Jenjen

Medlem
  • Innehållsantal

    35
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Jenjen

  1. Stoscha, nä det funkar tyvärr inte. Erik 2, det verkar inte gå över, har varit såhär några veckor nu, beror nog på att jag äter liberal lchf så hoppar nog in och ur ketos då och då (och särskilt när jag fastar). Jan Darenius, ska prova! Låter äckligt dock ? Zepp, haha pest eller kolera med vitlöken eller? Tack för tipsen! Har läst på om olika huskurstips nu och ska prova tugga olika örter, tydligen ska persilja vara bra, och även koriander, mynta, dill, ingefära, nejlika och salvia.
  2. Hej! Jag fastar då och då fram till middag, men min man har klagat på att jag ofta har dålig andedräkt när jag inte ätit på länge. Har ni några husmorstips vad jag kan göra åt detta? Så kalorifritt alternativt som möjligt tack då jag vill fortsätta fasta, och jag vill heller inte tugga tuggummi för jag undviker sötningsmedel. Alla tips mottages! Tack!
  3. Jag blir också förvirrad av att olika märken på råvaror deklarerar olika näringsinnehåll. Jag tror dock den med 18g kolhydrater och 7g fibrer menar att 7g AV de 18g kolhydraterna är fibrer, vilket då ger net kolhydratsmängd 11g, lite närmare de andra märkena.
  4. Marias, du verkar inte ha läst tråden, Hanne skrev ju att hon gick ner 4kg (vilket är jättemycket på så kort tid!) det var bara de första 3 dagarna som det stod still. Jag tror att fasta funkar för alla som vågar testa!
  5. Hanne/patrik74/Kvothe, Har ni fortsatt se bra resultat av fastan? Jag har nu kört 2ggr 24-36h fasta i 2 veckor samt en 60h fasta per vecka i 2 veckor och jag har nu tappat 2 av mina 5 fåfängs-kilon, tänkte fortsätta såhär mina sista 3kg, är också lite sugen på att prova en 7-dagars, mest för att se att jag faktiskt kan!
  6. Benkar, det håller jag med om. Sen jag började med periodisk fasta (24-36h x 2 ggr i veckan) för en månad sen så har 2 av mina 5 fåfäng-kilon lossnat (är normalviktig men försöker deffa lite), trots några små fusk, då hag fuskat har jag normalt sett gått upp ca 1kg som håller i sig i 2-3 dar och sen försvinner igen, så jag har turen att inte påverkas så mycket av små enstaka fusk. Sen tror jag det är omöjligt för kroppen att gå upp 1-flera kilon fett av ett fusk, tror de första snabba 2-3kilona absolut är vätska.
  7. Härligt Hjopek, då gör vi båda som vi vill och mår bra av!
  8. Det går ju att köra fasta ändå, bara att hon kanske känner av hungern lite mer vissa tider. Hon kan ju prova, i så fall skulle jag rekommendera att hålla nere på kolhydraterna åtminstone dagen innan hon börjar och äta lite mer protein om hon inte vågar äta fett. Annars kan hon ju köra en fuling och kasta ner en extra sked smör i såsen/soppan utan att han ser eller steka en omelett med salami och lite extra ost Sen finns ju de accepterade fetterna avokado, lax, makrill, olivolja, nötter, frön och ägg, det är bra att äta innan man fastar (och närsomhelst annars). Om hon måste äta av allt kanske det räcker med en liten sked pasta/ris/potatis eller en tunn skiva bröd med mkt smör och ost?
  9. Sa fort du ater mat borjar kroppen forbranna maten, darav det vanliga pastaendet att ater man ofta sa ar man i konstant forbranning. Detta stammer MEN, och det ar ett stort MEN, kroppen forbranner bara maten man just atit, inte massa extra-forbranning, satt det spelar ingen roll om du ater 2000kcal i ett mal per dag eller utspritt i 5-6 mal pa en dag, den totala forbranningen ar anda densamma (2000kcal). Det ar den enkla forklaringen. Den mer komplexa gar in pa att insulin okar varje gang du stoppar nagot i munnen och insulin ar fettlagrande sa vill du forbranna mer fettreserver och ga ner i vikt ar det battre att ata sallan (periodisk fasta). Dr Jason Fung gar in pa detaljer pa hans hemsida. Han skriver även att TEE (total energy expenditure) okar nar man fastar. Har du en sjukdom är det dock inte säkert att det funkar.
