smör(inte grädde, trots att det är 40 %). Om du klarar: så kan du även skära ner radikalt på proteinet. Äter du enbart fett när du känner hunger och kanske ett ägg per dag så kommer du gå ner extremt mycket i vikt och gå in i något som kallas: "optimal ketos". Symtom vid optimal ketos: Det blir som ett uppvaknande för dig själv när klockan är ca 16-20.00 att du inte har ätit än idag och kanske borde du laga middag. Inte en tillstymmelse till hunger på hela dagen - du tänker inte ens på att du fastar oerhört mycket. På tips nummer 14 kan du läsa mer: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt
×
×
  • Create New...