Gå till innehåll

Niclas-E

Medlem
  • Innehållsantal

    103
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    4

Niclas-E vann senast 31 Juli 2015

Niclas-E hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

302 Enastående

Om Niclas-E

  • Rank
    Stammis
  • Födelsedag 1968-03-25

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Location
    Ystad
  1. Men visst är det väl rätt gött att vara en sekt ändå. En sekt som försöker sporra varandra till bättre hälsa, djupare insikter och större kunskap. Fram för fler sådana sekter!
  2. Jag kan sälja rötter till den som vill testa!
  3. Johan: Visst är det mer realistiskt att handla från vego-hyllan på ICA, men det lindrar i bästa fall bara symptomen ett tag till. Det gör inget åt grundproblemet. Jag har dock för mig att Hans Rosling sagt att befolkningsmängden börjat minska, så trenden med en ständig ökning kanske är bruten.
  4. Om vi backar lite, och för en stund skippar studier om miljöbelastning med mera, och istället tänker på grundproblemet mer "filosofiskt". Betesdjur/idisslare har funnits i många år, utan att deras utsläpp varit ett problem. Deras existens har till och med varit nödvändig för jordens hälsa och växternas mångfald. Miljöproblemen uppstod när mänskligheten blev för stor, när grödor, spannmål och kött skulle produceras snabbt och i stor mängd och när det som jorden kunde producera naturligt inte längre räckte till för att försörja mänskligheten. Det är väl ganska accepterat att vi är för många m
  5. Det är helt annorlunda att fasta på lchf och att fasta på tex. en viktväktarkost. För min egen del kändes det mest som en befrielse att hoppa över frukosten efter ett par veckor på lchf. Hungern minskade så pass att det kändes mer naturligt att bara äta två gånger om dagen, även om kalorimängden är ungefär densamma nu som tidigare. Sen är det väl som det sägs, ju mer man misshandlat kroppen tidigare, desto längre tid tar det för kroppen att ställa om. Blir du hungrig är det antingen något du gör fel, eller ändrar för snabbt.
  6. Jag använder MyFitnessPal. Finns som app och hemsida. Den funkar bra till macronutrienter, men sisådär till micronutrienter. Å andra sidan kan du ställa in vilket mål du har för fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Du kan även logga vikt, träning och mycket annat också. Skulle du sen vilja logga något som den inte kan, kan du lägga till den loggen manuellt.
  7. Utan att ha räknat noggrannare på det så ser det ut som att du äter väldigt lite. Använd någon app, eller något program, och registrera vad du äter ett par dagar. Då ser du både mängden mat du bör äta, och också förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater. När du hittat rätt mix, så luta dig tillbaka ett par månader, och ät, njut och må gott innan du börjar utvärdera och mixtra för mycket. Kroppen behöver tid att ställa om, och de första kilona du tappar är bara vätska. Det är antagligen vätskan du tappat, det är därför nedgången planar ut. Så funkar det för de flesta som börjar
  8. Jag räknade tidigare kalorier på mer vegetarisk/vegansk kost, med en del fett i. Enligt diverse beräkningar på vad som borde vara min energiförbrukning låg jag på ett kaloriunderskott, men vikten låg tämligen stabilt på 95-97kg. Jag åt 5-6 ggr/dag. Nu äter jag ungefär lika många kalorier, kanske något mer, men bara 2 ggr/dag och vikten sjunker med ca 0,5kg/dag. Utifrån det får jag väl dra slutsatsen att kosten och fastan har störte betydelse. än bara kalorierna. Jag hade nog haft svårare att fasta på min tidigare diet.
  9. Det jag upplever som svårast med längre fastor är att behovet av att tugga inte blir tillfredsställt. Jag har testat med tuggummi och det hjälper kanske en del, men just tuggandet upplever jag som ett problem.
  10. Nu vet jag inte om detta är riktigt relevant för diskussionen, men hur påverkas vikten av insuliresistens? Utifrån min egen erfarenhet levde jag som vegetarian/vegan under ett par års tid. Det blev mer vegan än vegetarian sista året. Jag åt inte mycket pasta utan kosten baserades på rotfrukter, grönsaker, bönor och frukt. Fettet kom till stor del ifrån avokado, raps- och olivolja. Lite fett var ifrån kokosolja. Under den tiden stod jag tämligen stabilt på 95-97kg. Det pendlade lite upp och ner men höll sig däromkring. När jag började med lchf har förändringen varit att rotfrukter och fruk
  11. För mig verkar 16:8 och att hålla igen på mejerierna funka bra. 16:8 blir det mest för att jag trivs med det, hur mycket det påverkar viktnedgången vet jag inte.
  12. Jag har också en våg som ska mäta fett, muskler och vätska förutom vikten. Jag resonerar som så, att även om den mäter fel, så mäter den lika mycket fel varje gång och då blir trenden intressant att följa, även om det uppmätta värdet kanske är fel.
  13. Finns det några lchf:are i Skåne som varit intresserade av att träffas live? Själv bor jag i sydöstra Skåne.
  14. Fast egentlig har du nog rätt ont, lchfwinter, det är bara en placeboeffekt. Om det är så enkelt att man kan lindra värken med riktig mat är det en knäpp på näsan på många. Ät nu din skräpmat, vänj dig vid att ha ont och ta dina piller som en snäll och lydig flicka. Förlåt, det är fredag...
  15. För mig funkar det bättre när jag minskat ner på vispgrädden. Nu äter jag turkisk/rysk youghurt ett par gånger i veckan och det funkar. Prova minska grädden innan du minskat yoghurten.
×
×
  • Skapa nytt...