  10. Jag tycker också vissa överdriver 'synden' det är att fuska som Stödstrumpan nämner. Jag vet vad som händer i kroppen av både socker, gluten och alkohol. Jag väljer ändå att vid vissa tillfällen konsumera dessa för jag tycker det tillhör livets goda. Jag väljer vanliga hudkrämer, tandkrämer, deodoranter och shampoon istället för de bättra naturliga alternativen som kokosolja och andra hemgjorda produkter. Jag mår bra, är smal, frisk, stark och hälsosam och om jag vill äta en glass eller bulle då och då så tänker jag göra det, tyck vad ni vill
  11. Det bästa och mest effektiva för både vikt och andra hälsofördelar är att köra 5:2 och skippa de 'godkända' 500kcal och alltså vattenfasta de två dagarna, då blir det 36h fasta (ät sista målet middag dag 1, sen inget dag 2, och ät frukost som vanligt dag 3). Kan dock vara svårt om hon inte äter LCHF.
  12. Och Trollmormor, frågan är mer riktad till 'vad som är minst dåligt' istället för 'vad som är okej'
  13. Ja Tuva, varje dag väljer jag också mellan nyttig och hälsosam eller onyttig och extrem (men kort) njutning och efterföljande eventuella biverkningar (inte alltid men ibland lite magont som snabbt går över). Nästan alltid väljer jag det hälsomma alternativet men ibland tycker jag det är värt med ett fusk (för mig funkar det bra).
  14. Tack alla som svarat! Trollmormor - din tolkning är rätt, jag tänkte mer om det är 3 konstanta onyttigheter (och vi bortser från att jag skulle fortsätta fusket) och 'bara' äta en bulle en gång i veckan 3 veckor (totalt 3 bullar på 3 dagar under 3 veckor, jämfört med att äta tre bullar en dag och sen inget mer. Är en dag fortfarande bäst? Verkar så på de andras svar. Inez (och trollmormor) - jag gör (sällan men ibland) ett aktivt val att fuska, tex en efterätt på en fin resturang eller en liten tårtbit på min födelsedag och ser inget problem i det då jag inte tycker att jag påverkas hälsomässigt av det (förutom kanske lite ont i magen men det är det värt för mig, likadant som lite vin är okej för mig även om jag ibland känner av lite bakfylla). Peter, haha där fick du mig! Tror mitt 'dagen är ändå förstörd så kan lika gärna fortsätta frossa' tänk sitter i från förr, om jag tänker efter så var det riktigt länge sen jag klarade av en större mängd onyttigt på en och samma dag, så tror (hoppas) jag kan fortsätta hålla det i styr. Skulle jag märka av att jag börjar fuska mer och mer så skulle jag ju såklart sluta med mina medvetna fusk!
  15. Om du går in på startsidan på forumet och sen väljer tema (denna tråd är tex i 'lchf-erfarenheter') så ska det finnas en 'starta ny tråd' -knapp. Hoppas Fung svarar dig, kanske även värt att maila honom om du inte får ett svar på din kommentar. Lycka till!
  16. Jag vet att det är dåligt att fuska men jag känner att jag har det under kontroll, jag äter lchf-nyttig mat och är normalviktig. Nu till min lite kontroversiella (och än så länge hypotetiska) fråga: om jag vill fuska med låt oss säga en kanelbulle, en glass och en liten påse chips. Tror ni det är bättre att ta en av sakerna en gång i veckan i tre veckor eller ska jag köra en total fuskdag med alla tre saker på en och samma dag? Det känns som om en fuskdag skulle funka bättre, dels så finns ju chansen att jag får ont i magen redan av den första godbiten satt jag inte vill ha det andra, dels så kanske inte alla kolhydrater/kalorier hinner tas upp av kroppen? Å andra sidan kanske jag då mentalt tänker att dagen är förstörd och frossar nonstop med tio onyttigheter och då blir det ju såklart värre! Fast det mentala tänket att 'dagen är ändå förstörd' kan ju såklart komma på det andra alternativet också, och då tre gånger, alltså tre förstörda svulldagar. PS. Ni behöver inte säga att jag borde skippa helt och hållet, det vet jag redan men jag tycker jag kan hantera fusk och om det handlar om nåt fusk nån gång varannan månad så tycker jag det är okej. Och nej, jag vill inte göra en lchf-variant (grädde med bär istället för glass eller ostchips).
  17. Hej Qvinten, Välkommen till forumet! Det kan vara en ide att starta en ny tråd för att få fler att läsa din fråga, men vad jag har förstått så frigörs glukos från lagret i kroppen, därav kan blockspckret öka lite ibörjan. Men om du äter strikt lchf och är i ketos borde glukosreserven vara slut i din kropp redan. Jag skulle föreslå att du ställer frågan i kommentarsfältet på Dr Jason Fungs sida www.intensivedietarymanagement.com (han svarar ofta på kommentarer på åtminstone det nyaste inlägget).
  18. Ja Tor, jag frågade Dr Fung om olika längd på fasta och det var precis det han svarade, att det är mer effektivt att köra en längre fasta mer sällan än att köra typ 24h en gång i veckan. Men en 24h fasta är ju såklart bättre än ingen alls! tycker väldigt mycket om Fungs hemsida, många riktigt bra läsvärda inlägg!
  19. Timotin, det finns dels tusentals goda lchf-recept om du bara söker på dotterns favoritmat plus lchf efter. Kokta, stekta, scramblade ägg är toppen, msn kan även göra ägg-gröt genom att blanda lite kokosgrädde (eller vanlig vispgrädde) med lite äkta vaniljpulver och kanske kanel/kardemumma och röra runt som med scrambled eggs fast den blir klar lite innan (ska ju vara grötig och inte torr) och servera med hallon, blåbär eller jordgubbar. Monique Forslund har skrivit en bok som heter LCHF för hela familjen, som har massa barnvänliga recept som pankakor, köttbullar med blomkålsmos etc. Det är nog bra om du ändrar kosten för hela familjen och sen inte lägger för stor vikt på att det är till för att hon ska ner i vikt utan antingen strunta i att analysera vad som serveras, eller om hon frågar säga att det är för ni i familjen ska hålla er friska och pigga med massa energi att kunna leka! Lycka till!!
  20. Tack Tor för att du delade med dig. Jag har nu just kört en 72h fasta och det gick bra, minus ett kilo (woho!) vilket jag antar är mestadels fettvikt då jag äter LCHF så jag har inte så mycket vätska lagrad i kroppen, och hanterbar hunger som kom och gick 2-3 ggr under dagarna. Jag kunde promenera varje dag och gå på yoga två mornar, jättehärligt! Jag känner mig lätt och slank i kroppen och är nu taggad på att prova 5 dagar (om någon vecka eller så).
  21. Och fastar man behöver man DEFINITIVT INTE räkna kalorier de dagar man äter för man hamnar naturligt på ett rätt stort kaloriunderskott, men jag tycker det är MYCKET lättare att inte äta på en dag istället för att räkna på 500kcal underskott varje dag. Mindre fokus på mat och kalorier helt enkelt! En sista sak, man skulle kunna tro att fasta ställer in kroppen på 'svältläge' och att kroppens TEE (total energy expenditure) skulle sakta ner om man inte äter men så är inte fallet (pga tillväxthormonet som ökar och insulinet som minskar), Jason Fung har skrivit bra om detta på sin sida, samt refererat till massa studier. Därför är periodisk fasta bättre än konstant energiunderskott (alltså minus 500kcal varje dag).
  22. Förlåt Anil, jag blandade ihop med en annan tråd här på forumet som också tyckte det gick trögt med viktminskningen (som nyss varit gravid). Jag läste ett väldigt bra citat angående fasta: olika trenddieter låter lätt i teorin men är svårt att klara i praktiken, medan fasta låter svårt i teorin men är lätt (are) i praktiken. Äter man lchf så får man oftast inte lika galna hungerkänslor, jag ska snart äta lunch och har inte ätit sen min middag i onsdags, jag skulle lätt kunna fortsätta en dag till men ska på fldelsedagsmiddag ikväll så måste bryta fastan nu till lunch med en laxsallad så jag får nåt i magen innan middag (med vin). Prova en 24h fasta en gång och se (middag som sista mål, sen ingenting fram till middag dagen efter). Se hur det känns. Sen kan du prova att inte äta middag och gå och lägga dig för att sen bryta fastan dagen efter (36h), te utan mjölk eller svart kaffe samt massa vatten (gärna med lite salt) går bra under fastan. Det funkar att träna när man fastar, styrka är bättre än tex långdistanslöpning. När man fastar ökar tillväxthormoner i kroppen som gör det enklare att träna och bygga muskler, samt att insulinnivåerna går ner som gör att det är lättare att bränna fett istället för muskler. Man får underligt nog mer energi av att fasta (man ska tydligen bli euforisk av energi om man kör flera dagars-fasta men så långt har jag inte kommit än), det har att göra med att energi som annars skulle gått åt att smälta och bryta ner mat nu frigörs, man blir klarare i huvudetoch har lättare för att fokusera, och kroppen börjar reparera och bygga upp celler så att man blir friskare, får bättre immunförsvar och inte åldras lika fort (tillväxthormonet har nog lite med detta att göra också). Så för att avsluta ett väääldigt långt svar (sorry), min plan är att köra mer intensivt med fastan nu tills jag når min idealvikt och sen fortsätta med 36-40h fasta en gång i veckan, dels för att hålla vikten och för att få alla andra hälsofördelar.
  23. Som tillägg är jag 170cm och väger 64kg och vill ner mina sista 4 trivselkilon till 60kg, så jag är i samma sits som du (förutom att jag inte nyss varit gravid...) och nu har jag kört 2st 36h fastor och det har iaf rört på sig från 65kg-64kg så jag är hoppfull att det ska fortsätta neråt!
  24. Anil, läs på om längre fasteperioder på Jason Fungs sida intensivedietarymanagement.com han skriver att längre fasteperioder ger bättre resultat, tex 36-48h (ät middag vid 19:00 som sista mål dag 1 , ät sen inget dag 2 och ät frukost eller lunch dag 3 = 36-40h) det är förvånansvärt lätt om man bara ställer in sig på att inte äta.
  25. Hej alla! Har sträckläst igenom alla blogginlägg på Jason Fungs hemsida intensivedietarymanagement.com och är nu ännu mer intresserad av periodisk fasta och dess hälsoeffekter. Är det någon här på forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter? Längd på fastan, hur ofta, vad hände med vikten, energin och andra upplevda för eller nackdelar? Jag har kört några 36-40h fasteperioder och det verkar som mina sista envisa 5kg börjar släppa nu. Något jag även märkte är att jag vaknar tidigare på morgnarna då jag fastat hela dagen innan, ibland blir jag lite frusen och mest av allt blir jag förundrad över hur 'enkelt' det är att inte äta, jag har energi att träna (power yoga och jogg) och blir jag hungrig dricker jag svart kaffe eller en kopp te. Hungern verkar gå i perioder och de kommer normalt runt lunchtid och sen middagstid, som att kroppen är van vid att den ska få mat då. Intressant att lära känna kroppen lite bättre! Det finns även något som kallas bullefproof IF, alltså periodisk fasta där man får dricka fettkaffe under fastan, någon som provat detta? TACK!